Sosioemotionaalinen kehitys Leikki- (2/3-6) ja kouluikäisellä (7-12)
Jutelkaa hetki pienessä ryhmässä Ketkä olivat kavereitasi ennen kouluikää? Missä tutustuitte/ miten kaverit valittiin? Mitä leikkejä leikit/leikitte? Oliko sinulla suosikkileluja? Mikä on leikin merkitys lapselle? Entä kavereiden?
Leikki opettaa (1) Sosiaalisia taitoja Kognitiivisia taitoja Minäkeskeisyyden ylittäminen Sosiaaliset säännöt Empatian kehittyminen Kognitiivisia taitoja Ajattelu ja kieli ongelmaratkaisutaidot Lahjakkuus ja luovuus
Leikki opettaa (2) Emotionaalista säätelyä Fyysisiä taitoja Motivaatio, haluaminen, tahtominen ja aito tunnekokemus Fyysisiä taitoja Karkea ja hieno motoriikkaa Moraalia ja arvoja Oikean ja väärän ymmärtäminen Oikeudenmukaisuus Sääntöjen noudattaminen
Missä, milloin ja miten olet oppinut, että toista ei saa lyödä? miten matkustetaan junalla? missä sijaitsee Petäjäveden yläaste/lukio (vanha paikka)?
Sosialisaatio Prosessi, jossa kulttuurin arvot ja normit siirtyvät sukupolvelta toiselle Perhe, päiväkoti, koulu ja vertaissuhteet tärkeitä sosialisaatioympäristöjä Ympäristön ohjaus suoraa, esim. opetus ja kasvatus, tai epäsuoraa, esim. asenteet ja käyttäytyminen Samastuminen eli halu tulla kohteen kaltaiseksi esimerkki lapsen omasta aktiivisuudesta DVD?
Sosiaalinen kognitio = Havaintojen ja tulkintojen tekemistä sosiaalisesta todellisuudesta Esim. ihmisten ominaisuudet tai sukupuoliroolit Roolinotto eli kyky asettua toisen ihmisen asemaan kehittyy tutuissa tilanteissa ja sosiaalisissa suhteissa (marmorikuulatutkimus!)
Tunne-elämän kehitys Emootio eli tunne koostuu neljästä ulottuvuudesta (s.70) Konteksti Fysiologiset muutokset Käyttäytyminen Tunne-elämys
Pari- tai ryhmätehtävä: Tutustu s. 71 taulukkoon ja selvitä itsellesi lapsen tunne-elämässä tapahtuvat muutokset leikki- ja kouluiässä Soveltakaa sitten oppimaanne tekemällä tehtävä 4 s.74 Kun saatte valmiiksi, niin siirtykää tehtävään 1 samalta sivulta
Tunteiden säätelyn kehittyminen Aikuisten vaikutus Mallintaminen (aikuisten tunnereaktioiden havainnointi, esim. pelkojen oppiminen) Ohjaus (tunteiden nimeäminen ja pohtiminen) Tunteisiin vastaaminen (tietoista ja tiedostamatonta reagointia) Tunne-elämän kypsyminen on hidas prosessi, jossa tarvitaan koko ajan aikuisen tukea