Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Advertisements

Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Change Day on työkalu kohti parempia palveluita Change Day tuo asiakkaan äänen kuuluville henkilöstön kautta. Change Day on työkalu henkilöstölle oman.
Nuorisolaki ja järjestötoiminta Hilkka Näse, Suomen 4H-liitto Kuva: Jenni Heinonen.
Koordinaatti – Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus -Valtakunnallinen nuorisotyön palvelu- ja kehittämiskeskus. Toiminta käynnistyi Koordinaatin.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Friday, September 23, Aloitekanava.fi Nuorten verkkodemokratiapalvelu.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Monipuolista tietoa nuoren elämään liittyvistä asioista yhdestä paikasta asuminen, opiskelu, työ, terveys, miten maailmalle, vapaa-aika ja niin edelleen.
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Maunula-talo: Tilojen varaaminen: Varaamo Varausperiaatteet
Yrittäjä, sinä ja työntekijäsi olette yrityksesi tärkein voimavara!
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Järjestöverkoston tapaaminen
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Toimintakulttuurin muutos
Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Aikuissosiaalityön klubi
Mitä osallisuus voisi olla?
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Mikä Change Day? Change Day on työkalu kohti parempia palveluita
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
ASIAKKAIDEN OSALLISTUMISEN TOIMINTAMALLIN RIKASTAMISEN JA PARASTAMISEN TYÖPAJA THL.
Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Sosiaalialan tehtävärakenne
Osallisuus vammaissosiaalityössä
– Kolmen sairaanhoitopiirin (ESSHP, PKSSK, PSSHP) ja alueiden kuntien yhteishanke.
Nuorten tieto- ja neuvontapalvelut kansallinen koordinointi 2006
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Lisää osallisuutta elämään ja työhön Hanketukipäivä 3. 2
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Terveiset Yö-ryhmästä
Harjoituksen ohjaaminen
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
THL:n tuki kehittämishankkeille
Kouluttajan rooli SPR:n valmiudessa
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Harjoituksen ohjaaminen
Huom! Tämä ensimmäinen dia kannattaa aina poistaa 
Monikulttuurisuustyön avainhenkilöverkoston
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
VamO-hanke tuo asiakasosallisuuden palvelujen kehittämiseen
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
1. Tunnistetaan kehittämistarpeet ja toimintaympäristö.
[‎15.‎5.‎ :27] Katariina Kontu:
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
RAI Espoossa
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma

OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

Osallisuuden työkalupakki

Miksi osallisuus on tärkeää? Osallisuus on yksi arvoistamme. Osallisuus nousee vahvasti esiin esimerkiksi uudessa nuorisolaissa. Tulevaisuuden toimijat ovat nykyisiä lapsia ja nuoria. --) Osallisuuden kautta kiinnitytään yhteisöön

Osallisuus on tärkeää.. jos kukaan ei osallistu, ei tule esim. tanssista ryhmän näköinen jos kukaan ei osallistu mitenkään, ei mikään onnistu se luo hyvin yhteishenkeä ryhmäytymisen kannalta tavotteisiin pääseminen toiminta (ei toimintaa ilman osallistujia) syrjäytymisen ehkäisy uusia kamuja saa oppii uusia asioita hyvä fiilis kun kaikki on messissä kiinnostuksen säilyminen myös ohjaajalla pystyy itsekin vaikuttamaan ei jää ulkopuolelle tai tunne itseään ulkopuoliseksi kaikki saa ilmaista itseään ja kertoa mielipiteensä Knoppi -kurssilaiset

Osallisuus Lasten ja nuorten oikeus osallisuuteen: YK:n lasten oikeuksien sopimus 1989, Nuorisolaki 2017, POPS 2016 Osallisuus on tunne, joka syntyy osallistumisen ja vaikuttamisen kautta. (Lanuke 2012). Osallisuus on mahdollisuutta muuttaa yhteisöä, jossa toimii. Oikeus olla oma itsensä yhteisössä. (Kiilakoski 2012.) Osallisuus on yksilön kiinnittymistä yhteisöönsä. Osallisuus on vahvasti kokemuksellista. (Anttiroiko 2003.)

Osallisuus on.. yhteistyötä osallistuminen että on mukana jossain – osallisena osallistumista aktiivisesti asiaan vastuuta – vastuullisuutta läsnäoloa auttamista osallistumista yhteisiin asioihin kaikkien huomioon ottaminen Knoppi -kurssilaiset

Osallisuusportaiden rakentaminen Lähtökohtana osallisuustikkaat/portaiden klassiset mallit. Kuitenkin tavoitteena on vahvasti käytännöstä lähtöisen oleva malli. Hyödynnetty tutkimusaineistona nuorisotyötätekevien järjestöjen valtionapulomakkeiden osallisuuskuvauksia. Muodostettu näiden pohjalta kuusi askelmainen portaikko. Varsinaisten portaiden lisäksi tarvitaan tukevammat askelmat, jotka kuvaavat osallisuutta eri käyttötarkoituksissa, kuten tapahtumat, päätöksenteko jne.

”Aikuiset päättivät järjestää kevättapahtuman ja jakoivat vastuualueet keskenään.” 

”Aikuiset kysyivät nuorilta mitä tapahtumia ensi vuodelle halutaan, mutta lomakkeita ei koskaan luettu.” 

”Aikuiset kysyivät minkä väristä mehua nuoret haluavat kevättapahtumaan.” 

”Aikuiset järjestävät kevättapahtuman nuorten kanssa, mutta aikuiset tekevät varsinaiset päätökset” 

”Aikuiset järjestävät kevättapahtuman nuorten kanssa ja päätökset tehdään yhdessä” 

”Aikuiset järjestävät kevättapahtuman nuorten kanssa yhdessä, ja nuoret koulutetaan tapahtuman järjestämiseen” 

Osallisuus ryhmät Miten osallisuus näkyy omassa teidän seurassanne? Miten voit hyödyntää osallisuusportaiden ajatuksia seurassanne? Mitä konkreettisia ideoita keksit lasten ja nuorten osallisuuden lisäämiseksi omassa seurassasi?

Yhteystiedot: