Yksilön lyhyt historia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
Advertisements

John Rawls REILUPELI.
Puppuo.
Liikunnan ja kulttuurin PARAS –seminaari Kokkolassa
Opettaja eettisenä kasvattajana Launonen Leevi, Opettaja eettisenä kasvattajana – historiallinen näköala kasvatusajattelun muutokseen.
MEGATRENDIT  YHTEISKUNNASSA VAIKUTAA MEGATRENDEJÄ, JOTKA VAIKUTTAVAT SEURAKUNTATYÖHÖN.
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Estetiikka on filosofian kauneutta ja taidetta tutkiva osa-alue.
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Seurakunnan rooli maaseudun kehitystyössä Voimistuvat kylät-seminaari Seinäjoki Markku Ylinen Johtava kappalainen P eräseinäjoen kappeliseurakunta.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
TASAPAINON RAKENTAMINEN
Ajatuksia oppimisesta
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
LAPSEN OIKEUDET.
LIONS-PERIAATTEET JA LIONS-ARVOT
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
A SIAKASPALVELUKOULUTUS Antin kalvot M ITEN KEHITTÄÄ ASIAKASPALVELUA ? Kehittämistä voi lähestyä kahdesta suunnasta 1. Organisaation Miten luomme.
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
UE © Anne Rongas 2006 UE1: Uskonnon luonne ja merkitys Kotkan aikuislukio © Anne Rongas 2008.
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Tietoisuus ja maailmankuva Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin viides luento.
Keskiajan loppu: Mikä Euroopan kulttuurissa johti keskiajan ”loppumiseen” ? Suuri Skisma 1378 – 1415, jolloin kaksi kilpailevaa paavia, nakersi kirkon.
USKONTO JA KULTTUURI.
Kohti yhteistä johtajuusajattelua Sininauhaliitossa. Siniboss 2. 12
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Kauppakatu 7 I KAJAANI I Päivi Partanen/Intotalo1© Makke Leppänen 2004 Vapauteen ja vastuuseen valmentaminen Päivi Partanen.
Tietoisuus omasta kehosta.  antiikin Kreikassa ruumis oli hengen temppeli, josta oli pidettävä huolta – ”mens sana in corpore sano”  tavoitteena oli.
Mikrohistoria Suuntaus syntyi 1970-luvulla Kuului ns. uuden suuntaukseen, jossa kyseenalaistettiin perinteisen historiankirjoituksen valtio- ja suurmieskeskeistä.
Vanhusneuvostojen seminaari Oulu Vanhustyön pastori Markku Palosaari.
Normatiivinen etiikka Normatiivinen etiikka antaa ohjeita siitä miten meidän tulisi elää. 1)Hyve-etiikka. Erityisesti antiikin filosofien (Sokrates, Platon.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
Uusi aika alkaa
Usko ja riippuvuudet Pekka Lund Mistä puhumme, kun puhumme riippuvuuksista? Pekka Lund
Terveyden määritelmät
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Millaisen seurakunnan SINÄ HALUAT?
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen omiin arvoihin sitoutumalla
A Rocha Suomi, Panu Pihkala
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Johdatus uuteen rippikoulusuunnitelmaan
YH 1, OPS Aloitustunti.
6 MORAALIN PAIKKA JA MERKITYS
Kristinusko ja tiede Antiikin Kreikka ja Rooma (n.700 eKr. – 500 jKr.) - apologia: kristinuskon puolustus antiikin filosofeja vastaan filosofian keinoin.
Yhteisöön kuulumisen etiikka
Perusopetuksen opettajien kokemuksia oppilashuoltotyöstä Lapissa
Keskiajan ja renessanssin vertailu
Ikuisia kysymyksiä erityisesti uskonnot vastaavat näihin, mutta myös monet ideologiat kaikissa uskonnoissa tai ideologioissa ei vastauksia kaikkiin kysymyksiin.
Fenomenologia.
Temperamentti.
Hyvän elämän tekijöitä
8 Humanistisen psykologian persoonallisuuskäsitys on myönteinen
Eksistentialismi Martin Heidegger.
Yksilö vai yhteisö Kirjan sivut
Eksistentialismi Eero Jussila.
1 Ydinsisällöt.
KRISTILLINEN OPPI IHMISESTÄ JA ELÄMÄN TARKOITUKSESTA
Lähetysopetus rippikoulussa
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
Päätösitsearviointi Nimi: Ryhmä: Päivämäärä:
KIELI, KIRJALLISUUS JA IDENTITEETTI
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Liberalismi sekä Uusliberalismi
Maritan testamentti Miniseminaari Suomen Mielenterveysseura
Kirjoittajaprofiilit
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
KRISTILLINEN OPPI IHMISESTÄ JA ELÄMÄN TARKOITUKSESTA
Lähetysopetus rippikoulussa
Esityksen transkriptio:

Yksilön lyhyt historia

yksilö vai yhteisö eri aikoina? Pohdi, muistele, kumpi tärkeämpää yksilö vai yhteisö eri aikakausina (vanha aika, keskiaika, uusi aika, uusin aika, nykyaika)? yksilön merkitystä eri aikakausina?

Miten se olikaan? Antiikista keskiaikaan. Ihminen on eläin, joka osaa sanoa ”Minä”. Antiikin aikana yhteisö oli välttämätön ihmisen onnellisuudella ja yhteisön hyvinvointi meni yksilön hyvinvoinnin edelle. Keskiajalla jokaisella ihmisellä oli oma määrätty paikkansa yhteisössä. Yhteisö oli Jumalan mallinmukainen ja maanpäällinen asema otettiin nurisematta vastaan sellaisenaan. Esimerkiksi itsensä toteuttaminen ei ollut mikään arvo, saati sitten perustarve! Keskiajan lopulla renessanssi: yksilön korostaminen: ihmisen ideaali olla yleisnero, kehittää itseään. Uuden ajan myötä länsimaisen ihmisen näkökulma alkaa muuttua. Filosofi Descartesin ajattelussa tiivistyy tämä individualismin huippu: koko maailman olemassaolo voidaan kyseenalaistaa, mutta tutkimalla omaa itseä, omaa ajattelua, voin vakuuttua omasta olemassaolostani. Descartes vie suunnan paitsi yksilöön myös järkeen ja ajatteluun jättäen aistit ja kehon vähempiarvoisiksi. Länsimainen ihminen tulee tietoiseksi omasta erityislaadustaan. Ihminen haluaa olla erilainen ja luoda oman elämänsä täysin itsensä näköiseksi. Oma itse, oma identiteetti, oma erityislaatuisuus tulevat mielenkiintoisiksi.

uuden ajan yksilöllisyys Uuden ajan myötä länsimaisen ihmisen näkökulma alkaa muuttua. Filosofi Descartesin ajattelussa tiivistyy tämä individualismin huippu: koko maailman olemassaolo voidaan kyseenalaistaa, mutta tutkimalla omaa itseä, omaa ajattelua, voin vakuuttua omasta olemassaolostani. Descartes vie suunnan paitsi yksilöön myös järkeen ja ajatteluun jättäen aistit ja kehon vähempiarvoisiksi. Länsimainen ihminen tulee tietoiseksi omasta erityislaadustaan. Ihminen haluaa olla erilainen ja luoda oman elämänsä täysin itsensä näköiseksi. Oma itse, oma identiteetti, oma erityislaatuisuus tulevat mielenkiintoisiksi.

nykyaika Nykyään Suomessa perheet ovat pieniä ja monet ihmiset asuvat yksin. Massasta erottuminen koetaan tärkeäksi ja toisen yksityisyyttä kunnioitetaan: kylässä ei käydä ilman puhelinsoittoa ja naapurien asioihin ei juuri puututa, hyvä jos rapussa tervehditään. Onko kulttuurimme kuitenkaan niin yksilöpainotteinen kuin väitetään? Yhteisöllisyys on historiallisesti ja evolutiivisesti ollut ihmiselle ratkaiseva selviytymiskyky. Ihminen on fyysisesti melkoisen heikko pärjäämään maailmassa yksin, mutta yhteistyön avulla ihminen on valloittanut koko maailman. Yh teisöllisyyttä on monenlaista. Nykyään puhutaan uusyhteisöllisyydestä. Yhteisöt eivät enää ole perinteisiä perheen tai sukulaisuuden ympärille muodostumia ryhmittymiä, vaan ystävä ja tuttavapiireistä muodostuvia laajempia heimoja tai verkostoja. Esimerkiksi kommuunissa elävät opiskelijat edustavat uudentyyppistä yhteisöllisyyttä. Toisaalta Amerikassa on syntynyt konservatiivinen yhteisöllisyys liike – kommunitarismi, jonka mukaan pienyhteisön, kuten esimerkiksi seurakunnan, tulisi ottaa yhteiskunnalle kuuluvia sosiaalisia ja huolenpitotehtäviä. Kommunitarismin äärimäinen vastakohta on libertarismi – jossa yksilön vapaus ja vastuu on viety äärimmilleen eikä yhteiskunnalla nähdä enää olevan velvoitteita hoitaa jäseniään, vaan jokainen on oman onnensa – tai onnettomuutensa – seppä. Yksilön esiin nostaminen on tärkeää kun halutaan tuoda epäkohtia esiin, edistää oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa. Yksilöt ovat ne, joita tulisi kohdella tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti. Mikä on sopiva tasapaino yksilö ja yhteisön välillä on varmaan riippuvainen paitsi yksilöstä myös yhteisöstä johon yksilö syntyy ja jossa hän elää.