Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Advertisements

OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
OPPIMISKÄSITYS KOULUN KÄYTÄNNÖISSÄ Pentti Moilanen
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Satu Sjöholm/Liikuntatoimen ylitarkastaja/Länsi-ja Sisä-Suomen Aluhallintovirasto.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
MYK Päivätoiminnan sisällön kehittäminen Päivätoiminnan laajentuminen Vuosikello Henkilöstölle ja asiakkaille Haasteita: -Muistisairaita 1599.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Opitaan yhdessä  Nordplus Junior ohjelmassa vahvistetaan pohjoismaisten ja balttialaisten koulujen yhteistyötä ja verkostoitumista. Laatu, luovuus ja.
ME-hengen kehittäminen
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Joustava koulupäivä – koulupäivän rakenteen uudistaminen
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Infoa tutoropettajille
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Mitä osallisuus voisi olla?
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Meidän koulumme on Liikkuva koulu
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Pasi Kurttila Markku Lang.
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kynäkuva: Linda Saukko-Rauta, Redanredan Oy ja Sujuva ESR -hanke
- fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Kulttuurin kuntakuva ja tulevaisuus
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Ryhmänohjaajien palaveri
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Kalajoen viiden tähden koulureitit
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Ruokakasvatusta yhdessä
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta

näkökulmia ja lähtökohtia Oppimisympäristöjen pedagogialähtöistä ja käyttäjäkeskeistä tilasuunnittelua ohjaa uudistuneen opetussuunnitelman (OPS2016) asettamat tavoitteet. Nykypäivän fyysisten oppimisympäristöjen tilasuunnittelussa huomioidaan entistä tehokkaammin myös muut palvelunjärjestämisen tarpeet, joita ovat muun muassa varhaiskasvatus-, nuoriso-, kulttuuri- ja liikuntapalvelut sekä esimerkiksi kolmannen sektorin tai eri yhdistysten järjestämät palvelut kuntalaisille. Koulurakennus tarjoaa parhaimmillaan monipuolisen oppimisen, leikin ja liikunnan toiminnallisen alustan monimuotoiseen käyttäjätarpeeseen. Olennaisena tavoitteena on tukea oppimisen ja liikkumisen iloa! 24.3.2017/Karpasto

Millainen on mielestäsi terve ja turvallinen koulurakennus? Koulurakennuksen, oppimisympäristön, oppimaiseman, lähipalvelukeskuksen, monitoimitalon tai muulla nimellä laaja-alaista kokonaisuutta kuvaavan terveen ja turvallisen rakennushankkeen suunnittelua lähestytään useasta eri näkökulmasta. Case-esimerkit: Kuopion uusimmat elinkaarihankkeena toteutetut lähipalvelukeskukset Jynkkä 2017 ja Karttula 2018. 24.3.2017/Karpasto

Case: Jynkkä saavutettavuus, turvallinen koulureitti Liikkuva koulu! Huomioitavaa! -oppilaiden kulkureitit -välitunti- ja liikuntareitit -saattoliikenne -koulukuljetukset -huoltoliikenne -kirjaston kulkureitit 24.3.2017/Karpasto

Case: Jynkkä avoin oppimaisema - turvallinen ympäristö, terveelliset olosuhteet OPPILAS: ● aktiivinen toimija ● tavoitteiden asettelija ● ongelmanratkaisija -> yhdessä muiden kanssa sekä itsenäisesti OPPIMINEN: ● Vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden, opettajien ja muiden aikuisten sekä eri yhteisöjen kanssa monipuolisessa oppimisympäristössä. ● Yksin ja yhdessä tekemistä, ajattelemista, suunnittelua, tutkimista ja näiden prosessien monipuolista arvioimista. ”VSOP” 24.3.2017/Karpasto

Case: Jynkkä laaja-alainen työyhteisö hyvinvointia tukevassa työympäristössä HENKILÖSTÖ: ● Tiivis yhteistyö edesauttaa koulun kasvatus- ja opetus-tavoitteiden toteuttamista. ● Aikuisten yhteistyö kuten samanaikais-opettajuus mallintaa koulun toimintaa oppivana yhteisönä myös oppilaille. ● Yhteistyötä tarvitaan erityisesti monialaisten oppimiskokonaisuuksien suunnittelussa ja toteutta-misessa, oppimisen arvioin-nissa ja oppilashuollon toteuttamisessa. ”Art - House” 24.3.2017/Karpasto

Case: Jynkkä toiminnallisuutta edistävä ja monipuoliseen liikkumiseen innostava ympäristö Liikkuva koulu! 24.3.2017/Karpasto