Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opeka, Oppika ja Ropeka Erityisasiantuntija Leena Pöntynen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opeka, Oppika ja Ropeka Erityisasiantuntija Leena Pöntynen"— Esityksen transkriptio:

1 Opeka, Oppika ja Ropeka Erityisasiantuntija Leena Pöntynen
Suomen Kuntaliitto TVT-koordinaattori Jari Halonen Ylöjärven kaupunki

2 Oppika, Opeka ja Ropeka -dataa digiajan koulun kehitystyötä tukemaan
Kehitetty OPH:n ja OKM:n tuen avulla yhteistyössä kuuden kunnan (Tampere, Espoo, Helsinki, Hämeenlinna, Jyväskylä, Turku ja Vantaa). Mukana yhteistyössä on myös Suomen Kuntaliitto. Palvelua ylläpitää Tampereen yliopiston TRIM-tutkimuskeskus, joka myös tuottaa raportit oppilaille, opettajille, rehtoreille ja sivistystoimen johdolle, sekä kokoaa valtakunnan digikoulu-raportin Valtioneuvoston kanslialle ja ministeriölle. Lisäksi julkaisee aineistosta valittuja tuloksia tutkimusartikkeleissa ja julkaisuissa. Verkossa toimiva kysely – aina käytettävissä. Annetaan kullekin vastaajalle oma digiprofiili-kuvaus vastaamisen jälkeen ja sen lisäksi koosteraportit oppilaista opettajille ja rehtoreille, opettajista rehtorille ja rehtoreista sivistystoimenjohtajalle. Tavoitteena tukea koulun kehitystyötä datan avulla. Ainutlaatuinen kokonaisuus on ilmaiseksi koulujen käytettävissä

3 Tampereen yliopisto, TRIM-tutkimuskeskus
Mikä on Oppika? Oppika on verkkopalvelu oppilaiden tieto- ja viestintäteknologiaan liittyvien valmiuksien selvittämiseen. Netissä tapahtuvat kyselyt on suunniteltu täytettäväksi perusopetuksen 2., 5. ja 8. luokan oppilaille sekä lukiolaisille. Opetushallituksen rahoittama palvelu, jossa ovat mukana Tampereen, Espoon, Helsingin, Hämeenlinnan, Jyväskylän, Turun ja Vantaan kaupungit. Palvelun teknisen toteutuksen on tehnyt Tampereen yliopiston TRIM- tutkimuskeskus. Tampereen yliopisto, TRIM-tutkimuskeskus

4 Oppikan tuloksia voidaan käyttää moneen eri tarkoitukseen
Oppilaiden tieto- ja viestintäteknologiaan liittyvien valmiuksien kartoittamiseen ja niiden kehittämiseen Kunnan ja koulun kehittämiseen Opetuksen ja oppimisen kehittämiseen Tutkimukseen, esimerkiksi kuinka paljon suomalaiset oppilaat käyttävät tabletteja kouluissa? Osana koulun palautejärjestelmää Tampereen yliopisto, TRIM-tutkimuskeskus

5 Oppikaan on vastannut tähän mennessä:
2. Luokka: 6851 oppilasta   5.Luokka: 6883 oppilasta 8.Luokka: 6541 oppilasta Lukio: 1212 opiskelijaa Yhteensä: vastaajaa

6 Pari esimerkkiä Oppikan tuloksista

7 Kuinka paljon vietät aikaa päivässä tietotekniikan parissa?

8 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa. Se antaa opettajille sekä koulun ja kunnan edustajille tietoa heidän omista TVT-valmiuksistaan suhteessa muihin opettajiin, kouluihin ja valtakunnalliseen tilanteeseen. Opekan tuloksia

9 Osa-alueet Seuraavissa esimerkeissä N= 6169
Digitaalinen toimintaympäristö / 10 kysymystä Toimintakulttuuri / 17 kysymystä Pedagoginen toiminta / 54 kysymystä Osaaminen / 24 kysymystä Seuraavissa esimerkeissä N= 6169

10 73,4 % OPETTAJISTA käyttää itse tieto- ja viestintäteknologiaa oppitunneillaan

11 22,7 % opettajista vastaa OPPILAIDEN käyttävän tieto- ja viestintäteknologiaa tunneillaan

12 Ropeka on rehtorin ja koulunjohtajan itsearviointityökalu. Sen avulla vastaaja voi arvioida koulunsa digitaalisen toimintaympäristön tilaa ja kehitystarpeita. 360-kuva koulusta digiaikana Ropekan tarkoituksena on tukea koulun kehittämistyötä ja antaa rehtoreille ja johtajille arvioitua tietoa siitä mitä kehittämistarpeita koulussa on liittyen digitaaliseen toimintaympäristöön ja sen pedagogiseen käyttöön. Parhaan hyödyn siitä saa, kun koulussa opettajat vastaavat –kyselyyn ja koulu ottaa käyttöön vielä oppilaille suunnitellun – palvelun.

13 Mitä ROPEKA kertoo rehtorien näkemyksistä…
Strategia – onko ja millainen Sitoutuneisuus muutokseen Uuden toimintakulttuurin luominen Osaamisen kehittäminen oppilaitoksessa Tekninen toimintaympäristö 4 ensimmäistä teemaa näkyvät toistaiseksi tulosraporteissa

14 Ropeka on otettu hyvin vastaan
Ropekaan on vastannut jo 456 yleissivistävän koulun rehtoria ja johtajaa 95 kunnasta

15 Pari esimerkkiä Opettajien ja rehtoreiden vastausten eroavuuksista
Rehtorien kyselyssä on kuusi samaa, tai lähes samaa kysymystä kuin Opekassa: ”Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä” ”Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa” ”Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen” ”Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja” ”Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.” ”Työyhteisön (asenne)ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa” Miltä vastaukset näyttävät?

16 Melko yhdenmukaisiltakin...
*) Ropekassa kysymys: Työyhteisön asenneilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa

17 Mutta pääosassa kysymyksiä rehtorit ovat selvästi optimistisempia:

18 Positiivisia vastauksia (Täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä)
Positiivisia vastauksia (Täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä) Kysymys Ropeka (N=390) Opeka (N=4917) Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa. - 78 % Työyhteisön asenneilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa. 88 % Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa. 73 % 44 % Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja. 63 % Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta. 91 % Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen. 90 % 54 %

19 Tuloksia kaupungin tasolla Toiminta

20

21 Asenne Opetuskäyttö

22 Osaaminen

23 Tuloksista pohdintaa Koulukulttuurin on muututtava ops:n mukaan, mutta: Tvt:n hyödyntäminen OPS:n mukaan on sujuvaa vasta 1/3 opettajista. 2/3 opettajista kokee edelleen oman osaamisen ja tvt-taitojensa riittämättömyyttä => lisää koulutusta. Suurimalla osilla tunneista oppilaat eivät käytä tvt:aa (ohjelmointia jne.)=> oppilaat töihin järkeviin ops:sta johdettuihin kokonaisuuksiin. Oppilaat käyttävät puhelinta suuren osan valveilla-ajastaan. Koulujen teknologiset valmiudet noin 60% kunnossa=> BYOD? Rehtorit ovat avainasemassa muutoksessa, mutta vain ½ kouluyhteisöstä ja sidosryhmistä on sitoutettu muutokseen Vierihoito, eli nykyinen tutortoiminta on osoittautunut hyväksi malliksi täydennyskoulutukseen => jatkuttava Opeka, Oppika ja Ropeka antavat laajoja tuloksia päätöksenteon pohjaksi => koulutuspoliittiset päätökset tulee sitoa tutkittuun tietoon, jota on tarjolla => tulokset vietävä kuntiin, sivistyslautakuntiin jne.

24 Miten selvitykset etenevät?
Tuloksia toimitetaan kouluille ja kunnille koko ajan pyyntöjen mukaan Palvelut ovat auki koko ajan eli kunnat ja koulut voivat tulla mukaan milloin haluavat Valtakunnan raportti ministeriölle syksyllä 2017 Uusi valtakunnan aineisto kerätään vuoden 2018 alussa tammi- maaliskuu

25 Kiitos!


Lataa ppt "Opeka, Oppika ja Ropeka Erityisasiantuntija Leena Pöntynen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google