IHMISARVO JA YHDENVERTAISUUS

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Elämänkatsomustieto tutuksi
Advertisements

Hyvän mielen talo Pori. Mitä on itsemääräämisoikeus? l Itsemääräämisen keskeinen ajatus on, että henkilö saa itse, ulkopuolisten puuttumatta.
Sikiöaikaisten alkoholivaurioiden sosiaaliset merkitykset ja moraaliset jännitteet lasten ja nuorten palvelujärjestelmässä Tutkija, YTT Susan Eriksson,
Yhdenvertaisuus ja tulkkaus – mihin maahanmuuttajalla on oikeus?
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
O SALLISUUS YHDENVERTAISUUS JA ARJENHALLINTA N UORISOTUTKIMUKSEN & NUORTEN NÄKÖKULMAA Mirja Määttä Itä-Suomen yliopisto.
Kouluttajakoulutus 2011 MONIMUOTOISUUS OSASTOSSA.
EU-kansalaisuus: Miten kansalaisuus määritellään?
Siviilipalveluksen kehittäminen kansalaispalvelu- näkökulmasta Dosentti (TaY), HT Pirjo Jukarainen.
Elämänkatsomustieto tutuksi
TUTKII, MILLAINEN MORAALIN PITÄISI OLLA!
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Kerro jotain itsestäsi!
Suomen kansalaisuus Keskeisiä käsitteitä Kansalaisuuden saaminen
Luku- ja tenttivihjeet 4A Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
 Tämä on rasismia!   Punainen Risti viettää 21. maaliskuuta YK:n rasismin vastaista päivää yhdessä monien muiden järjestöjen ja kansalaisliikkeiden kanssa.
Järjestämisrakenteiden vaikutus sosiaalisten oikeuksien toteutumiseen Eeva Nykänen1.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Filosofian ja elämänkatsomustiedon opettajat ry:n lausunto perusopetuksen tuntijaon ja tavoitteiden uudistamisesta.
LAPSEN OIKEUDET.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Susanna Lehtonen Erityisasiantuntija Romaniväestön koulutustiimi
Kansainvälisiä ja kotimaisia lainsäädäntönäkökulmia Työ kuluu kaikille Vammaisfoorumi ry:n ja TE-palveluiden koulutuspäivä Liisa Murto oikeuksienvalvontalakimies.
ILOA AUTTAMISESTA 2015, 1 Punaisen Ristin periaatteet 50 vuotta Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun liikkeen perusperiaatteiden historiaa.
Punaisen Ristin periaatteet 50 vuotta
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tasa-arvokysymys islamilaisessa kulttuuripiirissä:
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
Perusoikeudet ja kansalaisvelvollisuudet
Luku- ja tenttivihjeet 6 Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Esteettömän opiskelun huominen Timo Lehtinen ESOK-seminaari
Ihmisoikeudet Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
KIRKOT JA VALTIO Luku 17 – Ydinsisältö. Uskontojen merkitys valtion kannalta merkittäviä yhteiskunnallisia vaikuttajia tuottavat myös sosiaali- ja terveyspalveluja.
Moraalin kehitys (L.Kohlberg) Oikein vai väärin? Moraali kehittyy vaiheittain ajattelun kehittymisen mukana: 1.yksilön oma näkökulma 2. yhteisön lait ja.
Uskonnon opetus lukiossa Vuoden 2003 uskonnonvapauslain mukaan.
Yhdenvertaisina syntyneet. ilman minkäänlaista lapsen, hänen vanhempiensa tai muun laillisen huoltajansa rotuun, ihonväriin, sukupuoleen, kieleen, uskontoon,
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Etiikka Hyvän ja oikean jäljillä.  S. 42  Onko olemassa jotain,mitä ei saa tehdä koskaan?  Älä tapa, vai saako tappaa? Jos henkeäsi uhataan tai rakkaasi.
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
Maahanmuutto-direktiivien implementointi ja sosiaaliturva
Nuorisotyön johtaminen ja ihmisoikeudet Matti Jutila
Katsomusopetuksen säädösten kehitys ja vuoden 2003 uskonnonvapauslaki
ASUMISPERUSTEINEN SOSIAALITURVA -Työpaja I Puhdas pöytä
Islamilainen kulttuuri
Katsaus YK:n vammaissopimukseen ja Yhdenvertaisuuslakiin
ERITYISTAIDEKASVATUS
Moraali Eräät nohevat 9A.
Tule mukaan muuttamaan Suomea!
Suomi maailman kielten joukossa
6 MORAALIN PAIKKA JA MERKITYS
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Kansalaiskysely seksuaalisuudesta ja seksistä
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Mirella Huttunen, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry
Nuoret kunnan päätöksenteossa
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Toimiva vuorovaikutus luottamusjohdon kanssa Vesa Salmi
Uskontojen tieteellinen tutkimus
3 Minuudessa on kaksi puolta
Yhteiskuntafilosofia
Yhdenvertaisuus koulussa
Mitä mieltä olet? Luku 14 – Motivointi 2.
SUOMALAISTEN USKONNOLLISUUS NYKYÄÄN
1 Yksilö yhteiskunnassa s
Yhdenvertaisuus sisältää tasa-arvon
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, ET pähkinänkuoressä [Johdatus EToon (2015 ja aiemmin LO-perus-) kurssin kertausta] Eero Salmenkivi.
Luku 7 Oikeusetiikka.
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
HLBTI-henkilöiden yhdenvertaisuuden edistäminen Euroopan unionissa
Esityksen transkriptio:

IHMISARVO JA YHDENVERTAISUUS Elämänkatsomustieto: Ihmisoikeusetiikka

Ihmisoikeusetiikka on eettistä ajattelua, jonka pohjana on kaikille ihmisille kuuluvat oikeudet Elämänkatsomustiedossa ihmisoikeusetiikalla on erityinen asema, koska oppiaine perustuu yhteen tärkeään ihmisoikeuteen: uskonnon ja omatunnon vapauteen

OIKEUDET: IHMISARVO Suojelevat ihmistä Määritellään yleensä lainsäädännössä (perustuslaki) Oikeudet ja velvollisuudet kulkevat ”käsi kädessä” = Moraalinen ja juridinen käsite, jonka mukaan ihmisellä on arvo sinänsä Ihmisen moraaliseen luonteeseen kuuluu ihmisarvo Ihmisarvo on riippumaton mielipiteistä ja arvostuksista Ihmisellä on itseisarvo

YHDENVERTAISUUS Yhdenvertaisuus on sitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta sukupuolestaan, iästään, etnisestä tai kansallisesta alkuperästään, kielestään, uskonnostaan, mielipiteistään, terveydentilastaan… Yhdenvertaisuus on perusoikeus!! Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa kaikilla ihmisillä tulee olla yhdenvertaiset mahdollisuudet kouluttautua, tehdä töitä ja saada erilaisia palveluja.