Mikä päivätyökeräys? Päivätyökeräyksessä tutustut lapsen oikeuksiin ja niiden toteutumiseen Nepalissa Voit olla mukana keräyksessä tekemällä työtä päivän.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kaikki lapset kouluun Schools for Africa DIA 1 (aloitus)
Advertisements

Anna kehitysmaiden lapsille hyvä koulutus – ja tulevaisuus! Päivätyökeräys 2014–2015.
LAPSEN OIKEUDET.
Lapsuudelle arvo Kaikilla lapsilla on oikeuksia, jotka toteutuvat eri lailla eri maissa Eriarvoisuus voi liittyä vaikka asuinpaikkaan, uskontoon, köyhyyteen.
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Mikä päivätyökeräys? Päivätyökeräyksessä autat nepalilaisia lapsia kouluun ja nepalilaisia perheitä pysymään yhdessä. Voit olla mukana keräyksessä tekemällä.
Lapsuudelle arvo Kaikilla lapsilla on oikeuksia, jotka toteutuvat eri lailla eri maissa Eriarvoisuus voi liittyä vaikka asuinpaikkaan, uskontoon, köyhyyteen.
Lapsi- keskeinen yhteisökehitys Itä-Timorilla Lapsen oikeudet; oikeusperustainen ohjelmatyö – seminaari Elina Salonen, Plan Suomi Säätiö.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Lapin ja Länsi-Pohjan sote- seminaari Varautuminen ikäihmisten palvelujen tarpeen kasvuun Ylitorniolla Eeva Leukumaa Kari Askonen.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Kummina olet korvaamaton! MUGUN TYTÖT NEPALISSA. ”Aloin uskoa tulevaisuuteen” ”Jos en olisi päässyt mukaan kummiohjelmaan, olisin päätynyt lukutaidottomaksi.
Case-esimerkit Tutorleiri 2014 Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Kummina olet korvaamaton Suomen Lähetysseuran kummityö on kanava, jonka kautta voimme parantaa lasten asemaa ympäri maailmaa.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Häiriöiden varhaistunnistus, hoidon porrastus ja viranomaisyhteistyö
Päivähoitoikäiset (10kk–6v) ikäryhmittäin
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Toimintakulttuurin muutos
Tonni lähti Ryhmä 4.
Norssin kerhot
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Kampanjajärjestöjen tapaaminen
Elämänkatsomustiedon tunti
Digitaalisuus opistojen strategiaan, pedagogiikkaan ja käytäntöön
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Mikä päivätyökeräys? Päivätyökeräyksessä autat nepalilaisia lapsia kouluun ja nepalilaisia perheitä pysymään yhdessä. Voit olla mukana keräyksessä tekemällä.
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Monipalveluasiakkaan palvelujen tiedolla johtaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Punaisen Ristin kotimaan apu
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Nuorten hoivaajien määrä, valistuneita arvauksia (mutta läpinäkyviä)
Yhteisöllisen hyvinvoinnin asialla
Opintopsykologi Katja Hietanen
Imatran kaupunki liikuntapalvelut
Terveiset Yö-ryhmästä
- ja tähän mahdollinen ala
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Oodin version 3.7 yhteenveto
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Mikä Paltamo-mallissa kannustaa – ja mikä ei?
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Loiste –hanke KEE-päivät

LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Miten tukea lasta vanhempien erossa? Eron edessä –ilta
Miten tavoitamme vähävaraiset perheet?
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Keitele, Pielavesi, Tervo, Vesanto
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
RAI Espoossa
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Mikä päivätyökeräys? Päivätyökeräyksessä tutustut lapsen oikeuksiin ja niiden toteutumiseen Nepalissa Voit olla mukana keräyksessä tekemällä työtä päivän ajan joko kotona tai työnantajan palveluksessa Suositus yhden oppilaan päivän palkaksi on 12 € LISÄTIETOA ESITYKSEEN: koulumme osallistuu tänä vuonna Pelastakaa Lasten Nepal-päivätyökeräykseen eli taksvärkkiin keräyksessä oppilaat ovat päivän töissä ja palkka lahjoitetaan Pelastakaa Lasten työhön Nepalissa kuva: nepalilaisia lapsia koulussaan Kuva: Eeva Johansson

Kotona ja maailmalla Kaikilla lapsilla on samat oikeudet, niin Suomessa kuin Nepalissa Osallistu keräykseen ja auta nepalilaisia lapsia käymään koulua ja välttämään lapsityöläisen kohtalo. Tuellasi lapset voivat myös harrastaa ja oppia oikeuksistaan kerhoissa. LISÄTIETOA ESITYKSEEN: päivätyökeräyksessä edistetään lapsen oikeuksien toteutumista Nepalissa. Lapset pääsevät taksvärkkivarojen turvin voivat asua kotona ja käydä koulua. Lapsen oikeuksien kerhoissa lapset saavat tietoa oikeuksistaan. Kuva: Eeva Johansson

Mihin keräysvarat käytetään? LAPSET KOULUUN NEPALISSA Kuva: Eeva Johansson

NEPAL 1,6 miljoonaa lapsityöläistä Nepalissa 28,3 miljoonaa asukasta 1,6 miljoonaa lapsityöläistä Suomessa 5,5 milj. asukasta NEPAL FAKTAT TULEVAT NÄKYVIIN YKSI KERRALLAAN: Nepal sijaitsee Aasiassa, vuoristossa Intian ja Kiinan välissä Nepalissa on yhteensä 28,3 miljoonaa ihmistä, eli viisi kertaa niin paljon kuin Suomessa. Pinta-alaltaan Nepal on vain murto-osan Suomen pinta-alasta. Nepal on yksi maailman köyhimmistä valtioista. Nepalissa väestön rakenne on hyvin erilainen kuin Suomessa. Melkein puolet Nepalin asukkaista on lapsia, kun taas Suomessa väestö ikääntyy. Nepal on allekirjoittanut Lapsen oikeuksien sopimuksen vuonna 1990, mutta lapsen oikeudet eivät toteudu läheskään kaikille nepalilaisille lapsille. Suurin syy tälle on köyhyys: nepalilaisista lapsista kolmannes elää äärimmäisessä köyhyydessä Köyhyyden vuoksi vanhemmilla ei ole varaa lastensa koulunkäyntiin. Nepalissa on 1,6 miljoonaa lapsityöläistä. Lapsityöksi määritellään sellainen työ, joka on haitallista lapsen kehitykselle, esimerkiksi työ tehtaassa tai pellolla. Myös kotona tehtävät raskas työ, joka estää lasta menemästä kouluun, on lapsityötä. Kuva: Nepalin pääkaupunkista Kahtmandusta. Nepalilaisista noin 40 prosenttia on lapsia. Kolmasosa lapsista kärsii köyhyydestä. Kuva: Kirsi Peltola

Kaikilla lapsilla on oikeus käydä koulua Köyhyys estää monen nepalilaisen lapsen koulunkäynnin Köyhät perheet lähettävät usein lapsensa töihin, koska koulunkäyntiin ei ole varaa Tukemalla köyhien perheiden toimeentuloa ja kertomalla lapsityön haitoista voimme vaikuttaa Nepalissa on 1.6 miljoonaa lapsityöläistä Lapsella ei saa teettää työtä, joka haittaa hänen opintojaan tai vahingoittaa hänen terveyttään tai kehitystään Lapsi tarvitsee kouluun koulutarvikkeita, joihin kaikilla perheillä ei ole varaa. Lapsia myös lähetetään töihin, koska perheen tulot eivät muuten riitä koko perheelle. Jos perheiden toimeentulo turvataan, lapset voivat käydä koulua. Nepalissa on perustettu Pelastakaa Lasten tuella rahastoja, joiden avulla köyhien perheiden lapset ja orpolapset voivat käydä koulua. Kaikki huoltajat eivät tiedä lapsen oikeuksista ja lapsen tasapainoisen kehityksen kannalta tärkeistä asioista. Pelastakaa Lasten tuella järjestetään muun muassa vanhempainiltoja, joissa huoltajat saavat tietoa esimerkiksi lapsityön ja lapsikaupan vaaroista sekä koulunkäynnin merkityksestä. Kuva: Kirsi Peltola

Pelastakaa Lapset Toiminut Nepalissa jo vuodesta 1976 Työmme keskiössä: lastensuojelu, sosiaaliturva, koulunkäynti ja katastrofeihin varautuminen Tavoitteena: lapsen oikeuksien toteutuminen ja köyhyyden vähentäminen Pelastakaa Lapset on toiminut Nepalissa jo vuodesta 1976 alkaen. Pelastakaa Lapset Nepalissa: Sosiaaliturva: Kehitämme paikallisten viranomaisten kanssa järjestelmää, jonka kautta köyhät perheet pääsevät sosiaaliturvan piiriin. Koulunkäynti: Autamme köyhien perheiden lapsia ja orpolapsia käymään koulua. Tuellamme myös parannetaan koulutuksen laatua. Lastensuojelu: Vähennämme lapsityötä ja estämme lasten joutumista lapsikaupan uhreiksi. Aikuisia koulutetaan pitämään lapsista parempaa huolta, ja lapsille kerrotaan heidän oikeuksistaan esimerkiksi lapsen oikeuksien kerhoissa. Katastrofeihin varautuminen: Yhteisöjä koulutetaan valmistautumaan katastrofeihin. Katastrofin sattuessa toimitamme humanitaarista apua hädänalaisille ihmisille. Tärkeää on myös lisätä ihmisten tietoisuutta lapsen oikeuksista. Lapsen oikeuksien kerhoissa, vanhempien tapaamisissa ja yksinhuoltajaäitien tapaamisissa ihmiset oppivat lapsen oikeuksista. Kuva: Katja Selkimäki-Gray

Miten? Koulutetaan opettajia, toimitetaan oppimateriaaleja, taataan ilmainen koulunkäynti ja kouluruoka, kerrotaan lapsityön ongelmista, annetaan tukea ja avustuksia kaikkein köyhimmille perheille, kerrotaan ihmisille lapsen oikeuksista, tehdään suunnitelmia katastrofien varalle, perustetaan lapsille kerhoja… Tässä on listattu konkreettisia toimia, joilla nepalilaisten lasten oikeuksia parannetaan. Kuva: Rajan Zameri

Kiitos, kun osallistutte! Koulunkäynti on lapsen unelmatyötä. Tule mukaan rakentamaan lapsille r reilumpaa maailmaa! Kiitos, kun osallistutte! www.pelastakaalapset.fi/paivatyokerays Kuva: Rajan Zameri