AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Advertisements

Psyykkinen itsesäätely
Avauspuheenvuoro Sosiaalialan AMK- verkostopäivillä Subjektiivisia näkökulmia sosiaalialan osaamistarpeeseen [ ] Juha Luomala.
Sijaisperhenuorten chat – Vertaistukea turvallisesti ilman paikkasidonnaisuutta.
Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå KUULEMISTILAISUUS JA JATKOTYÖSTÖ NUORTEN KUULEMINEN PORVOOSSA.
Helmikammarin kirjallisuuspiiri Sinikka Tuohino ja Helena Kokko Rovaniemen kaupunginkirjasto – Lapin maakuntakirjasto.
Luma-keskus Majakka, Iisalmi Satu Roos, FK, yhteisötyönohjaaja.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Kuka vastaa kyselyyn? - Kevät 2016
NYKYTILAN KUVAUS Maaseudun kehittäminen
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Laaja-alainen osaaminen
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tiedolla johtaminen -Esperin näkökulma Meri Tikka
Kotihoidon asiakkaiden tyytyväisyys LLKY:n kotihoitoon
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Älykäs ikääntyminen – Ikääntynyt teknologian käyttäjänä
Pappilanpuiston: läheisten työpaja klo 14
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
Tuukan ja Siskon seikkailut gradumaailmassa
Opeka-kyselyn tulokset
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Elinan kokemukset ja oppimiset Taitava Viestijä –kurssilla
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
Tiimien toimintasuunnitelmapohja
Pardian jäsentutkimus 2011: Väki vähenee ja työt kasaantuu
Pohjoisen diakonian haasteet
Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –
YHDESSÄ VOIMISTUEN – laadukasta sosiaalityötä lappilaisille 1. 10
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
VALMISTAUDU MEININKI-HENKILÖSTÖKYSELYYN työntekijä
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Kuntoutuksen kuumat perunat
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
PALVELUOHJAUS Keski-Suomen SOTE 2020 Anu Pihl
RAI-välineiden arviointi Rovaniemen omaisten työryhmässä
Terveiset Yö-ryhmästä
Robotiikka ja tekoäly yhteiskunnan, ihmisten ja työn muuttajana
Mitä avuksi esiintymiseen?
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
IKÄIHMISEN HYVÄ ELÄMÄ – OULUNKYLÄN SEURAKUNTA
Viestinnän työkalupakki
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
A2-kieli-info.
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Tervetuloa Innokylään!
Kohti kaikenikäisten yhteisöä
Mitä jokaisen ammattilaisen tulee osata ja tietää nepsystä?
Tervetuloa Haukkavuoreen!
Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke
Kotikuntoutus liikunta- ja toimintakyvyn tukena
RAI Espoossa
Palveluasuminen Suomen Kuurosokeat ry:n kuntoutumis- ja asumispalvelut tuottavat kuurosokeille ja kuuroille suunnattua asiakaslähtöistä palveluasumista.
Kotipolku Kotipolku tarjoaa viittomakielistä kotipalvelua pirkanmaalaisille kuulo- ja kuulonäkövammaisille asiakkaille heidän asuin- ja toimintaympäristöissään.
Esityksen transkriptio:

AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA Auli Taskinen 28.11.2017 Asiakastilanteiden vuorovaikutus – työssäni päivittäin olen uusien ihmisten kanssa tekemisissä. Vuorovaikutus ja kohtaaminen – asiakaslähtöisyyden perusta.

Lähteet - KOHDATEN Opas vuorovaikutukseen muistisairaan ihmisen kanssa www.papunet.net/muisti Lähteenä käytin opasta, jossa on muistisairaan ihmisen kohtaamiseen vinkkejä. Oppaan vinkit toimivat mielestäni kenelle vain iästä ja toimintakyvystä riippumatta.

HYVÄ ASIAKAS KOHTAAMINEN OLE LÄSNÄ TERVEHDI KERRO KUKA OLET Kohtaamista lähestyn hoitotyön näkökulmasta, ja usein jo asiakkaasta tiedämme jotakin ennen ensi tapaamista. Asiakaskohtaamisessa on hyvä huomioida henkilön ikä, tavat, tottumukset ja tausta.

HYVÄ ASIAKASKOHTAAMINEN OLE OMA ITSESI OLE MYÖNTEINEN OLE KIIREETÖN Iän tai toimintakyvyn, aistien huomioiminen on tärkeää. Oman kiireen ja tekemättömien asioiden jättäminen pois asiakaspalvelutilanteesta on tärkeää. Päivittäiset esimerkit kotihoidon asiakaskäynneiltä, joissa kiireellä selitetään erilaisia asioita jne. Kuinka asiakkaan kotona tapahtuva tapaaminen sujuisi hyvin, koska olen vieraana toisen kodissa.

KUULOAISTI YMPÄRISTÖN HAVAINNOINTI ORIENTOITUMINEN TILANTEESEEN PUHU SELKEÄSTI, ASIA KERRALLAAN Kuuloaistin avulla pystyy orientoitumaan ympäristöön. Havainnoimaan mitä ympärillä tapahtuu. Ennakoimaan esim. liikennettä tai ympärillä tapahtuvia asioita. Asiakastilanteissa ylimääräinen taustamelu (esim. musiikki) on hyvä laittaa pois.

NÄKÖAISTI YMPÄRISTÖN HAHMOTTAMISEN HAASTEET ELEET Kohtaaminen ja kontaktin saaminen perustuu myös näkemiselle. Ympäristön hyvä valaistus auttaa näkemistä ja ympäristön hahmottamista.

NÄKÖ- JA KUULOAISTI Jos henkilöllä on molempien aistien heikentymistä, vuorovaikutustilanteessa kuulon- ja näönheikkouden huomioiminen erittäin tärkeää. Tilanteiden rauhallisuus, selkeä äänenkäyttö, ja varmistumien siitä, että asiakas on tilanteen tasalla on tärkeää.

KIITOS Turvallisessa ilmapiirissä kohtaaminen on sujuvaa ja luottamuksellista.