JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Monikulttuurinen järjestötyö
Advertisements

Näkökulmia järjestövetoisten kehittämishankkeiden ja kuntien yhteistyölle - Miten saada kehittämistyön tulokset pysyviksi toimintatavoiksi Antti Pelto-Huikko.
AVARTTI – NUORET SEN TEKEVÄT THE INTERNATIONAL AWARD FOR YOUNG PEOPLE
TEHDÄÄN YHDESSÄ –TULLAAN TUTUIKSI Kuusamo Oulu
Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä: VerkkoSote Sosiaali- ja terveysala toimintaympäristönä ITK-konferenssi.
PePPi- hanke Vapaaehtoiset voimavarana sijaisperheiden tukemisessa
ILO ELÄÄ JÄRJESTÖISSÄ – Pohjois-Karjalan järjestöpäivät , Kitee PALAUTTEEN PURKU Hanna Kääriäinen 2013.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Järjestö- ja nuorisotiimi Vapaaehtoisen rooli Punaisessa Ristissä.
Keskeiset tavoitteet Tasaveroiset toimintaedellytykset ja yhteiset pelisäännöt valvontaan yksityiselle ja julkiselle sosiaalipalvelualalle Palvelusetelin.
Janne Peräkylä Sosiaali- ja terveysministeriö HYVINVOINTIPALVELUT JA KUMPPANUUSYHTEISÖT.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN JÄRJESTÖJEN JA YHDISTYSTEN KUMPPANUUSFOORUMI Tervetuloa.
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
Pirkanmaan Vuoden Kylä 2011: Kotala, Virrat.
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Kuka vaikuttaa Kansalaisosallistuminen seutukehittämisessä Uudenmaan sosiaaliturvayhdistys ry Seutuverkostokehittäjä Anne Aholainen.
Hyvinvointivaltio ja vapaaehtoistyö osana kansalaisyhteiskuntaa Sakari Möttönen
Avustus, Elina Varjonen1 Kansalaisjärjestötoiminnan edellytykset ja merkitys hyvinvoinnin rakentamisessa Pohjois-Karjalan maakunnan järjestöpäivät.
Kuinka kuulla kadunmiestä? - Kokemuksia osallisuuden tukemisesta ruohonjuuritason ja kehittämistyön rajoilla Salli-päivä , Katja Hämäläinen-Puhakka.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
pk Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö Järjestö Sopimusvuori ry & Sopimusvuorisäätiö palveluntuottaja päivittäin yli 600 kuntoutus- ja hoitopaikkaa.
Avustusosasto, Pekka MYKRÄ, Vapaaehtoistyön haasteista Pekka Mykrä kehittämispäällikkö
Sote –uudistus järjestöjen näkökulmasta , Järjestöjohdon foorumi, Siuntio Johtaja Riitta Särkelä.
Pohjois-Karjalan Järjestöasiain neuvottelukunta JANE Hanna Kääriäinen
Pirkko Karjalainen, YTL Toimintakykyisenä kotona – haasteita sote-uudistukselle Miten pärjään kotona - vanhanakin.
Sininauhaliitto on kristillisten päihdejärjestöjen keskusliitto
Leif Åberg: Viestinnän näkökulma kolmanteen sektoriin Opinto-ohjelma Viestintä ja yhteisöt 2001.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
1Kehittämiskeskus Tyynelä Kokemuksia kolmikantayhteistyöstä Lähipalveluseminaari, RAY-talo Seppo Sulkko.
Kokemuksia kilpailuttamisesta Kysely keväällä 2008 kunnille ja palveluntuottajille 59 vastaajaa.
Sähköisen asioinnin visio, toiminta- ja tietoarkkitehtuuri
Julkisen sektorin ja järjestöjen yhteistyö vanhustyön kehittämisessä YHTEISTYÖ SENIORI- JA VANHUSTYÖSSÄ SEMINAARI LUOSTOLLA Marko Palmgren Suunnittelija.
VaVe-koulutus Sininauhaliitto Vapaaehtoistoiminnan muodot Psykososiaalista tukea tuottava vapaaehtoistoiminta Tukea tuottava toiminta esim. tukihenkilötoiminta.
Vapaaehtoistoiminnan kehittämisnäkymiä Järjestöpäällikköverkosto Katariina Suomu Ensi- ja turvakotien liitto ry.
Palvelutoiminta haastaa vapaaehtoistoiminnan vai toisin päin? Järjestöt - kansalaistoiminnan koordinoijia vai palveluntuottajia Puheenjohtaja / STKL Raimo.
P ROJEKTIN TULOKSET Tavoitteet: Henkilökohtaisen avun keskuksen toimintamallin luominen Henkilökohtaisten avustajien ja työnantajien kouluttaminen ja tukeminen.
Julkiset tietoaineistot hyötykäyttöön 4VOITTO. I) Ongelman asettelu –Miten käyttäjäryhmien motiivit ja tarpeet saadaan tyydytettyä julkisen datan avulla?
Tulevaisuus-verstas Millaisia muutoksia on tapahtumassa ihmisten toiminnassa ja yhteiskunnassa?
TURKU SCHOOL OF ECONOMICS Institute for Competition Policy Studies Muutostrendit ja palvelujen tuottamisen mallit Aki Koponen Johtaja Muutosta johtamassa.
Yhdistykset kumppaneina kunnan kanssa – tasavertaista yhteistyötä Huhmari Kari Hyvärinen, yhteistyökoordinaattori Pohjois-Karjalan kansanterveyden.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
www.yhteisokeskus.fi Järjestöjen ja kuntien välinen yhteistyö Milja Karjalainen Satakunnan yhteisökeskus Sirpa Kynäslahti Porin kaupunki.
THL HYTE-oppimisverkosto Kommenttipuheenvuoro Ritva Pihlaja erityisasiantuntija, kunta-järjestö-yhteistyö Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen.
Katja Asikainen.  Hankkeen kesto: –  Hankkeen hallinnoija: Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys  tavoitteet: ◦ maakunnallinen järjestöstrategia,
MONIAMMATILLISUUS TUEN TARPEESSA OLEVAN LAPSEN JA PERHEEN ARJESSA
Asiakaslähtöisyys hankinnoissa Innomarkkinat
Ohjaamot ja etsivä nuorisotyö
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Miksi ja miten järjestöyhteistyötä maakunnassa ja kunnissa?
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Kansalaisnäkökulma sääntelytaakkaan: taustaa
Järjestö 2.0: Pohjanmaan järjestöt mukana muutoksessa
TAHE keskitetty toimintamalli
Anne-Maria Karjalainen, diakoniajohtaja
1. Kansalaiset - medborgare
Tulevaisuuden kansalaistoiminta – ekosysteemi ja uusi tapa toimia
Henkilökohtainen budjetointi Hämeenlinnan pilotti
Yhteiskehittäminen Innokylässä
TYÖIKÄISTEN MONIALAINEN PALVELUMALLI
Kehittämismatriisi Resurssit (miten resursoidaan?)
Taloudellisesta arvioinnista
Kansanterveyden edistäminen Lastensuojelu- ja nuorisotyö
Päihdetyön poikkeavat polut
Avoimen tuotteenhallinta
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Palvelu pettää – kuka vastaa?
Esityksen transkriptio:

JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT

Ratkaisuja järjestöille ja muulle kansalaistoiminnalle 1)varmistettava elin-/tai toimintatilaa 2)rakenteet/areenat, jotka mahdollistavat järjestöjen/erityisryhmien yms. sekä kunta-tms. oranisaation edustajien säännöllisen vuorovaikutuksen

Kolmas sektori Vahvuus pystyy yhdistämään palkka ja vapaaehtoistyön tuottaa palveluita erityisesti siellä missä perinteinen yritystoiminta ei ole kannattavaa esim. ERITYISOSAAMISTA VAATIVISSA VAMMAISPALVELUISSA

Kolmas sektori toimineet huono-osaisten ja vähemmistöjen äänitorvena ja sitä kautta yhteiskunnallisena omatuntona

Vapaaehtoistoiminta osallistumismahdollisuudet ihmisten keskinäinen vertaistuki asiantuntevan tiedon saaminen vapaaehtoistoiminta tarvitsee elääkseen vapaaehtoisuutta tukevan yhteiskunnan, koulutusta, kannustusta ja taloudellista tukea. Yk:lta tuki edellyttää selkeyttä ja pitkäjänteisyyttä.

Modernit järjestöt Ihmiset hakeutuvat järjestöihin elämäntilanteen, harrastusten, edunvalvonnan ja muiden intressien perusteella Jäsenyys usein väliaikaista omiin tarpeisiin liittyvää ja toiminallista (ei hallintoa) vapaaehtoista

Yhteistyö pystyykö julkinen sektori ja kolmas sektori yhteistyöhön, jossa vuoropuhelun ja yhteisen toiminnan kautta haetaan ratkaisuja ongelmiin ja haasteisiin yhteistyölle ei ole yhtä ja oikea toimintamallia, vaan tarvitaan eritasoisia ja kiinteydeltään eriasteisia toimintatapoja erilaisten epävarmuuksien, ristiriitojen ja erilaisten tavoitteiden yhteensovittaminen

Yhteistyöverkostot saadaan uutta tietoa löydetään kumppaneita löydetään työpaikkoja saadaan rahoitusta vaihdetaan kokemuksia saadaan vaikutusvaltaa hoidetaan yhteisiä asioita

3) kehittämiselle tarvitaan selkeät rakenteet ja yhtenäinen käsitys vastuunjaosta/johtajuudesta sekä riittävä resursointi toiminnan kaikille osa-alueille

Tilaaja-tuottaja-malli ohjaa erittäin vahvasti rakenteiden ja toiminnan kehittämisen nimenomaan palveluiden tuottamisen näkökulmasta ja on voimakkaasti ristiriidassa laajan hyvinvointivatuun-ajattelun kanssa kuntalaiset on nähtävä kuntalaisina eikä asiakkaana kustannuksista tulee tärkein kriteeri laadun ja muiden tekijöiden unohtuessa

Järjestöjen muuttuminen liikeyritysten kaltaisiksi palveluiden tuottajiksi tuhoaa helposti niiden luonteen kansalaisyhteiskunnan vapaaehtoisen organisoitumisen perusmuotona -tuotteistaminen, kilpailuttaminen