Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinointitehtävä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
kuntayhtymänjohtaja Timo Tolppanen
Advertisements

Strategiaa ja laatua etsimässä
RASEKO ja yhteinen koulutusstrategia 2015+
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Elinikäinen ohjaus yhteiskunnallisesta näkökulmasta Elinikäinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa –kutsuseminaari Ulla-Jill Karlsson neuvotteleva.
Anne Leppänen, Hannele Torvinen & Seija Koskela
J Kangasniemi 2010 Valtion rahoittama opetustoimen henkilöstökoulutus Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ohjaus koulutusta ja tutkimusta koskevassa kehittämissuunnitelmassa vuosina 2003 – 2008 Jyväskylä
Hyvän ohjauksen kriteerit perusopetukseen, lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen Juhani Pirttiniemi Opetusneuvos Opetushallitus Turku
Elinikäisen ohjauksen kehittämispäivät 2014 Ulla-Jill Karlsson, neuvotteleva virkamies Erno Hyvönen, projektisuunnittelija.
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Opin Ovi -hankkeet OSUVUUTTA JA KYSYNTÄLÄHTÖISYYTTÄ AIKUISOPISKELUUN TIETO-, NEUVONTA- JA OHJAUSPALVELUJEN VALTAKUNNALLISELLA KEHITTÄMISOHJELMALLA
Miten koulutuksen järjestäjä varmistaa oppisopimuskoulutuksen edellytykset? OPPISOPIMUKSEN SYYSSEMINAARI Hannu Salminen Johtaja, opetusneuvos.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
Haukipudas-Kiiminki –työpajahanke Tenho Jaakola
Ryhmien tehtävistä : Etelä-Savon elinikäinen oppiminen ja nuorisotakuu Tuija Toivakainen ISO ELO -kokous.
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Päivärinne Terveyden edistämisen rakenteet Salossa Marita Päivärinne terveyden edistämisen koordinaattori.
Ajankohtaista ammatillisessa koulutuksessa Rakennerahastokausi Ammatillisen koulutuksen seminaari Kokkola opetusneuvos Seija Rasku.
Sosiaalisen median hyödyntäminen ja kehittäminen nuorille suunnatuissa sosiaalipalveluissa Case: nuorten Facebook-palveluohjaus Oulussa Saila Lähteenmäki,
Aikuisohjaus työelämän voimavarana – Maakunnallista verkostoyhteistyötä aikuisten ohjauspalveluiden kehittämiseksi – Suvi Lehto-Lavikainen,
KEHA-keskus TNO – ELO -foorumi videolla TEM:n terveisiä elinikäisen ohjauksen kehittämiseen A-P Leminen.
Koulutusyhteistyöpäivä Henkilöstöjohtaja Timo Tammilehto.
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Näin me sitä Lapissa tehdään Helena Kangastie Aikuiskoulutuksen kehityspäällikkö Rovaniemen ammattikorkeakoulu OHJAUS SUOMESSA 2010-SEMINAARI Valtakunnallisen.
Arviointituloksista kehittämiseen Ammatillisen koulutuksen reformin tilannekatsaus Opetusneuvos Tarja Riihimäki.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ELO-yhteistyöryhmän kokous
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Strategiaperusta ja ohjelmat
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
VISIO Ohjaamojen tavoitteena on nuorten työllistymisen, koulutuksen ja osallisuuden edistäminen tarjoamalla tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita. Ohjaamot.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Nuorisolain uudistaminen
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
Hyvinvoinnin integroidut toimintamallit
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Tieto- neuvonta ja ohjauspalvelut – laatua tulevaisuuteen
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
VI Ohjaamo-päivä Verkko-Ohjaus
Kuntoutuksen Living Lab suomalaisen yhteiskunnan vahvistajana
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
Ryhmä 2 Keväällä 2016 haussa olevat opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan valtakunnalliset ESR-toimenpidekokonaisuudet Osuvaa osaamista: Sujuvat.
Kuntainfo Ajankohtaista monialaisten palvelujen kehittämisestä
Kysely opintojen ohjauksesta
Verkko-ohjaushankeen tilannekatsaus
KOHTAAMO Verkko-Ohjaus
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
POKE Pakolaistaustaisten ohjauksen kehittäminen ELO -foorumi 21. 9
Valtakunnallinen ELO yhteistyöryhmä
Ohjaamot.
= = 62 9 ∙ 7 - 1= 62 8 ∙ = 62 (3 + 5) ∙ 6 = : 2 ∙ (15 – 7) = ∙ = 48 7 ∙ : 3 = 48 ( ) : 3 +
Miten sosiaalityöllä tulisi vastata asiakkaiden tarpeisiin?
Ohjaamopäivä Kotka Merja Hilpinen
Ammatillisen koulutuksen reformin vaikutus vankilaopetukseen
Esityksen transkriptio:

Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinointitehtävä KESKI-SUOMEN ELINIKÄISEN OHJAUKSEN STRATEGISET PAINOPISTEET VUOSILLE 2015 - 2016 Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinointitehtävä Keski-Suomen Elinikäisen ohjauksen kehittämisryhmällä ja Keski-Suomen ELY-keskuksella

1. Opiskelu- ja työkuntoisuuden turvaaminen Jatketaan viime vuonna aloitettua työtä Kaikilla kouluasteilla Oppilaitoksen yhteistyö perhe- nuoriso- ja sosiaalityön kanssa tarpeen Jokainen toimija on osa elinikäistä ohjausta, jolloin myös tulosten arviointi on tehtävä muiden elinikäisen ohjauksen toimijoiden näkökulmasta Oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointipalvelujen riittävyys ? Oppimisvaikeuksiin apua mahdollisimman varhain Päide- ja peliriippuvuuksiin apua Päättöluokan arvosanat vastattava osaamista Jatko-opintovalmiuksien varmistaminen Työelämävalmiuksien varmistaminen

Valintoja tehdään tulevaisuuteen, tiedostetaanko se? 2. Perusteltuihin ja mielekkäisiin valintoihin ohjauksen toimijoiden ohjausotetta vahvistamalla Monimutkaistuminen ja sirpalemaisuus tekee valinnoista monimutkaisia joskin avaa mahdollisuuksia Kiristyvät opiskelupaikan valintaa ja opintojen suorittamista koskevat normit Yksilötasolla tarvitaan itsetuntemusta, uskoa omiin mahdollisuuksiin, omien toiveiden tiedostamista Valintoja tehdään tulevaisuuteen, tiedostetaanko se?

3. Hanketoimijoiden verkottaminen synergiaetujen lisäämiseksi ohjauksessa Asiakaslähtöisessä toiminnassa palvelujen tulisi linkittyä toisiinsa Hankehenkilöstöllä tulisi myös olla ohjausosaamista Olemassa olevien verkostojen hyödyntäminen Voisiko luovuudella ja siviilirohkeudella saada aikaan olemassa olevien ”turhien esteiden” ylittämistä ja lisää positiivisia esimerkkejä ennaltaehkäisevän työn vaikuttavuudesta

Keski-Suomen Elinikäisen ohjauksen kehittämisen koordinoinnin lähtökohtia Elinikäisen ohjauksen yhteistyöryhmän väliraportti maaliskuu 2011 (Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2011:15) Valtakunnallisen Elinikäisen ohjauksen yhteistyöryhmän asettamat painopisteet 2015-2020 Eurooppa 2020 –strategian kansallinen toimeenpano-ohjelma ”Arjen askelista” –lähestymistapa, jossa vaikutetaan ohjauksen pulmakohtiin Avoimen verkottumisen kautta moniammatillisen ja monihallinnollisen ohjauksen edistäminen Ennakointityön ja ohjaustyön yhteyden syventäminen

Elinikäisen ohjauksen toteutuminen edellyttää seuraavien kansallisten strategisten tavoitteiden toteutumista 1.Ohjauspalveluja on tasapuolisesti saatavissa ja ne vastaavat yksilön tarpeita 2.Yksilölliset uranhallintataidot vahvistuvat 3.Ohjaustyötä tekevillä on tehtävien edellyttämä osaaminen 4.Ohjauksen laatujärjestelmiä kehitetään 5.Ohjaus toimii koordinoituna kokonaisuutena Elinikäisen ohjauksen yhteistyöryhmän väliraportti maaliskuu 2011 (Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2011:15)

Valtakunnallisen Elinikäisen ohjauksen yhteistyöryhmän painopisteet 2015-2020 Jokaiselle kansalaiselle uranhallintataidot -Kansalaisten koulutus- ja työelämäratkaisujen osuvuutta edistävien uranhallintataitojen kehittyminen otetaan strategiseksi tavoitteeksi eri hallinnonaloilla Ohjauksen resurssit ja saatavuus -Ohjauksen riittävä saatavuus varmistetaan jatkamalla poikkihallinnollisen, monialaisen yhteistyön kehittämistä, yhteistyön laajentamista sosiaali- ja terveyspalvelujen suuntaan ja hyödyntämällä monikanavaisuuden täysmääräisesti -Eri toimijoiden monialaiset, yhteiset tieto- neuvonta- ja ohjauspalvelut kaiken ikäisille (Ohjaamo-palvelujen kehittäminen nuorten lisäksi myös aikuisille) Digitaalisuus ja ohjaus -Eri toimijoiden yhteinen verkko-ohjaus, digitaalisuuden (paikasta riippumattomuus, 24/7, vuorovaikutteisuus) kehittäminen muiden tieto-, neuvonta ja ohjauspalvelujen palvelukanavien rinnalla Ohjauksen laatu - systemaattinen palaute- ja laadunvarmentamisen järjestelmä - ohjaushenkilöstön osaamisen varmistaminen

Eurooppa 2020 –strategian kansallinen toimeenpano-ohjelma Suomi on sitoutunut nostamaan 20-64 vuotiaiden työllisyysastetta, nostamaan nuorten koulutustasoa, pienentämään 18-24-vuotiaiden koulupudokkaiden osuutta sekä vähentämään köyhyyttä ja syrjäytymistä

Tavoite: asiakkaasta lähtevä ja asiakkaan kanssa tehtävä ehyt prosessi Jokaisella toimijalla on oma erityistehtävänsä, mutta myös tietoisuus toistensa tehtävistä, jolloin yhdessä tehtävä työ on mahdollista. Vastaavan kuvion voi piirtää nuorisotyöstä, työelämästä kuntoutuksesta lähtien.