Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat: www.ortoboxi.fi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2.2. – 2.4. Muistiinpano- ja tehtäväkokonaisuus
Advertisements

Katumuksen sakramentti
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
Luonto ja Raamattu. Peruskysymyksiä ja syytöksiä Miten ihminen on osa luomakuntaa? Miten uskonkäsityksemme vaikuttaa siihen, miten kohtelemme luontoa?
Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Kokonaisuus 1 Mitä omasta lääkkeestään on syytä tietää? Lääkekasvatustunti 4–6-luokkalaisille Oppimistavoite:
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Työn nimi (=eläinlaji) Työn tekijä Tallenna tämä sivu luokan omaan kansioon > Omat tiedostot > Biologia > Nisäkkäät > Nisäkkään ja tekijöiden nimet. Noudata.
RAAMATTU JA ETIIKKA Luku 8 – Ydinsisältö. Raamattu ja etiikka Raamattu on –kristillisten kirkkojen pyhä kirja –kulttuurin kirja  vaikuttanut voimakkaasti.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Case: PK-yritys sosiaalisen median maailmassa Liina Matveinen toimitusjohtaja Iskelmä Rex ja Oi fm.
YHTEISKUNTAOPPIA MEDIA. MEDIAN HISTORIAA  Sanomalehdet syntyivät  1600-luvulla  Radiolähetykset alkoivat  1907  Televisiolähetykset alkoivat  1920-luvulla.
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
10. Kristinusko – ristin tie
Mitä Raamattu opettaa oikeasta ja väärästä
Terveysviestintä Viestintää, joka liittyy terveyteen ja sairauteen, niiden tutkimiseen ja hoitoon. Keino välittää terveystietoa ja pitää yllä julkista.
A Rocha Suomi, Panu Pihkala
Eutanasia s
HI04- Eurooppalaisen maailmankuvan kehittyminen
Katumuksen sakramentti
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
Uskonnollinen kehitys
YHDESSÄ KOHTI ELÄMÄÄ: Lähetys ja evankeliointi muuttuvassa maailmassa
Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni
Ikuisia kysymyksiä Maailma synty - miten kaikki tapahtui? Luonnontieteet: fysiikan, biologia kemia - miksi kaikki sai alkunsa? Uskontojen maailmansyntymyytit.
Maailmankatsomus, valinnat ja vastuu
Ydinviestit Ihmiset pärjäävät paremmin arjessa, kun heillä on riittävät voimavarat toimia ja ottaa vastuuta elämästään. Ammattihenkilöt tarvitsevat mahdollisuuden.
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
Uskonto ilmiönä - uskonnollisuus ihmiselle tyypillistä (lat. homo religiosus = uskonnollinen ihminen)   yliluonnollinen ulottuvuus (transsendenssi) keskeinen.
Vastuullisuus Askel 7.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Terveystiedon ainereaali
Reformoitu opetus.
Uuden ajan murros - Keskiajan ja renessanssin vertailua
Hyvä elämä Kpl 11, s Emma.
Kristinusko – armo ja sovitus
Konteksti polttopisteessä
6. Pyhien kirjojen sisältö
Mikä on elämänkatsomus?
KPL 2. ALKUPERÄISKANSO-JEN USKONNOT
Leikki-iän tunteet.
Tieteellisen ajattelun ja tieteen synty ANTIIKIN AIKANA (s )
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
TIEDE JA KRISTINUSKO UE2 LAJM.
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
Voiko jumalan olemassaoloa todistaa?
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
Aristoteles.
Stoalaisuudesta.
2. tieto osana maailmankuvaa
RAAMATUN ETIIKKA.
Raamatun alkukertomukset
ETIIKAN KÄSITTEITÄ s
Elämänkatsomustiedon ainedidaktiikka, LO-peruskurssin kertausta
1 Uskomukset On vaikea tietää varmasti
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Suuri ihme – rippikoulusuunnitelman keskeiset kehityssuunnat Rippikoulu on elämää Jumalan kasvojen edessä (elämä-usko-rukous) Yhteisöllinen.
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Kirkon kasvatuksen linjaus
Muista … läpi vuoden, olla kiitollinen siitä, mitä sinulla on…
Kaupalliset aineet / Valtimo
Poissa – vaan ei sittenkään
Maailmankatsomus.
Esityksen transkriptio:

Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat: www.ortoboxi.fi

Miksi maailma on olemassa?

Maailmankuva – kuva maailmasta Käsitys siitä, millainen maailma on. Erilainen eri kulttuureissa. Siihen vaikuttavat mm. omat kokemukset ja tiedonvälitys. Muinaissuomalaisen maailmankuva oli hyvin toisenlainen kuin nykysuomalaisen.

Maailmankatsomus Laajempi kuin maailmankuva. Laaja käsitys maailmasta ja elämästä. Sisältää arvoja. Antaa elämälle tarkoitusta. Arvo – asia, jota pidetään arvokkaana ja tärkeänä.

Kristillinen maailmankuva - Uskonnollinen - Keskuksena Jumala. - Käsitykset ihmisestä, maailmasta, sen synnystä yms. - Yhtenä lähteenä Raamattu.

Maailmankuvaamme vaikuttavat yhä enemmän tiedonvälitys ja mainonta mm Maailmankuvaamme vaikuttavat yhä enemmän tiedonvälitys ja mainonta mm. tv:n, netin ja painetun median kautta. Omaksumme uusia asioita ja ajatuksia huomaamatta.

Mainonta Yksi suuri vaikuttaja on mainonta. Mainonnan tarkoitus on myydä tuotetta tietyillä mielikuvilla. Ajattelutapamme ja maailmankuvamme muuttuu mainosten myötä. Mielikuvissa ihminen on kaunis, terve ja onnellinen, vaikka todellisuudessa mainostettava asia tai mielikuva voi olla jopa haitallinen.

Esimerkki: Millainen on mainonnan naiskuva?

Kristillinen maailmankuva Ihmisellä on tietty tehtävä: rakastaa Jumalaa ja lähimmäistä. Ihminen elää maailmassa, mutta ei vain tätä maailmaa varten.

Ihmisellä on velvollisuutensa tässä maailmassa, mutta tavoite on tuonpuoleisessa. Olemme vastuussa tästä elämästä, sitä ei saa tuhota.

Ihmisen tehtäväksi luomiskertomuksessa nimettiin viljellä ja varjella maata. Kristityn velvollisuus on myös suojella luontoa.