Opettajaopinnot kahdessa aineessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Advertisements

Tervetuloa opiskelemaan sosiaalityötä Tampereen yliopistossa Tervetulotilaisuus
Tekniikan ja luonnonvara-alan yksikkö LUONNONVARA-ALAN OSASTO.
Ajankohtaista sairaanhoitajakoulutuksessa Jaana Kemppainen Osaamisaluevastaava.
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Yhteiset tutkinnon osat 35 osp Pakolliset osa-alueet 19 osp Valinnaiset osa-alueet 16 osp → syventävät pakollisten osa-alueiden sisältöjä.
Tervetuloa Joensuuhun!. Itä-Suomen yliopiston yleisesittely Kampukset –Joensuu –Kuopio –Savonlinna Perustutkinto-opiskelijoita yhteensä n Yliopiston.
SEMINAARI Eija Kumpulainen Oulun normaalikoulun lukio.
Tutkinnonuudistus kemistin koulutusohjelmassa
Opettajan pedagogiset opinnot
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Liiketalouden opiskelu
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Sanallinen arviointi vuosiluokilla 1–4
Opiskelijaksi lukioon?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista saksan kielen ja kulttuurin/
Ainedidaktiikan infotilaisuus ET ja filosofia
Akaan lukio 1 lk:ien vanhempainilta
Pedagogiset aineopinnot lv
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
Kaksoistutkinto Mäntsälän lukio.
Filosofian ja elämänkatsomustiedon didaktiikka: AD-perusteet kurssin suoritus Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tutustumista elämänkatsomustiedon didaktiikkaan
Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
liikkeenluovutukseen liittyvistä asioista
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
AINEVALINTAINFO 1. ja 2. VUOSIKURSSI
Jatkumo TIES465 – TVT:n pedagogisen tuen kurssi ->
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Edupalvelut.fi Matti Lähtevänoja, Kuopion kasvun ja oppimisen palvelualue, Kallaveden lukio.
Opetussuunnitelman rakennekuva WELLNESS-TRADENOMI 210 OP
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Vanhempainilta c.
Kemian yo-kirjoitukset Ressun lukiossa
Kieli- ja musiikkiluokkainfo
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Lukio.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Ammatinen koulutus uudistuu
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Koulutuspäällikkö Taina Eriksson, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu
Koodaamista Ohkolan koululla
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Muutokset matematiikan opetuksessa
Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
Oodin version 3.7 yhteenveto
A2-kieli-info.
JOPO, joustava perusopetus 8-9 lk.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tiirismaan vesopäivät
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Kone- ja tuotantotekniikka
HAKUINFO Ketterä korkeakoulu
HALLINTO-OIKEUDEN OPETUS LUKUVUONNA
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Opettajan pedagogiset opinnot Humanistinen koulutusala
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Esityksen transkriptio:

Opettajaopinnot kahdessa aineessa

Ristiriitaiset odotukset Tutkintovaatimusten mukaan ”Ainedidaktiikan osuus suoritetaan yleensä kahdessa aineessa, poikkeuksena äidinkieli ja kirjallisuus sekä vieraat kielet.” Matemaattis-luonnontieteellinen sekä bio- ja ympäristötieteellinen tdk vaativat tätä opiskelijoiltaan virallisesti. Muissa tdk:ssa kyse on (korkeintaan) suosituksesta. Toisaalta sanotaan, että ainedidaktiikka ja harjoittelu kuuluvat yhteen ja harjoitteluun ei puolestaan saa mennä ilman riittäviä opintoja.

Miksi pitää tulla opettajaksi kahdessa aineessa? Tausta on työllisyydessä: yhden aineen opettajille ei ole töitä, esim. Fi ja ET:ssä jopa kaksi ainetta on vähän, usein ET, FI, PS ja US ovat kaikki samalla opettajalla pienissä lukioissa. Ongelma syntyy, kun keskustakampuksen tiedekuntien tutkintorakenteessa tällaista asiaa ei ole otettu huomioon. Syksystä 2017 alkaen (ns. iso pyörä) luultavasti asia muuttuu.

Miksei voi harjoitella ilman muodollista aineenhallintaa? Harjoittelu on ”oikeaa” opetusta, harjoittelijan oppilaat saavat vain hänen antamansa opetuksen, jos se on epäpätevää oppilaiden lainmukainen oikeus opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen vaarantuu. Aineenhallinnan minimimäärällä, yleensä 25 op aineen opintoja, pyritään turvaamaan, että harjoittelija pystyy vaatyimusken täyttämään.

Ainedidaktiikka ja harjoittelu Ainedidaktiikka muodostaa sillan toisaalta aineen akateemisten opintojen ja kasvatustieteen teoreettisten opintojen sekä toisaalta harjoittelun ja laajemmin opetuksen välille. Siksi ainedidaktiikka ja harjoittelu kuuluvat yhteen.

Kolme eri asiaa Opettajan kelpoisuus = muodollisesti pätevä opettaja ylempi korkeakoulututkinto opettajan pedagogiset opinnot (60 op) aineenhallinta = 60 op jokaisessa opetettavassa aineessa perusopetuksessa (lukiossa lisäksi syventävät yhdessä opetettavassa aineessa) Harjoittelun aineenhallinta 25 op perusharjoittelussa 60 op syventäväsää harjoittelussa Didaktinen osaaminen Jos 2. aine/sivuaine jää vaille didaktiikan opintoja ja harjoittelua, se voi olla heikko lenkki koko opettajan uran ajan.

Ratkaisut? Huom: humanististen aineidenkin didaktiikoissa hämmentävän suuria eroja, joten kannattaa perehtyä eri ainedidaktiikkoihin. Kannattaa käyttää tervettä järkeä ja pyrkiä sopimaan järkevä ohjelma (tänä ”siirtymälukuvuonna”). Nyrkkisääntö: ilman mitään opintoja toisessa aineessa ei kannata mennä didaktiikkaan (poikkeus Fi + ET), mutta vähäiselläkin osaamisella 2. aine kannattaa ottaa. Voi myös ajatella lähtevänsä joululta suorittamaan sivuaineen 60 op. (Tällaisessa tapauksessa Flamma-ohje, että toista ainetta ei saa lisätä keväälle, ei päde.)