Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
Advertisements

KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
Aloitusluento TIES341 Funktio-ohjelmointi 2 Kevät 2006.
Case Norssi. Norssin opintojen pakollinen ohjaus (ns. Opo 1 –kurssi) karkeasti yleistettynä: 1. vsk syksy, lukio-opiskeluihin ohjaaminen (1. vuonna n.
PowerPoint Esitysgrafiikkaohjelma. Esitysgrafiikka ohjelmaa voi käyttää moniin eri tarkoituksiin  Tärkein on ehkä suullisen esityksen täydentäminen.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Päättötyö 9.lk Mikä on päättötyö Tutkielman tyyppinen kirjallinen työ
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Infoa tutoropettajille
ROSKATUTKIMUS.
LETKA-hanke vertaa Naseva- käyntien ja Welfare Quality - arviointien tuloksia Mikaela Mughal1, Lilli Frondelius2, Matti Pastell2, Pirjo Kortesniemi 3,
o7318so Seniori- ja vanhustyö 6 op
TAI-E1126 Taidekasvatusseminaari
Opeka-kyselyn tulokset
Tervetuloa Innokylään
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Liikesaksan perusteet I
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Opiskelu ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa
AIKATAULU & VIESTINTÄ:
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
2. tieto osana maailmankuvaa
Kokemuksia etävalmennuksesta
PIENI PEREHDYTYSHARJOITUS
Tervetuloa Innopajaan
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
GRADUAHDISTUS Minna Nevala.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Talvityhyt-seminaari turvallisuutta - terveyttä - työkykyä -
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Harjoituksen ohjaaminen
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
THL:n tuki kehittämishankkeille
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
167. Sinettiseurojen tyytyväisyyskysely - Seuratoimijat ja valmentajat
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Harjoituksen ohjaaminen
Metallurgian seminaari
Powerpoint-esitelmä Valitse omaan alaasi liittyvä aihe ja valmistele esitelmä Powerpointilla.
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
w w w . v i r t u a a l i a m k . f i Tietokantojen hallinta, 2 ov
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
Digitaalisuus nuorisotyön prosesseissa
Teollisen suunnittelun vaikuttavuus
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Luonnontiedeaiheinen projekti
Blackout This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No
Esityksen transkriptio:

Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari Liisa Ilomäki, liisa.ilomaki@helsinki.fi Helsingin yliopisto Psykologian laitos 3.5.2010

Mitä tavoitellaan? Tavoitteena on tukea seminaarin osallistujien menetelmällistä osaamista tarkastelemalla sekä valmiiden tutkimusten että osallistujien omien töiden aineistoja, analyysimenetelmiä ja muita laadullisten menetelmien periaatteita. Tarkka sisältö muotoutuu osallistujien aineistojen perusteella. Tavoitteena on edelleen ohjata tieteelliseen työskentelyyn: kommentoimiseen, yhteiseen kehittelyyn ja yhteisölliseen käsitteellistämiseen. Tavoitteena on lisäksi tukea jokaisen osallistujan yksilöllistä tutkimustyötä, pro gradua, tieteellistä artikkelia tai väitöskirjaa keskittymällä näihin teksteihin. Liisa Ilomäki, Helsingin yliopisto 8/6/2018

Mitä tehdään? Seminaarissa tarkastellaan sekä tehtyjä että suunnitteilla olevia tutkimuksia. Työskentely on sekä f2f-seminaareja että itsenäistä työskentelyä KPE (Knowledge Practices Environment–ympäristössä. Omat esitykset: Seminaarin osallistujat esittelevät omaa aineistoaan ja menetelmällisiä ratkaisuja; esityksiä noin 1 / kerta. Esitykset voivat olla Wordilla tai PowerPointilla tehtyjä. Oleellista: keskity oman työsi kannalta itsellesi tärkeimpään / hankalimpaan / kiinnostavimpaan asiaan. Esitykset nähtäville muille edeltävänä tiistaina iltapäivällä viimeistään.. Esitykseen mielellään omia metakommentteja: ”tästä haluaisin tietää enemmän”, ”onko tämä oikea tapa esittää aineisto” jne. Liisa Ilomäki, Helsingin yliopisto 8/6/2018

Mitä tehdään? Esitysten ei tarvitse (pidä) olla ”valmiita” vaan ne saavat olla keskeneräisiä. Osallistujat kommentoivat toisten vastaavia koko kurssin ajan KPE –ympäristössä. Seminaarissa tehdään käsitekarttoja laadullisesta tutkimuksesta Osallistujat käsitteellistävät koko seminaarin ajan laadullisia menetelmiä tekemällä säännöllisesti käsitekarttaa. Käsitekartoista tehdään parin kanssa versioita Käytämme käsitekarttojen tekemiseen KPE:n Visual Modelling Editoria, käyttäjätunnukset nimilistan perusteella ensi kerraksi, jolloin myös lyhyt opastus. Liisa Ilomäki, Helsingin yliopisto 8/6/2018

Mitä tehdään ja edellytetään 4 opintopisteeseen? Seminaarissa perehdytään myös aikaisempiin tutkimuksiin, arvioidaan niiden metodiosuuksia ja yritetään oppia niistä sekä käytetään hyväksi menetelmäkirjallisuutta. Tapaamiset maanantaisin ja keskiviikkoisin 9.6. saakka Läsnäolo ”pakollista” eli noin yhden kerran voi olla poissa. Useammasta seuraa jokin (mielekäs) tehtävä. Esitys jostain aiheesta joko yksin tai parin kanssa. Säännöllinen käsitekarttojen tekeminen Liisa Ilomäki, Helsingin yliopisto 8/6/2018

Kurssia tutkitaan.. Kurssilla käytettävä KPE on kehitetty Knowledge Practices Laboratory –hankkeessa ja kurssin toteutuksesta kootaan tutkimustietoa. Toivottavasti sopii… Kootaan: aineistoa KPEstä, lähinnä käsitekarttoja. Ehkä 1-2 haastattelua. Liisa Ilomäki, Helsingin yliopisto 8/6/2018

Käsitekartta Yhdistetään käsite toiseen käsitteeseen ja samalla niiden suhde. http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/tieto/kasitek/main.htm Mixed methods yhdistää Kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät Liisa Ilomäki, Helsingin yliopisto 8/6/2018