TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
EXAM-pilottikäytön kokemuksia TTY:llä Marjut Anderson.
Puheviestintä 2 Palautetaidot ja opponointi Rinna Toikka.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
 ”Bring Your Own Device” – ”Tuo oma laitteesi”  Jokaisella oppilaalla henk.koht. laite  Käytössä kolme eri alustaa: › iOS ( iPad 3 Mini ) › Android.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Arviointi osana oppimisprosessia
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Hyvät käytännöt osaksi työmaaperehdytystä
Laaja-alainen osaaminen
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Johdanto + alueen esittely
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Energian tuotanto ja ympäristövaikutukset
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
ARK-E Arkkitehtuurin teorian erikoistyö: suunnittelijaksi kasvamassa (3 op) 1 Ryhmätapaaminen: Suunnittelijan identiteetin rakennuspalikat Pe
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Tutustumistreeni Nimi, ammatti, mistä tulee,
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Ohjeita posterin (seuraava slide) käyttöön Voit käyttää koko pohjaa tai valita soveltuvat osat Tulosta H3 lopetustilaisuuteen posterisi koossa A3 Tiedot.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
MTK:n valiokuntauudistus
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Innopaja
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
CoCreativeProcess ™ ©Terhi Takanen CoCreators Oy 2009
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Koulutusiltapäivä lk. 7-9 opettajille
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Roolileikki - Läksykerhossa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Innopaja
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016 https://pariporinaa.wordpress.com/2015/03/05/opetusmenetelmana-tutkiva-yhteiso/ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Yhteystiedot Petteri Elo petteri.elo@pedanow.com +358405506020 11.12.2014 Yhteystiedot Petteri Elo petteri.elo@pedanow.com +358405506020 www.pedanow.com Twitter: @PetteriElo © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Työpajan ohjelma Aloituskeskustelu Miltä uusi OPS on tuntunut? 2. Alustus työpajaan Konkreettisia esimerkkejä Taidot edellä – lähestymistavasta 3. Opintokokonaisuuksien suunnittelu Oman OPS:n T-tavoitteet ja L-tavoitteet keskiössä 4. Sparraussessiot 5. Yhteinen lopetuskeskustelu © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Maantieto 7. lk. 11.12.2014 T5 Tavoitteena on ohjata oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa sekä kykyä esittää maantieteellisiä kysymyksiä. T9 Tavoitteena on harjaannuttaa oppilasta havainnoimaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä aktivoida oppilasta seuraamaan ajankohtaisia tapahtumia omassa lähiympäristössä, Suomessa ja koko maailmassa. T10 Tavoitteena on tukea oppilasta kehittämään vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä argumentoimaan ja esittämään selkeästi maantieteellistä tietoa. T11 Tavoitteena on ohjata oppilasta vaalimaan luontoa, rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä vahvistaa oppilaan osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Teksti- ja tiedonhallintataidot kuntoon Otsikko Alaotsikko - © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Voikukka vai kasvien lisääntyminen Mitä tehdään? Luetaan kirjan kappale Otetaan muistiinpanoja voikukasta Tehdään tehtäviä Mitä opitaan? Oleellisen tiedon etsimistä selkeästä asiasta Tiedon jäsentelyä Rajatun alueen sisältötietoa Mistä puhutaan? Voikukasta Kasvien lisääntyminen Mitä tehdään? Keskustellaan kasvien lisääntymistavoista Luokitellaan eri tapoja (maavarsi, siemen, ym.) Tutkitaan asiaa eri lähteistä. Jäsennetään tietoa ryhmissä/yksin Vertaillaan lisääntymistapoja Mitä opitaan? Kokonaisuuksien hahmottamista Eri lähteiden käyttöä Tiedon jäsentelyä Ajatteluntaitoja (vertailu, luokittelu) Mistä puhutaan? Asioiden välisistä yhteyksistä Strategioista

Oman mielipiteen muodostaminen ja argumentointi, 3.-6. – lk. Oppiaineet: SUK, YM Oppimistehtäviä http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/yto/vaittely/ Spontaani mielipiteenkerronta lapuilla (SUK: T1, T2, S1) Kysymysten tekeminen  Perustelun harjoittelu (SUK: T1, T2, S1, S4. YM T4, T10) Oma/ikäluokan elämä tutkinnan kohteena (SUK: T1, T2, S1, S4. YM T4, T10, S1.) Uutiskuvat  kysymysten teko, väittelyharjoitus (SUK: T1, T2, S1, S4 . YM T4, T10, S1) Mielipidekirjoituksen laatiminen (SUK: T1, T2, S1, S2, S3. YM T2, T11 jaetut asiakirjat yhteiseen suunnitteluun, YM sisältöjen liittäminen kirjoitukseen) © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

© Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Taidot edellä © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Tutkiva oppiminen Kuvakaappaus: Hakkarainen et al., (1999).

Perinteinen projektityö vs. tutkiva oppiminen Vertailu - Perinteisessä projektissa tehdään niillä taidoilla, jota sinulla sillä hetkellä on. Mitään uutta ei opita. Tavoite on usein tietosisällön siirtäminen. - Perinteisessä projektissa päähuomio on näyttävässä lopputuloksessa. Tutkivassa oppimisessa prosessin on monimuotoinen. Jokainen vaihe vaatii treenausta ja niillä on merkittävä rooli lopputuloksen kannalta. Tutkivassa oppimisessa päähuomio on kehityksessä alkuolettamuksien ja loppulöydöksien välillä. Mikä on skeema tutkimuksesta? © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Palaute Asteikko min. 1 – 5 max. Työpajan rakenne oli toimiva. Sain työpajasta työkaluja omaan työhöni.