Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
Advertisements

VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta.
AINA KANNATTAA YRITTÄÄ vinkkejä yrityksen ja koulun yhteistyöhön.
JOUSTAVUUTTA JA TOIMINNALLISUUTTA KOULUUN
Kokemuksia historiakerhosta
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
ERITYISEN TUEN TARVE on lisääntynyt aikuislukioissa • Miten erityisen tuen tarve näkyy/ilmenee oppiaineessanne? • kielet: lauserakenteiden ymmärtämisen.
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
LabLife3D Mikrobiologian ja kemian laboratorio virtuaalimaailma Second Lifessä Eero Palomäki ja Pekka Qvist LabLife3D:n kotisivut.
Slideshare koonti Mervi Isola.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Vinkkejä koko koulun ASPnet- profiilin kirkastamiseksi ml. toimintakulttuuri Työpaja 3.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
VINKKEJÄ JA IDEOITA LUKION KEMIAN 1. KURSSIN TOTEUTUKSEEN
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä. Vesijärvi-kurssi §Lahden valvonta- ja ympäristökeskus l asiantuntijat l materiaalia l laitteistoapua.
Yritysvierailumalli Versowood
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Oppilaan sukupuoli ja fysiikan opetuksen työtavat Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Multi- ja hypermedia historian ja yhteiskuntaopin opiskelussa Peik Niemi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET.
Poimintoja Sanomalehti opetuksessa -kyselystä. Kartoitimme Sanomalehtien Liitossa opettajien kokemuksia sanomalehden opetuskäytöstä, Sanomalehtiviikosta.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Tytöt teknologian taitajiksi
Opetussuunnitelmaviestinnän kohderyhmät ja viestinnän kohdistaminen (ryhmätehtävä)
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
– GISEL-hanke 1 Lomakekysely oppilaille fysiikan opiskelusta Kalle Juuti Jari Lavonen Opettajankoulutuslaitos.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
VERKKOMATERIAALI KEMIAN OPETUKSESSA Maija Aksela & Mari Juuti
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Teemapäivä Linturetki 5. luokka. Vastuu ympäristöstä, hyvinvoinnista ja kestävästä kehityksestä Oppilas oppii: ymmärtämään ympäristönsuojelun välttämättömyyden.
Turvallinen Pirkanmaa Tulikettu-turvallisuuskoulutus Veijo Kaján.
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
Turvallisuusosaaminen, saako sitä koulun penkiltä? Eero Peiponen Kemira Chemicals Oy
Ongelmaperustainen oppiminen lukion kemian opetuksessa Kemian Opetuksen Päivät /Irma Aroluoma.
Toimi koulullasi vaikka näin Kerro muille hallituksen/valtuuston jäsenille kaupunkikokouksen valmisteluista eli käy saamasi materiaali läpi Yhteistyössä.
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Kemia 1ov sosiaali- – ja terveysala
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Kyselylomakkeen tekeminen
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
TET =Työelämään tutustuminen
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Kotitalouden kurssit lukiossa
Cern-tiedeopetusprojekti Vieremän Lukiossa
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
I AINEET YMPÄRILLÄMME Kemia on … Aineen eri muodot Maailmankaikkeus
Haapaniemen koulun musiikkiluokka
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
TET =Työelämään tutustuminen
Yritysvierailumalli Versowood
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Muutokset matematiikan opetuksessa
Jari Kähkönen, koulutuspäällikkö
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
Kohti kansallista digitaalista koulua
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Yhteistyö lukion ja elinkeinoelämän välillä
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Erasmus kouluissa | Erasmus in Schools
Ruokakasvatusta yhdessä
Esityksen transkriptio:

Yhteistyö elinkeinoelämän kanssa: Opettajien kehittämiä malleja Anne Laajaniemi 30.3.2007 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta

Taustaa Lukuvuonna 2006-2007 Kemian opetuksen keskus on järjestänyt OPH:n rahoittaman täydennyskoulutuskurssin: ”Eväitä kemian teknologian opettamiseen”. Kurssille osallistui 35 kemian opettajaa eri puolilta Suomea. Kurssilaisten toiveena oli mm. löytää keinoja yritysyhteistyöhön.

Yhteistyöstä kurssilla todettua Mahdollisuus yhteistyöhön on hyvin paikkakuntakohtainen. Lukiolaisille vierailu- ja yhteistyökohteita löytyy melko helposti. Peruskoululaisille on vaikeampi saada yhteistyökumppaneita.

Malli 1: Erilaiset ammatit Taustalla toive toimintatavasta paikkakunnalle, jossa ei ole kemian alan yrityksiä. Kartoitetaan ammatteja, joita esiintyy koulujen ympäristössä. Oppilaat käyvät haastattelemassa esim. parityönä mahdollisimman erilaisissa ammateissa toimivia ihmisiä selvittääkseen ammatissa tarvittavaa kemiaa ja sen teknologiaa. Tavoitteena lisätä oppilaiden ja opettajan tietämystä kemian merkityksestä eri ammateissa ja ehkä myös vaikuttaa ammatinvalintaan.

Malli 2: Kemiaa lähiympäristön yrityksissä Tavoitteena on kysellen saada tietoa kemiallisista yhdisteistä, joita eri yritykset käyttävät usein. Selvitetään esimerkiksi seuraavaa: käytetty yhdiste yhdisteen arkipäivän nimi - kemiallinen ” oikea nimi” mihin yhdistettä käytetään ja kuinka usein millaisia välineitä yhdisteen käsittelyssä käytetään mitä ongelmia / vaaratilanteita käytössä on sattunut/ voi sattua kuinka käytetystä yhdisteestä päästään turvallisesti eroon millaista tietoa firman mielestä työntekijällä pitäisi olla

Malli 3: Korumetallit Tavoitteena tutustuttaa oppilaita, erityisesti tyttöjä metallien kemiaan uuden lähestymistavan kautta. Aiheena on korumetallit. Sopii pienellekin paikkakunnalle. Oppilas valitsee kotoa tarkasteltavan korun ja käy sen kanssa kultasepänliikkeessä selvittämässä esim. mitä materiaaleja mahdollisia työtapoja materiaalien hintoja jne.

Malli 4: Vierailu palolaitokselle Tutustumiskohteena paloasema. Sisältää palopäällikön opetustuokion. Selvitetään palamista ja sen edellytyksiä. Sammutusharjoituksia.

Malli 5: Perinteisiä yhteistyömalleja Yläasteella voidaan toteuttaa vierailu lähialueen kemian alan pienyrityksessä. Nähdään, miten kemia ilmenee esim. raaka-aineessa, valmistusprosessissa, tuotteen jalostamisessa ja markkinoinnissa sekä ympäristönsuojelussa.

Malli 6: Vierailijat koululla Tarkoituksena on käyttää ulkopuolisia ihmisiä kertomassa kemian oppitunnilla oppilaille kemian tietojen ja taitojen käytöstä teknologiassa ja merkityksestä omassa työssään. Tämän voisi toteuttaa joko yläasteella 9 lk:lla tai lukion 1 lk:lla yhteistyössä opojen kanssa. Täten voisi vertailla oppilaiden ennakkokäsityksiä ja todellista tilannetta. Tällä vuorovaikutustapahtumalla voisi ehkä olla motivoiva vaikutus opiskelijoiden kemian jatko-opiskeluun.

Villejä ideoita Jos vierailu ei onnistu, voidaan hyödyntää yrityksen verkkosivuja pyytää yrityksen edustajaa vastaamaan oppilaiden kysymyksiin esim. sähköpostitse käyttää yrityksen esittelyvideoita opetuksessa käyttää yrityksen muita julkaisuja opetuksessa (lehdet, esittelylehtiset ym.)