Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat 6.11.2013 Tiedon hyödyntäminen ja tietojärjestelmätkö ratkaisuna sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamishaasteisiin? Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat 6.11.2013
Väestölliset ja taloudelliset muutokset haasteena ja ratkaisuna Väestön koulutustason nousu Ikääntyminen Sosiaalisten rakenteiden muutokset Perhe, lähiyhteisöt, perinne Julkisrahoitteisten palvelujen jatkuva lisääntyminen Julkisen talouden ongelmat Väestön keski-iän nousun luomat mahdollisuudet Toimintakykyiset seniorit voimavarana perheille ja yhteiskunnalle Ikäihmiset maksukykyisenä kuluttajaryhmä Palvelu- ja tuotekysyntä uuden liiketoiminnan synnyttäjänä 15.6.2018 Tarja Myllärinen
Väestöllinen huoltosuhde 1950–2050 0–14-vuotiaita ja yli 64-vuotiaita sataa 15–64-vuotiasta kohden KL/JAH 11.8.2011 15.6.2018 Tarja Myllärinen Lähde: Tilastokeskus
Eriarvoistuminen Vuonna 88 , 35 vuotiaiden miesten ylimmän ja alimman tuloluokan elinajan odotteen ero 7,4 vuotta. 2007, ero kasvanut 12,5 vuoteen. Kehitys yleiseurooppalainen, mutta ei yksistään selity terveyskäyttäytymiseen liittyvillä tekijöillä. Palvelujärjestelmän toimivuuudella tekemistä asian kanssa. Palveluiden saatavuus -
Integraatio ratkaisuna sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamis-tarpeisiin (mukaeltu Markkanen, O & Puro, M. 2011) Tämän päivän ja tulevaisuuden, sosiaalisia ja terveydellisiä ongelmia ei voida ratkaista vanhoilla, hallinnon vertikaalisilla toimilla. Hallinnon integraatiota tarvitaan mahdollistamaan palvelukokonaisuuksien muodostuminen toimijoiden arkityössä. Eriytetyt sosiaali- ja terveyspalvelut toimivat heikosti asiakkailla, joiden avun tarve on pitkäkestoista ja he kärsivät monista hyvinvointiongelmista 15.6.2018 Tarja Myllärinen
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen tavoitteet Väestön terveyden, hyvinvoinnin ja sosiaalisen turvallisuuden edistäminen Yhdenvertaisten sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaaminen kaikille Peruspalvelujen vahvistaminen Mahdollisimman laaja integraatio Palvelukokonaisuus saman johdon ja budjetin alla Palvelut yhdessä kokonaisuutena Järjestämisvastuun keskittäminen Lähipalvelujen varmistaminen Kustannusten nousun hillitseminen 15.6.2018 Tarja Myllärinen
Tehokkuuden ja palvelujen vaikuttavuuden parantamiseksi tarvitaan Hallinnollisen integraation lisäksi Uusia innovaatioita Käyttäjäystävällistä hoivateknologiaa Uusia palvelukonsepteja Kohdennettuja palveluja Itsehoidon lisäämistä Vertaistuen käyttöä osana arkea, hoitoa ja kuntoutusta Kulttuurisensitiivisen ennaltaehkäisyn tehostamista Omaehtoisen toiminnan kannustamista ja edellyttämistä Integroituvaa palvelujärjestelmää tukevat asiakastieto-järjestelmät ja tiedonkulku Tietosuojalainsäädännön Rekisterinpidon vastuiden Henkilörekisterien yhdistämisen sekä Tietojärjestelmien uudistaminen samassa yhteydessä 15.6.2018 Tarja Myllärinen
Tiedon hyödyntäminen ja tietojärjestelmätkö ratkaisuna sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamishaasteisiin? Kyllä: Tiedon hyödyntäminen ja tietojärjestelmät ovat osaratkaisu Kyllä, mutta: Kansalainen tarvitsee pääasiassa muuta kuin asiakas- ja potilastietoa Sujuva arki on tärkein tavoite Tavoiteltava kansalaisen roolin vahvistamista ja Kulttuurisen, tiedollisen sekä taidollisen syrjäytymisen vähentämistä Kyllä – mutta vielä kysyttävä: Onko kaikki koottava tieto todellakin tarpeellista? Voitaisiinko kansalaisille, asiakkaille ja potilaille tarpeellista tietoa koota yhdessä näiden kanssa? Onko ammattilaisilla tiedollinen ylivalta, vai Onko kansalainen sittenkin oman elämänsä asiantuntija? 15.6.2018 Tarja Myllärinen