Sosioemotionaalinen kehitys

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihdin seurakunnan ilta
Advertisements

Unelma hyvästä urheilusta Lasten ja nuorten urheilun eettiset linjaukset Kuva: Suomen Palloliitto.
LEIKIN MERKITYS LAPSELLE Päivi Koivisto, KT, päiväkodin johtaja
Kuntoutusohjaus pienen lapsen perheelle
Miten ihmisestä tulee yhteisön jäsen? S
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oppimisvaikeudet kehityksen riskitekijöinä
LAPSEN HYVÄN KASVUN JA KEHITYKSEN ARVIOINNIN NÄKÖKULMAT OPASKIRJASSA
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Universaalius Yksilö Emootio Kulttuuri Ryhmä
Ryhmädynamiikka ja vuorovaikutus, 1ov/PätKor1
Oppimisorientaatioita
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Ops seminaari Askola.
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
Sosiaalisen kehityksen keskeiset kysymykset
ART-OHJELMAT.
Psyykkinen itsesäätely
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
KASVA VOIMISTELIJAKSI Kokonaisliikuntamäärä. Pienet valinnat ratkaisevat Pariporina: -Mitä ajatuksia video synnytti? -Miten oma arkesi pyörii? Voiko pienillä,
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
1B Tervetuloa vanhempainiltaan OPE: ERJA ASKOLIN.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Ruut Ruokonen  TURVA!!  Perusturvallisuus ja kiintymyssuhde  katsekontakti fyysinen kosketus ”hellyyskieli”perustarpeista huolehtiminen lapsen.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
IHMISEN TOIMINTA - Tavoitteellista - Tiedostettua ja tiedostamatonta
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
Motiivit, motivaatio ja psykologian osa-alueet
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Moraali Eräät nohevat 9A.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
tunteet ja kehityspsykologia
Essee – tekstien jalokivi
Liikkuva koulu –seminaari
Havainnointi ja maailmankuva
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana
Liikuntasosialisoituminen ja liikuntasuhde
Aikuisen Ajattelu.
Perimä Geneettinen perimä Sosiaalinen perimä
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
lähtökohta: varhaisvaiheista vanhuuteen asti
Nojatuolipedagogiikkaa päiväkodissa
NUORUUS PS2 LAJM.
Sosiaalistuminen (sosialisaatio)
Kognitiivinen kehitys
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
10. Ajattelu.
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
Sosiaalisuus ja sosiaalisen tarkastelu
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Skeema Tunteet ilmenevät monin tavoin Ydinsisältö MUOKATTU
Hei sinä 8.- tai 9.-luokkalainen _________seura XX_______ tarjoaa sinulle Sporttitettiä Jos sinua kiinnostaa liikunta-, kasvatus- tai opetus-ala, me tarjoamme.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio OPPIMINEN JA HAVAINNOINTI LEA1LH002 Riitta Rautava Henkilön käsitys todellisuudesta – ei välttämättä.
11–17-vuotiaiden psyykkinen kehitys
Elämänkaarinäkökulma
Skeema Yksilö on osa monia ryhmiä Ydinsisältö
Tunne-Ippo ALOITUSKERTA STEP 3
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
PROSOSIAALINEN KÄYTTÄYTYMINEN
Esityksen transkriptio:

Sosioemotionaalinen kehitys Leikki- (2/3-6) ja kouluikäisellä (7-12)

Jutelkaa hetki pienessä ryhmässä Ketkä olivat kavereitasi ennen kouluikää? Missä tutustuitte/ miten kaverit valittiin? Mitä leikkejä leikit/leikitte? Oliko sinulla suosikkileluja? Mikä on leikin merkitys lapselle? Entä kavereiden?

Leikki opettaa (1) Sosiaalisia taitoja Kognitiivisia taitoja Minäkeskeisyyden ylittäminen Sosiaaliset säännöt Empatian kehittyminen Kognitiivisia taitoja Ajattelu ja kieli ongelmaratkaisutaidot Lahjakkuus ja luovuus

Leikki opettaa (2) Emotionaalista säätelyä Fyysisiä taitoja Motivaatio, haluaminen, tahtominen ja aito tunnekokemus Fyysisiä taitoja Karkea ja hieno motoriikkaa Moraalia ja arvoja Oikean ja väärän ymmärtäminen Oikeudenmukaisuus Sääntöjen noudattaminen

Missä, milloin ja miten olet oppinut, että toista ei saa lyödä? miten matkustetaan junalla? missä sijaitsee Petäjäveden yläaste/lukio (vanha paikka)?

Sosialisaatio Prosessi, jossa kulttuurin arvot ja normit siirtyvät sukupolvelta toiselle Perhe, päiväkoti, koulu ja vertaissuhteet tärkeitä sosialisaatioympäristöjä Ympäristön ohjaus suoraa, esim. opetus ja kasvatus, tai epäsuoraa, esim. asenteet ja käyttäytyminen Samastuminen eli halu tulla kohteen kaltaiseksi esimerkki lapsen omasta aktiivisuudesta DVD?

Sosiaalinen kognitio = Havaintojen ja tulkintojen tekemistä sosiaalisesta todellisuudesta Esim. ihmisten ominaisuudet tai sukupuoliroolit Roolinotto eli kyky asettua toisen ihmisen asemaan kehittyy tutuissa tilanteissa ja sosiaalisissa suhteissa (marmorikuulatutkimus!)

Tunne-elämän kehitys Emootio eli tunne koostuu neljästä ulottuvuudesta (s.70) Konteksti Fysiologiset muutokset Käyttäytyminen Tunne-elämys

Pari- tai ryhmätehtävä: Tutustu s. 71 taulukkoon ja selvitä itsellesi lapsen tunne-elämässä tapahtuvat muutokset leikki- ja kouluiässä Soveltakaa sitten oppimaanne tekemällä tehtävä 4 s.74 Kun saatte valmiiksi, niin siirtykää tehtävään 1 samalta sivulta 

Tunteiden säätelyn kehittyminen Aikuisten vaikutus Mallintaminen (aikuisten tunnereaktioiden havainnointi, esim. pelkojen oppiminen) Ohjaus (tunteiden nimeäminen ja pohtiminen) Tunteisiin vastaaminen (tietoista ja tiedostamatonta reagointia) Tunne-elämän kypsyminen on hidas prosessi, jossa tarvitaan koko ajan aikuisen tukea