”MIKSI JOTAIN ON”? > SYYT (ESIM.KOULU)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Nykytaide -Mitä se on?.
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Arvioinnin käsitteitä Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
ENG-A1001 Tietokoneavusteiset työkalut insinööritieteissä CAD mallien käyttötarkoitukset Meritekniikassa Heikki Remes, Jani Romanoff, Tommi Mikkola, Pentti.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
CSC / Tietohallinnon asiakkaat ja tuotteet / Teemu Kemppainen Aikataulu 09:00-09:30Mallin kehitys versioon 1 ja tästä eteenpäin; UML-notaatio.
Suomen satamien logistiikka ja Haminan satamaan vaikuttavat alueet
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
MORAALITEORIAT.
Simulaattorikoulutuksen jälkipuinti – osa oppimisprosessia.
Copenhagen Oslo Reykjavik
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset.
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
TOIMINNALLISEN OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
AIKUINEN OPPIJA.
Filosofian opetuksen piirteitä. Mikä on olennaista filosofiassa? Miksi kaikkien Suomen lukiolaisten pitäisi oppia filosofiaa? Mitä kaikkien Suomen lukiolaisten.
ORGANISAATION LUOVUUTTA KATALYSOIMASSA Juhana Kokkonen
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Miksi on olemassa hiiriä?  Mitkä tekijät ovat johtaneet hiirien syntyyn? (kausaalinen selitys)  Mitä tarkoitusta/päämäärää varten hiiret ovat olemassa.
Filosofian juuret ovat antiikin Kreikassa
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Tutkimushallinnon.
Opetusmateriaalin hallintajärjestelmä ”Matahari” Jouni Huotari ja IST5S1-ryhmä Kevät 2006.
4.3 Tutkiva oppiminen? a) Opetusmenetelmä, jonka aikana oppilaat opiskelevat opetuksen kohteena olevia asioita ja tiedon tuottamisen prosesseja tutkimuksia.
KASVATUS, KOULUTUS JA YHTEISKUNTA ( ) Pantzar
Ops seminaari Askola.
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Raekoon ennustaminen Johanna Aitta Perustuu konferenssitiivistelmään: J.M. Bultmann & H. Stricker, Predicting granule properties: granule size.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
PUUKURSSI l Opettajat: l Jouko Lehikoinen l Pentti Saaristo l ILL edustaja.
Pelastusalan naiset Tilannekatsaus Komission ajankohtaiset asiat  Viimeisin, järjestyksessään 8.kokous Lontoossa lokakuussa 2015  Päätettiin.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
FI3 TIEDON JA TODELLISUUDEN FILOSOFIA. 1. Mihin teoreettista filosofiaa tarvitaan? Teoreettinen filosofia: ontologia, tietoteoria, tieteenfilosofia Tietoyhteiskunnan.
Mitä oleminen on?. Metafysiikka Metafysiikka tutkii mitä on olemassa ja mitä tarkoitamme olemassaololla ja olemisella. Aristoteles: metafysiikka = ”ensimmäinen.
Tiedon ja todellisuuden filosofia Fi3 Karhulan lukio 2016 (ANP)
Mitä oleminen on?.
Kemia 1ov sosiaali- – ja terveysala
Klassiset jumalatodistukset
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
1. 2. Tapahtuman opinollistaminen-teemoja pohdittavaksi, 1- 7
Ikuisia kysymyksiä erityisesti uskonnot vastaavat näihin, mutta myös monet ideologiat kaikissa uskonnoissa tai ideologioissa ei vastauksia kaikkiin kysymyksiin.
Valmentajakoulutuksen suunnittelu
Konetta vastaan sisällönkuvailun tulevaisuudesta
Finnan käyttäjäkysely 2016
Sähköiset yo-kirjotukset
Metafysiikka kysymys substanssista eli perusolemuksesta
Yleisten kirjastojen tulokset
2. Elintarvikkeiden hygieniaa uhkaavat tekijät
Järjestöt työnantajina
Mitä on olemassa?.
Onko mieli ainetta ?.
Materialismi.
Onko kaikki ainetta?.
Opetusmateriaalin hallintajärjestelmä ”Matahari”
OPISKELEN KYSYMYSTEN AVULLA
Yritä ajatella kuten hän ajattelee.
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
Millainen on kemian mikromaailma
Mitä hyve-etiikka on? Normatiivisen etiikan suuntaus, jonka mukaan eettisen toiminnan kannalta ratkaisevia eivät ole yksittäiset teot, vaan hyveiden toteuttaminen.
10. Ajattelu.
käsitekartta lähisuhteista
Partion johtamismallin avulla
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Arvionti ja kokeilujen esitykset Oulu 23.1.
Esteettömyys.
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
IkäArvokas-hanke Löytävää vanhustyötä edistämässä
Esityksen transkriptio:

”MIKSI JOTAIN ON”? > SYYT (ESIM.KOULU) SUBSTANSSIN KÄSITE > PERUSOLEVA >ENSISIJAISUUS, ITSENÄISYYS (JÄÄN SUBSTANSSI ON VESI, MIKÄ ON IHMISEN SUBSTANSSI; JÄRKI? IHMISYYS?) LUONNONTIETEILIJÄ, EETIKKO a. KAUSAALINEN SELITYS AJALLISESTI AIEMPI A AIHEUTTAA B:N, VASTAA KYSYMYKSEEN ”MISTÄ SYYSTÄ” b. FINAALINEN SELITYS PERUSTUU LOPPUTULOKSEEN VASTAA KYSYMYKSEEN ”MISSÄ TARKOITUKSESSA” ARISTOTELES ”MIKSI JOTAIN ON”? > SYYT (ESIM.KOULU) AINEELLINEN > MATERIAALIT MUODOLLINEN > PIIRUSTUKSET VAIKUTTAVA > RAKENTAJAT FINAALINEN > OPPIMINEN *MIKSI ANKALLA ON RÄPYLÄT? a. evoluutio b. ”että voisi uida”