TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, 2.2.2017 Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto
Agenda Kampanjat Harkkatyö: toimenpidesuunnitelma Kirjoitetaan uutinen tai haastattelu nettisivuille Kotitehtävät
Kampanjat Ajallisesti rajattu kokonaisuus selkeä tavoite pyrkii muutokseen operatiivista viestintää
Åbergin kampanjasuunnittelumalli aihe Kampanjan teema Tavoiteltu vaikutus Muutos tiedoissa, asenteissa, mielipiteissä, toiminnassa Kohderyhmät Kanavat sanomat Tilannetekijät: Ajoitus, resurssit, häiriöt VERTAILU -Tehon arviointi VIESTINTÄ SAAVUTETTU VAIKUTUS: Muutos tiedoissa, asenteissa, mielipiteissä, toiminnassa
Harkkatyö: : Sanomat ja kanavat Määritä edustamasi toimijan sanomat ja kanavat eri kohderyhmille Tavoite teemassa Tavoite kohderyhmässä Sanoma Kanava Tavoite teemassa 1 Tavoite ryhmässä 1 2 3 Tavoite teemassa 2
Kampanjasivut Miten voisit viestiä kohderyhmäkohtaisia viestejä kampanjasivujesi kautta? Toimijaesittely Uutinen Haastattelu Faktaa asiasta Keskustelufoorumit Aktivointi
Tehokkaan verkkosisällön piirteitä: Silmäiltävyys: vain muutama asia per sivu ja lyhyesti esitettynä Kiinnostava, tärkeä asia alkuun Brändin mukainen ilmaisu Kuvat ja värit rakentavat kokonaisuuksia Ikonit ja painikkeet ohjaavat Liike herättää huomion Kuvat ja tarinat jäävät mieleen Vuorovaikutusmahdollisuus antaa tunteen osallistamisesta ja mahdollistaa kannatuksen keruun Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta parantavat saavutettavuutta
Kotitehtävät Oppimispäiväkirja, palautus MC 8.2. Lue tähän päivään liittyvä materiaali Hyödynnä luentoja Pohdi millaiset seikat voivat vaikuttaa siihen, millainen vaikutus kampanjalla saadaan aikaan? Miten näitä seikkoja voi ottaa huomioon kampanjan suunnittelussa? Kirjoita, mitä oivalsit tai opit tällä viikolla Kampanjan toimenpidesuunnitelma, palautus MC 8.2. Täydennä kampanjasuunnitelma: kirjaa kohderyhmäkohtaiset sanomat ja kanavat Tuota sisältöä kampanjasivuille, esim. uutinen tms.
ENSI KERRALLA Kampanjasuunnitelmien esittely: Esitys 5 min./ryhmä + palaute 3 min./ryhmä Sisältö: viestintäsuunnitelma Käytä tukena apuvälineitä kuten taulukoita ja visualisointeja Esitystä ei arvostella: keskity sisältöön!