Innovaatiot syntyvät vuorovaikutuksessa Juha Koivisto, THL

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”…joku yhdyshenkilö tämän valtavan palvelutarjooman ja yrityksen välillä olisi kyllä paikallaan…” Puujalostusalan kasvuyrityksen johtaja.
Advertisements

Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
AIKA PARANTAA -toiminta esimerkkinä vertaistuotannosta Hanna Koppelomäki Aika parantaa –verkosto.
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Creative Campus - yliopisto innovaatioympäristönä Sisältöliiketoiminnan luovien prosessien johtaminen (Creative Processes and Content Busines.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylässä (Luonnos, )
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Innokylä 2.1 – Innovatiiviset julkiset hankinnat Innokylään
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
KOKEMUSTIEDOSTA ASIANTUNTIJUUTTA  miten kokemustieto saadaan tuotua ammattilaistiedon rinnalle M/S Soste –risteily, avoin verkostotapaaminen
Innovatiiviset hankinnat Innokylässä
Tervetuloa Innokylään
Minno meets Innokylä – Innopaja
Inspiraatiota Innokylästä - Innopaja 21. 3
Innokylän Roadshow Turku
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Tervetuloa Innokylään
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Innokylän innovaatiomalli
Kehitettävän asian arviointi osana kehittämisprosessia
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Toimintamallien kuvaamisen ja esittämisen haaste Innokylässä
Kuntaliiton kehittämistoiminnan vaikuttavuus
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Innokylä tutuksi ja käyttöön
Tervetuloa Innokylään
Ammatillisen koulutuksen hyvinvointipäivät
Tervetuloa Innokylään
Mitä erityistä saat Innokylästä? Verkkopalvelu
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Innokylä tutuksi ja käyttöön
Innopalkinnon arviointikriteerit 2016
Tervetuloa Innokylään
Innokylän Verstas tutuksi
Tervetuloa Innopajaan
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
Tervetuloa Innopajaan
Tervetuloa Innokylään
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Arvioinnista arkipäivää
Merja Lyytikäinen ja Hanne Savolainen
OTE’TTA TOIMINTAMALLIEN KUVAAMISEEN Kouvolassa
OTE’TTA TOIMINTAMALLIEN KUVAAMISEEN Lahti
Innokylä hankkeiden tukena
Innokylä tutuksi ja käyttöön
Innokylän innovaatiomalli
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Tervetuloa innopajaan
Taloudellisesta arvioinnista
Tervetuloa Innokylään
Innopalkinto 2015 Innopalkintotyöryhmä
Tervetuloa Innokylään!
Tervetuloa Innokylään
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
OTE’TTA TOIMINTAMALLIEN KUVAAMISEEN Mikkelissä
Innokylästä tukea järjestöille sote- ja maakuntauudistuksen valmistelutyöhön , Tampere Erityisasiantuntijat Jaana Joutsiluoma & Minttu Ojanen.
Yhteinen keittiö -hanke
Tervetuloa Innopajaan
Tervetuloa Innokylään
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
OTE’TTA TOIMINTAMALLIEN KUVAAMISEEN Järvenpää
Innopalkinnon arviointikriteerit Innokylän johtoryhmä 23.5.
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Avoimen tuotteenhallinta
Järjestö 2.0: mukana muutoksessa - avustusohjelma yhdenvertaisuuteen digitalisoituvassa toimintaympäristössä Hankesuunnitelun tueksi käydystä yhteisestä.
Esityksen transkriptio:

Innovaatiot syntyvät vuorovaikutuksessa Juha Koivisto, THL 2015

Myytti 1: Vain uudet teknologiat voivat olla innovaatioita 2015

Innovaatio voi rakentua minkä tahansa asian tai materiaalin pohjalta Innovaatio voi rakentua minkä tahansa asian tai materiaalin pohjalta. Tällainen asia voi olla esimerkiksi prosessi, palvelu, rakenne, toimintatapa, laki ja sääntö. 2015

Myytti 2: Uudet kehiteyt ratkaisut (teknologiat, prosessit, palvelut jne.) ovat innovaatioita 2015

Uusi kehitetty ratkaisu on vasta keksintö, ei innovaatio Uusi kehitetty ratkaisu on vasta keksintö, ei innovaatio. Jotta se täyttäisi innovaation tunnusmerkit, sen tulee olla 1) uusi ratkaisu jossakin toimintaympäristössä, 2) se tulee olla viety onnistuneesti osaksi arkipäivän käytäntöä ja 3) se vastaa siihen tarpeeseen, jota varten se on kehitetty, esim. tuottaa hyvinvointia ja terveyttä, tai se yllätyksellisesti vastaa johonkin muuhun tarpeeseen. 2015

Myytti 3: Innovaatiot ovat yritysmaailman hommaa 2015

Innovaatioita voidaan tuottaa missä tahansa; esim Innovaatioita voidaan tuottaa missä tahansa; esim. julkisen ja kolmannen sektorin organisaatioissa ja työpaikoilla, yliopistoissa ja arkipäivän toimintaympäristöissä. Arjen innovaatiot syntyvät usein huomaamatta eikä niistä puhuta innovaatioina. 2015

Myytti 4: Innovaatio tuottaa kilpailuedun ja taloudellista hyötyä 2015

Innovaatiota määrittävänä tekijänä voi yhtä lailla olla esimerkiksi terveys- ja hyvinvointihyöty, eriarvoisuuden väheneminen, nopeus, helppokäyttöisyys ja toimivuus osana työprosessia. 2015

Myytti 5: Uusien ratkaisujen ideointi ja keksiminen on innovatiivisuutta 2015

Uusia ratkaisuja on periaatteessa melko helppo keksiä Uusia ratkaisuja on periaatteessa melko helppo keksiä. Huomattavasti kovempaa ponnistelua ja innovatiivisuutta edellyttää se, että keksityt ratkaisut ja mallit saadaan vietyä arkipäivän käytäntöön. 2015

Myytti 6: Teknologialla, tuotteella, palvelulla tms Myytti 6: Teknologialla, tuotteella, palvelulla tms. on omia sisäisiä ominaisuuksia ja arvoja 2015

Tuotteen, palvelun tms. ominaisuudet ja arvo muodostuvat toiminnassa ja käyttöyhteyksissä, esimerkiksi kun potilas on vuorovaikutuksessa lääkärin ja muiden ammattilaisten kanssa ja vuorovaikutusta välittävät instrumentit, laitteet ja muut välineet. Tuossa systeemissä eri elementit muovaavat toinen toisiaan ja generoituu seurauksia, jotka voivat olla tavoiteltuja, yllätyksellisiä tai ei- toivottuja. 2015

Myytti 7: Innovaatiot siirtyvät samanlaisina eri ympäristöihin 2015

Esimerkiksi palvelu voi rakentua jokaisessa sovellusympäristössä ja jokaisen asiakkaan kohdalla erilaiseksi ja aikaansaadut tuloksetkin voivat olla kovin erilaisia. Asiakas on palvelun aktiivinen toimija, ei sen ulkopuolinen kohde. Tarvitaan palveluiden räätälöintiä ja sovittamista. 2015

Myytti 8: Innovaation synty on lineaarinen prosessi 2015

Nykykäsitys innovaatioista on ei-lineaarinen ja verkostomainen Nykykäsitys innovaatioista on ei-lineaarinen ja verkostomainen. Uudet asiat syntyvät, jalostuvat ja asettuvat käytäntöön heterogeenisissä verkostoissa ja vuorovaikutussuhteissa, joissa eri toimijat mobilisoivat erilaisia resursseja, kuten tietoa, rahaa, osaamista, kokemuksia ja laitteita. Innovaatioprosessilla ei ole yhtä oikeaa kaavaa. 2015

Olemme siirtymässä avoimeen ja tarveperustaiseen yhteiskehittämisen innovaatiokulttuuriin, jossa kansalaisten/loppukäyttäjien ja muiden keskeisten toimijoiden osallistuminen ja sitoutuminen ratkaisun ideointiin, suunnitteluun, arviointiin ja toteuttamiseen on ydinasia 2015

Innokylä on hyvinvointi- ja terveysalan avoin innovaatioyhteisö www Innokylä on hyvinvointi- ja terveysalan avoin innovaatioyhteisö www.innokyla.fi 2015

Innokylä lyhyesti Innokylä on hyvinvointi- ja terveysalan avoin innovaatioyhteisö, jota ylläpitävät Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Kuntaliitto ja SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry Innokylä kehittää avointa yhteiskehittämisen kulttuuria Innokylän verkkopalvelu on kehittämistoiminnan sähköinen työskentely-ympäristö. Innokylästä löydät tietoa, työkaluja, menetelmiä ja kumppaneita kehittämisen kaikkiin tehtäviin. Innokylä kokoaa hyvinvointi- ja terveysalan kehittämistyön tulokset yhteen paikkaan ja tarjoaa kanavan toimintamallien levittämiseen. Innokylä on maksuton. 5.8.2015

Avoimen yhteiskehittämisen periaatteita Innokylässä Kehitä tarvelähtöisesti huomioimalla eri toimijoiden näkökulmat ja tarpeet Kehitä yhdessä ottamalla kehitettävän asian kannalta merkitykselliset toimijat ja kumppanit mukaan heti kehittämisprosessin alusta alkaen Hyödynnä jo kehitettyjä malleja ja ratkaisuja Jaa kehittämis- ja arviointitietoa avoimesti Yleistä kehittämistuloksesi helposti hyödynnettävään muotoon 2015

Kuusi keskeistä kehittämistehtävää Jokainen kehittämisprosessi on omanlaisensa. Kehittämiselle ei ole yhtä oikea kaavaa tai järjestystä. Ketterä ja kokeileva kehittäminen koostuu kuudesta keskeisestä kehittämistehtävästä, jotka kannattaa suorittaa pysyvän muutoksen aikaansaamiseksi ja kehittämistulosten leviämiseksi Tee kehittämistehtäviä siinä järjestyksessä ja sillä tarkkuudella ja tempolla kuin on kehittämistyösi kannalta tarkoituksenmukaista. Hyödynnä kehittämistehtävissä monipuolisesti kehittämisen ja arvioinnin osallistavia menetelmiä. 2015

2015

Käyttäjäprofiilit ja -persoonat Hyödynnä menetelmiä osallistavan kehittämisen ja arvioinnin tukena Hahmot Roolikortit Mind map Palvelupolku Muotoiluluotain Kasautuva keskustelu Käyttäjäprofiilit ja -persoonat Idea-/aivoriihi Draama Niina Business Model Canvas Innokylä – tuo yhteen ihmisiä ja ideoita

Tutustu Innokylän työkaluihin! Työtila – täällä työskennellään yhdessä ja jaetaan dokumentteja Verstas – täällä kehitetään ja arvioidaan uutta ratkaisua Toimintamalli – tämä on kehittämisen tuottama yleinen malli 2015

2015

2016

2016

Toimintamalli Verstas Verstas Työtila Verkoston yhteinen kotipesä ja työskentely Toimintamalli Luo toimintamalli kehittämisen tuottamasta ratkaisusta Verstas Kehitä, kokeile ja arvioi ratkaisua Verstas Muut kehittäjät voivat räätälöidä toimintamallista oman ratkaisun toimintaympäristöönsä 2016

Kiitos 2015