Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
 anakronismi: jonkin asian sijoittamista sille sopimattomaan aikakauteen  kollaasi: katkelmia yhdistelemällä luotu (taiteellinen) kokonaisuus, kooste,
Advertisements

Evankelis-luterilaisen uskonnon didaktiikan perusosa op
TEKSTIN YMMÄRTÄMINEN.
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
Mistä saa hyvää aineistoa? Gradunteon eväät -infotilaisuus
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
”Novelli on kuin lyhytelokuva”
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
1. Monimuotoinen terveys
Kirjallisuuden käsitteitä
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Suomen kirjoituskurssi edistyneille
Miten kerrotaan tekemisestä?
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Islamin synty ja Koraani
Oman aikamme taiteen ilmiö
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Pk-yritysbarometri, kevät 2017
Novellin käsittelyä ryhmissä
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Metafiktio ja muita postmodernismeja
Peda.netin oma tila Luo peda.netin omaan tilaasi sivu Hiekanpään koulu 7-9lk Lisää sivun lukijoiksi kaikki sinua opettavat opettajat Tee sivun alle uusi.
Ranskan merkittävää kirjallisuutta
GEEK GIRL – matalalentoa mallitaivaalla
Kotiessee Ohjeet.
Nuuska
Tekstianalyysi (proosa)
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Eksistentialismi Eero Jussila.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
Viisauden rakastamista……
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Pk-yritysbarometri, syksy 2016
OMAN AJATTELUN KEHITTYMINEN AATE- JA KÄSITEHISTORIA
Kertomuksen tutkimuksen kertausta
Totuus käsitteen totuus käyttötavat:
Fiktion keinoja fiktion kirjoittamiseen ja tutkimiseen.
Novellianalyysin kirjoittaminen
UUDEN TESTAMENTIN KIRJAT
Kertomuksen sirpaleita muutoksen moukarissa
Sokeritehtaalla.
Yhteenvetoa mediatekstien vaikuttamisen keinoista
Romaanin historia 1700-luvulta 2000-luvulle
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Aleksis Kiven syntymäkodin näyttelyuudistus
Sisältöalueet esiopetuksessa
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Metafiktio ja muita postmodernismeja
Kertomuksen tutkimuksen kertausta
Kertomuksen etiikka Kenen ääni saa viimeisen sanan – vai onko viimeistä sanaa olemassakaan?
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Henkilöstötilanne vuoden lopussa
Suomalaisen kirjallisuuden modernismi
Jumalan yksinkertaisuus
REALISMI (1850-).
Keskipalkan muutos, kaikki
Epäluotettavuus keskeislyriikassa
Esityksen transkriptio:

Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana Fiktion totuus Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana

Yksi vai monta perspektiiviä? Kertomuksen rakenteen suhde sen sisältöön Flaubertin ”Jumala”: näkymätön, mutta kaikkialla läsnä; puolueeton / arvoneutraali suhteessa eri henkilöhahmojen totuuksiin Eeppinen vs. draamallinen kerronta? Camusin Putoaminen ja Hamidin The Reluctant Fundamentalist jäsentyvät kertojan ”tunnustuksesta” vastaanottajahahmo(i)lle; monologissa / dialogissa voi piillä objektiivisuuden harha (kertojan ”exit” näennäistä) kuten kaikkitietävässä kerronnassa, toisaalta minäkertojan subjektiivisuus voi aiheuttaa harhan tekijän suhteesta tekstin konstruoimaan todellisuuteen: kertoja voi olla väärässä, vaikkei hänen ”yläpuolellaan” olisi toista kertojaa, sillä kaikki kertojat ovat lopulta kirjailijan luomuksia. Kertoja (narrator) ei ole tekijä (author) eikä kertojan kertomuksen vastaanottava yleisöpositio (narratee) ole lukija (reader)! Kuvan lähde: http://media1.santabanta.com/full1/Hollywood%20Movies/The%20Reluctant%20Fundamentalist/the-reluctant- fundamentalist-2v.jpg

Narratologia = traumatologia Narratologia = traumatologia? Kun mieli järkkyy, kieli järkkyy; kun todellisuus pirstoutuu, kertomus pirstoutuu? Jumalan kuolema = kirjailijan kuolema? Onko tarinallistaminen eettistä? Maria Mäkelän tutkimus on viime aikoina kyseenalaistanut ”narratiivin” kaikkivallan fiktion ulkopuolella, mutta myös fiktion tarinallistamista / juonellistamista on kyseenalaistettu: uusi romaani, ”anti-romaani”; toisaalta eksistentialistit käyttävät juonta eettisten valintojen mallintamisena: mutta onko tieteellinen ja filosofinen mallintaminen kyseenalaista? Taide tieteen vastalääkkeenä teknokraattiseen ja positivistiseen krapulaan? ”Loppuratkaisu” romaaniin= Hitlerin ”viimeinen ratkaisu” juutalaisiin? Toisaalta, Rashomon-elokuvassakin totuus selviää lopulta, ja lähimmäisenrakkaus tuottaa toivoa (elokuvassa symbolisen) Hiroshiman raunioillakin…Paraabelin ”norsu” on olemassa, vaikka sitä lähestyisi eri ruumiinosien kautta ja sokkona. Kuvan lähde: https://image.slidesharecdn.com/akutagawalectureslidescccopypdf-150614025122-lva1- app6891/95/rashomon-effect-7-638.jpg?cb=1442624716

Muodon politiikka ”uusi romaani” toisen maailmansodan jälkeisessä Ranskassa: epäluottamus viralliseen kieleen ja realistiseen (ja juuri siksi epätotuudelliseen!) kerrontaan balzacilaisittain Sartren ja eksistentialismin kyseenalaistaminen: Sartren mielestä muoto palvelee sisältöä, ”uusien” (Sarraute, Robbe-Grillet, Simon, Butor, Sollers,rajatapauksena Duras) mielestä muotoa ei voi erottaa sisällöstä Kuvan lähde: https://s3.amazonaws.com/files.collageplatform.com.prod/image_cache/246x180/56d 076fc6aa72c8630e65aa7/f302544c92206aa7900bd4518bdbc3cc.jpeg