Kielen kehityksen avainkohdat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Advertisements

(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Viivästynyt kielen kehitys
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Kognitiivinen kehitys
Oppiminen ja oppimisvaikeudet
Verkonkäytön ongelmat
 kieli on paitsi suussa oleva lihas myös ihmisten puhuma, kirjoittama tai viittoma merkkijärjestelmä ◦ luonnolliset kielet ◦ keinotekoiset kielet (ohjelmointikielet,
Muististrategioita Auttavat säilyttämään mielessä tai palauttamaan mieleen uutta informaatiota.
Listening comprehension
Puheterapia / Riihimäen seudun terveyskeskus
Luetaan! Kota-projekti, Diat laati Maija-Liisa Halme-Briedis.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Novellin analyysin käsitteitä
Kansankatu 47, 4. Krs, Oulu Taikamatka-pilotti BRIEF Taikamatka-projektissa luodaan ohjelmistopilottia, jonka avulla Pelastakaa.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Ensimmäiselle luokalle Paattisten kouluun syksyllä 2010.
Kielellisesti inspiroiva arki päivähoidossa Varhaiskasvatusmessut, 5
Ajatuksia oppimisesta
Kivimäen koulu 1. luokkien vanhempainilta
Sensorinen integraatio
Mitä kieli on?.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
IN ENGLISH THIS POWER POINT PRESENTATION IS IN ENGLISH TO BE SEEN IN
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
¡Español, por favor!.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
S2-opetus esiopetuksessa
Raamattu Ja mitä se sisältää. Mikä on Raamattu? Rautalangasta väännettynä: Raamattu on kristittyjen pyhä kirja kuten Koraani on muslimien pyhä kirja Tarkoituksena.
Kielestä ja sen tehtävistä Sari Toivakka, Kauhavan lukio 1.
Valkeisenmäen päiväkoti Nella Baltzar 9J
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
Tarja Rauste Sensomotorinen kehitys tarkoittaa, että lapsi oppii aistiensa avulla reagoimaan ympäristönsä ärsykkeisiin; esimerkiksi vauva.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Sisällölliset orientaatiot ja lapselle ominaiset toimintatavat Ruut Ruokonen 2012.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
TUKIVIITTOMAT JA KUVAT KOMMUNNIKOINNIN TUKENA
Lapsen näkemyksen huomioiminen iän ja kehitystason mukaan
1. Monimuotoinen terveys
Kotoutumiskoulutus verkossa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
ESSEE.
Kognitiivinen kehitys
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielitietoisuus.
Tervetuloa kouluun!.
STARTTILUOKKA LUKIPULMIEN KUNTOUTTAJANA
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Marja-Kristiina Lerkkanen
Arviointi Vsop-opetuksessa
Ihmiskielellä on monta käyttötarkoitusta
Hyvinkään suun terveydenhuolto
Lapsuuden fyysinen, motorinen ja kognitiivinen kehitys (s. 68–81)
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Kielivalinnat 2. ja 3. luokalla
Kielellinen erityisvaikeus
MATKALLA KOHTI REILUMPAA URHEILUA
Esityksen transkriptio:

Kielen kehityksen avainkohdat Sade, Emilia ja Ronja

Sävelet ennen sanoja 1-2 kuukautta vanhat vauvat erottavat puheesta äänteitä, muutamia kuukausia myöhemmin tavuja ja sanojakin n. puolivuotiaat alkavat jokellella 9-10 kuukauden iässä siirtymä oman äidinkielen suuntaan äänet, jota lapsi ei kuule kasvuympäristössään, vähenevät oman äidinkielen äänteiden lisääntyessä

Sanojen voimaa lapsi pystyy jakamaan kokemuksiaan kielen avulla toisen ikävuoden aikana symbolifunktion herääminen = lapsi ymmärtää, että sanat ovat symboleja, jotka viittaavat esineisiin ja asioihin symbolinen leikki, jossa esineitä käytetään symboloimaan toisia esineitä kertoo ajattelun kehityksestä leikkien käyttäminen omien elämänkokemusten käsittelemiseen Siirtymäobjektien avulla lapsi pyrkii käsittelemään eroahdistusta

Sanavaraston kehittyminen Sanavaraston ylittäessä 50 sanaa, alkaa sanavaraston kasvupyrähdys Lapset ymmärtävät ensimmäisiä sanoja noin 9kk ikäisinä 3-6 ikävuoden aikana lapsi oppii laskennallisesti jopa 10 uutta sanaa päivässä lapset käyttävät oppimiaan sanoja yhteyksissä, joihin ne eivät oikeastaan sovi

Sanoista lauseisiin Sanavaraston kehittyessä lapsi alkaa muodostamaan lauseita Lauseet eivät vaadi aluksi kielioppi Vähitellen lapsi alkaa hahmottamaan oman äidinkielensä kielioppisääntöjä Lapsen puheesta voi erottaa ns. älykkäitä virheitä Puheen kehitykseen ei vaikuta lapsen korjaaminen vaan enemmänkin lapselle puhuminen ja ääneen lukeminen

Tarinoiden maailma 3. ikävuoden aikana lapsi alkaa oppia käyttämään pidempiä lauseita ja hänen muisti kehittyy kykenee kokoamaan ajatuksiaan kertomuksiksi Vähitellen lapsi pystyy sisällyttämään tarinoihin tunteitaan ja toiveitaan Lapsi alkaa käymään sisäistä vuoropuhelua itsensä kanssa Lasta voi auttaa tarinoiden rakentamisessa jakamalla tunteita, puhumalla lapsen kanssa kokemuksista sekä muistelemalla ja selittämällä tapahtumista

Keskustelun ja kerronnan käytäntöjä Lapsi alkaa hiljalleen käyttämään ns kirjoittamattomia sääntöjä Jo varhaisessa iässä lapsi ymmärtää vuorovaikutuksen perusasioita Puolivuotias osaa käyttää keskustelun ylläpitämiseen liittyviä eleitä Esim. Katsekontaktin säätely Kaksivuotiaat mukauttavat kieltänsä tilanteen mukaan Vrt. vanhemmilta pyytäessä ja ikätovereilta pyytäessä Nelivuotias osaa ottaa jo keskustelukumppaninsa huomioon