Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppiminen Oppiminen voidaan määritellä vuorovaikutteiseksi prosessiksi, jossa oppija muuntaa kokemuksiaan siten, että hänen tiedoissaan, taidoissaan ja.
Advertisements

Ohjeita kotiopiskelun tueksi
Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja lobbaus Ulpu Iivari KTOL:n koulutustilaisuudessa
Aistit ja oppiminen.
Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Oppimisnäkemyksiä Behaviorismi Sosiaalisen oppimisen teoria
TVT ja verkot opetuksessa ja oppimisessa Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK
 Johdanto  YouTube  YouTuben hyödyntäminen  Yhteenveto.
(Kirjoita tähän tehtävän otsikko esim. Ti-te-tehtävä 2. PP:n kotitehtävä) (Kirjoita tähän oma nimesi ja päivämäärä)
Oppiminen Oppiminen voidaan määritellä vuorovaikutteiseksi prosessiksi, jossa oppija muuntaa kokemuksiaan siten, että hänen tiedoissaan, taidoissaan ja.
Minä oppijana 1 ov..
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Älykkyyden lajit KIELELLINEN
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
PSYKOLOGIA 7 Koulukohtainen soveltava/ S
Konstruktivismi Konstruktivismin keskeisiä periaatteita
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
OPPIMINEN JA OPETUS / DIDAKTIIKAN KURSSIN WIKITENTTI.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Tutorkoulutus I vaihe Tervetuloa Tutortoiminnan tavoitteet Lisätä opiskelijan itseohjautuvuutta, parantaa opiskeluilmapiiriä ja motivaatiota, tuoda.
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Eläinaiheisen Power Point esityksen tekeminen
Kognitiivinen psykologia tutkii
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Havaintokanavat.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
TEHOA OPISKELUUN.  Tee läksysi ja lue oppikirjaa ja muistiinpanoja kurssin aikana.  Tee tehtävät ennen seuraavaa tuntia pystyäksesi seuraamaan kurssia.
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
MATEMAATTISET OHJELMAT Oulun normaalikoulun TVT-koulutus 2006 Ari Heimonen.
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Ops seminaari Askola.
TASO 2 SISÄLTÖALUE 2 Teema 2 Osaamistavoite 2 4. oppisisältö: ”Eri ominaisuuksien perusharjoitteiden oikeat suoritustekniikat” Taitoharjoittelun tunnuspiirteet.
Äidinkieli 2 Puheenvuoroteoriaa. Puhuminen Seuraavassa yleistä teoriaa, tietoiskuohjeet s. 12.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Opetusteknologioista Mikko Myllymäki. Tekniikkalähtöisyys vs. tarvelähtöisyys TeknologiaOpetus Miten voitaisiin käyttää.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
9 Sosio-kognitiivinen persoonallisuusteoria korostaa tilanteiden tulkintaa Ydinsisältö.
Lapsen kanssa toimiminen Riitta Laakso/Arja Marila Lasten kuntoutus.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
ME-hengen kehittäminen
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Täydennyskoulutus Tuoteturvallisuus ja työura ruoka-alalla
Suomalaisen koulutuksen tulevaisuus
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
ePortfolio ohjauksen apuvälineenä
Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Havaintokanavatestin pisteytys
Fyysis-psyykkis-sosiaalinen kokonaisuus
Pakkaa pienillä paikkakunnilla - Forssan seudun malli
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
Millainen oppija sinä olet?
RYHMÄNOHJAAJANA TOIMIMINEN
Oppiminen voidaan määritellä:
9. Oppimisen psykologinen perusta
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Juniorivalmentajapolku 1- taso: Introilta – Taidon oppiminen Tavoite: Ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet.
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Esityksen transkriptio:

Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä 21.1.2017 Arto Riihimäki SEL ry.

Aikuinen oppijana Nykykäsitys: aikuinen on aktiivinen, itseohjautuva oppija ja toimija Oppija tekee havaintoja, joita hän valikoi ja tulkitsee oman sisäisen toimintamallinsa ( skeema, konstruktio ) mukaisesti Havainto tulee mielekkääksi, kun sen voi kytkeä aiemmin opittuun ja tulkita aiemman tiedon pohjalta Uusi tieto joko muuttaa toimintamallia tai jää irtotiedoksi riippuen siitä, miten se sopii sisäiseen toimintamalliin Oppiminen on havaittavaa ja mitattavaa

Tavoite edellä Tavoitteeseen pyrkiminen on koulutuksen keskeisin asia Tavoite pyritään saavuttamaan valitsemalla opetusjärjestelyt siten että tavoitteen saavuttaminen on mahdollista Opetusjärjestelyt = materiaalit, välineet, koulutusmenetelmät Annetut edellytykset: Aika Tila ryhmän koko ryhmän status

Erilaiset statukset itseohjautuva X sitoutunut kiinnostunut riippuva auktoriteetti motivoija, opastaja avustaja delegoija, konsultti

Eri kanavilla, oppimistyylit Auditiivinen, visuaalinen, kinesteettinen, taktiilinen Ei liity älykkyyteen Kukaan ei ole yksipuolisesti sidottu johonkin kanavaan, mutta jonkin kanavan kautta oppiminen ja tiedon omaksuminen onnistuu paremmin. Oman oppimistyylin tunnistaminen auttaa oppijaa Kouluttajan kannalta monipuolinen havainnollistaminen on tärkeätä

Eri kanavilla 2 Auditiivinen oppiminen: Kuuloaisti, tallentaa havaintona kuulokuvien muotoon. Sanalliset ohjeet, kerronta. Ympäristön ylimääräiset äänet voivat häiritä. Visuaalinen oppiminen: Näköaisti, tallentaa havainnot kuvina, kuvat, kaaviot, kirjoitus. Kinesteettinen oppiminen: Keho ja tekeminen. Liike ja tekeminen tärkeätä myös tunnelma ja mahdollisuus osallistua. Taktiilinen oppiminen: käsien käyttö ja koskettelu, kirjoittaminen, piirtäminen, mallien rakentaminen Analyyttinen ja holistinen oppiminen

Oppimispyramidi Toisten opettaminen 90% Tekemällä oppiminen 75% Opitun pysyvyys eri opetusmenetelmissä: Luento 5% Lukeminen 10% Audiovisuaalinen 20% Demonstraatio 30% Keskusteleminen 50% Tekemällä oppiminen 75% Toisten opettaminen 90%

Oppimisen nykynäkemystä Opiskelussa korostuvat sosiaalinen vuorovaikutus, yhteistoiminnallisuus ja kokemuksellinen oppiminen Yhdessä oppiminen parantaa ryhmän dynamiikkaa ja vahvistaa osallistujien itsetuntoa Myönteinen keskinäinen riippuvuus, ryhmän jäsenet tarvitsevat toisiaan. Osallisuus ja osallistaminen Miten osallistan kurssilaisia Ennen kurssia Kurssin aikana Kurssin jälkeen

Materiaalitulva Muista tavoite ! Luento- ja harjoitusrungot, videot … Jos käytät valmiita materiaaleja, tutustu niihin huolella ! Jos teet itse materiaalin, varaa riittävästi aikaa ! Ota huomioon aikaresurssi ! Ota huomioon oppimiskyky ! Valitse ja karsi !