Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä 21.1.2017 Arto Riihimäki SEL ry.
Aikuinen oppijana Nykykäsitys: aikuinen on aktiivinen, itseohjautuva oppija ja toimija Oppija tekee havaintoja, joita hän valikoi ja tulkitsee oman sisäisen toimintamallinsa ( skeema, konstruktio ) mukaisesti Havainto tulee mielekkääksi, kun sen voi kytkeä aiemmin opittuun ja tulkita aiemman tiedon pohjalta Uusi tieto joko muuttaa toimintamallia tai jää irtotiedoksi riippuen siitä, miten se sopii sisäiseen toimintamalliin Oppiminen on havaittavaa ja mitattavaa
Tavoite edellä Tavoitteeseen pyrkiminen on koulutuksen keskeisin asia Tavoite pyritään saavuttamaan valitsemalla opetusjärjestelyt siten että tavoitteen saavuttaminen on mahdollista Opetusjärjestelyt = materiaalit, välineet, koulutusmenetelmät Annetut edellytykset: Aika Tila ryhmän koko ryhmän status
Erilaiset statukset itseohjautuva X sitoutunut kiinnostunut riippuva auktoriteetti motivoija, opastaja avustaja delegoija, konsultti
Eri kanavilla, oppimistyylit Auditiivinen, visuaalinen, kinesteettinen, taktiilinen Ei liity älykkyyteen Kukaan ei ole yksipuolisesti sidottu johonkin kanavaan, mutta jonkin kanavan kautta oppiminen ja tiedon omaksuminen onnistuu paremmin. Oman oppimistyylin tunnistaminen auttaa oppijaa Kouluttajan kannalta monipuolinen havainnollistaminen on tärkeätä
Eri kanavilla 2 Auditiivinen oppiminen: Kuuloaisti, tallentaa havaintona kuulokuvien muotoon. Sanalliset ohjeet, kerronta. Ympäristön ylimääräiset äänet voivat häiritä. Visuaalinen oppiminen: Näköaisti, tallentaa havainnot kuvina, kuvat, kaaviot, kirjoitus. Kinesteettinen oppiminen: Keho ja tekeminen. Liike ja tekeminen tärkeätä myös tunnelma ja mahdollisuus osallistua. Taktiilinen oppiminen: käsien käyttö ja koskettelu, kirjoittaminen, piirtäminen, mallien rakentaminen Analyyttinen ja holistinen oppiminen
Oppimispyramidi Toisten opettaminen 90% Tekemällä oppiminen 75% Opitun pysyvyys eri opetusmenetelmissä: Luento 5% Lukeminen 10% Audiovisuaalinen 20% Demonstraatio 30% Keskusteleminen 50% Tekemällä oppiminen 75% Toisten opettaminen 90%
Oppimisen nykynäkemystä Opiskelussa korostuvat sosiaalinen vuorovaikutus, yhteistoiminnallisuus ja kokemuksellinen oppiminen Yhdessä oppiminen parantaa ryhmän dynamiikkaa ja vahvistaa osallistujien itsetuntoa Myönteinen keskinäinen riippuvuus, ryhmän jäsenet tarvitsevat toisiaan. Osallisuus ja osallistaminen Miten osallistan kurssilaisia Ennen kurssia Kurssin aikana Kurssin jälkeen
Materiaalitulva Muista tavoite ! Luento- ja harjoitusrungot, videot … Jos käytät valmiita materiaaleja, tutustu niihin huolella ! Jos teet itse materiaalin, varaa riittävästi aikaa ! Ota huomioon aikaresurssi ! Ota huomioon oppimiskyky ! Valitse ja karsi !