Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia? KansainväliSYYSpäivät Seinäjoki 2.11.2016 Tiina Sarisalmi
Eheyttäminen auttaa oppilaita yhdistämään eri tiedonalojen tietoja ja taitoja sekä jäsentämään omia kokemuksia mielekkäiksi kokonaisuuksiksi vuorovaikutuksessa toisten kanssa. Monialaiset oppimiskokonaisuudet (OK) ovat opetusta eheyttäviä ja oppiaineiden yhteistyöhön perustuvia opiskelujaksoja. Niiden toteuttamisen tulee ilmentää koulun arvoja ja oppimiskäsitystä. Oppimiskokonaisuudet konkretisoivat perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavia periaatteita ja tukevat laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät
Oppimisen eheyttäminen Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät
Oppilaille ja oppilasryhmille luodaan mahdollisuuksia verkostoitumiseen ja yhteydenpitoon ihmisten kanssa myös eri puolilla maailmaa. Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa yhden luontevan mahdollisuuden toteuttaa kieltenopetusta autenttisista tilanteista ja oppilaiden viestintätarpeista lähtien. Opetus antaa myös valmiuksia osallisuuteen ja aktiiviseen vaikuttamiseen kansainvälisessä maailmassa. Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät
Viestintä, media, nuoriso Terveys, ruoka, liikunta Oppimisen eheyttäminen KV-HANKE JA VIERAS KIELI Luonto ja ym-päristö Viestintä, media, nuoriso Kulttuuri-perintö Terveys, ruoka, liikunta Koulu ja yhteis-kunta Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät
Oppimisen eheyttäminen Fysiikka Kemia Luonto ja ym-päristö KV-HANKE JA VIERAS KIELI Luonto ja ym-päristö Viestintä,media ja nuoriso-kulttuuri Kulttuuri-perintö Terveys, ruoka, liikunta Koulu ja yhteis-kunta Biologia Maantieto Yhteis-kuntaoppi Äidinkieli Musiikki Historia Kuvataide Terveys-tieto Musiikki Käsityö Historia Liikunta Kotitalous Kuvataide Uskonto Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät
Kokonaisuuksien tarkastelu ja tiedonaloja yhdistelevät, tutkivat projektit auttavat oppilaita soveltamaan tietojaan ja tuottavat kokemuksia osallistumisesta tiedon yhteisölliseen rakentamiseen. Perusopetuksen globaalikasvatus luo osaltaan edellytyksiä oikeudenmukaiselle ja kestävälle kehitykselle YK:n asettamien kehitystavoitteiden suuntaisesti. Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät
SDG 2030 Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät
Projektioppimisen teemoja Globaalikasvatuksen osa-alueet Kehitysyhteistyö Ihmisoikeudet Kestävä kehitys Rauhankasvatus ja konfliktien ehkäisy Monikulttuurisuus ja interkulttuurinen osaaminen Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät
Koko koulu kansainvälistyy TYÖPAJAVIIKOT Monikulttuurinen koulumme/Suomi Eurooppa-viikko 19 (Eurooppa päivä 9.5.) Euroopan kielten viikko (Euroopan kielten päivä 26.9.) Maailman kulttuuriperintöviikko Rasismin vastainen viikko 12 (Rasismin vastainen päivä 21.3.) Ajattele globaalisti, toimi paikallisesti -viikko PAINOTUSKUUKAUSI Kansainvälisyyden monet kasvot Kestävä elämäntapa ja kehitys Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät
Oppimisen eheyttäminen TOIMINTAKULTTUURI Tutki miten oma koulusi kierrättää Ehdota parannuksia ÄIDINKIELI ja KUVATAIDE Suunnittele ja toteuta juliste KESTÄVÄ KEHITYS ILMASTON MUUTOS KIERRÄ-TYS VESIEN SUOJELU ENERGIAN SÄÄSTÄ-MINEN KESTÄVÄ KULUTUS BIOLOGIA Opi ja tutki: kompostointi KÄSITYÖ Tuunaa vaate LIIKUNTA ja TVT Etsi rastit ja avaa QR-koodit: vastaa kysymyksiin Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät
Näkökulma oppimisen eheyttämiseen ja maailmankansalaisuuteen Laaja-alaiset ja maailmankansalaisen taidot Maailman ilmiöt moninaisuudessaan Halu jakaa tietoa, toimia yhdessä ja parantaa maailmaa Eettinen elämänasenne, globaali vastuu Empatia, moninaisuuden kunnioitus Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät
Monialainen oppimiskokonaisuus prosessina Teeman valinta Opetussuunnitelman paikalliset painotukset Oppilaiden osallistaminen: ideointi ja keskustelut Käytännön järjestelyt Milloin: muun opetuksen lomassa vai esim. kahden viikon teemallinen kokonaisuus Koko koulun yhteinen teema vai luokkatasoittain – ryhmien muodostaminen – opettajien yhteissuunnittelu Sisällön suunnittelu Integrointi opetussuunnitelmaan: oppiaineitten tavoitteiden (T ja L) ja sisältöjen (S) kirjaaminen Erilaisten aktiviteettien suunnittelu yhdessä oppilaitten kanssa Toteutta-minen Eri aktiviteettien toteuttaminen sekä oppiaineittain että eheyttävinä kokonaisuuksina Prosessina vai eri näkökulmien kautta edeten Opettaja ohjaajana Arviointi Ohjaava palaute Itsearviointi (T ja L) ja vertaisarviointi (prosessi/projekti/ryhmätyöt) Arviointi oppiaineitten arviointiin sisältyen Tiina Sarisalmi 2.11.2016 Seinäjoki KansainväliSYYSpäivät