Kosken koulun toimiva-opetus (0-2)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MAT PÅ SVENSKA. TAVOITTEET oppilas yritetään saada innostumaan ruotsin kielestä arkipäivän tilanteiden ja kielenkäytön avulla oppilas oppii hahmottamaan.
Advertisements

OJANIITTUTALON MONITOIMIJAHANKE - MONIPUOLINEN OSAAMISKESKUS 2016.
KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016.
Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
INTO- Innovatiivinen ja taitava oppija Jaana Anttonen Oulun normaalikoulu.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
TOIMIVA oppimisympäristö -hanke
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Luokkatunnit Toimintakulttuuri 4.2..
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Opeka-kyselyn tulokset
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Kanit-ja jyrsijät opintojakso
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Pedagoginen oppimis- ja arviointityökalu
1. Blogin pitäminen ja hallinta
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
PARITANSSIN OPETTAMISEN PORTAAT
OSUMA-Visio syntynyt työpajassa
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Kirjastoauto.
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
- ja tähän mahdollinen ala
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Haaga-Helia amk Liiketalouden koulutusyksikkö, Helsinki
Yrittäjyys ja yritystoiminta BUS1LH001-opintojakso, 6 op
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Ajanhallinta opiskelussa
HAAGA-HELIA amk Liiketalouden koulutusyksikkö Pasila
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Annukka Harjula, kokemusasiantuntija
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Tommi Mattila Valmiuspäällikkö Suomen Punainen Risti Hämeen piiri
To2 Tutkiva työskentely teknologialla Sananvapaus ja maailmankatsomus
Esityksen transkriptio:

Kosken koulun toimiva-opetus (0-2) Kämmenen kuvia yhteistyönä elokuussa 2016

Toimiva-opetus Oppimista toiminnan avulla (vähemmän perinteistä kirjaopetusta) Oppimista yhteistyöskentelyssä (tänä vuonna 0-2) Toimiva ympäristö, inspiroiva / motivoiva materiaalisto ja välineet Oppimista erilaisissa vaihtuvissa ryhmissä Vaihtoehtoiset tilaratkaisut, työskentelypisteet (pois perinteisestä luokkahuonemallista) Oppilaslähtöisempää tuntityöskentelyä, joustava ajankäyttö Etenemistä Opsin mukaan (esiopetuksen tavoitteiden mukaisesti sekä 1-2) 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

MIKÄ SALI! MIKÄ MAHDOLLISUUS  19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

TULEVAISUUDEN MAHDOLLISUUS PALJON NELIÖITÄ TULEVAISUUDEN MAHDOLLISUUS 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

Toimiva-opetus Oppimista omien tavoitteiden mukaisesti, mahdollisuus edetä omalla aikataululla Vähemmän opettajajohtoisuutta ja vähemmän opettajan puhetta Ohjeet ja opetus enemmän visuaalisesti, paljon valmista vaihtoehtoista materiaalistoa esillä (havainnollistaminen) Oppilas opettaa / auttaa / ohjeistaa toista oppilasta (vahvuudet paremmin huomioon) Oppilaan oma vastuu oppimisesta, itseohjautuvuus ja omatoimisuus kehittyvät ryhmätyöskentelyssä

POHDINTAA: WHAT! 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

I - KIRJAIMIA 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

VILJASSA ON VIHNEET 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

SAVEA JA YHTEISTOIMINTAA 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

LÄHIALUE LUONTO 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

Toimiva-opetuksen opettajuudesta -yhteistoiminnallista työskentelyä tiiminä -toimiva-ajatukseen sitoutumista -opettajuuden jakamista -erilaisuus on rikkaus tässäkin -ohjaajan apu on ehdoton edellytys -paljon yhteistä suunnitteluaikaa (sitoutuminen, aikatauluttaminen) -paljon valmistelevaa työskentelyä, materiaalisto luodaan yhdessä -yhteistyö ja valmistelut aloitettava ennen lukuvuoden alkamista 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

ILMIÖPOHJAINEN PROJEKTI 0-3 LUOKAT MONIALAINEN 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

SUUNNITELMAA 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

HURJAT HIRVIÖT  19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

SUUNNITELMA ON VALMIS …. TOTEUTUS ALKAA … KAUNOTAR JA HIRVIÖ TEATTERIPROJEKTI SUUNNITELMA ON VALMIS …. TOTEUTUS ALKAA … 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

KIVAA!!! 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

Toimiva-opetuksen mahdollisuudet - Oppiminen on monipuolista ja toiminta vahvistaa sitä Kokonaisvaltaisessa oppimisessa mukana eri aistit Erilaiset oppijat huomioon paremmin Enemmän aikaa yksittäisen oppilaan huomioimiseen Yhteisopettajuus rikkautena (eri persoonat, eri tavat jne.) Oppitunnit sisältävät vaihtelevia toimintoja Levottomuutta ja liikehdintää luontevammin (mahdollisuus liikkua) Omatoimisuus ja aktiivisuus kehittyvät Ryhmäytyminen lisää luottavaisuutta, kehittää itsetuntoa Vastuullisuus kasvaa Erilaisuuden ymmärtäminen kehittyy vaihtelevassa ryhmätyöskentelyssä 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

LEIKKIMÄLLÄ TUTUSTUTAAN 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

Toimiva-opetuksen haasteet Ryhmäytyminen vaatii aikaa (tänä vuonna 0-2, 30 oppilasta) Yhteisopettajuuden opetteleminen, tiimityöskentelyn sujuvuus Opettajan valmius jatkuviin muutoksiin, kaikki ei vain toimi toimivassakaan (armollisuus itseä kohtaan) Perinteisestä luopuminen ja uuteen heittäytyminen, rohkeus? Yhteistoiminnallisuuden ja liittymisen opettelua koko vuosi Tuen tarpeiset oppilaat huomioitava vaihtuvissa tilanteissa Taitotasojen erot, Opsin haasteet (vrt. eskari-kakkosluokkalainen) Vapaampi, vaihtuvampi tuntisisältö ja siirtymät haasteena päivittäin 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen

Että pitääkö pyörä vielä keksiä uudestaan? Miksi toimiva-opetus? Kun toimiva-oppilas haluaa pyörän, hän laatii suunnitelman haluamastaan pyörästä, etsii tietoa ja suunnittelee hankintavan. Toimiva-opettaja mahdollistaa prosessin tarjoamalla monipuolisia mahdollisuuksia tiedon hankintaan. Yhdessä tilataan pyörä osina ja aloitetaan kokoaminen yhteistyössä kavereiden kanssa. Prosessin aikana opitaan kaikki Opsin asiat ja perehdytään fysiikan lakeihinkin. Mikään ei ole valmista, kokoaminen vie aikaa, mutta toimiva-opetuksessa ajan käyttäminen vapaammin on mahdollista. Lopuksi oppilas opettelee eri tapoja pyöräillä, olisikohan se yhdellä kädellä ja käsittä ja takaperin? (oma ajatukseni asiasta) Kun opettelimme ihmisen kokonaisuutta 0-2 kanssa kolmen viikon ajan toimivassa, minulla oli mahdollisuus kuulla oppilaiden ihastuttavia ajatuksia. Oppimisessa oli mukana keskustelua, eri aistielämyksiä, oman kehon tutkimista, nimeämistä, ihmisen elämän vaiheita, parityöskentelyä ja kotihaastatteluja aiheesta jne. Että saako aivojen lisäosia mistään … pohdiskeli eräs poika ….. Minä ajattelin ensin uutta tietoa Parkinsonin taudin hoidossa …. tai ehkä uuden oppiminen ja koulutus – aivojen lisäosia nekin? Toimiva-opetus jatkuu. 19.3.2017 LTO Anne Vepsäläinen