Hyvinvointioppiminen - OPS2016 Hyvinvointi ja turvallinen arki- Kyselyt 4-16-vuotiaille Tarja Tuomainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

nuorisotyöntekijänä koulussa joka päivä
Psykologi- ja perheneuvontapalvelut. Esityksen otsikko tähän Etunimi Sukunimi Terveyskeskus - johtava ylilääkäri Avohoidon ylilääkäri Keskitetyt.
TURVALLISUUS JA HYVINVOINTI KOULUSSA
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
HALI- kolmivuotis- arviointi
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Neuvolan mahdollisuudet lasten suojelussa
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
AKAtk:n arviointikokous
Tervetuloa esiopetusiltaan!
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
Vältä koukkua – Nuorten tupakan ja alkoholin käyttöön vaikuttaminen
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Hyvinvointioppimisen kehittämisryhmä Tarja Tuomainen
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
LAPSIPERHEIDEN HYVINVOINNIN EDISTÄMINEN PERHELÄHTÖISTÄ TOIMINTAMALLIA KEHITTÄMÄLLÄ Varsinais-Suomen ja Satakunnan Remontti-hankkeen.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Hyvinvointioppiminen Kyselyt 4-16-vuotiaille; mitä? Milloin? Miksi? Mitä seuraa? Hyvinvointioppimisen kehittämisryhmä Tarja Tuomainen.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
VESIKANSAN KOULUT KE klo ja 19.00, Paimelan koulun sali 1.
NIVELVAIHE 2. LUOKALTA 3. LUOKALLE. 2. – 3. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu Joulukuu.
Oppilashuolto ja työhyvinvointi Annamari Murtorinne Yläkoulun rehtori, FT Äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
NIVELVAIHE ESIOPETUKSESTA 1. LUOKALLE. ESIOPETUS - 1. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Helmikuu RANUAN YLÄKOULU NIVELVAIHE ALAKOULUSTA YLÄKOULUUN TAVOITTEENA: ”Onnistunut, yhteistyössä toteutettu siirtyminen alaluokilta yläluokille Maaliskuu.
Vanhempien mielipiteitä
Yhteiseen vanhempainiltaan!
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
TURUN LIIKKUVA KOULU -OHJELMA
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kodin ja koulun yhteistyökokous torstaina
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Heinävaaran koulun vanhempainilta ( E-6)
KOLKKIEN VANHEMPAINILTA
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Ops-iltapäivä Raumanmeri
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ennaltaehkäisevän päihdetyön malli lapsille ja nuorille
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Laaja-alainen arviointi
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Opiskeluhuollon palvelut
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Sunan koulun vanhempainilta TERVETULOA!
Esityksen transkriptio:

Hyvinvointioppiminen - OPS2016 Hyvinvointi ja turvallinen arki- Kyselyt 4-16-vuotiaille Tarja Tuomainen

Terveyttä ja hyvinvointia tarkastellaan: Määräaikaistarkistus * SDQ, 8lk varmistuu Laajempia toimenpiteitä 6v* 8. lk* 4v* 2. lk 4. lk 6. lk* 5v 1. lk 3. lk* 5. lk 7. lk 9. lk

Hyvinvointi ja turvallinen arki Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) Kyselyistä painopiste toimintaan, hyvinvoinnin oppimiseen ja edistämiseen kouluyhteisössä yksilöissä ja koko kouluyhteisöissä – OPS2016 laaja-alainen osaaminen Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) sekä hyvinvointia ja turvallisuutta edistävä toimintakulttuuri - ei erillistä toimintaa vaan yhteistyötä kouluterveydenhuollon, suunterveydenhuollon, oppilashuollon ja nuorisopalvelujen kanssa - Itsestähuolehtiminen ja arjen taidot –vuosikello ja hyvää mieltä yhdessä –materiaali ja koulutus sen käyttämiseen

SDQ – aikataulut lv.2016-2017: 4-vuotiaat – Childcare –tutkimus, ei SDQ 6-vuotiaat, määrittyy syntymäpäivän mukaan 3.luokka: loka-, marraskuu- kysely auki 28.10.-8.11.2016 – kouluterveydenhuollon määrävuositarkastus tammikuusta alkaen 8.luokka: joulukuu? Luokkayhteenvedot 5. ja 8. kouluterveydenhuolto, 1.vl. kokeiluna Koulutuksellinen tuki neuvola ja kouluterveydenhuolto, SDQ tulkinta (Kirsi Mustonen)

Luokkatasoiset yhteenvedot laajojen terveystarkastusten yhteydessä Jokaisen terveystarkastuksen jälkeen terveydenhoitaja kokoaa koontilomakkeeseen luokkatasoiseen yhteenvetoon seurattavaksi sovittuja asioita Luokkatason yhteenvedon käsittely oppilashuoltoryhmässä (yhteisöllinen oppilashuolto) ja sen hyödyntäminen oppilashuoltosuunnitelman laatimisessa Luokkatasoisesta yhteenvedosta tiedottaminen opettajille, oppilaille ja vanhemmille ja nuorisotoimelle sekä sen hyödyntäminen luokka/koulu/aluekohtaisessa työssä Toimenpiteet, kirjaukset ja seuranta

Luokkakohtainen yhteenveto 1.luokka 1.-2.luokkalaisten luokkayhteenveto kokeiluna lv. 2016-2017, jossa seuraavat teemat: kiusaaminen koulussa, yksinäisyys iltapäivisin, liikunta ja toimintakyky, oppilaan ja huoltajan näkemys kodin tyytyväisyydestä koulunkäyntiin, mieliala-kysymys mukana hymynaamalla ja toivotaan harrastusta -kysymys

Luokkakohtainen yhteenveto alakoulu Aamupala Liikunta, suosituksen mukainen Uni; riittävää-ei Media-aika kohtuullisesti? Kokee tulevansa kiusatuksi: kyllä –ei Luokan ilmapiiri ja työrauha: hyvä – huono Yksinäisyys: koulussa-vapaa-ajalla Toivoisi harrastusta koulupäivän jälkeen: kyllä –ei Vanhemmat kokevat tarvitsevansa tukea kasvatukseen liittyvissä asioissa: kyllä – ei Vanhemmat ovat tyytyväisiä kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön: kyllä ei

Luokkakohtainen yhteenveto yläkoulu Huoltaja tyytyväinen yhteistyöhön koulun kanssa? Kyllä – ei Oppilaan tyytyväisyys luokan ilmapiiriin ja työrauhaan: arvosanat Kaverisuhdepulma: koulussa – vapaa-ajalla Kiusaaminen: koulussa- vapaa-ajalla Ruokailu: säännöllinen – epäsäännöllinen Liikunta: 1,5 tuntia päivittäin: kyllä - ei Uni, suosituksen mukainen: kyllä – ei ”Ruutuaika”: tuntia/päivä/viikonloppu Alakuloisuus, mielialan lasku: kyllä – ei Tupakointi tai nuuska: ei – joskus – päivittäin Päihteiden käyttö: kyllä- ei - kokeillut

Lomakkeet löytyvät Lomakkeet neuvolatyöhön löytyvät http://www.thl.fi/fi_FI/web/kasvunkumppanit-fi/tyon/lomakkeet/lomakkeet_neuvolatyohon Esitietolomakkeet kouluterveydenhuollon laajoihin terveystarkastuksiin löytyvät http://www.thl.fi/fi_FI/web/kasvunkumppanit-fi/tyon/lomakkeet/lomakkeet_koulu_ja_opiskeluterveydenhuoltoon#Esitietolomakkeet SDQ-käyttöohje ja lomakkeet löytyvät: http://www.peda.net/veraja/jyvaskyla/opetustoimi/hyvinvointioppiminen/arviointimenetelma

Yleistä laajoista terveystarkastuksista Kaikkien osalta pituus, paino, ryhti, verenpaine, näkö ja kuulo Täytettävät lomakkeet tällä hetkellä paperisia, menevät tarkastuksen jälkeen silppuriin – tavoitteena sähköiset lomakkeet Lähisuhdeväkivalta seula vl. 1.,5. ja 8 lk Käytössä AUDIT –alkoholin käytön arviointikysely vanhemmille SDQ Aikaa tarkastuksiin 1 h silloin, kun lapsi yksin ja 1,5 h, kun vanhemmat mukana Keskeistä on se, että vanhemmat tietävät mihin ovat tulossa

Yleistä määrävuositarkastuksista Vuosiluokilla 2, 3, 4, 6, 7 ja 9 Pituus, paino, ryhti, ihon kunto ja kuulumiset Suun terveydenhuolto: 3 ja 5-vuotiaat, vuosiluokat 1, 3, 5 ja 8

Varhaiskasvatus 4-vuotiaat (kaksi kuukautta ennen- kaksi kuukautta jälkeen) Päiväkodissa VASU-keskustelu (vanhemmat, henkilökunnan edustus, lapsi SDQ, keskustelu tiimissä, yhteenvetosivu neuvolaan; tiedonsiirtolupaja kopio yhteenvedosta neuvolaan Neuvolassa: laaja terveystarkastus; kasvu, LENE-menetelmä (neurologinen kasvu), SDQ-huolet, koko perheen hyvinvointi 5-vuotiaat; määräaikaistarkastus, seurattavat asiat

Varhaiskasvatus 6-vuotiaat (eskarit) Varhaiskasvatus-perusopetus, nivelvaihe – REITTIKARTTA (sis.oppilashuollon osuuden); esun kulku kouluun, päivitetään toukokuussa SDQ Neuvola: tarkastus kaikille, yhteenveto neuvolaiästä kouluterveydenhuoltoon, kuuluu terveyskertomukseen – SDQ-huolet Oppilashuolto alkaa – rakenne yksilölliseen ja yhteisölliseen oppilashuoltoon, oppilashuoltokertomus Vasu-kansio mukaan kotiin, lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma kopioidaan kouluun rehtorille toimitettavaksi

Kouluun - vuosiluokat 1-9 1.luokat, kouluterveydenhoitajan tarkastus kesä-elokuussa, lääkärin tarkastus keväällä pääsääntöisesti (vanhempien esitietolomake) 5.lk, ajankohdat vaihtelee, oppilaan ja vanhempien esitietolomakkeet 8-luokat, alkaa kesällä: oppilaan ja vanhempien lomake, fyysisen kunnon tarkastus – liikunnan opettajat tekevät, MOVE

Huomioita: Yhteistyö lasten- ja nuorten psykiatria, ylilääkäri Kirsi Mustonen – yhteinen näkemys kehittämisestä, heiltä myös koulutuksellista tukea kouluterveydenhuoltoon Yhteistyö yliopiston kanssa OKL ja psykologian laitos Kyselyistä painopiste toimintaan, hyvinvoinnin oppimiseen ja edistämiseen kouluyhteisössä yksilöissä ja koko kouluyhteisöissä – OPS2016 laaja-alainen osaaminen Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) sekä hyvinvointia ja turvallisuutta edistävä toimintakulttuuri - ei erillistä toimintaa vaan yhteistyötä kouluterveydenhuollon, suunterveydenhuollon, oppilashuollon ja nuorisopalvelujen kanssa Kehittämisryhmä jatkaa työtä konkreettien ikätasoisten toimintamallien kehittämiseksi