Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvä Diili ohjausta yrittäjille
Advertisements

TUOTTAVAan aikuiskoulutuksen toimintamalliin
VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Projektipäällikkö Päivi Tiilikainen
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
VERHE - Keski-Suomen aikuiskoulutuksen palvelustrategian rakentaminen Päämääränä •parantaa ammatillisen aikuiskoulutuksen toimijoiden kykyä tuottaa työelämälle.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Ajankohtaista ammatillisen erityisopetuksen kentältä
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Opiskelija! Arjen mobiilipalvelut / Agora Game Lab.
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
POKAT 2010 Pohjois-Karjalan maakuntaohjelma Yritykset luovat tämän päivän työpaikat Teknologinen kehitys varmistaa huomisen työpaikat Koulutus.
Tutkintosuoritusten arviointi
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Pilotoinnin tavoite Tavoitteena on testata kriteeri- ja arviointiprosessiehdotusten toimivuutta ja tunnistaa niihin.
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Projektipäällikkö: Päivi Tiilikainen
CRM ja HRM työelämäpalvelun tukena Päämääränä varmistaa partnerioppilaitosten asiakastietämyksen kartuttaminen ja tehokas hyödyntäminen kaikissa asiakasrajapinnoissa.
Tulevaisuus … Tieto – tiedon käyttö Oppiminen Yksilölliset opintopolut Elinikäisen oppimisen avaintaidot Geneerinen kyvykkyys Verkostoyhteiskunta.
Sosiaalinen media ja sulautuvat ympäristöt Terhi-Maija Itkonen-Isakov - Miksi media sosiaalistuu ja miksi oppiminen sulautuu?
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Hyvien käytäntöjen tunnistaminen ja jakaminen Johdanto iltapäivän työskentelyyn Työskentelyn taustamateriaalia Opetusneuvos.
1 Kehittämishanke, Simulaatioista reaalimaailmaan ja takaisin Akaan, Valkeakosken ja Urjalan perusopetuksen yhteinen oppimisympäristöhanke. Tavoitteena.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Auli Ryhänen Projektipäällikkö Jyväskylän ammattikorkeakoulu, ammatillinen opettajakorkeakoulu
Tietostrategiaa monimuotoisesti
Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kehittäminen Ammattikoulutuksen johdon seminaari
TUTKE Koordinoivan hankkeen ja klusteritutkimusten väliraportti
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Sanna Heino lehtori Koulutuskeskus Tavastia
Maakunnallinen OPS-koordinaatioryhmä
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Ammatillinen työkykypassi
YHTEISOPETTAJUUS YRITTÄJYYTTÄ EDISTÄMÄSSÄ
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Koulutuksen tutkimuslaitos
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Iv4j – Innovation in vet for jobs and employment
Jarmo Paloniemi kuntayhtymän johtaja
Esityksen transkriptio:

Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto Case 2 - Game Bridge Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Konnevesi 1.-2.9.2011 Birgitta Mannila Jyväskylän ammattiopisto

Game Bridge Peli Toimintaympäristö Oppimisympäristö Ohjausympäristö Valmennusympäristö Valmentautumisympäristö Kehittämis- ja kehittymisympäristö

Game Bridge Virtuaalinen toimintaympäristö, jossa yhdistyvät 3D-toteutus, pelillisyys ja vuorovaikutteisuus Työpaikalla tapahtuvan oppimisen uusi työväline Tulevaisuuden kohtaamispaikka työpaikkaohjaajille, opettajille ja opiskelijoille Tavoitteena oivaltava ja syvällinen oppimiskokemus Korkeatasoinen yhteisöllinen työskentely ryhmässä

Yhteistyö Kansainvälinen tutkimusyhteistyö Jämsän ammattiopisto Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskus Game Bridge Jyväskylän ammattiopisto Jyväskylän yliopisto Koulutuksen tutkimuslaitos LudoCraft Oy Yritykset Jyväskylän ammattikorkeakoulu, Ammatillinen opettajakorkeakoulu Opetushallitus Firstbeat Technologies Oy, Keskimaa Osk, Keski-Suomen Osuuspankki , Koulutuskeskus Agricola, Metso Paper Oy, Scandic Jyväskylä, Työtehoseura ry, Viherlandia Oy

Työelämä ja ammatit Teemat Tarina-aihiot Pedagogiset ideat Tilanteet 3D-peli Käyttäjät

Mihin toteutus perustuu? Työelämä-lähtöisyys Ammattitaito-vaatimukset Elinikäisen oppimisen avaintaidot Kestävä kehitys Inhimillinen kestävyys Game Bridge Mihin toteutus perustuu?

Elinikäisen oppimisen avaintaitoja 1. oppiminen ja ongelmanratkaisu 2. vuorovaikutus ja yhteistyö 3. ammattietiikka 4. terveys, turvallisuus ja toimintakyky 5. aloitekyky ja yrittäjyys 6. kestävä kehitys 7. estetiikka 8. viestintä ja mediaosaaminen 9. matematiikka ja luonnontieteet 10. teknologia ja tietotekniikka 11. aktiivinen kansalaisuus ja eri kulttuurit

Game Bridge –pelin päätarkoitus ja käytännön taso korostaa eri alojen ammattilaisten välisen yhteistyön tärkeyttä ja merkitystä työelämässä synnyttää pelaajien välistä korkeatasoista yhteisöllistä toimintaa laajentaa pelaajien tietoisuutta inhimillisestä kestävyydestä Pelaajat toimivat talkoolaisina inhimillistä kestävyyttä tukevilla hyväntekeväisyysfestareilla. Eri tehtävissä toimien heidän tulee vastata festareiden kokonaisjärjestelyistä ja varmistaa asiakkaiden tyytyväisyys.

Visuaalinen identiteetti Pelin jaettu konteksti Teema ja tarina Dialogi Avatar Tila ja paikka Väline Tilanne Visuaalinen identiteetti Rooli Yhteisö

Game Bridge verkossa www.gamebridge.fi Traileri Pelin käyttöönotto Palvelinratkaisut Materiaalit ja aikataulut Pedagogista materiaalia ”Yhteinen syke – kohti ammatillisia avaintaitoja” -kirja Yhteystiedot Yhteistyökumppanit

Pelipedagogiikkaa Ennen Pelisessio Jälkeen Tekniset valmiudet Johdanto Pelin pelaaminen Aito pelikokemus Pelisessio Reflektio Soveltaminen Jälkeen

Pedagogista materiaalia eri toimijoille Opettajille Työpaikkaohjaajille Opiskelijoille Muille käyttäjille Variaatioita Peliryhmän kokoonpano Pelikokemus Opintokokonaisuus ja sen tavoitteet Opintojen vaihe Peliroolit Opettajan rooli pelaajana tai tarkkailijana

Kiitos Birgitta Mannila, projektipäällikkö Jyväskylän ammattiopisto puh. 040 341 5594 birgitta.mannila@jao.fi, www.jao.fi