- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
Advertisements

AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
MOTIVAATIO.
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
IHMISEN PSYYKKINEN KEHITYS (PS2)
Matematiikan oppiminen.
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Verkkoportfolio Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
K OLME NÄKÖKULMAA IHMISEEN. Daniel Dennet 1997: Jos minun aivoni siirrettäisiin sinun päähäsi ja sinun aivot minun päähäni, niin missä minä olisin? Mitä.
Tutkintosuoritusten arviointi
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Mielenterveys kuntoutus
Oppimisorientaatioita
Luku- ja tenttivihjeet 5 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Lukiolaisten tekstitaidoista Rantala, Jukka – van den Berg, Marko LUKIOLAISTEN HISTORIAN TEKSTITAIDOT ARVIOITAVINA. Kasvatus 44 (4), 394–407. Tutkimuksessa.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
19 Psykoterapiat perustuvat psykologian eri suuntauksiin Ydinsisältö.
Kasvu, kehitys, oppiminen- Kasvatuspsykologian perusteet
1 Arviointi Lapin päihdeklinikalla Minne menet lappilainen päihdetyö?
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Psykologian perustiedot 1
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
Tervetuloa! OPS 2016.
päihderiippuvuus fyysinen
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Sosioemotionaalinen kehitys
2. Tiedonkäsittelyn tutkimus
TE1 Terveyden perusteet
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Uskontojen tieteellinen tutkimus
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
3 Minuudessa on kaksi puolta
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Luku 15 Oppiminen, muisti ja aivot.
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Psykologia tutkii.
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
9. Oppimisen psykologinen perusta
TIETEELLINEN TUTKIMUS (7ET)
10. Ajattelu.
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
Skeema Tunteet ilmenevät monin tavoin Ydinsisältö MUOKATTU
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
”Ihmisen kehitys vauvasta vaariin”
Liikunnan Perusopinnot
Persoonallisuus-teoriat
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Opiskeluhuollon palvelut
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Esityksen transkriptio:

- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja Pakollinen kurssi PS1 Psyykkinen toiminta ja oppiminen Kurssin sisältö kaaviona PSYKOLOGIA TUTKII IHMISEN TOIMINTAA - TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Kognitiivinen Tunteet motivaatio Oppiminen Biologinen Hermosto Geenit Evoluutio Sosiaalinen ja kulttuurinen

Pakollinen kurssi PS1 Psyykkinen toiminta ja oppiminen Tavoitteet Kurssin tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää biologisten, psyykkisten, sosiaalisten ja kulttuuristen tekijöiden merkityksen ihmisen toiminnan selittämisessä ja ymmärtämisessä tuntee psykologian keskeisiä aihepiirejä, kuten tunteet, motivaatio ja kognitiiviset toiminnot, sekä osaa havainnoida ja pohtia ihmisen toimintaa ja omaa psyykkistä hyvinvointiaan näitä kuvaavien käsitteiden avulla perehtyy oppimisen prosesseihin liittyvään psykologiseen tietoon ja osaa pohtia omaa opiskeluaan sen pohjalta osaa esittää esimerkkejä psykologisen tutkimuksen aihepiireistä ja niihin liittyvistä tutkimuksista sekä analysoida ja arvioida tiedon tutkimusperusteita ymmärtää psykologisen tiedon perustuvan tutkimukseen ja tunnistaa tieteellisen ajattelun peruspiirteitä.

Pakollinen kurssi PS1 Psyykkinen toiminta ja oppiminen Mitä psykologiassa tutkitaan? Psykologisen tiedon muodostuminen Tietoinen ja tiedostamaton psyykkinen toiminta: kognitiivinen toiminta, motivaatio ja tunteet Biologinen toiminta Sosiaalisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutus ihmisen toimintaan

OPS:n arvioinnissa sanotaan… Psykologian pakollinen ja syventävät kurssit arvioidaan numeroarvosanalla. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijoiden sekä tiedolliseen osaamiseen että kykyyn soveltaa psykologista tietoa arkipäivän tilanteisiin ja elämään. Arvioinnissa painotetaan tiedon muokkaamistaitoa ja kokonaisuuksien hallintaa yksittäisten tietojen toistamisen sijasta. Opiskelija osoittaa monipuolisilla tavoilla, että hän on ymmärtänyt keskeiset sisällöt ja pystyy arvioimaan ja soveltamaan oppimaansa tietoa.

Kurssityöt ja arviointi Tutkimus Toiminta biologisesta, psyykkisestä ja sosiaalisesta näkökulmasta Oppiminen Arvioinnissa huomioidaan opiskelijan työskentely oppitunneilla ja asioiden hallinta (= läksyjen lukeminen ja tehtävien tekeminen)

Kurssitehtävät ja -arviointi OSA 1: Tuntitesti OSA 2: Ilmiön tutkiminen (yksilö, pari, ryhmä?) Ks. 147-150 (rakastuminen, aggressiivisuus, riippuvuudet, syöminen, masennus, seksuaalisuus, luovuus,…) OSA 3: Oppiminen