- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja Pakollinen kurssi PS1 Psyykkinen toiminta ja oppiminen Kurssin sisältö kaaviona PSYKOLOGIA TUTKII IHMISEN TOIMINTAA - TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Kognitiivinen Tunteet motivaatio Oppiminen Biologinen Hermosto Geenit Evoluutio Sosiaalinen ja kulttuurinen
Pakollinen kurssi PS1 Psyykkinen toiminta ja oppiminen Tavoitteet Kurssin tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää biologisten, psyykkisten, sosiaalisten ja kulttuuristen tekijöiden merkityksen ihmisen toiminnan selittämisessä ja ymmärtämisessä tuntee psykologian keskeisiä aihepiirejä, kuten tunteet, motivaatio ja kognitiiviset toiminnot, sekä osaa havainnoida ja pohtia ihmisen toimintaa ja omaa psyykkistä hyvinvointiaan näitä kuvaavien käsitteiden avulla perehtyy oppimisen prosesseihin liittyvään psykologiseen tietoon ja osaa pohtia omaa opiskeluaan sen pohjalta osaa esittää esimerkkejä psykologisen tutkimuksen aihepiireistä ja niihin liittyvistä tutkimuksista sekä analysoida ja arvioida tiedon tutkimusperusteita ymmärtää psykologisen tiedon perustuvan tutkimukseen ja tunnistaa tieteellisen ajattelun peruspiirteitä.
Pakollinen kurssi PS1 Psyykkinen toiminta ja oppiminen Mitä psykologiassa tutkitaan? Psykologisen tiedon muodostuminen Tietoinen ja tiedostamaton psyykkinen toiminta: kognitiivinen toiminta, motivaatio ja tunteet Biologinen toiminta Sosiaalisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutus ihmisen toimintaan
OPS:n arvioinnissa sanotaan… Psykologian pakollinen ja syventävät kurssit arvioidaan numeroarvosanalla. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota opiskelijoiden sekä tiedolliseen osaamiseen että kykyyn soveltaa psykologista tietoa arkipäivän tilanteisiin ja elämään. Arvioinnissa painotetaan tiedon muokkaamistaitoa ja kokonaisuuksien hallintaa yksittäisten tietojen toistamisen sijasta. Opiskelija osoittaa monipuolisilla tavoilla, että hän on ymmärtänyt keskeiset sisällöt ja pystyy arvioimaan ja soveltamaan oppimaansa tietoa.
Kurssityöt ja arviointi Tutkimus Toiminta biologisesta, psyykkisestä ja sosiaalisesta näkökulmasta Oppiminen Arvioinnissa huomioidaan opiskelijan työskentely oppitunneilla ja asioiden hallinta (= läksyjen lukeminen ja tehtävien tekeminen)
Kurssitehtävät ja -arviointi OSA 1: Tuntitesti OSA 2: Ilmiön tutkiminen (yksilö, pari, ryhmä?) Ks. 147-150 (rakastuminen, aggressiivisuus, riippuvuudet, syöminen, masennus, seksuaalisuus, luovuus,…) OSA 3: Oppiminen