Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maks Larionov DP11LA.   Oppilaitoksen tietojärjestelmien, tietoverkkojen ja näiden välityksellä käytettävien viestintämenetelmien, kuten sähköpostin,
Advertisements

Kelan sosiaaliturva maahan- ja maastamuuttotilanteissa
Oleskeluluvat Ylitarkastaja Pentti Sorsa
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Vesa Lehtelä Jäsenjärjestöpäivät
Vammaispalvelulain muutokset - vaikeavammaisten oikeus henkilökohtaiseen apuun vahvistuu Lakimies Jaana Huhta, STM
Yhteiskunnan tietohuoltopalvelut
Lounais-Suomen aluehallintovirasto,Pirkko Pakkala1 Edunvalvontailta Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat.
EU-kansalaisuus: Miten kansalaisuus määritellään?
Suomen kansalaisuus Keskeisiä käsitteitä Kansalaisuuden saaminen
ULKOMAALAISTAUSTAISTEN TOIMEENTULOTUKIOHJE
LAPSIPERHEIDEN KOTIPALVELU Paimiossa
Opiskelijoiden oleskeluluvat
PALVELULAIN VIRANOMAISIIN KOHDISTUVAT VELVOITTEET Mikko Holm Sisämarkkina- ja kuluttajapolitiikan ryhmä 4. marraskuuta 2009.
TYÖSOPIMUS.
Ohjeistus työntekijätiedoista
Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
Asumisperusteinen sosiaaliturva
Vammaispalvelulaki Vammaispalvelulain tarkoituksena on edistää vammaisen henkilön edellytyksiä elää ja toimia muiden kanssa yhdenvertaisena yhteiskunnan.
Pohjois-Savon vakuutuspiiri Sosiaaliturva Pohjoismaissa opiskelun aikana Anita Leskinen
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Rasitteet Aune Rummukainen Kevät Rasite Voidaan perustaa kiinteistön hyväksi joitakin rasitetyyppejä voidaan perustaa myös kunnan hyväksi = Oikeus.
Lakitieto AVIOLIITTO REKISTERÖITY PARISUHDE AVOLIITTO.
Vedenpinnan nosto -koulutus, Pori Suunnitteluinsinööri Ari Sallmen.
OPINTOTUKI OPINTOIHIN ULKOMAILLA KELA MYÖNNETÄÄN  Jos opinnot vastaavat Suomessa tuettavia opintoja tai sisältyvät Suomessa suoritettavaan tutkintoon.
Tekijänoikeudet Terhi Kairala Myhipk14A. Mitä se tarkoittaa? Tekijällä on oikeus kirjalliseen tai taiteelliseen teokseensa jota säädetään kansalaisissa.
AMPUMARATAVASTAAVA Ampumaratalaki 763/2015 Jorma Riissanen
Palveluntuottajajärjestöjen rooli tulevaisuudessa SOSTE
Rikostaustaotteen esittämisen toimintakäytänteet sosiaali- ja terveysalan tutkinnoissa
Kalastuksenvalvojan kelpoisuusvaatimukset ja hyväksymismenettely - keskeiset asiat Kalatalouden Keskusliitto.
Maahanmuutto-direktiivien implementointi ja sosiaaliturva
Työsuhteen päättyminen Onko siihen laillinen peruste?
Osoite-käsitteet YSR –kokouksen tulokset
Osoite-käsitteet YSR
Mobiilin sosiaaliturvan kärkihanke työpaja ETK:n kommentti
KHO 2007:52 Avopuolisot A nimellinen omistaja, B päättäjä
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
C-363/08 Slanina C-347/12 Wiering
Mobiilin sosiaaliturvan kärkihanke työpaja
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Oppimisanalytiikka ja suostumusten hallinta
Kuittilaki Kiinteistöverolaki
OMA –projektiryhmäläisten kanta – vuoden lisäaika reformin säädöksiin?
Maahantulokysymykset ja yritysten kansainvälistyminen
Tilapäiset poissaolot
KOSKI-palvelu ja TEM HE 72/2017: Opetushallitus ylläpitää opinto- ja tutkintotietojen luovutuspalvelua, jolla tässä laissa mainituissa rekistereissä ja.
1 Yksilö yhteiskunnassa s
Kelan vakuuttamispäätökset
Kansalaisten Eurooppa
Korvausten hakeminen valtionkonttorilta Pysyvä vika ja haitta
Sterilisointilaki Niko 3c 2014.
Liikunta- ja nuorisopalvelut
Kuntarakenneselvityksen toimeksianto
Väkiluvun muutos kunnittain 2013–2017
Luottamusmiesten ajankohtaispäivät
Henkivakuutuksen edunsaajamääräys
Uudistuva vammaispalvelulainsäädäntö
Verotuksen perusteet – muutoksenhaku 2018
Opintotuki ulkomaanjaksolle
Palkkatuki ja starttiraha
Rajat ylittävä terveydenhuolto ja järjestöyhteistyö
Sosiaali- ja terveyspalveluinfo
Terveyspalvelut ulkomaalaisille Helsingin kaupungissa Pia Tuovinen 07
Perheoikeudelliset palvelut
Opinnot ja harjoittelu ulkomailla
Lukuvuosi-ilmoittautuminen ja lakiperusteiset poissaolot
Esityksen transkriptio:

Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa UMTI/AS 15.6.2017

VTVPL 9 §:n 1 momentissa on säädetty niistä seikoista, joiden on oltava olemassa, jotta ulkomaalaisen tiedot voidaan tallettaa väestötietojärjestelmään: Ulkomaalaisesta voidaan tallettaa tiedot väestötietojärjestelmään, jos hänellä on tai hänellä voidaan katsoa olevan oikeus saada kotikunta Suomessa. Jos ulkomaalainen asuu Suomessa vain tilapäisesti, tietojen tallettamisen tulee olla tarpeellista työskentelyyn, opiskeluun tai muuhun vastaavaan olosuhteeseen liittyvien velvollisuuksien tai oikeuksien toteuttamisen vuoksi. Ulkomaalaisen tietojen tallettaminen väestötietojärjestelmään on mahdollista myös sillä perusteella, että tallettaminen johtuu Suomea sitovan kansainvälisen sopimuksen velvoitteiden täyttämisestä. Ulkomaalaisen tiedot voidaan tallettaa väestötietojärjestelmään myös siinä tapauksessa, että tallettaminen on hänelle kuuluvien oikeuksien tai hänelle asetettujen velvollisuuksien toteuttamisen tai muun vastaavan erityisen ja perustellun syyn vuoksi tarpeellista.

Ulkomaalaisen rekisteröinti-ilmoituksen vastaanottaminen VTVPL 9 § 2 momentin mukaan ulkomaan kansalaisen on esitettävä tietojen tallettamista koskeva perusteltu pyyntö sille maistraatille, jonka virka-alueella hän ilmoittaa asuvansa. Pyyntö tulee esittää maistraatille henkilökohtaisesti henkilön tunnistamiseksi. - Maistraatin on varmistuttava pyynnön esittäjän henkilöllisyydestä voimassa olevasta matkustusasiakirjasta tai sen puuttuessa 19 §:ssä säädettyä menettelyä noudattaen muusta asiakirjasta tai selvityksestä.

Kotikunta maahan muutettaessa Kotikunnan saamisen pakollisina yleisinä edellytyksinä ovat maahan tulo ja asuminen Suomessa (kotikuntalaki 3, 4 §). - Yleiset edellytykset ovat ehdottomia, niiden tulee molempien täyttyä ja ne koskevat kaikkia maahanmuuttajaryhmiä Yleisten edellytysten lisäksi kotikunnan saamisen erityisinä edellytyksinä (KKL 4 §:n 1 momentin 1-5 kohdat) ovat vaihtoehtoisesti: - henkilö on Suomen kansalainen - henkilöllä on ulkomaalaislaissa (301/2004) tarkoitettu voimassa oleva jatkuvaan tai pysyvään oleskeluun oikeuttava lupa (A tai P-luvat); - henkilö on EU:n jäsenmaan, Islannin, Liechtensteinin, Norjan tai Sveitsin kansalainen ja hän on ulkomaalaislain säännösten mukaisesti rekisteröinyt oleskeluoikeutensa Suomessa, jos häneltä edellytetään tällainen rekisteröinti; - henkilö on sellaisen henkilön perheenjäsen, jolla on Suomessa kotikunta; tai - henkilöllä on ulkomaalaislaissa tarkoitettu voimassa oleva vähintään yhden vuoden tilapäiseen oleskeluun oikeuttava lupa (B-lupa) ja hänellä on lisäksi tarkoitus olosuhteet kokonaisuudessaan huomioon ottaen jäädä Suomeen vakinaisesti asumaan.

Henkilön asumisen vakinaisuutta osoittavina seikkoina otetaan huomioon muun muassa, että: 1) hän on suomalaista syntyperää; 2) hänellä on aiemmin ollut Suomessa tässä laissa tarkoitettu kotikunta; 3) hänellä on voimassa oleva työsopimus tai muu siihen rinnastettava selvitys Suomessa tehtävää vähintään kaksi vuotta kestävää työtä tai opiskelua varten; taikka 4) hänellä on ollut tilapäinen asuinpaikka Suomessa yhtäjaksoisesti vähintään yhden vuoden ajan maahanmuuton jälkeen.

Kotikunnan ja väestökirjanpitokunnan määräytyminen (KKL 2 §) Henkilön kotikunta on jäljempänä tässä laissa säädetyin poikkeuksin se kunta, jossa hän asuu. Vastasyntyneen lapsen kotikunta on se kunta, jossa hänen äidillään on kotikunta lapsen syntyessä. Jos henkilöllä on käytössään useampia asuntoja tai jos hänellä ei ole käytössään asuntoa lainkaan, hänen kotikuntansa on se kunta, jota hän perhesuhteidensa, toimeentulonsa tai muiden vastaavien seikkojen johdosta itse pitää kotikuntanaan ja johon hänellä on edellä mainittujen seikkojen perusteella kiintein yhteys. (25.8.2016/669) Jos henkilön omaa käsitystä kotikunnastaan ei ole voitu selvittää, hänen kotikuntansa on se kunta, johon hänellä on katsottava olevan kiintein yhteys asumisensa, perhesuhteidensa, toimeentulonsa ja muiden vastaavien seikkojen johdosta.