10%:n sääntö opettajien lukumäärä Tehtyjä kokeiluja Muuttuva oppimaisema Innovaatiot *Tuote / vuosi Perusaste ,6 Lukio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Duaalimallin lyhyt historiikki. Duaalimalli näkökulmia 1) Instituutiolähtöinen Yliopistolla ja ammattikorkeakouluilla erilaiset tehtävät, tavoitteet,
For learning and competence Kolmannet Yyterin kv-päivät Kansainvälisyyden dynaamiset tilat tai Kansainvälisyys dynaamisessa tilassa Paula Mattila.
Lapin sosiaalityön ja sosiaalialan opetus- ja tutkimuskeskus Sosiaalityön koulutuksen työelämälähtöisyys –hankkeen vastuuopettajien sekä tutkimus- ja opetuskeskuksien.
Lääkekasvatus -ohje apteekeille Katri Hämeen-Anttila, FaT dosentti, kehittämispäällikkö Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea.
TOIMINTAKYKY Oppilaan kyvyt ja rajoitteet Ympäristö- ja yksilötekijät Oppilaan toimintakykyä kuvataan ICF-luokituksen avulla. Toimintakykykuvaus rakentuu.
Tulevaisuuden oppimaisemaa etsimässä 41.päivä Muuttuva oppimaisema- hanke Pasi Kurttila - Markku Lang - Jarmo Mustikka.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Kunta ja yhdistykset kumppaneina Pohjois-Karjalan järjestöpäivät Sivistysjohtaja Marjut Ahokas.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Kirsi Verkka POL Peruskoulujen ympäristöjärjestelmä Ympäristökartoitus 2005 > 2009 Ympäristöohjelma Toimenpiteet Seuranta ja arviointi.
Ylemmän toimihenkilön rooli Suomen tulevaisuuden menestyksessä Ole Johansson puheenjohtaja, EK.
Kuntien parhaat palvelukäytännöt Hyvä Suomi
Finnan käyttäjät, keitä he ovat?
Golf55+ terveysliikuntahanke Toimintasuunnitelma
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Käspaikan identiteetti nyt
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Avoimen tiedon toimintalinjaukset vuoteen 2020
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Proficom.
Opeka, Oppika ja Ropeka Erityisasiantuntija Leena Pöntynen
Työelämäosaajana OKM.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
Lukemisesteiset lapset ja nuoret kirjaston asiakkaina
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Finnan viestintäkatsaus
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tervetuloa Innokylään
Ohjelma Kahvit, avaus Lisenssin tuotteistaminen, Chess Events, muut liiton ajankohtaiset (Juha Sundelin) Palvelut seuroille (Aleksi.
Finna.fi:n somemarkkinointi
Kulttuuriympäristökasvatus yliopistossa
Kati Kettunen, Helsingin yliopisto
OILI - tilannekatsaus Synergiaryhmä Ossi Raatikainen, CSC.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon yhteistyöryhmä (KOOTuki) – Kehittämishankkeiden avuksi Ammattikorkeakoulujen opintoasiainpäälliköiden.
Oppilaitoksen nimi Päivämäärä
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Unifin opetusvararehtoreiden 13. 9
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Asukkaat sote- ja maakuntauudistuksen keskiöön
Kuntoutusverkosto KUVE:n 12.kokous Säätytalo
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Esityksen nimi / Tekijä
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Osallisuus maakunnissa ja niiden valmistelussa
Muutokset matematiikan opetuksessa
Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot
Kestävän kehityksen projektit Espoossa
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Opettajan pedagoginen ajattelu
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
NV:n STRATEGIAKARTTA TOIMINTA-AJATUS: Ylläpitää ja edistää NV-järjestöjen yhteistyötä neurologisesti sairaiden ja vammaisten hyväksi.
Research Data Management Agents
Kentän uudet nettisivut Kentän
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Esityksen transkriptio:

10%:n sääntö opettajien lukumäärä Tehtyjä kokeiluja Muuttuva oppimaisema Innovaatiot *Tuote / vuosi Perusaste 44 623 4 623 462 46 4,6 Lukio 7 266 726 73 7 0,7 Ammatillinen 13 985 1 400 140 14 1,4 Yliopisto 7 788 780 78 8 0,8 Yhteensä 79 680 7529 753 75 7,5 *10%:n säännön mukaan arvioitu vuosittain toteutuvien tuotteiden määrä

Millä tavoin voidaan tuoda esiin ja siirtää opetuksen innovaatioita? Miten opettajat voivat kannustaa toinen toistaan opetuksen innovaatioiden kehittämisessä? Miten opettajat voivat edistää opetuksen innovaatioiden syntymistä ja leviämistä opettajien keskinäisen verkostoitumisen kautta? Miten johtaja voi mahdollistaa yhteistyötä opettajien välillä, koulujen ja oppilaitosten välillä, eri ammattia edustavien välillä sekä koulua ympäröivien aikuistoimijoiden kanssa? Miten voidaan rohkaista ja tukea opettajaksi opiskelevia ja opettajia toimimaan innovatiivisesti? Millaisilla täydennyskoulutuksen toteutusmuodoilla voidaan edistää opetuksen innovaatioiden leviämistä? Millä tavoin voidaan tuoda esiin ja siirtää opetuksen innovaatioita? Miten voidaan palkita innovatiivisesti toimivia kouluja ja opettajia? Miten voidaan tukea johtajia ylläpitämään koulussaan/oppilaitoksessaan innovatiivisuutta suosivaa ilmapiiriä? Opetuksen innovaatiot ja innovatiivisuus opetuksessa Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja Työ ja yrittäjyys 41/2009

Aktivoiva ja yhteisöllinen Aktivointi ja sitouttaminen tuotekehitykseen ja innovointiin Palvelu FAQ, vertaistuki esim. parhaiden käytäntöjen levittämisessä Aktivoiminen esim. suositteluun tai muihin yhteisöä ja yksilöä hyödyttäviin toimenpiteisiin ”kerro kaverille”, ”bookmark and share” jne. Brändin vahvistaminen - yhteenkuuluvaisuuden tunteen kasvattaminen, ”kehittäjähenkisyys” Keskustelut - mielipiteiden esilletuonti Kyselyt - tiedustelut ja kannanotot, ilmoittautumiset tapahtumiin Wiki - esimerkiksi yhteisen tietopankin luominen, asioiden määrittely, yleinen kollaboraatio Blogi aktivoiminen, keskustelun herättäminen Integroinnit ja linkitykset muuhun kiinnostavaan sisältöön tai muihin medioihin Mahdolliset muut, erikseen räätälöitävät sovellukset

KEHITYSHANKE (pedagoginen/ teknologinen) TEKES OPH KOULUT TUTKIMUS YRITYS FINPRO INNOTONNI KEHITYSHANKE (pedagoginen/ teknologinen) KOULUKUTTUURI TUOTTEISTAMINEN/ PEDAGOGISET INNOVAATIOT -mekanismiehdotus

KONSULTAATIOSARJA (AVI) SEMINAARIT (OPH) Muuttuva oppimaisema KONSULTAATIOSARJA (AVI) Uusi koulu Uudet laitteet KOULUKULTTUURIN MUUTOS -mekanismiehdotus