Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Advertisements

VAPAAEHTOISTYÖSSÄ JAKSAMINEN OSAAMINEN Yhteiskunta Perhe Lähiyhteisö
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Mitä ne ovat? Mitkä arvot ovat minulle tärkeitä?
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
ASUNTOLAKURSSI SUUNNITELMA.
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Terveysosaaminen ja media
KODIN JA KOULUN PÄIVÄ Rehtorin aamukaffe –tilaisuus;
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
Terveystieto 7.
Arvo ja arvoitus Terveystieto 1, 2012.
Rajaa terveyden ja sairauden välille on vaikea vetää
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Mielenterveys s. 110 –
Saku Ylä-Soininmäki Psykologi, Lahden ammattikorkeakoulu
MIELENTERVEYSTYÖ JA OMA JAKSAMINEN Copyright Tero Lappalainen 2011
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
Terveysosaaminen ja media
Elämänlaatu Mitkä tekijät vaikuttavat nuoren hyvinvointiin?
Koulussa elämää opettelemassa
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Mitä yksilö / yhteisöt / yhteiskunta voi tehdä ehkäistääkseen mielenterveyden häiriöitä? vastaa vain siihen, mitä kysytään (keskity tähän koko vastauksen.
Hurtig TE1 Mielenterveys voimavarana. Mielenterveys voimavarana Mielenterveyttä tukee: toimivat ihmissuhteet perheeseen ja ystäviin mahdollisuus.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
TE3 TERVEYDEN, TOTTUMUSTEN JA TOIMINTAKYVYN ARVIOINTI JA SEURANTA Hurtig
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Stressi ja sen hallinta. Mitkä asiat aiheuttavat stressiä? Voiko stressiä hallita? Miten?
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Ulkomailla tapahtuvan harjoittelun kipukohdat: Osaamisen tunnistamisen tärkeydestä Janne Loikkanen Kansainvälisen harjoittelun suunnittelija.
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Psyykkisten toimintojen kehittyminen: - tietoisuus itsestä; ihminen ohjaa itseään - tietoisuus itsestä alkaa muodostua melko varhain; n. 1,5-2v. syntyy.
TERVEYSTIETO 8 1. Tunne itsesi. Tunne itsesi Itsetunto tarkoittaa omien hyvien puolien ja heikkouksien tuntemista sekä niiden arvostamista. Kukaan ei.
Kroppasuhde, mielihyvä ja riippuvuus Kirjan sivut
12 Vaikeuksia voi ennaltaehkäistä ja niistä voi selvitä Ydinsisältö.
MIELENTERVEYS JA MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
Terveyden määritelmät
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Julia Hartman ja Noora Nurmi
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
TE2 NUORET, TERVEYS JA ARKIELÄMÄ
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TERVEYTEEN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT
Mielenterveys PS5 LAJM.
Nuoren itsetuntoon vaikuttavat psykologiset tekijät
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Riski- ja suojaavien tekijöiden tunnistaminen
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
TERVEYSTIETO 8 3. Sosiaaliset taidot.
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
opiskeluorientaatio (+)
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Psyykkiset ja sosiaaliset ominaisuudet valmennuksessa
Mielenterveystyön kehittämissuunnitelma
Ongelmista selvitään Ihmiset selviävät vaikeista kokemuksista luultua paremmin. Menetystä ja kriisiä ei käsitellä erityisissä vaiheissa. Bonnano: jopa.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Minä ja identiteetti – minäkuvat ja itsetunto
Opiskeluhuollon palvelut
Psykologi Vilhelmiina Välimäki
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
Esityksen transkriptio:

Mielenterveys on psyykkisen, älyllisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tila, jossa yksilö ymmärtää omat kykynsä, pystyy toimimaan elämän normaalistressissä, pystyy työskentelemään tuottavasti ja tuloksellisesti ja pystyy toimimaan yhteisönsä jäsenenä

Emotio-naalinen terveys Sos. Psyyk. Fyys. Seksuaali-terveys Emotio-naalinen terveys Henkinen terveys Mentaa-linen terveys Koherenssi

Sopeutumiskyky, stressinsieto, fyysinen terveys… Mielenterveyteen vaikuttavat yksilölliset, yhteisölliset sekä yhteiskunnalliset tekijät YHTEISKUNTA Arvot Kulttuuri Resurssit Mielenterveys-palvelut YHTEISÖ SOSIAALISET SUHTEET perhe, ystävät YMPÄRISTÖ koulu, harrastukset, työ YKSILÖ VOIMAVARAT: Itsetunto: itsearvostus, itseluottamus, itsetuntemus Sopeutumiskyky, stressinsieto, fyysinen terveys…

Mielenterveyttä suojaavia sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä Hyvä fyysinen terveys ja perimä Myönteiset varhaiset ihmissuhteet Riittävän hyvä minäkuva Hyväksytyksi tulemisen tunne Ongelmanratkaisutaidot Ristiriitojen käsittelytaidot Vuorovaikutustaidot Kyky luoda ja ylläpitää tyydyttäviä ihmissuhteita Mahdollisuus toteuttaa itseään ULKOISIA: Sosiaalinen tuki, ystävät Koulutusmahdollisuudet Työ tai muu toimeentulo Kuulluksi tuleminen ja vaikuttamismahdollisuudet Turvallinen elinympäristö Lähellä olevat ja helposti tavoitettavat yhteiskunnan tukipalvelut RISKITEKIJÄT?

Mielenterveyttä edistetään vaikuttamalla mielenterveyttä suojaaviin sisäisiin ja ulkoisiin tekijöihin

MIELENTERVEYS kuluu ja uusiutuu kuten muutkin terveyden ulottuvuudet Mielenterveyteen liittyviä kykyjä: toimintakyky eli kyky opiskella, tehdä työtä, osallistua, uusia voimavaroja haasteiden otto eli kyky kohdata vaikeudet, sietää menetyksiä, kokea vaatimukset haasteina, valvoa omaa etuaan joustavuus eli kyky muuttua, vaihtaa toimintatapoja, muuttaa mielipidettä sisäinen tasapaino eli kyky tulla toimeen itsensä kanssa, hyväksyä omat puutteensa

MIELENTERVEYTEEN LIITTYVIÄ KYKYJÄ: …jatkuu MIELENTERVEYTEEN LIITTYVIÄ KYKYJÄ: SOSIAALISET TAIDOT eli kyky ihmissuhteisiin, vuorovaikutukseen yhteistyötaidot assertiivisuus eli jämäkkyys empatia vastuullisuus

TUNNETAIDOT eli kyky kohdata, ymmärtää, ilmaista ja kanavoida tunteita, kyky välittää ja rakastaa (tunneäly) tunteiden tunnistaminen tunteiden säätely ja ilmaiseminen tunteiden ymmärtäminen ja hyödyntäminen

Ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa tärkeää VÄKIVALLATON VIESTINTÄ Pystytkö esittämään asiasi rakentavasti vai käytätkö helposti voimasanoja tai –keinoja? Sanat ja eleet Puhuminen – KUUNTELEMINEN PYSÄHDY – POHDI - TOIMI

VÄKIVALLATON VIESTINTÄ ja sen neljä askelta: HAVAINTO Mitä sellaista ihmiset tekevät, mistä pidät tai et pidä? SU (Miksi suutuin) TUNNE Miltä sinusta tuntuu, kun havaitset tämän teon? TU (Miltä minusta tuntuu) TARVE Kerro, mitä nämä tunteet kertovat tarpeistasi. HA (Miten minä haluaisin toimittavan) PYYNTÖ Esitä pyyntö tekojen kielellä. KA (Miksi kannattaisi)

Yhteisölliset tekijät Henkinen Arvot, arvostukset, elämänkatsomus Seksuaalinen Oman seksuaalisuuden haltuun ottaminen ja hyväksyminen Fyysinen Säännöllinen arkirytmi, lepo ja uni, ravinto, liikunta Psyykkinen Mielen tasapainon, elämän hallinnan, itsetuntemuksen kehittyminen Sosiaalinen Ihmissuhteiden toimivuus, sosiaalisten- ja vuorovaikutustaitojen kehittyminen M U O D O S T U U MIELENTERVEYS Kykyä hyödyntää omia henkisiä voimavarojaan sekä tunnistaa omia ja muiden tunnetiloja: Todellisuudentaju Ehjä identiteetti Toimiva psyykkinen itsesäätely MUOVAUTUU KOKO ELÄMÄN AJAN KASVUN JA KEHITYKSEN MYÖTÄ! V A I K U T T A A Yhteisölliset tekijät - perhe, ystävät, koulu, harrastus,työ -> yhteisöllisyyden tunne Yhteiskunta - arvostukset, resurssit Yksilön voimavarat ITSETUNTO Olen hyvä! Luotan ja arvostan itseäni! Oma elämäni on arvokas! Arvostan muita! Itsenäisyys! Epäonnistumisten sieto! Sosiaalinen tuki Kuulluksi tuleminen Turvallinen elinympäristö Fyysinen terveys, perimä Varhaiset ihmissuhteet Hyvä minäkuva Ongelmanratkaisu- ja vuorovaikutustaidot Kyky luoda ihmissuhteita Itsensä toteuttaminen Koulutusmahdollisuudet Työ ja toimeentulo Turvallinen elinympäristö Tukipalvelut

Mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä eli mielenterveyden rakennusaineet PERUSTURVALLISUUS MITÄ LAPSELLE, MITÄ AIKUISELLE IHMISSUHTEET PERHE, YSTÄVÄT, KOULU, TYÖPAIKKA… (SOSIAALINEN TUKI!) ITSETUNTO minätietoisuus, itsearvostus, itseluottamus, itsetuntemus ELÄMÄNTILANTEET biologiset, elämysmaailmaan, ihmissuhteisiin, ympäristöön liittyvät muutokset MYÖNTEISET KOKEMUKSET