Hyvinvointioppiminen - OPS2016 Hyvinvointi ja turvallinen arki- Kyselyt 4-16-vuotiaille Tarja Tuomainen
Terveyttä ja hyvinvointia tarkastellaan: Määräaikaistarkistus * SDQ, 8lk varmistuu Laajempia toimenpiteitä 6v* 8. lk* 4v* 2. lk 4. lk 6. lk* 5v 1. lk 3. lk* 5. lk 7. lk 9. lk
Hyvinvointi ja turvallinen arki Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) Kyselyistä painopiste toimintaan, hyvinvoinnin oppimiseen ja edistämiseen kouluyhteisössä yksilöissä ja koko kouluyhteisöissä – OPS2016 laaja-alainen osaaminen Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) sekä hyvinvointia ja turvallisuutta edistävä toimintakulttuuri - ei erillistä toimintaa vaan yhteistyötä kouluterveydenhuollon, suunterveydenhuollon, oppilashuollon ja nuorisopalvelujen kanssa - Itsestähuolehtiminen ja arjen taidot –vuosikello ja hyvää mieltä yhdessä –materiaali ja koulutus sen käyttämiseen
SDQ – aikataulut lv.2016-2017: 4-vuotiaat – Childcare –tutkimus, ei SDQ 6-vuotiaat, määrittyy syntymäpäivän mukaan 3.luokka: loka-, marraskuu- kysely auki 28.10.-8.11.2016 – kouluterveydenhuollon määrävuositarkastus tammikuusta alkaen 8.luokka: joulukuu? Luokkayhteenvedot 5. ja 8. kouluterveydenhuolto, 1.vl. kokeiluna Koulutuksellinen tuki neuvola ja kouluterveydenhuolto, SDQ tulkinta (Kirsi Mustonen)
Luokkatasoiset yhteenvedot laajojen terveystarkastusten yhteydessä Jokaisen terveystarkastuksen jälkeen terveydenhoitaja kokoaa koontilomakkeeseen luokkatasoiseen yhteenvetoon seurattavaksi sovittuja asioita Luokkatason yhteenvedon käsittely oppilashuoltoryhmässä (yhteisöllinen oppilashuolto) ja sen hyödyntäminen oppilashuoltosuunnitelman laatimisessa Luokkatasoisesta yhteenvedosta tiedottaminen opettajille, oppilaille ja vanhemmille ja nuorisotoimelle sekä sen hyödyntäminen luokka/koulu/aluekohtaisessa työssä Toimenpiteet, kirjaukset ja seuranta
Luokkakohtainen yhteenveto 1.luokka 1.-2.luokkalaisten luokkayhteenveto kokeiluna lv. 2016-2017, jossa seuraavat teemat: kiusaaminen koulussa, yksinäisyys iltapäivisin, liikunta ja toimintakyky, oppilaan ja huoltajan näkemys kodin tyytyväisyydestä koulunkäyntiin, mieliala-kysymys mukana hymynaamalla ja toivotaan harrastusta -kysymys
Luokkakohtainen yhteenveto alakoulu Aamupala Liikunta, suosituksen mukainen Uni; riittävää-ei Media-aika kohtuullisesti? Kokee tulevansa kiusatuksi: kyllä –ei Luokan ilmapiiri ja työrauha: hyvä – huono Yksinäisyys: koulussa-vapaa-ajalla Toivoisi harrastusta koulupäivän jälkeen: kyllä –ei Vanhemmat kokevat tarvitsevansa tukea kasvatukseen liittyvissä asioissa: kyllä – ei Vanhemmat ovat tyytyväisiä kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön: kyllä ei
Luokkakohtainen yhteenveto yläkoulu Huoltaja tyytyväinen yhteistyöhön koulun kanssa? Kyllä – ei Oppilaan tyytyväisyys luokan ilmapiiriin ja työrauhaan: arvosanat Kaverisuhdepulma: koulussa – vapaa-ajalla Kiusaaminen: koulussa- vapaa-ajalla Ruokailu: säännöllinen – epäsäännöllinen Liikunta: 1,5 tuntia päivittäin: kyllä - ei Uni, suosituksen mukainen: kyllä – ei ”Ruutuaika”: tuntia/päivä/viikonloppu Alakuloisuus, mielialan lasku: kyllä – ei Tupakointi tai nuuska: ei – joskus – päivittäin Päihteiden käyttö: kyllä- ei - kokeillut
Lomakkeet löytyvät Lomakkeet neuvolatyöhön löytyvät http://www.thl.fi/fi_FI/web/kasvunkumppanit-fi/tyon/lomakkeet/lomakkeet_neuvolatyohon Esitietolomakkeet kouluterveydenhuollon laajoihin terveystarkastuksiin löytyvät http://www.thl.fi/fi_FI/web/kasvunkumppanit-fi/tyon/lomakkeet/lomakkeet_koulu_ja_opiskeluterveydenhuoltoon#Esitietolomakkeet SDQ-käyttöohje ja lomakkeet löytyvät: http://www.peda.net/veraja/jyvaskyla/opetustoimi/hyvinvointioppiminen/arviointimenetelma
Yleistä laajoista terveystarkastuksista Kaikkien osalta pituus, paino, ryhti, verenpaine, näkö ja kuulo Täytettävät lomakkeet tällä hetkellä paperisia, menevät tarkastuksen jälkeen silppuriin – tavoitteena sähköiset lomakkeet Lähisuhdeväkivalta seula vl. 1.,5. ja 8 lk Käytössä AUDIT –alkoholin käytön arviointikysely vanhemmille SDQ Aikaa tarkastuksiin 1 h silloin, kun lapsi yksin ja 1,5 h, kun vanhemmat mukana Keskeistä on se, että vanhemmat tietävät mihin ovat tulossa
Yleistä määrävuositarkastuksista Vuosiluokilla 2, 3, 4, 6, 7 ja 9 Pituus, paino, ryhti, ihon kunto ja kuulumiset Suun terveydenhuolto: 3 ja 5-vuotiaat, vuosiluokat 1, 3, 5 ja 8
Varhaiskasvatus 4-vuotiaat (kaksi kuukautta ennen- kaksi kuukautta jälkeen) Päiväkodissa VASU-keskustelu (vanhemmat, henkilökunnan edustus, lapsi SDQ, keskustelu tiimissä, yhteenvetosivu neuvolaan; tiedonsiirtolupaja kopio yhteenvedosta neuvolaan Neuvolassa: laaja terveystarkastus; kasvu, LENE-menetelmä (neurologinen kasvu), SDQ-huolet, koko perheen hyvinvointi 5-vuotiaat; määräaikaistarkastus, seurattavat asiat
Varhaiskasvatus 6-vuotiaat (eskarit) Varhaiskasvatus-perusopetus, nivelvaihe – REITTIKARTTA (sis.oppilashuollon osuuden); esun kulku kouluun, päivitetään toukokuussa SDQ Neuvola: tarkastus kaikille, yhteenveto neuvolaiästä kouluterveydenhuoltoon, kuuluu terveyskertomukseen – SDQ-huolet Oppilashuolto alkaa – rakenne yksilölliseen ja yhteisölliseen oppilashuoltoon, oppilashuoltokertomus Vasu-kansio mukaan kotiin, lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelma kopioidaan kouluun rehtorille toimitettavaksi
Kouluun - vuosiluokat 1-9 1.luokat, kouluterveydenhoitajan tarkastus kesä-elokuussa, lääkärin tarkastus keväällä pääsääntöisesti (vanhempien esitietolomake) 5.lk, ajankohdat vaihtelee, oppilaan ja vanhempien esitietolomakkeet 8-luokat, alkaa kesällä: oppilaan ja vanhempien lomake, fyysisen kunnon tarkastus – liikunnan opettajat tekevät, MOVE
Huomioita: Yhteistyö lasten- ja nuorten psykiatria, ylilääkäri Kirsi Mustonen – yhteinen näkemys kehittämisestä, heiltä myös koulutuksellista tukea kouluterveydenhuoltoon Yhteistyö yliopiston kanssa OKL ja psykologian laitos Kyselyistä painopiste toimintaan, hyvinvoinnin oppimiseen ja edistämiseen kouluyhteisössä yksilöissä ja koko kouluyhteisöissä – OPS2016 laaja-alainen osaaminen Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) sekä hyvinvointia ja turvallisuutta edistävä toimintakulttuuri - ei erillistä toimintaa vaan yhteistyötä kouluterveydenhuollon, suunterveydenhuollon, oppilashuollon ja nuorisopalvelujen kanssa Kehittämisryhmä jatkaa työtä konkreettien ikätasoisten toimintamallien kehittämiseksi