Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Autismin kirjon oppilaiden perusopetus Helsingissä
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Hankintaprosessi- asianhallinta /Tampere
Rekrytointiprosessi- asianhallinta / vakinainen vakanssi
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KULOMÄEN KOULUN TEHO-HANKE
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Tervetuloa esiopetusiltaan!
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
NIVELVAIHE ESIOPETUKSESTA 1. LUOKALLE. ESIOPETUS - 1. LUOKKA Tammikuu Helmikuu Maaliskuu Huhtikuu Toukokuu Kesäkuu Heinäkuu Elokuu Syyskuu Lokakuu Marraskuu.
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
ESIOPETUS PETRA SUONIO 2011 Esiopetusvuosi on kuningasvuosi: esikoululainen on päivähoitoikäisistä vanhin ja esikuva pienimmille!
Kuopion kaupunki Perusopetus
Esimerkkejä Seinäjoelta Ville Järvi
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kasvun ja oppimisen tuki Rauman esiopetuksessa
Osaamisen näytön prosessi
Korvaavuuden, sisällyttämisen ja vapautuksen prosessi
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
Esityksen lopussa: Osoita päättäjälle!!!
Koulu alkaa klo 9.00.
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Esiopetuksen vuosiympyrä
Osaamisen näytön prosessi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Asiakirjojen siirto oppilaan siirtyessä toiselle opetuksenjärjestäjälle Lain mukaan täytetyt pedagogiset asiakirjat ( arviot, selvitykset, oppimissuunnitelmat.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Lastenpsykiatrian avohoidon vuotiaiden koulunkäynnin tukijaksot ja konsultaatiorakenteiden suunnittelu Kalliomaan koulussa Ohjeistus keväälle 2018.
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Yleisen tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki muuttuu erityiseksi perusopetuksen alkaessa Prosessin omistaja: xxx Asiakas Esiopettaja/kelto KPT moniammatillinen ryhmä + koulupsykologi + rehtori, lo ja eo / Siirtopalaveri Rehtori Koulupsykologi Opetuspäällikkö Sivistystoimen sihteeri Lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai tehostettu tuki muuttuu erityiseksi perusopetuksen alkaessa Aloittaa perusopetuk-sen Tekee pedagogisen selvityksen Helmeen Täyttää Erityisen tuen päätöksen valmistelu-lomakkeen (esitys KPT-ryhmälle) Kirjaa tehostetun tuen jatkumisen Helmi-ohjelmaan Käsittelee pedagogisen selvityksen / erityisen tuen valmistelun viimeistään huhtikuussa Esittää erityisen tuen hyväk-symistä /jatkamista ei kyllä Valmistelee päätöksen Lähettää päätöksen tiedoksi: huoltajat, koulu, oh Tekee päätöksen pidennetyn oppivelvollisuuden ja/tai erityisen tuen jatkumisesta tai erityisen tuen alkamisesta Kirjaa päätöksen Helmeen ja lähettää allekirjoitetun päätöksen koulupsykologille

Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki muuttuu erityiseksi perusopetuksen alkaessa Prosessin omistaja: xxx Työvaihe Vastuutaho Työvaiheen kuvaus Dokumentit Esiopetusvuoden kevät Asiakas Lapsella on esiopetuksessa pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai tehostettu tuki, jonka on tarkoitus muuttua erityiseksi tueksi perusopetuksen alkaessa Pedagogisen selvityksen laatiminen Esiopettaja/ kelto Laatii lapsen senhetkisestä tilanteesta pedagogisen selvityksen ja käy sen läpi huoltajien kanssa. Samalla arvioidaan syksyllä tehdyn HOJKS:n toteutuminen. Pedagoginen selvitys Helmi-ohjelmassa Erityisen tuen päätöksen valmistelu Kelto Täyttää Erityisen tuen päätöksen valmistelu –lomakkeen KPT-käsittelyä varten Erityisen tuen päätöksen valmistelu -lomake Pedagogisen selvityk-sen ja erityisen tuen käsittely Moniammatilli-nen ryhmä Moniammatillinen ryhmä tekee pedagogisen selvityksen ja erityisen tuen valmistelun perusteella esityksen erityisen tuen hyväksymisestä tai tehostetun tuen jatkumisesta KPT/siirtopalaverissa, jossa ovat läsnä myös koulupsykologi, rehtori, luokanopettaja ja erityisopettaja Käsittelymerkintä Rehtori Kirjaa tehostetun tuen jatkumisen Helmi-ohjelmaan Käsittelymerkinnät Helmi-ohjelmassa Koulupsykologi Laatii päätöstekstin erityisestä tuesta saamiensa dokumenttien pohjalta Päätös Opetus- päällikkö Tekee päätöksen pidennetyn oppivelvollisuuden ja/tai erityisen tuen jatkumisesta tai erityisen tuen alkamisesta VIPS-päätös Päätöksen kirjaaminen Sivistystoimen sihteeri Kirjaa päätöksen Helmeen ja lähettää allekirjoitetun päätöksen koulupsykologille Käsittelymerkintä Helmi-ohjelmassa Päätöksestä tiedottaminen Lähettää päätöksen tiedoksi asianosaisille: huoltajat, koulu, oppilashuolto VIPS-päätös ja oikaisuvaatimus Perusopetuksen alkaminen Huoltajat Oppilas aloittaa perusopetuksen