THL, Helsinki 08.12.2016 Alkoholiteollisuuden vaikuttamisstrategiat mainosrajoitusten vastustamiseksi Juha-Pekka Lauronen Tohtorikoulutettava Valtiotieteellinen tiedekunta Sosiaalitieteiden laitos Sosiaalipolitiikka juha-pekka.lauronen@helsinki.fi Tutkimusryhmä: Juha-Pekka Lauronen, Siiri Mäkelä, Pekka Salminen & Heikki Hiilamo
Tutkimuksen lähtökohdat Hallituksen valmistelut alkoholimainonnan rajoittamiseksi 2007-2011, 2011-2015 1) Millaisia strategioita alkoholiteollisuus on käyttänyt Suomessa mainontarajoitusten vastustamisessa? 2) Ovatko strategiat yhteydessä kansainvälisen alkoholiteollisuuden strategioihin ja jos ovat, niin millä tavalla? 12.5.2016
Aineisto Avainhenkilöiden haastattelut (12) Media-aineistot (HS, KL, TalSa, SK, ym.) Politiikka-asiakirjat (eduskunta, STM)
Strategiakehikko & neopluralismi Emily Savell & al. (2016): Informaatiovaikuttaminen Tukijoukkojen muodostaminen (sisäiset/ulkoiset) Rajoitusten vaihtoehtojen toteutus Laillisuus Taloudelliset houkuttimet Neopluralistinen lobbauksen näkökulma (Lowery & Gray 2004)
Informaatiovaikuttaminen Vaikuttajaviestintä ja etujärjestöpolitiikka Työryhmät Valiokuntalausunnot Tilaustutkimukset
Tukijoukkojen muodostaminen Pyöröovi-ilmiö Yhteiskunnalliset kampanjat Kansalliset kumppanit Kansainvälinen yhteistyö Kansallinen ja kansainvälinen yhä enemmän sekoittunut
Argumentteja Itsesäätely Laillisuus sananvapaus Kulttuuriset tekijät (kansa, trendit) Yksilön vastuu Mainonnan vaikuttamattomuus Taloudelliset vaikutukset (verotulot, työllisyys)
Yhteenveto Teollisuuden suurin saavutus rajoitusten lykkääminen ja mielikuvamainonnan kiellon torjuminen Poliitikkojen lobbaus tärkeää kokoomus-yhteydet, Jääkiekkoliitto Lausunnot ja kampanjat myös tärkeitä Samoja keinoja kuin tupakkateollisuudella Pienikin markkina-alue voi olla kansainväliselle teollisuudelle merkityksellinen
Strategiat ja taktiikat Esimerkkejä Informaatiovaikuttaminen Vaikuttajaviestintä ja etujärjestöpolitiikka Työryhmät ja valiokunnat Tilaustutkimukset Tapaamiset päättäjien kanssa STM:n asettama työryhmä 2009 Panimoliiton tilausselvitykset Newsbrokersilta Tukijoukkojen muodostaminen Pyöröovi-ilmiö Yhteiskunnalliset kampanjat Kansalliset kumppanit Kansainvälinen yhteistyö Panimoliiton toiminnanjohtajan valinta kokoomuspuolueen sisältä Kännissä olet ääliö-kampanja Viestinnän Keskusliitto The Brewers of Europe