Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto Case 2 - Game Bridge Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Konnevesi 1.-2.9.2011 Birgitta Mannila Jyväskylän ammattiopisto
Game Bridge Peli Toimintaympäristö Oppimisympäristö Ohjausympäristö Valmennusympäristö Valmentautumisympäristö Kehittämis- ja kehittymisympäristö
Game Bridge Virtuaalinen toimintaympäristö, jossa yhdistyvät 3D-toteutus, pelillisyys ja vuorovaikutteisuus Työpaikalla tapahtuvan oppimisen uusi työväline Tulevaisuuden kohtaamispaikka työpaikkaohjaajille, opettajille ja opiskelijoille Tavoitteena oivaltava ja syvällinen oppimiskokemus Korkeatasoinen yhteisöllinen työskentely ryhmässä
Yhteistyö Kansainvälinen tutkimusyhteistyö Jämsän ammattiopisto Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskus Game Bridge Jyväskylän ammattiopisto Jyväskylän yliopisto Koulutuksen tutkimuslaitos LudoCraft Oy Yritykset Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu Opetushallitus Firstbeat Technologies Oy, Keskimaa Osk, Keski-Suomen Osuuspankki , Koulutuskeskus Agricola, Metso Paper Oy, Scandic Jyväskylä, Työtehoseura ry, Viherlandia Oy
Työelämä ja ammatit Teemat Tarina-aihiot Pedagogiset ideat Tilanteet 3D-peli Käyttäjät
Mihin toteutus perustuu? Työelämä-lähtöisyys Ammattitaito-vaatimukset Elinikäisen oppimisen avaintaidot Kestävä kehitys Inhimillinen kestävyys Game Bridge Mihin toteutus perustuu?
Elinikäisen oppimisen avaintaitoja 1. oppiminen ja ongelmanratkaisu 2. vuorovaikutus ja yhteistyö 3. ammattietiikka 4. terveys, turvallisuus ja toimintakyky 5. aloitekyky ja yrittäjyys 6. kestävä kehitys 7. estetiikka 8. viestintä ja mediaosaaminen 9. matematiikka ja luonnontieteet 10. teknologia ja tietotekniikka 11. aktiivinen kansalaisuus ja eri kulttuurit
Game Bridge –pelin päätarkoitus ja käytännön taso korostaa eri alojen ammattilaisten välisen yhteistyön tärkeyttä ja merkitystä työelämässä synnyttää pelaajien välistä korkeatasoista yhteisöllistä toimintaa laajentaa pelaajien tietoisuutta inhimillisestä kestävyydestä Pelaajat toimivat talkoolaisina inhimillistä kestävyyttä tukevilla hyväntekeväisyysfestareilla. Eri tehtävissä toimien heidän tulee vastata festareiden kokonaisjärjestelyistä ja varmistaa asiakkaiden tyytyväisyys.
Visuaalinen identiteetti Pelin jaettu konteksti Teema ja tarina Dialogi Avatar Tila ja paikka Väline Tilanne Visuaalinen identiteetti Rooli Yhteisö
Game Bridge verkossa www.gamebridge.fi Traileri Pelin käyttöönotto Palvelinratkaisut Materiaalit ja aikataulut Pedagogista materiaalia ”Yhteinen syke – kohti ammatillisia avaintaitoja” -kirja Yhteystiedot Yhteistyökumppanit
Pelipedagogiikkaa Ennen Pelisessio Jälkeen Tekniset valmiudet Johdanto Pelin pelaaminen Aito pelikokemus Pelisessio Reflektio Soveltaminen Jälkeen
Pedagogista materiaalia eri toimijoille Opettajille Työpaikkaohjaajille Opiskelijoille Muille käyttäjille Variaatioita Peliryhmän kokoonpano Pelikokemus Opintokokonaisuus ja sen tavoitteet Opintojen vaihe Peliroolit Opettajan rooli pelaajana tai tarkkailijana
Kiitos Birgitta Mannila, projektipäällikkö Jyväskylän ammattiopisto puh. 040 341 5594 birgitta.mannila@jao.fi, www.jao.fi