Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ohjeita kotiopiskelun tueksi
Advertisements

Opiskelulukeminen.
Sanaston oppiminen Älä ota kesäsanaa!
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
7.-luokan historia kunnialla läpi!
Lukemaan oppii vain lukemalla
OHJEITA YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN VALMISTAUTUVALLE.
Mikä vaikuttaa oppimiseen?
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
OPISKELULUKEMINEN Ei riitä, että osaat lukea. Eikä sekään, että muistat lukemasi. Sinun on myös ymmärrettävä, mitä olet lukenut ja osattava soveltaa lukemaasi.
 Valitse itseäsi kiinnostava ja sinulle sopiva kirja.  Kannattaa pohtia seuraavia asioita:  Mikä on kirjan aihepiiri?  Onko kirjan pituus sinulle.
Aiotko lukiolaiseksi ?. Lukio-opinnot kaikissa lukioissa perustarjonta ja opetussuunnitelma suunnilleen sama opiskelu kurssimuotoista: suoritetaan vähintään.
Vanhoja tekstitaidon yo-kokeita
Kolkkien vanhempainilta TERVETULOA KOLKKIEN VANHEMMAT! Illan eteneminen: Opettajien esittely Englannin opiskelu Luokassa luokan omia asioita.
Uni –lääkkeistä parhain Hurtig LEVON VIIKKORAPORTTI Oliko unen määrä sopiva koko viikon? Olitko jossain vaiheessa viikkoa väsynyt? Voisitko.
Opiskelutaidot Pohdi, mitä tiedät opittavasta asiasta jo etukäteen Ole utelias ja etsi lisätietoa  opiskelija on toimija! Aloita uuteen asiaan tutustuminen.
TE3 SAIRAUSVAKUUTUS SUOMESSA Hurtig TEHTÄVIÄ TERVEYDENHUOLTOPALVELUJEN KÄYTÖSTÄ 1. Erkki loukkaa polvensa koulun liikuntatunnilla. Opettajan.
YOJOO-jakso 1. viikko Arvosanat 5-6 (osaan perusasiat)) Tee seuraavat tehtävät, osa yksin osa parisi kanssa, ohjeen mukaisesti. Etene ohjeen mukaisessa.
Avaimia oppimiseen  Kuuntele tarkkaavaisesti  Tee muistiinpanoja  Selvitä asiat, joita et ymmärrä  Keskustele, kysy, kyseenalaista, arvioi  Etsi lisätietoja.
ABI-INFO SYKSYN ENGLANNIN YO-KOE. SYKSYLLÄ KIRJOITTAVAT VAHVAT OSAAJAT.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Oppimaan oppiminen.
Suomen sota ja Haminan rauha 1809
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Referaatti.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Kuinka voit tehostaa oppimistasi?
Asiatekstin rakennemalleja
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
YK eli Yhdistyneet kansakunnat
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
Terveysteknologia Tutustutaan, mitä kaikkea terveysteknologialla voidaan tarkoittaa ja miten se auttaa terveyden hoidossa ja sairauksien ehkäisyssä.
kolme pistoa 1. Ristipisto (Cross stitch): kuvaohje
LUETUNYMMÄRTÄMISEN TEORIAA JA HARJOITUKSIA
Asiatekstin rakennemalleja
YLIOPPILASKIRJOITUKSIIN
Tervetuloa vanhempainiltaan!
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
AI8 Argumentatiiviset tekstit
OPPIKIRJAN LUKUTAITO Silmu Vedet.
Pasi Kurttila Markku Lang.
Terveystiedon ainereaali
Terveystiedon ainereaali
OPPIMAAN OPPIMINEN (1.vsk).
Kirjoita ja puhu asiantuntevasti Aalto-yliopisto / Tiina Airaksinen
Luovuusistunto Esittäjän nimi.
MEDIAA TUTKIMASSA.
OHJEITA TUTKIELMAN ESITTELYYN AC-ISTUNNOSSA
Lukio.
POHDI PARIN KANSSA: Opiskeletko aina samalla tavalla, kun luet läksyjä tai kokeeseen? Mitä hyviä/huonoja puolia käyttämässäsi opiskelutavassa on? Sopivatko.
Loimu ry Jäsenkysely Huhtikuu 2018 SFS ISO20252 Sertifioitu.
TEKSTIOPPI s
Opintopsykologi Katja Hietanen
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Oma nimi | Opettajan nimi | Koulu
Oppimisen arviointi uudessa OPSissa
Ajanhallinta opiskelussa
HÖNTSYPASSI, KEVÄT 2017 Nimi/joukkue:
MUSIIKIN TUNTISUUNNITELMARAKENNE/KASOPE/mervasti oulu
OSAAMISKANSIO Nimi.
Vasikkalan työjärjestys aamulla ja iltapäivällä
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO S S M K -menetelmä Ideaa lukemiseen Taina Kylmänen/OSAO

S S M K -menetelmä sopii uuden asian opiskeluun läksyjen lukemiseen kokeisiin valmistautumiseen.

Työvaiheet Silmäile Syvenny Muistele Kertaa

Vaiheet tarkemmin Silmäile ensin opittava asia kokonaisuudessaan. Lue otsikot, tutki kuvat ja lue kuvatekstit. Saat kokonaiskuvan opittavasta asiasta.

Syvenny tämän jälkeen opittavaan asiaan siten, että luet huolellisesti tekstin. Voit esimerkiksi alleviivata mielestäsi tärkeimmät asiat.

Muistele lukemasi oppikokonaisuus. Muistele esimerkiksi kappale kerrallaan, mitä tekstissä kerrottiin. Tämä vaihe on oppimisen kannalta erittäin tärkeä.

Kertaa lopuksi opittava asia kokonaisuudessaan. Kertaus on tehokkainta, jos suoritat sen jonkin aikaa lukemisen jälkeen. Kertaus illalla ja ennen kouluun lähtöä aamulla on todella tehokasta oppimisen kannalta. Muista tehokkaan kertaamisen apukeinot: otsikot, kuvat, kuvatekstit ja alleviivaukset.

Harjoitellaan! Lue SSMK-tekniikalla opettajan antama uutisartikkeli. Tee artikkelista ajatuskartta yksin tai parisi kanssa