Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Advertisements

Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
PaikkaOp pi Plus Oppiaineita integroivia tehtävämalleja interaktiivista karttaa apuna käyttäen. Paikkatiedon oppimisympäristö:
PaikkaOppi Plus -info Oppiaineiden integroiminen Syksy 2015.
Monialaiset oppimiskokonaisuude t ja valinnaisaineet VESO-PÄIVÄ LIISA RUONTI.
Moniaihekokonaisuudet Tampereen yliopiston Opettajankoulutuslaitoksessa
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
TURKU Monikulttuurinen opetus 3.Jakso Rondo Training Oy/ Leena Nousiainen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Miksi lukioon? Saat hyvän yleissivistyksen monipuoliset kieliopinnot
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KiVa-ohjelmasta luopuminen ja uuden toimintatavan kehittäminen
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
VAPAAEHTOISTEN KOULUTUSPÄIVÄ
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Lukion toisen vuoden kurssivalinnat
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Erikoisluokkatoiminta
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Akaan lukio 1 lk:ien vanhempainilta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Ohjeistus OVTES-työpäivään
Nopolan koulu Opettajien veso
Opeka-kyselyn tulokset
Oulun normaalikoulun lukio
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
T Kuva- ja audiotekniikat, 3 op
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
JOPO – JOUSTAVAN PERUSOPETUKSEN LUOKKA
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Koulutuksen järjestämisen ja opintojen järjestämisen prosessit
Vanhempainilta c.
OPETUSVINKKI 1 – Yhteistoiminnallinen työskentely
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Ekaluokalle 2017.
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
Koulunuorisotyön verkoston työkokous
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
Kone- ja metallialalla
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
I vaihe 1) Alkuinfo rehtorikokouksessa,
Taloudellinen tuki liittojen ja yhdistysten koulutuksiin
Allergia- ja Astmaliitto
Kentän uudet nettisivut Kentän
Taito perinnöksi Eläkeliiton 50-vuotisjuhlavuoden kampanja
Kirjoittajan nimi, arvo Työpaikka
Ruokakasvatusta yhdessä
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Vihreä lippu & OPS Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen perusopetuksen opetus-suunnitelman toteutusta? Tekstisitaatit: Perusopetuksen.
Esityksen transkriptio:

Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet uudessa OPS:ssa Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm: rinnastamalla eli opiskelemalla samaa teemaa kahdessa tai useammassa oppiaineessa samanaikaisesti jaksottamalla eli järjestämällä samaan teemaan liittyvät asiat peräkkäin opiskeltaviksi  toteuttamalla toiminnallisia aktiviteetteja kuten teemapäiviä, erilaisia tapahtumia, kampanjoita, opintokäyntejä ja leirikouluja suunnittelemalla monialaisia, pitempikestoisia oppimiskokonaisuuksia, joiden toteuttamiseen osallistuu useampia oppiaineita ja joihin voi sisältyä edellä mainittuja eheyttämistapoja  muodostamalla oppiaineista integroituja kokonaisuuksia kokonaisopetuksena, jossa kaikki opetus toteutetaan eheytettynä kuten esiopetuksessa. Opetuksen järjestäjä huolehtii siitä, että oppilaiden opintoihin sisältyy vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus lukuvuodessa.

MISTÄ OLEN? Kaupunkimaantieteen ja äidinkielen yhteisprojekti Kartan pisteissä videoita (esim. runojen lukua) tai tekstikatkelmia, jotka liittyvät kyseiseen paikkaan

Jäkälätutkimus maantietoa, biologiaa ja happamoitumisen kemiaa Valmiista kartasta voi ottaa kuvankaappauksen ja kuvankäsittelyohjelmalla antaa eri vaurioluokille värisymbolit Jäkälätutkimus maantietoa, biologiaa ja happamoitumisen kemiaa Oppilaat arvioivat kotiläksynä oman kotinsa läheltä jäkälien peittävyyden pistematriisin avulla ja vaurioluokan vertaamalla jäkäliä oppikirjan kuviin. Edustava jäkälä myös valokuvattiin Pisteet syötettiin oppitunnilla PaikkaOppiin. Kunkin pisteen liitteisiin laitettiin kustakin pisteestä valokuva Kurssille luotiin kolmet paikkaoppitunnukset yhteiseen käyttöön > jokaisen ei tarvinnut luoda omia tunnuksia Yhteisistä tuloksista kukin teki tutkimusraportin aiheesta Jäkälät ilmanlaadun ilmentäjinä Työhön voi hyvin liittää esim. pH-mittauksia samojen pisteiden maaperä- ja vesinäytteistä. Saadaanko niistä jäkälätutkimusta tukevia tuloksia? Liitteisiin voi laittaa valokuvan vaurioluokkaa kuvaamaan Tasoksi voi valita esimerkiksi liikenneverkot ja pohtia löytyykö liikenteestä selitys erilaisille jäkäläpeittävyyksille Vinkki! Toisin kuin tässä :laita vaurioluokka ja peittävyys pisteen nimitietoihin > Näkyvät ilman, että pistettä klikataan auki