Nimitietopalveluselvitys ja paikkatietoa koskeva selvitystyö

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Finto-palvelu ja KDK:n nimitietopalvelu Metatietoryhmän työpaja
Advertisements

Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurit Verkostoryhmän työskentelyn käynnistyminen Anne Kauhanen-Simanainen.
Kaisa Hypén, Turun kaupunginkirjasto Haja-ajatuksia kirjastoista ja järjestelmistä Musiikkikirjastolaisten kevätseminaari
KANSALLISKIRJASTO - Kirjastoverkkopalvelut Melindan laatu ja käytännöt Työpaja TERVETULOA! &
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Marjut Salokannel OTT, dosentti  EU:n PSI –direktiivi ja sen uudistaminen  Valtioneuvoston periaatepäätös ( )tietoaineistot avoimesti.
Miten tietoa voisi kysyä vain kerran? JulkICT/ Yhteinen tiedon hallinta (YTI) -hanke Tietoarkkitehtuuri ja sisältömääritykset
Datan ja aineistojen avaaminen Finnan avulla
Tutkimustietovaranto
Finnan käyttäjät, keitä he ovat?
Koulutuksen ja opetuksen järjestämisen prosessit
Toimijakuvailu Henkilöiden ja yhteisöjen nimien kuvailu
Yhtenäisen metatiedon tärkeys loppukäyttäjän kannalta
JHKA 2.0 tilanne JHKA-työryhmän kokous JulkICT.
Finnan ohjelmisto ja sen kehittäminen
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Kansallisen palveluväylän viitearkkitehtuurin päivitys
Minna Olkinuora-Tauru
Kokonaisarkkitehtuurin kohdealueiden raportointi
Kirjastojen kuvailutiedot Finnassa
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Mikko Lappalainen Finto-ohjausryhmän kokous
Rasmus Henrik Annala MYTLPT15A
Kansalliskirjaston palvelukysely 2016: tuloksia Finnan osalta
Anne Kauhanen-Simanainen
Tervetuloa Innokylään
Asiasanastojen käytöstä
Datan avaamisen ohjeistus
Tutkimustietovaranto – Virran tuomaa Työpaja
Ulla Ikäheimo Melinda-työpaja, Helsinki
Melindan riittävä laatu
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Ajankohtaista yhteentoimivuuden näkökulmasta
Organisaatioiden yhteistyö
Organisaatioiden yhteistyö
Siirtyminen YSA:sta ja Allärsista YSO:oon kirjastoissa
Paikkatietojen hyväksikäyttö -digihanke (MMM) Työnimi: Paikkatiedon palvelualusta Rakennetaan yhteiskäyttöinen, muita järjestelmiä täydentävä paikkatieto-
JHKA tietoarkkitehtuurin kehittämispolku 2018
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Datan ja aineistojen avaaminen
Monialainen yhteispalvelu
Saavutettavuusinfo korkeakouluopiskelijoille
Ydinpalvelu: käytettävyyden parantaminen
Tuomas Palonen Finton ohjausryhmä
Datan avaamisen ohjeistus
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Mallintamisen metamalli ja notaatiot
Vauhdittaa kiinteistö- ja rakentamisalan digitalisaatiota
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Tiedon avaaminen Trafissa ja avaamisen haasteet
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Alustava suunnitelma Kanta-mittarien kehittämisestä
Liikenneviraston tehtävät liikennepalvelulain mukaan
Asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuuri
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
Tulorekisterin vaikutus palkanlaskentaan
SDP:n linjaukset sote-valmisteluun
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Mika Nieminen, projektipäällikkö, ICT-palvelukeskus Vimana
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
Tietosuoja-asetus ja Finna
Kuvailun kansallisten asiantuntijaryhmien suhteet ja roolit
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Esityksen transkriptio:

Nimitietopalveluselvitys ja paikkatietoa koskeva selvitystyö Finnan konsortioryhmä 19.5.2016 Juha Hakala

Nimitietopalveluselvitys: yleistä Nimitietopalvelu = kokonaisuus, joka rakentuu yhteisestä toimijatietokannasta sekä sektori- ja organisaatiokohtaisista tuotantojärjestelmistä sekä toimijatietokannan rajapinnoista ulkoisiin järjestelmiin, joita voivat olla esim. kv. ISNI-tietokanta sekä väestötietojärjestelmä Asteri = kirjastojen sektorikohtainen tuotantojärjestelmä; arkistoilla ja museoilla on suunnitteilla vastaavat järjestelmät Yhteinen nimitietopalvelu vähentäisi päällekkäistä työtä ja parantaisi nimitietojen laatua, mikä tukisi niiden hyödyntämistä esimerkiksi Finnassa Toimijatietokanta soveltuisi hyvin kansalliseksi järjestelmäksi, josta nimitiedot lähetetään ISNI-tietokantaan tunnusten saamiseksi

Selvityksen sisältö Selvityksen tärkein tavoite oli selvittää kirjastojen, arkistojen ja museoiden valmius yhteisen nimitietopalvelun edellyttämään toimijoiden yhdenmukaiseen kuvailuun Jos semanttinen yhteismitallisuus ei ole riittävä, yhteisen toimijatietokannan laatu jää huonoksi Kuvailuperiaatteet ovat selvityksen mukaan riittävän yhteismitalliset, vaikka merkittäviä erojakin on Selvitykseen sisältyy toimijatietokannan alustava tietomalli sekä palvelun tavoitetila

Selvityksen sisältö (2) Selvityksessä käsitellään myös Toimijoiden tunnusjärjestelmiä (ISNI, Orcid ja OID – oppijanumero) Muiden nimitietoja sisältävien tietovarantojen hyödyntämistä Lainsäädännöllisten esteiden poistamista Yhteinen nimitietopalvelu edellyttää lain tasoista valtuutusta Palvelun toteutusvaihtoehtoja Selvityksessä listataan myös jatkotoimenpiteet Palvelun arkkitehtuuriin liittyvät jatkoselvitystarpeet Kansallisen ISNI-infrastruktuurin suunnittelu ja toteutus Ulkoisten tietovarantojen hyödyntäminen Juridiset toimenpiteet

Hahmotelma toimintamalliksi Käyttäjiä ovat muistiorganisaatioiden luetteloijat ja muut kuvailutyötä tekevät Uudelle toimijalle / identiteetille tallennetaan nimitietopalvelun tietomallissa pakollisiksi määritellyt kuvailutiedot sekä mahdolliset muut tietoelementit yhteisesti sovitulla tavalla Primääritallennuksen sijaan voidaan käyttää hyväksi muualta poimittuja tietoja, joilla ei tarvitse olla ns. kirjallista takuuta Muut nimitietopalvelun käyttäjät voivat hyödyntää tallennettuja auktoriteettitietoja ja halutessaan täydentää / muokata niitä Tietosuojan nojalla käyttörajoitetut tiedot ovat palvelussa vain auktorisoitujen käyttäjien saatavilla Yhteisöjen tiedot ja muu vapaasti käytettävissä oleva tieto on tarkoitus jakaa Finton kautta avoimena datana

Jatkoselvitys Tietomallin ja sektoreiden nykyisten kuvailukäytäntöjen yksityiskohtaisempi analyysi Keskeisin ero on se, että kirjastot kuvailevat kaikki toimijan julkiset identiteetit erikseen, kun taas arkistot ja museot kuvailevat ne yhtenä entiteettinä (tietueena) Myös nimenmuutosten käsittelyssä on eroja Nimitietopalvelun tietomalliluonnoksen ja sektoreiden nykyisin soveltamien metadataformaattien yhteismitallisuuden analyysi Vaihtoehdot ovat MARC 21 Auktoriteettitiedot ja EAC-CPF Nimitietopalveluselvityksen tietomalli ei perustu suoraan millekään sektorikohtaiselle formaatille, mutta on saanut niiltä vaikutteita

Paikkatietoselvitys Paikkatietoja tallennetaan nykyisin hyvin monessa paikassa eri periaattein Yleisesti ottaen paikkatietoa käytetään varsin vähän ja tehottomasti Sektoreiden välillä (ja sisällä) on suuria eroja siinä miten paikkatietoa käytetään kuvailussa Sektoreiden tarpeissa on eroja mutta myös yhtäläisyyksiä Historialliset paikannimet Kotimaiset mutta myös ulkomaiset nimet -> Onko KAM-sektorilla intressi kehittää yhteinen palvelu Tietoarkkitehtuuriryhmän oletus: kyllä; koska silloin voimme palvella asiakkaita paremmin

Selvityksen tavoite Analysoidaan sitä, millainen paikkaontologia palvelisi parhaiten eri sektoreiden tarpeita Paikkatieto-ontologian tarvekartoitus: mitä tarvitaan? Monikielisyyden tuki Paikkojen sijaintitiedot (koordinaatit) Paikkojen keskinäiset suhteet Paikkojen historiallinen aspekti (pitäjien, kuntien vanhat nimet ja alueet) Sidosryhmien analysointi: keitä palvellaan Miten paikkatietoa sovelletaan eri aineistoissa Tarpeet esim. sen suhteen miten paikka on ilmaistava voivat vaihdella huomattavasti

Selvityksen sisältö Nykytilanteen kuvaus Miten paikkatieto käsitetään kullakin sektorilla Paikkatietojen kuvailun nykytilanne Ulkopuolisten tahojen kartoitus KOTUS, Maanmittauslaitos, … Paikkatietoa ohjaavien standardien koonti Paikkatiedon viitearkkitehtuuri Lainsäädäntö + JHS-suositukset Standardit Paikkatiedon uuden teknisen infrastruktuurin hahmotus