Millainen kirjoittaja olet?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kypsyysnäyte Kypsyysnäyte on oppimiskokemus ja työnäyte sekä väline opinnäytetyön esilletuontiin.
Advertisements

Sama keho ja sama pää koko elämän
Retoriset keinot.
 Valitse otsikko, jonka varmasti ymmärrät  Kopioi otsikko oikein  Kirjoitusvirhe, esim. ”? ” puuttuu = -2p  Otsikko muutettu tai se puuttuu = -5p.
VASTAVALMISTUNEEN PUHEENVUORO
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Mike on mahtava tyyppi!.
ÄIDINKIELEN YLIOPPILASKOE
Eeva-Leena Aittoniemi
10 vinkkiä voimaantumiseen
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Ajankäytön hallinta Ajankäytön hallinta
Possu testi Tarvitset vain kynän ja paperia. Jope - Putte vainaa.
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
Luovia ihmisiä ajaa eteenpäin ns. kosmologinen motiivi eli pyrkimys rakentaa kosmosta, järjestystä, suhteessa itseen ja maailmaan. Kulttuurin alojen suurista.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppimisvahvuuksien ja -heikkouksien tiedostaminen Tutkiva ja luova työskentelyote Yhdessä oppiminen Luottaminen omiin näkemyksiin.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Lukivaikeus.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
Taksonomiat ja oppilas- arviointi lukion ET:n ja filosofian opetuksessa Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos Käyttäytymistieteellinen.
LUOKAN PELISÄÄNNÖT Millainen on luokka, jossa on hyvä opiskella ja missä on hyvä luokkahenki ? Jokainen kirjoittaa paperille aiheesta 4-6 asiaa. Jaetaan.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
LAUSERAKENNE Kirjakieli Puhekieli
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
TURVALLISEN TOIMINNAN MALLI ILMAILUKERHOILLE TTM 11 |
Mari Åman Department of Applied Mechanics Aalto University.
Otsikkoesseen kirjoitusprosessi. Prosessin työvaiheet 1. Aineistoon ja tehtävänantoihin tutustuminen 2. Valitun tehtävän avaaminen 3. IDEOINTI 4. Näkökulmien.
Lapin yläkouluakatemia Ravitsemus © Sanni Virta ja Liisa-Maija Rautio.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
YO-info syksy Koetilanne  Omia koepapereita ei tuoda, koetilanteessa annetaan tarvittava määrä paperia.  Koepaperiin jätetään marginaali.  Jokaisessa.
Mitä kaikkea meidän täytyy tänään tehdä? (Työ ja koulutus)
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Kyselylomakkeen tekeminen
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
Asiakielisyys.
Miten kirjoittaa hyvä apurahahakemus
Kieli itseilmaisun välineenä
Matemaattisen tekstin tuottaminen
Tutkimus terveystiedonopetuksessa
Työelämän tekstejä sähköposti.
Löydä Itsestäsi Tiedostava Muutoksen Mahdollistaja
Tieteellisen kirjoittamisen kurssi
Tekstin kokonaisrakenne ja argumentointi
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Aineistosta kirjoittaminen
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Kielen- ja tekstinhuoltoa
Työpajatyöskentelyn yhteenveto
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Tehtävänantojen sudenkuoppia
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
GRADUAHDISTUS Minna Nevala.
Kirjoitusviestinnän opinnot yliopistossa
Kirjoittaminen on ajattelemista
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Wiion lait Viestintä yleensä epäonnistuu - paitsi sattumalta.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Millainen kirjoittaja olet? Vahvuudet ja ongelmat

Tietoa toistava kirjoittaja Kopioi tietoa ja toistaa orjallisesti muiden tekstiä Ei rakenna tietoa itse -> oma kirjoittaminen ja ajattelu ei kehity Tekstin referointia omin sanoin harjoiteltava, samoin omien näkemysten ja väitteiden perustelemista

Epäonnistumista karttava kirjoittaja Tuottaa tekstiä varman päälle eikä ota riskejä Voisi kirjoittaa parempaakin tekstiä Tavoitteet riittävän korkealle sekä taitojen ja voimien kohdentaminen kirjoitustehtäviin Itseluottamuksen ja uskon omiin kykyihin kasvattaminen

Vetkutteleva kirjoittaminen Viime tinkaan jättäminen Aloittaa liian myöhään eikä saa tekstiä määräaikaan mennessä valmiiksi -> ahdistuminen Oman ajankäytön tehostaminen ja itseään niskasta ottaminen

Luova kirjoittaja Luovuus ja tajunnanvirta tyypillistä Tieteellisen ilmaisun perinteet ärsyttävät Kirjoittaminen aina kurinalaista ja sisältää sääntöjä, joita noudatettava – vuorovaikutusta!

Kriittinen kirjoittaja Etenkin aloittaminen hankalaa Asettaa itselleen liian suuria odotuksia Aloituksen jälkeen ei yleensä kohtaa ongelmia, mutta aloitus ja ensimmäisen luonnoksen aikaansaaminen vaikeaa

Pulppuava kirjoittaja Tekstin tuottaminen helppoa, mutta karsiminen ja tiivistäminen vaikeaa, koska on vaikea luopua jo tuotetusta tekstistä Huomio tekstin jäsentämiseen, tiivistämiseen ja toistoihin Myös tärkeää tarkistaa, ettei omia mielipiteitä ole tieteellisessä tekstissä liikaa ja että perusteluita on riittävästi.

Säännöllinen kirjoittaja Selkeät tavoitteet ja kirjoittamisen harjoitteleminen Jo olemassa tehokas kirjoituskäytäntö Voi nojata liikaakin rutiineihin -> kaavoihin kangistuminen ja samantyyppisten tekstien tuottaminen

Täydellisyyteen pyrkivä kirjoittaja Haluaisi muokata tekstejään loputtomiin Määräaikojen noudattaminen siksi vaikeaa On ymmärrettävä, että riittää, että teksti täyttää realistiset laatutavoitteet Kukaan ei kuitenkaan täydellinen!

Tietoa rakentava kirjoittaja Kirjoittaminen osa muuta työtä – arkipäiväistä ja jokapäiväistä Arvostaa palautetta – korkea vaatimustaso kirjoittajana Ymmärtää, että tuotos voi olla eri päivinä erilaatuista, mutta aina paranneltavissa Itseltä ei pidä vaatia kohtuuttomia