KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Advertisements

Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Kolmiportainen tuki Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
Erityisopetuksen järjestäminen Lempoisten koulussa
KUVATAIDEPAINOTTEINEN ERITYISKOULU
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Kaikki erilaisia –kaikki samanarvoisia
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Yhteistyötä lapsen hyväksi
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
ESIOPPILAASTA KOULULAISEKSI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden muutokset ja täydennykset.
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
JOHTAVA ERITYISOPETTAJA
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Tervetuloa vanhempainiltaan!
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Koulu alkaa klo 9.00.
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
Tämän hetkinen tilanne
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Erityisopetuksen malli
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Vanhempainillat 20 & Johanna Honkanen-Rihu, rehtori
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Esityksen transkriptio:

KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla 2016-17 KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Oppimisen ja koulunkäynnin tukea toteutetaan kolmiportaisen mallin mukaan. Yleiseen tukeen ovat oikeutettuja kaikki oppilaat. Yleinen tuki pitää sisällään erityisesti tukiopetuksen, lisätyn koti-koulu-yhteistyön ja erilaiset eriyttämisen muodot. Jos pedagogisella arviolla todetaan yleinen tuki riittämättömäksi, oppilas siirtyy tehostetun tuen portaalle. Siirtyminen tuen portailla Tarvetta tehostettuun tukeen arvioidaan pedagogisella arviolla. Mikäli tehostettuun tukeen päädytään, koulun rehtori päättää tukiresursseista. Erityisen tuen tarve arvioidaan pedagogisella selvityksellä, joka käsitellään oppilashuollossa ja jonka perusteella johtava erityisopettaja tekee lausunnon ja sivistysjohtaja hallinnollisen päätöksen erityiseen tukeen siirtymisestä. Koulunkäynnin tuen resurssien jakautumista seuraa johtava erityisopettaja erityisopetuksen tuntijaon, ohjaajatarvearvioinnin ja kuntakohtaisen seurantasuunnitelman kautta. Tehostettu tuki: Tuen vahvempi porras tehostettu tuki toteutuu pääsääntöisesti oppilaan omassa luokkaympäristössä hänelle laaditun oppimis-suunnitelman mukaisesti sisältäen mm. seuraavia tukimuotoja: edellä mainittujen tukimuotojen tehostaminen ja laajenta-minen, osa-aikainen erityisopetus, resurssiopettajan tuki, oppilashuollon ammattilaisten lisätty tuki. Myös erityis-opettajan konsultointia voidaan lisätä tai sopia mahdollisista tukitunneista pienryhmässä.   Osa-aikaisia erityisopettajia on Hämeenkyrössä 6. Erityinen tuki: Mikäli tehostettu tuki ei riitä, on oppilas oikeutettu erityiseen tukeen. Erityistä tukea annetaan ensisijaisesti oppilaan omassa luokkaympäristössä henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman mukaan mm lisäten koulunkäyntiohjaajan tai oppilashuollon henkilöstön tukea, yksilöllistäen oppiaineita tai lisäten pienryhmätunteja. Pääsääntöisesti pienluokkaopetusta tarvitsevan oppilaan opetus toteutetaan kunnan pienluokkien erityisluokanopettajien organisoimana, oppilaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman mukaisesti integroituen yleisopetuksen kotiluokkiin. Pienluokkia Hämeenkyrössä on 6, 4 alakoulussa ja 2 yläkoulussa. Lisäksi Kyröskartanossa toimii erillinen opetus-ryhmä ja esiopetuksessa toimii 1 pienryhmä. Linkit Satama: Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Opetussuunnitelma Mikäli Hämeenkyrön omat palvelut eivät kata oppilaan oppimisen ja koulunkäynnin tuen tarpeita on mahdollista pedagogisen selvityksen kautta hakea koulupaikkaa myös muusta kunnasta.   Oppilaan siirtyminen oikea-aikaisesti tuenportailla vaatii säännöllisen ja opetussuunnitelman vaatiman arvioinnin lisäksi lapsen kanssa työskenteleviltä jatkuvaa tilanteen arviointia.