Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
Advertisements

Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
VALTAKUNNALLINEN LUKION TUNTIJAKO
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
KEMIA, seutukunnallinen, vuosiluokkaistettu Tampereen seutu.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Ryhmäkysymys 1 SDG, eettinen vastuu, vihapuhe… Miten integroidaan opetukseen ja oppimiseen? Kokemuksia ja esimerkkejä: Kestävä kehitys ja kestävän tulevaisuuden.
For learning and competence Kolmannet Yyterin kv-päivät Kansainvälisyyden dynaamiset tilat tai Kansainvälisyys dynaamisessa tilassa Paula Mattila.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 5. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
Ylöjärven opetussuunnitelma luokka 2. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA Keskeiset sisällöt oppiaineittain.
TERVETULOA!.  Opettajat: - Marjo Miettinen, 1.luokka ja vararehtori - Erika Heikkilä, 2.luokka - Elisa Konttila, 3.luokka - Eemeli Räihä, 4.luokka -
Työpaja 2: KansainväliSYYSpäivät Lahti Tiina Sarisalmi.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Opitaan yhdessä  Nordplus Junior ohjelmassa vahvistetaan pohjoismaisten ja balttialaisten koulujen yhteistyötä ja verkostoitumista. Laatu, luovuus ja.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Kestävää tulevaisuutta rakentamassa-hanke
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Laaja-alainen osaaminen
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Biologian ja maantiedon kenttä- ja harjoituskurssi
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
3. LUOKAN OPETUSSUUNNITELMA
Pedagoginen kehittäminen
PERUSOPETUKSEN opetus- JA OHJAUShenkilöstön veso-päivä 7. 8
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Nopolan koulu Opettajien veso
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Opetustoimi osana Jyväskylää
TERVETULOA VANHEMPAINILTAAN!
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Kiinnostaako lukio?
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Ryhmänohjaajien palaveri
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
I vaihe 1) Alkuinfo rehtorikokouksessa,
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
A2-kieli-info.
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Vihreä lippu & OPS Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen perusopetuksen opetus-suunnitelman toteutusta? Tekstisitaatit: Perusopetuksen.
Esityksen transkriptio:

Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia? KansainväliSYYSpäivät Seinäjoki 2.11.2016 Tiina Sarisalmi

Eheyttäminen auttaa oppilaita yhdistämään eri tiedonalojen tietoja ja taitoja sekä jäsentämään omia kokemuksia mielekkäiksi kokonaisuuksiksi vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Monialaiset oppimiskokonaisuudet (OK) ovat opetusta eheyttäviä ja oppiaineiden yhteistyöhön perustuvia opiskelujaksoja. Niiden toteuttamisen tulee ilmentää koulun arvoja ja oppimiskäsitystä. Oppimiskokonaisuudet konkretisoivat perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavia periaatteita ja tukevat laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät

Oppimisen eheyttäminen Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät

Oppilaille ja oppilasryhmille luodaan mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja yhteydenpitoon ihmisten kanssa myös eri puolilla maailmaa. Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa yhden luontevan mahdollisuuden toteuttaa kieltenopetusta autenttisista tilanteista ja oppilaiden viestintätarpeista lähtien. Opetus antaa myös valmiuksia osallisuuteen ja aktiiviseen vaikuttamiseen kansainvälisessä maailmassa. Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät

Viestintä, media, nuoriso Terveys, ruoka, liikunta Oppimisen eheyttäminen KV-HANKE JA VIERAS KIELI Luonto ja ym-päristö Viestintä, media, nuoriso Kulttuuri-perintö Terveys, ruoka, liikunta Koulu ja yhteis-kunta Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät

Oppimisen eheyttäminen Fysiikka Kemia Luonto ja ym-päristö KV-HANKE JA VIERAS KIELI Luonto ja ym-päristö Viestintä,media ja nuoriso-kulttuuri Kulttuuri-perintö Terveys, ruoka, liikunta Koulu ja yhteis-kunta Biologia Maantieto Yhteis-kuntaoppi Äidinkieli Musiikki Historia Kuvataide Terveys-tieto Musiikki Käsityö Historia Liikunta Kotitalous Kuvataide Uskonto Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät

Kokonaisuuksien tarkastelu ja tiedonaloja yhdistelevät, tutkivat projektit auttavat oppilaita soveltamaan tietojaan ja tuottavat kokemuksia osallistumisesta tiedon yhteisölliseen rakentamiseen. Perusopetuksen globaalikasvatus luo osaltaan edellytyksiä oikeudenmukaiselle ja kestävälle kehitykselle YK:n asettamien kehitystavoitteiden suuntaisesti. Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät

SDG 2030 Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät

Projektioppimisen teemoja Globaalikasvatuksen osa-alueet Kehitysyhteistyö Ihmisoikeudet Kestävä kehitys Rauhankasvatus ja konfliktien ehkäisy Monikulttuurisuus ja interkulttuurinen osaaminen Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät

Koko koulu kansainvälistyy TYÖPAJAVIIKOT Monikulttuurinen koulumme/Suomi Eurooppa-viikko 19 (Eurooppa päivä 9.5.) Euroopan kielten viikko (Euroopan kielten päivä 26.9.) Maailman kulttuuriperintöviikko Rasismin vastainen viikko 12 (Rasismin vastainen päivä 21.3.) Ajattele globaalisti, toimi paikallisesti -viikko PAINOTUSKUUKAUSI Kansainvälisyyden monet kasvot Kestävä elämäntapa ja kehitys Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät

Oppimisen eheyttäminen TOIMINTAKULTTUURI Tutki miten oma koulusi kierrättää Ehdota parannuksia ÄIDINKIELI ja KUVATAIDE Suunnittele ja toteuta juliste KESTÄVÄ KEHITYS ILMASTON MUUTOS KIERRÄ-TYS VESIEN SUOJELU ENERGIAN SÄÄSTÄ-MINEN KESTÄVÄ KULUTUS BIOLOGIA Opi ja tutki: kompostointi KÄSITYÖ Tuunaa vaate LIIKUNTA ja TVT Etsi rastit ja avaa QR-koodit: vastaa kysymyksiin Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät

Näkökulma oppimisen eheyttämiseen ja maailmankansalaisuuteen Laaja-alaiset ja maailmankansalaisen taidot Maailman ilmiöt moninaisuudessaan Halu jakaa tietoa, toimia yhdessä ja parantaa maailmaa Eettinen elämänasenne, globaali vastuu Empatia, moninaisuuden kunnioitus Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät

Monialainen oppimiskokonaisuus prosessina Teeman valinta Opetussuunnitelman paikalliset painotukset Oppilaiden osallistaminen: ideointi ja keskustelut Käytännön järjestelyt Milloin: muun opetuksen lomassa vai esim. kahden viikon teemallinen kokonaisuus Koko koulun yhteinen teema vai luokkatasoittain – ryhmien muodostaminen – opettajien yhteissuunnittelu Sisällön suunnittelu Integrointi opetussuunnitelmaan: oppiaineitten tavoitteiden (T ja L) ja sisältöjen (S) kirjaaminen Erilaisten aktiviteettien suunnittelu yhdessä oppilaitten kanssa Toteutta-minen Eri aktiviteettien toteuttaminen sekä oppiaineittain että eheyttävinä kokonaisuuksina Prosessina vai eri näkökulmien kautta edeten Opettaja ohjaajana Arviointi Ohjaava palaute Itsearviointi (T ja L) ja vertaisarviointi (prosessi/projekti/ryhmätyöt) Arviointi oppiaineitten arviointiin sisältyen Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät