Työelämälähtöisyys Valmassa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Uraohjaus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksessa
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Työeläkekuntoutus © Tapiola-ryhmä.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Minä oppijana 1 ov..
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA. MIKÄ ON TOPKAUHA? TOPKAUHA on suomalaisten asiantuntijoiden kehittämä työssäoppimisjärjestelmä kaupan ja hallinnon alalle:
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Opiskelijan kannustaminen työssäoppimiseen ja näyttöihin Kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkinnossa Nakkila Pirkko
LÄHELLÄ AVOIMIA TYÖMARKKINOITA – Palkkatukityöllistämiseen ja työkokeiluihin liittyvät vastuut Punaisen Ristin Tampereen Kontti-kierrätystavaratalon näkökulmasta.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
TYÖELÄMÄÄN TUTUSTUMINEN (TET)
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Oppisopimus nuorille, onnistuuko? Nuorten kokemuksia ja näkemyksiä Susanna Miettunen
VALMENTAVIEN KOULUTUSTEN OSISTA JA OSAAMISTAVOITTEISTA Valmentavat koulutukset -seminaarit Syksy 2015 Opetusneuvos Ulla Aunola Ammatillinen perus- ja aikuiskoulutus.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
MONIEN MAHDOLLISUUKSIEN OPPISOPIMUS Etelä-Pohjanmaan maakuntaopo-päivä / Tarja Puskala, projektikoordinaattori Puh
VALMA avoimet ovet Hakuajat ja hakeminen – , koulutus alkaa – , koulutus alkaa – ,
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Nuorten oppisopimus 2+1 malli viimeinen vuosi oppisopimuksella
Työpaikalla oppiminen Mobiili käyttöön ! Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Mihin koulutussopimusta ja nuorten oppisopimuskoulutusta tarvitaan?
Oppisopimusnuoren ohjaaminen työssä Helena Rajalinna.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
18. TET – Työelämään tutustuminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Nuorten Oppisopimuskoulutus
Mikä ihmeen oppisopimus?
VALMA-koulutus Edupolissa
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Elinikäinen ohjaus Suomessa
TYÖHARJOITTELU.
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Nuorten oppisopimuskoulutus
Nopso-työelämäryhmän näkemys nuoren joustavasta opintopolusta
Milloin oppisopimuskoulutus on hyvä vaihtoehto
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
OP2 4. JAKSO.
8. Luokkalaisten TET Tämä esitys käsittelee PowerPointin uusia ominaisuuksia. Se kannattaa katsella diaesityksenä. Näistä dioista saat ideoita esityksiin,
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Saimaan ammattiopisto Sampo
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet
FIT – Finanssitietojen päivitys
Esityksen transkriptio:

Työelämälähtöisyys Valmassa

OPSin oppimistavoitteiden ja oppimisen ohjauksen mukaan… …opiskelija mm. tuntee työelämän keskeisiä sääntöjä ja pyrkii noudattamaan niitä saa käsityksen itsestään työntekijänä tutustuu työelämän eri ammatteihin ja niiden vaatimuksiin perehtyy työelämään ja/tai oppisopimukseen koulutusmuotona sovitulla tavalla tuntee erilaisia työelämäympäristöjä ja työtehtäviä Menetelmiä: Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen Oppilaitoksen omat oppimisympäristöt (Duunila, Validia Puoti) Oppilaitoksen ulkopuoliset oppimisympäristöt (Logistiikkapartnerit, Prisma, Citymarket…) Tutustumiset Job Shadow Day

Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen 30 osp ?   PAKOLLINEN KOULUTUKSEN OSA Ammatilliseen koulutukseen orientoituminen ja työelämän perusvalmiuksien hankkiminen 10 osp Koulutuksen osa-alue: Oppisopimus- koulutukseen perehtyminen VALINNAINEN KOULUTUKSEN OSA Työssäoppimiseen ja oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen (10–20 osp) Koulutuksen osa-alue: Työssäoppimiseen valmentautuminen 0-5 osp Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen 20 osp   Opiskelija ilmaisee kiinnostuksensa ja on motivoitunut (ja soveltuu alalle) Opiskelija on potentiaalinen oppisopimus- opiskelija ja havainnut alan soveltuvaksi

Oppisopimuskoulutukseen valmentautumisen vaiheet Opiskelija ilmaisee kiinnostuksensa ja on motivoitunut (ja soveltuu alalle) Opiskelija on havainnut alan soveltuvaksi ja työpaikalla saatu palaute on kannustavaa = mahdollisuudet oppisopimukseen valmentautumiseen ovat olemassa Opiskelija on saanut varmuutta soveltuvuudestaan alalle ja hänellä on valmiuksia työelämään ja on osoittautunut potentiaaliseksi oppisopimusopiskelijaksi Työssäoppimiseen valmentautumisen jakso työelämän pelisäännöt työpaikan hakeminen työpaikalla toimiminen ammattialan työtehtä-viin tutustuminen Aloitetaan oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen työpaikalla oppisopimuskoulutuksen realisoiminen alan työtehtävät työpaikalla oppimistehtävät oppilaitoksessa taitojen ja mahdollisuuksien syvempi kartoittaminen Esim. 2 pv oppilaitoksessa 3 pv työpaikalla + itsenäiset oppimistehtävät Oppisopimus-koulutukseen valmentautuminen oppisopimuksen realisoituminen yhteistä arviointia päätöksen teko mahdollinen opso-paikka Vastuuopettaja Vastuuopettaja Konsultoiva opettaja Työvalmentaja Työvalmentaja

Oppilaitoksen omat oppimisympäristöt Duunila Matalan kynnyksen työpaja valmentavan opetuksen opiskelijoille, jossa opiskelijat harjoittelevat työelämätaitoja ja työelämän peruspelisääntöjä. Työtehtävinä erilaiset alihankintatyöt (mm. tarroitus, pussitus, pakkaus). Validia Puoti Validia Puoti toimii opiskelijoiden uutena oppimisympäristönä. Puodissa myydään mm. nykyisten ja valmistuneiden opiskelijoiden tekemiä ja puodin omia tuotteita sekä Invalidiliiton i-puodin ja lähialueen pienyrittäjien tuotteita. Esteetön myymälä sopii oppimisympäristöksi kaikille Validia Ammattiopiston opiskelijoille.

Oppilaitoksen ulkopuoliset oppimisympäristöt Logistiikkapartnerit Varastoalan työtehtävien harjoitteleminen ryhmämuotoisesti. Prisma Kaupan alan työtehtävien harjoitteleminen yksilöllisesti. Citymarket Takalaiturityöt ryhmämuotoisesti.

Tutustumiset Työvalmentajien järjestämiä ryhmämuotoisia tutustumisia. Tavoitteena antaa opiskelijoille mahdollisimman laaja ja kattava kuva eri aloista, ammateista ja työympäristöistä.

Job Shadow Day Job Shadow Day on yhteiseurooppalainen päivä henkilöille, joiden elämäntilanne, sairaus tai vamma vaikeuttaa työllistymistä. Päivä on erityisen sopiva nuorille, jotka tahtovat tietää enemmän heitä kiinnostavasta työstä ja siitä, millaista se on. Päivän aikana henkilö tutustuu valitsemaansa työhön. Työnantaja tarjoaa mahdollisuuden työn seurantaan siten, että henkilökuntaan kuuluva ottaa vastaan työn seuraajan ja opastaa sekä näyttää hänelle työn sisällön. Kaikkien työ on arvokasta. Mitä paremmin osaaminen ja kyky vastaavat työtehtävää, sitä paremmin työ tulee tehdyksi. Job Shadow Day on eurooppalainen päivä jonka tarkoitus on näyttää, että myös toimintarajoitteiset henkilöt voivat olla täysin työkykyisiä oikeassa työssä. Muuttamalla asenteitamme muutamme maailmaa. Job Shadow Day Validiassa 2015