Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhuspalvelulaki ja vanhusneuvostojen toiminnan suunnitelmallisuus
Advertisements

OSALLISTUMISTAVAT JOENSUUN KAUPUNGISSA 1. ÄÄNESTÄMINEN KUNNALLISVAALEISSA Kunnallisvaaleissa valitaan kaupunginvaltuusto neljäksi vuodeksi Vaalit ovat.
TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Uusi kuntalaki (410/2015) Vaikutukset vammaisneuvostojen toimintaan ja kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksiin Kunta- ja aluehallinto-osasto.
LTOL-JAOSTON TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2016 Vuosikokous
Vanhuspalvelulain, eli Lain Ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista myötä Kunnan on asetettava ikääntyneen.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Uusi kuntalaki (410/2015) VVM. Uusi kuntalaki voimaan Uudistuksen taustalla yli kahden vuoden valmistelu: Valmistelutyöryhmät ja parlamentaarinen.
Nuorisovaltuuston perustaminen.. Nuorten vaikuttamisesta on määrätty laissa Kuntien lakisääteinen velvollisuus on kuulla nuoria heitä koskevissa asioissa.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
2 T. Huhtanen Matkalla lakisääteiseksi toimijaksi. Matkalla, jossa on tarjolla Työtä ja Mahdollisuuksia.
Yhdenvertaisuuslaki: mikä muuttui vammaisen henkilön näkökulmasta Valtakunnalliset vammaisneuvostopäivät Liisa Murto Ihmisoikeuslakimies Kynnys/Vike.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Organisaatiotoimikunnan tehtävään liittyviä kysymyksiä Kunnanhallituksen § 117 asettama organisaatiouudistusta valmistelema toimikunta Keijo.
Uusi Tuusula ja osallisuus - elinkeinoverkoston kokoaminen
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Yhteistyösopimuksen laadinta
Miten haen uutta näyttötutkintojen järjestämissopimusta?
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Kunta Jäsenyys Perusjäsenet (kotikunta) ja muut jäsenet (esim. kiinteä omaisuus, yritys) Perusjäsenillä oikeuksia mm. äänioikeus oikeus käyttää kunnan.
Erityisasiantuntija Jaana Joutsiluoma
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Miksi ja miten järjestöyhteistyötä maakunnassa ja kunnissa?
Osallisuuden jälkiarviointi: case __________________________________
Mitä VamO-hankkeessa on meneillään Rovaniemellä
Kirsi Manninen, palveluyksiköiden johtaja ja
Uudenmaan SOTE-valmistelu Lapset, nuoret ja perheet
Lissabonin sopimus.
Kuntoutusverkosto KUVE:n 12.kokous Säätytalo
Esteellisyys KA-työryhmissä
UUSI KUNTALAKI (410/2015).
Ajankohtaista maakuntauudistuksesta ja sotesta
Kuntauudistushankkeiden tilannekatsaus ja aikataulu
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Asukkaat maakunta- ja soteuudistuksen keskiöön (AKE)
Maakunnille siirtyvät tehtävät ja henkilötyövuodet
Lapin alueen kuntien vammaisneuvostot ja muut asiointipalvelut
Valmistelutilanne : henkilöstösiirrot ja liikkeen luovutus sote- ja maakuntauudistuksessa koskien muutosta
Miina Sillanpää Seuran ja Valtaa vanhuus –liikkeen seminaari
Ehdotus: sote-viestinnän strategiset painotukset 2017
Lukion opiskeluhuolto
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Osallisuus maakunnissa ja niiden valmistelussa
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
HALLITUKSEN PÄÄASIALLISET TEHTÄVÄT
LAPIN Maakunta-akatemia
Hyvinvoinnin edistäminen kunnan ja maakunnan yhteistyönä
Pohjois-Pohjanmaan maakuntauudistuksen valmistelun tilannekatsaus
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Esteellisyys KA-työryhmissä
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Avustussääntö Hyvinvointipalvelut Vanhusneuvosto
Tule mukaan muuttamaan Suomea!
Päätöksenteko ja osallistuminen maakunnissa
Päijät-Hämeen maakunta- ja sote-uudistus
Pohjois-Pohjanmaan alueen kuntien vammaisneuvostot ja muut asiointipalvelut Oulu / Sanna Saarimaa.
SUOMEN OIKEUSJÄRJESTYS
Valtakunnallisen valmistelun tilanne järjestönäkökulmasta
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
RYHMÄ 5. IDEOITA MAAKUNNALLISEN VANHUSNEUVOSTON PERUSTAMISEEN PJ
NV:n STRATEGIAKARTTA TOIMINTA-AJATUS: Ylläpitää ja edistää NV-järjestöjen yhteistyötä neurologisesti sairaiden ja vammaisten hyväksi.
Oulun kaupungin vuorovaikutussuunnitelma
Järjestötieto muutoksessa
Maakunta- ja sote-uudistuksen jälkeen
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Palveluasuminen Suomen Kuurosokeat ry:n kuntoutumis- ja asumispalvelut tuottavat kuurosokeille ja kuuroille suunnattua asiakaslähtöistä palveluasumista.
Koulutuskiertue Suomen Sotaveteraaniliitto, Leena Seppälä.
Kotipolku Kotipolku tarjoaa viittomakielistä kotipalvelua pirkanmaalaisille kuulo- ja kuulonäkövammaisille asiakkaille heidän asuin- ja toimintaympäristöissään.
Esityksen transkriptio:

Vammaisneuvostojen asema uudessa kuntalaissa Vammaisneuvostojen yhteiskokous, Vetreassä 1.3.2016, hallintojohtaja Esa Laukkanen

Kunnan asukkaiden osallistumisoikeus Kunnan asukkaiden suoraa osallistumisoikeutta koskevat säännökset on koottu kuntalain 4. lukuun Tärkeimpänä: äänioikeus, osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuudet, aloiteoikeus, tiedottaminen, kunnallinen kansanäänestys ja kansanäänestysaloite Äänioikeus ja äänestysoikeus : 18 vuotta täyttäneillä Suomen, Eu:n ja Islannin ja Norja kansalaisilla, joilla on kotikunta Suomessa ja muut ulkomaalaiset, joilla kotikunta ollut Suomessa kahden vuoden ajan 51 pv ennen vaaleja Kuntalain 27 §:n mukaan valtuuston on pidettävä huolta siitä, että kunnan asukkailla ja palvelujen käyttäjillä on edellytykset osallistua ja vaikuttaa kunnan toimintaan Erilaisten kuulemistilaisuuksien järjestäminen ja asukkaiden mielipiteiden selvittäminen ennen päätöksentekoa

Vammaisneuvostot Vammaispalvelulain 13 §:n mukaan kunnanhallitus voi asettaa vammaisneuvoston, jossa vammaisilla henkilöillä sekä heidän omaisillaan ja järjestöillään tulee olla riittävä edustus. Vammaisneuvosto on vammaisten henkilöiden ja heidän järjestöjensä sekä kunnan hallinnon edustajien neuvoa-antava yhteistyöelin. Vuonna 2011 toimi 148 vammaisneuvostoa, suurin osa kuntakohtaisia, yhdistettyjä vammais- ja vanhusneuvostoja toimi kuusi Vammaispalvelulain säännökset vammaisneuvostosta siirtyvät uuteen kuntalakiin Vammaisten henkilöiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksien turvaamiseksi kunnanhallituksen on asetettava vammaisneuvosto Vammaisneuvosto voi olla useamman kunnan yhteinen Vammaisilla henkilöillä, heidän omaisillaan ja järjestöillään tulee olla vammaisneuvostossa riittävä edustus Kunnanhallituksen on huolehdittava vammaisneuvoston toimintaedellytyksistä

Vammaisneuvostolle on annettava mahdollisuus vaikuttaa kunnan eri toimialojen toiminnan suunnitteluun, valmisteluun ja seurantaan asioissa, joilla on merkitystä vammaisten henkilöiden hyvinvoinnin, terveyden, osallisuuden, elinympäristön, asumisen, liikkumisen, päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen taikka heidän tarvitsemiensa palveluiden kannalta Toimintaedellyksistä ja asemasta samat säännökset kuin nuorisoneuvostolla ja vanhusneuvostolla Käytetään nimitystä vaikuttamistoimielin, ei kunnan varsinaisia toimielimiä Ei voi tehdä muutoksenhakukelpoisia hallintopäätöksiä, ei voida siirtää kuntalain mukaista toimivaltaa Työtavat voivat olla vapaamuotoisempia ja toimielimen itsensä päätettävissä

Toimintaedellytykset Toimintaedellytyksistä huolehtiminen tarkoittaa mm sitä, että kunta osoittaa kokoustilan, huolehtii kokousten järjestämisestä, vastaa kokouskuluista ja antaa tarvittaessa apua kokousasioiden valmisteluun ja kokouksen sihteerin tehtäviin Kokouspalkkioiden maksaminen kunnan omassa harkinnassa, voidaan noudattaa kunnan luottamushenkilöiden palkkiosääntöä

Vammaisneuvostojen toiminnan tulevaisuus Maakunta- ja Sote-uudistus suuri kysymysmerkki, miten järjestetään vaikuttaminen maakunnan tasolla, syntyykö maakunta-tasoisia –neuvostoja Vaikuttaminen peruskunnan tasolla jatkuu, mutta peruskunnan vaikutus- mahdollisuudet maakunta-tasoisiin ratkaisuihin heikkenee olennaisesti Strategian ja vammaispoliittisen ohjelman vaikutus korostuu