Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Teksti, taito ja tavoite
Advertisements

Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Novellin analyysin käsitteitä
Uutis- ja ajankohtaisohjelmien retoriikka
ETIIKKA.
Kirjallisuuden tulkinta, 2007
TEATTERI MEDIANA/TOISESSA MEDIASSA Mikko Kanninen TEKIJÄ- hanke. Trailerityöpaja
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Renessanssi By: Tiia, Erik & Oona.
Vokaaliharmonia A B ranska + lainen läinen ranskalainen tshekki + lainen läinen tshekkiläinen kolumbia + lainen läinen kolumbialainen norja + lainen läinen.
Unified middle-range theory perustuu L. Binfordin ajatuksiin lähtökohtana prosessualismi; tulkintaa on oleellisesti laajennettu (mukaan on otettu mm.
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Oman aikamme taiteen ilmiö. - KAUPALLISUUS: ”Ostan - siis olen olemassa.” - Yksilöillä ei enää selkeää identiteettiä, massaihmisyys - Taiteiden sekoittuminen,
6. Luento kieli ja postmoderni filosofia
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
2 Tutkimuksen suunnittelu
EPIIKKA Proosan analyysia
Satujen maailmassa Sadut ovat olleet aikaisemmin hyvinkin raakoja, ja ne oli tarkoitettu aikuisemmille lukijoille tai lasten opettaviksi pelotuksiksi.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Tarina - ikiaikainen tapa kertoa asioista!. Ihmiskunta on aina kertonut tarinoita: leirinuotioilla, satujen muodossa, elokuvissa, tv-sarjoissa, kolumneissa,
Tekstilajit, tekstityypit
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
Alkuperäisyys ja autenttisuus – tarinan tärkeys ”aidossa” matkailussa Prof. Johan R. Edelheim, Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti Voit tutustua.
KERTOMA- KIRJALLISUUDEN LAJI: novelli. 1. NOVELLIN JUURET  Lähtökohta suullisen kulttuurin saduissa, kaskuissa ja tarinoissa.  Länsimaisen novellin.
Tutkimuksen suunnittelu
Tieteenfilosofia I Lapin yliopisto
Proosatekstin analyysi
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Kirjallisuuden käsitteitä
Yhteenvetoa mediatekstien vaikutuskeinoista
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
MITÄ HISTORIA ON? Johdantoluku, s. 8–13.
Kaunokirjallisuuden analyysi
Filosofiaa lapsille, muita kuin Lipmanin lähestymistapoja
KERTOJA Kirjailijan tekstiä varten luoma puhuva tai kirjoittava ääni, joka vastaa tekstin kerronnasta.
Tiede ja kristinusko Luku 12 – Ydinsisältö.
Tehtävänanto yleensä jokin seuraavista:
Proosatekstin erittelyä tekstitaitokokeessa
8 Humanistisen psykologian persoonallisuuskäsitys on myönteinen
Oman aikamme taiteen ilmiö
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Novellin lajeja.
Tutkiva ja dialoginen orientaatio opetusharjoittelun lähtökohtana
Metafiktio ja muita postmodernismeja
HISTORIAA 1990-luvulle saakka
Tekstianalyysi (proosa)
Kappale 10 Raamattu Sara ja Ville.
Luku 13 – Raamatun tutkimus
Kirjallisuus vaikuttajana: draama, proosa ja runous
Eksistentialismi Eero Jussila.
YLEISTÄ Juontaa juurensa alkuperäisväestön, aboriginaalien, kertomista tarinoista. Saanut paljon vaikutteita maahan muuttaneiden monien eri kansallisuuksien.
k-kantaisen eksponenttifunktion ominaisuuksia
Kertomuksen tutkimuksen kertausta
Novellianalyysin kirjoittaminen
Kertomuksen sirpaleita muutoksen moukarissa
Romaani (mielen) peilinä ja (maailman) ikkunana
Romaanin historia 1700-luvulta 2000-luvulle
Anglikaaninen kirkko syntyi kuningas Henrik VIII:n perimyshuolien takia Thomas Cranmer teologisena neuvonantajana Canterburyn arkkipiispaksi laati kirkkojärjestyksen.
USKONNON TUTKIMINEN USKONTOTIEDE TEOLOGIA
MEDIAKASVATUS 2009 Antti Lokka.
”Minä ja taideteos” - kollaasi
Liberalismi sekä Uusliberalismi
Metafiktio ja muita postmodernismeja
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
Kertomuksen tutkimuksen kertausta
Kertomuksen etiikka Kenen ääni saa viimeisen sanan – vai onko viimeistä sanaa olemassakaan?
REALISMI (1850-).
Esityksen transkriptio:

Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti b) kertoja, henkilöhahmot ja yleisö c) tekijä, teos ja lukija

Kertomuksen tieteellinen tutkimus Kertomuksen (=narratiivin) olemusta, luonnetta ja funktiota tutkiva teoria Engl. ’narratology’, narrative theory; ransk. ’narratologie’ (termi peräisin Tzvetan Todorovin teoksesta Grammaire du Décaméron, 1969) http://www.google.com/imgres?biw=1280&bih=668&tbm=isch&tbnid=oFUgd882onfsYM:&imgrefurl=http://www.dashe.com/blog/erp-training/using-storytelling-to-add-the-why-to-erp-training/&docid=3K9uFZU5rf-LfM&imgurl=http://www.dashe.com/blog/wp-content/uploads/2012/08/storytelling-once-upon.gif&w=959&h=719&ei=-oZ3UraGDMSohAeJnYHwCA&zoom=1&ved=1t:3588,r:1,s:0,i:93&iact=rc&page=1&tbnh=184&tbnw=246&start=0&ndsp=10&tx=26&ty=98

Narratologia ei tutki vain fiktiivisiä ja kirjallisia teoksia, vaan mediasta riippumatta kertovia ’tekstejä’ (myös visuaalisia, auditiivisia, audiovisuaalisia, esittäviä, tallennettuja tai tallentamattomia jne. tuotteita) Vaarana liiallinenkin yleisyys, sillä rajat kertovan ja esittävän tai kertovan ja kuvailevan välillä usein häilyviä. Tarvitaanko näitä rajoja vai ei? Kritiikkiä saanut myös suuntauksen teknisyys, yli-innokkuus luonnontieteelliseen eksaktiuteen ja typologisointiin. Klassisen narratologian rinnalle ja siihen sulautuneena on syntynyt postklassinen narratologia, joka pyrkii dynamisoimaan ja kontekstualisoimaan staattiseksi ja epähistorialliseksi syytettyä alkuperäänsä.

Narratologia ja strukturalismi: Epäpyhä liitto? Strukturalismi = Ranskassa 1950-luvulla kehittynyt eksistentialismin vastavoima (Lévi-Strauss, juuret Saussuressa 1910-luvulla tosin; korosti lingivistiikkaa mestaritieteenä, jolle myös ei-sanallisetkin merkit analogisia (Barthes: maito vs. punaviini, nyrkkeily vs. roolipaini) Narratologiassa näkyi ”lihaa ja verta”-tekijyyden ja yksilökeskeisyyden kyseenalaistamisena, mikä turhautti emansipatorisia kriitikkoja, kuten feministejä ja postkolonialisteja – joskin strukturalismi (ja sen sisarpuoli semiotiikka) innoitti heitä myös, mutta varsinaisesti vasta poststrukturalismin (josta myöhemmin enemmän) myötä.

Ei ’kuka’(persoona), vaan ’mikä’ (instanssi) tuottaa tekstin, eli kuka välittää Dostojevskin (omasta) valeteloituksesta? http://en.wikipedia.org/wiki/File:Trutovsky_004.jpg http://biblioklept.org/2013/07/07/manuscript-page-of-dostoevskys-demons-with-doodles/

Tarina ja juoni Tarina = Kuningas kuoli, ja sitten kuningatar kuoli. Juoni = Kuningas kuoli, ja siitä seurauksena kuningatar kuoli suruun. - E.M. Forsterin klassikkoesimerkki luentopohjaisesta Aspects of the Novel-kirjasta (1927) https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQq4vMWVZHBgLefwuTqEAV44dJauwzxxEz_1K2VTzUqiIvLqD6UuA

Postklassinen narratologia ”Klassista” edeltäjäänsä historistisempi ja sosiokulttuurisesti konteksualisoivampi tendenssi (ei mikään yhtenäinen suuntaus), joka hyödyntää osittain samoja rakenteita, mutta dynaamisemmin (esim. James Phelan) ja vähemmän dualistisesti (vrt. Iloinen dualisti – tarinan ja diskurssin / juonen eroa korostava Seymour Chatman) https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQcONG3rJ0XEQD0JsKpu7opSLMRrzqoXrrnCqbBz_EXJfeyoM1x