Maakuntaohjelman 2014 – 2017 arviointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MAKO TOIMEENPANOSUUNNITELMATYÖ JA TOIMINTAMALLI Tiina Harjunpää.
Advertisements

TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
Ikäihmisten hyvinvointipalvelut nyt ja tulevaisuudessa vanhustyön johtaja Anna Haverinen
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
6AIKA-OHJELMAN TILANNE JulkICT-ohjausryhmälle Ville Meloni – 6Aika-toimisto.
TURUN KAUPPAKORKEAKOULU TULEVAISUUDEN TUTKIMUSKESKUS Tutkimuspäällikkö Jari Kaivo-oja Tulevaisuuden tutkimuskeskus KANSALLISET ENNAKOINTIPROSESSIT JA LAPIN.
Aluetilastojen mahdollisuudet yliopisto-opetuksessa Satakunta – Talousseminaari Teemu Haukioja Kansantaloustiede.
Alueiden kehittämisen painopistepäätöksen valmistelu Tilanne Erillinen liite MYR Asia nro 3.
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
Timo Valli, ICT-johtaja, ylijohtaja
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Luonnonvarat ja elintarviketuotanto maakunnan innovaatiokärkinä -avauspuheenvuoro Helmiseminaari Yrityspuisto Futuria Marko Korhonen, maakuntajohtaja.
Vaikuttavuuden arviointi
Yhteistyösopimuksen laadinta
Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020: NEUVONTA
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Kuntavaalit 2017 Paluu tulevaisuuteen
Yhteisöt-ryhmä 1. Vaiheen kartoitus Otsikkodia.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Smart Tampere Tero Blomqvist © SRV/Studio Libeskind.
Keski-Pohjanmaan Toimeenpanosuunnitelmatyö tilannekatsaus
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus

Liikenteen näkymiä Pohjois-Karjalassa vuoteen 2040
Sähköisen hyvinvointikertomus hyvinvointiklinikalla
Maakuntaohjelman 2014 – 2017 arviointi
Keski-Pohjanmaan maakuntasuunnitelma 2040 ja maakuntaohjelma
Keski-Pohjanmaan maakuntasuunnitelma 2040 ja maakuntaohjelma
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Maakuntaohjelmatyö Keski-Pohjanmaalla
Riskien arviointi, Oulun eteläinen osakokonaisuus
LAPE kutsuu ja haastaa ”En usko, että milloinkaan aiemmin seurakuntien tekemä pitkän linjan työ lasten, nuorten ja perheiden parissa on nostettu näin.
Matti Pohjola Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Kuntoutuksen kuumat perunat
Kestävää kasvua ja työtä Suomen rakennerahasto-ohjelman toteutus Keski-Pohjanmaalla MYR Tuija Puumala
Maakuntaohjelman toimeenpanosuunnitelma
AJANKOHTAISTA ELY-KESKUKSESTA
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
YTY AKATEMIA: MIHIN SUUNTAAN KUNTOUTUS? YTY & STM
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Kestävää kasvua ja työtä Mitä ohjelmasta rahoitetaan?
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä Palveleva ILO
Rahoitusasiantuntija Verna Mustonen Kajaani
Rakennerahastot maakuntien strategioiden toteutuksessa Case Etelä-Savo
Liikenne ja viestintä digitaalisessa Suomessa 2020
Asiakas- ja palveluohjaustyöryhmä helmikuu 2018
Pohjois-Karjalan maakunta- ja soteuudistus
Kestävää kasvua ja työtä – Suomen rakennerahasto-ohjelma
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Yhteinen keittiö -hanke Marttaliitto
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Tulosten raportointi HALLITUKSEN KÄRKIHANKE OSATYÖKYKYISILLE TIE TYÖELÄMÄÄN (OTE) Projektin nimi ja numero SATAOSAA.
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Järjestötieto muutoksessa
Ajankohtaiskatsaus kasvupalveluihin
Ideamuotoilun palautekyselyn tulokset
Video 4: Avoimen ja yhteisen rajapinnan hallintasuunnitelma
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
EU:n ja kansallinen aluepolitiikka
Ajankohtaista korkeakoulupolitiikassa opetusneuvos Sanna Hirsivaara
Esityksen transkriptio:

Maakuntaohjelman 2014 – 2017 arviointi Tiina Harjunpää, Keski-Pohjanmaan liitto

Keski-Pohjanmaan maakuntastrategia 2014 – 2017 ELINVOIMAINEN KESTÄVÄN KASVUN MAAKUNTA

Keski-Pohjanmaan maakuntaohjelman 2014 – 2017 kehittämisteemat

Keski-Pohjanmaan maakuntaohjelman 2014 – 2017 vaikutusten arviointi Toteutetaan yhteisesti Pohjois-Suomen maakuntien kesken (Keski-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaa, Lappi ja Kainuu) Arviointityöhön keväällä kilpailutettu konsulttitoimisto, MDI Työ toteutetaan ajalla elokuu – lokakuu 2016 Toteutustapa: Taustamateriaaleihin tutustuminen sekä tilastot Maakuntien sidosryhmien haastattelu webropol – 349 haastateltavaa, vastausprosentti 33.8% Toimijoiden syvähaastattelu puhelimitse (5-10kpl) – 9 haastateltavaa Alueellinen workshop – tilaisuus Maakuntien yhteinen tulosten analysointi Loppuraportti Ohjelmakauden arvioinnissa painotetaan vahvasti tulevaisuuden näkymiä samalla kun katsotaan saavutettuja tuloksia Arvioinnin tuloksia hyödynnetään suoraan uuden maakuntaohjelman valmistelussa

Maakuntaohjelmien arviointikehikko ARVIOINTINÄKÖKULMAT VAIKUTTAVUUS Ohjelmavalmistelu ja strategiavalinnat Ohjelman ohjaavuus ja toteutuminen YHTEISTYÖ Yhteistyön vahvistaminen Työnjako ja sitoutuminen VÄHÄHIILISYYS JA ILMASTOVASTUULLISUUS Kansallisten ja EU-periaatteiden mukaan toimiminen sekä toimenpiteet vähähiilisyyden ja ilmastovastuullisuuden edistämiseksi ENNAKOINTI JA RESILIENSSI Maakunnallinen toimintamalli ja työ tulevaisuuteen varautumiseksi ja haavoittuvuuden vähentämiseksi MAAKUNNALLINEN ALUEKEHITTÄMISJÄRJESTELMÄ Uudistustarpeet sekä maakunnan ja maakuntaohjelman tulevaisuus

Yhteiset kehittämisehdotukset Pohjois-Suomen maakunnille Maakunnallinen aluekehittämistyö kohti rullaavaa strategiaprosessia Eroon ylidemokratisoitumisesta valintojen tekemisessä ja osallistumisessa Digiloikka maakuntaohjelmiin Yhteistyötä tulee optimoida, ei maksimoida Vähähiilisyydelle ja ilmastovastuullisuudelle merkitys, maastoutus ja tulkinta joka maakuntaan Ennakointi osaksi jokaisen arkea Strategista otetta vahvemmaksi uudessa maakunnassa

Kehittämisehdotukset Keski-Pohjanmaalle Herätys hyvä Keski-Pohjanmaa – lääkärin määräyksenä ravistelua. Ohjelman valmisteluun tarvitaan herättelyä ja ravistelua siitä, mitä jää nykyisen ohjelman ja toiminnan ulkopuolelle. Maakunnassa ei saa tuudittautua liiaksi hyvään oloon. Nyt on alettava hyvää kyytiä kylvämään uusia ituja ja lavennettava nykyisiä polkuja. Ennakointityötä vahvistamalla ohjelmaan saadaan uusia ajatuksia ruokkivampi ote. Ravistelun tuloksena maakuntaohjelmasta tippuvat myös rönsyt pois, jolloin jäljelle jäävät vain ne asiat, joihin pyritään ja pystytään maakuntaohjelmalla erityisesti vaikuttamaan. Kurottakaa kauemmas! Palkintokorokkeen lonkkalevossa on nähtävä kauemmas, tartuttava jo uuteen aaltoon ja uskallettava ottaa kunnianhimoisempia tavoitteita. Luottamuksen ilmapiirissä on mahdollisuus nostaa rimaa korkeammalle haastamalla rohkeasti nykyisiä valintoja ja toimintatapoja sekä tarjota vaihtoehtoisia visioita tulevaisuudesta. Kuoroon lisää moniäänisyyttä. Kehittäjien yhteistyötä tulee moniäänistää entistä vahvemmin yritysten ja yhdistysten äänillä niin ohjelma- kuin hankevalmistelussa. Pienen maakunnan maakuntarajoja tulee madaltaa jatkossa yhä enemmän, että uusille yhteyksille ja näkökulmille tulee tilaa. Vähähiilisyydelle ja ilmastovastuullisuudelle uudet vaatteet. Maakunnassa tehdään paljon työtä ja hankkeita, jotka ovat vähähiilisyyttä ja ilmastovastuullisuutta edistäviä. Näitä on nostettava paremmin esille, koottava kehittäjien ammattitaidolla kokonaisuuksiksi ja puettava ymmärrettävään muotoon, jotta käsitteet saavat keskipohjalaisen asun. Ennakointi hoi – älä jätä! Maakunnallinen ennakointinäkökulma uhkaa valua kuin hiekka sormien välistä. Ennakointityö on ajettava uudelleen ylös vahvemmilla hartioilla, eri toimijoita osallistaen ja sitouttaen. Ennakointi vaatii systemaattista otetta niin, että tieto ja heikommatkin signaalit kanavoituvat jaetuksi ymmärrykseksi päätösten ja valintojen tueksi. Maakuntaohjelmalle painoarvoa ja strategisuutta. Maakuntaohjelma painoarvoa ja strategisuutta tulee kasvattaa. Maakuntauudistus antaa mahdollisuuden pienelle maakunnalle rakentaa ja miettiä joustavan ja omannäköisen maakuntaviraston ja toimintamallin aluekehittämiselle. Tähän Keski-Pohjanmaan kannattaa tarttua.

Vaikuttavuus: Strategiavalinnat ja ohjelman valmisteluprosessi Vuoden 2016 arviointi (N=118/349): Arvioi seuraavia maakuntaohjelman valmisteluprosessiin liittyviä väittämiä asteikolla 1-5 (1=täysin eri mieltä; 5=täysin samaa mieltä). Maakuntaohjelman valmistelussa oli mukana kaikki relevantit tahot maakunnan alueelta Maakuntaohjelman valmistelussa on onnistuttu tekemään oikeita valintoja ohjelman sisällöiksi Maakuntaohjelmassa on onnistuttu sovittamaan yhteen erilaisia intressejä ja tavoitteita Maakuntaohjelman valmistelussa on onnistuttu rajaamaan ohjelman sisältöjä tarpeeksi hyvin Nykyinen maakunnan kehittämisjärjestelmä on ajantasainen ja toimiva (oli vain edellisessä arvioinnissa) Vuoden 2013 arviointi (N=86/241):

Vaikuttavuus: Ohjelman ohjaavuus Vuoden 2016 arviointi (N=118/349): Arvioi seuraavia maakuntaohjelman vaikuttavuuteen liittyviä väittämiä asteikolla 1-5 (1=täysin eri mieltä; 5=täysin samaa mieltä). Maakuntaohjelmalla on ollut merkittävä rooli alueen kehityksen suuntaajana Maakunnan eri kehittäjätahot ovat huomioineet maakuntaohjelman tavoitteet ja painopisteet hyvin omassa toiminnassaan Maakuntaohjelma on ohjannut muiden maakunnallisten ohjelmien ja hankkeiden sisältöä Maakuntaohjelmalla on ollut tärkeä merkitys maakunnan edunvalvonnassa Maakuntaohjelmalla on ollut tärkeä merkitys koko Pohjois-Suomen edunvalvonnassa (oli vain edellisessä arvioinnissa) Vuoden 2013 arviointi (N=86/241):

Vaikuttavuus: Ohjelman toteutuminen TL 1: Osaava Keski-Pohjanmaa Arvioi, miten hyvin maakuntaohjelman toimintalinjan tavoitteet ovat toteutuneet asteikolla 1-5 (1=erittäin huonosti; 5=erittäin hyvin). Absoluuttinen: Suhteellinen: Osaamisen lisääntyminen Innovaatiojärjestelmän kehittyminen Koulutus- ja osaamistarpeiden ennakointi Kansainvälisen kilpailukyvyn lisääminen

Vaikuttavuus: Ohjelman toteutuminen TL 2: Yrittävä ja elinvoimainen Keski-Pohjanmaa Arvioi, miten hyvin maakuntaohjelman toimintalinjan tavoitteet ovat toteutuneet asteikolla 1-5 (1=erittäin huonosti; 5=erittäin hyvin). Absoluuttinen: Suhteellinen: Suurteollisuuden toiminnan jatkuvuus Muun teollisuuden ja liiketoiminnan kehittäminen Yrittävä ja elinvoimainen maaseutu Kansainvälisesti kilpailukykyinen toimintaympäristö

Vaikuttavuus: Ohjelman toteutuminen TL 3: Hyvinvoiva Keski-Pohjanmaa Arvioi, miten hyvin maakuntaohjelman toimintalinjan tavoitteet ovat toteutuneet asteikolla 1-5 (1=erittäin huonosti; 5=erittäin hyvin). Absoluuttinen: Suhteellinen: Yhteisöllisyyden ja osallisuuden kasvattaminen Lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy Kulttuurin ja liikunnan hyvinvointivaikutusten edistäminen Tarpeenmukaisten hyvinvointipalveluiden turvaaminen Elinympäristön turvallisuus, viihtyisyys ja arjen sujuvuus vahvistuvat Hyvinvointialojen kansainvälistäminen

Vaikuttavuus: Ohjelman toteutuminen TL 4: Toimiva Keski-Pohjanmaa Arvioi, miten hyvin maakuntaohjelman toimintalinjan tavoitteet ovat toteutuneet asteikolla 1-5 (1=erittäin huonosti; 5=erittäin hyvin). Absoluuttinen: Suhteellinen: Saavutettavuus Luonnonvarojen kestävä käyttö Toimiva toimintaympäristö Kansainväliset liikenneverkostot ja saavutettavuus

Vaikuttavuus: Ohjelman toteutuminen Maaseutu läpileikkaavana teemana Arvioi, miten hyvin maakuntaohjelman toimintalinjan tavoitteet ovat toteutuneet asteikolla 1-5 (1=erittäin huonosti; 5=erittäin hyvin). Absoluuttinen: Suhteellinen: Biotalouden mahdollisuuksien edistäminen Luonnonvara-alan tutkimus- ja kehitystoiminnan vahvistaminen Maaseudun yritysten osaamisen, kilpailukyvyn ja kannattavuuden kehittäminen Monipuolisen maaseutuyrityskannan kasvun vahvistaminen Tuotannon jatkojalostuksen ja ruokatalouden kehittäminen Paikallislähtöisen kehittämisen Maaseudun hyvinvointi sekä asumisen vetovoimaisuus ja edellytykset Maaseudun saavutettavuuden Vesihuollon kehittäminen Työvoima sekä kansainvälisyys

Yhteistyö Vuoden 2016 arviointi (N=118/349): Arvioi seuraavia yhteistyöhön liittyviä väittämiä asteikolla 1-5 (1=täysin eri mieltä; 5=täysin samaa mieltä). Maakuntaohjelmatyö on vahvistanut yhteistyötä maakunnan sisällä ja tukenut vuorovaikutusta eri toimijoiden välillä Maakuntaohjelma on vahvistanut maakunnan eri toimijoiden keskinäistä työnjakoa ja erikoistumista Maakunnan keskeiset kehittämistoimijat ovat olleet sitoutuneita yhteisten toimenpiteiden toteuttamiseen Maakuntaohjelma on vahvistanut ylimaakunnallista yhteistyötä Vuoden 2013 arviointi (N=86/241):

Maakunnallinen ennakointi ja resilienssi Arvioi seuraavia maakunnalliseen ennakointityöhön ja muutosjoustavuuteen liittyviä väittämiä asteikolla 1-5 (1=täysin eri mieltä; 5=täysin samaa mieltä). Maakunnassa on toimiva ennakointijärjestelmä Maakunnassa on valmis toimintamalli äkillisiin muutoksiin reagoimiseksi Maakunnassa toimijoiden kesken vallitsee luottamus Maakuntaohjelma ja sen toteuttaminen perustuu tilannekuvaan ja aluetuntemukseen Maakunnassa on osattu nähdä vaihtoehtoisia mahdollisia tulevaisuuden suuntia Maakunnassa on kohdennettu resursseja tehtyjen valintojen mukaisesti Maakunnassa on onnistuttu muuttamaan laaditut suunnitelmat toiminnaksi

Maakunnallinen ennakointi ja resilienssi Onko alueen kyky kestää muutoksia ja toipua niistä parantunut maakuntaohjelmatyön myötä?

Vähähiilisyys ja ilmastovastuullisuus Arvioi, miten nämä periaatteet ovat toteutuneet maakunnallisessa kehittämistyössä seuraavien väittämien kautta asteikolla 1-5 (1=täysin eri mieltä; 5=täysin samaa mieltä). Maakunnassa on toimittu kansallisten ilmastotavoitteiden ja vähähiilisyyttä tukevien periaatteiden mukaisesti Maakuntaohjelmassa on osoitettu riittäviä toimenpiteitä vähähiilisyyden edistämiseksi Maakuntaohjelmassa on osoitettu riittäviä toimenpiteitä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi Vähähiilisyyden edistäminen ja ilmastovastuullisuus ovat ohjanneet hankkeiden toteuttamista

HAASTEET KESKI-POHJANMAALLE

MAAKUNTAOHJELMAN VALMISTELU JA SISÄLTÖ Valmisteluvaihe tyytyi muuttamaan päivämäärän vanhan ohjelman kanteen. Valmistelussa ei haettu aidosti uusia sisältöjä.  Nykyiset sisältövalinnat ovat tylsiä, joskin toimivia. Siksi isompaan sisällölliseen pöllytykseen ei ollut haluja.  Ohjelman lopputulos jäi hiomatta. Kansainvälisyys ja älykäs erikoistuminen vain liimattiin lopussa ohjelman päälle.  Onko Keski-Pohjanmaalla vaara jäädä jauhamaan aikanaan oikeita asioita liian pitkäksi aikaa?  Valmistelun suurin merkitys oli saada toimijajoukko sitoutumaan (uudelleen) jo ennalta tuttuihin teemoihin.

MAAKUNTAOHJELMAN VAIKUTTAVUUS Kehittäjillä on maha täynnä makeaa. Menestys on vienyt nälän kunnianhimoisista tavoitteista.  Tunnuslukujen suotuisa kehitys on pitkän ja pitkäjänteisen työn tulosta, jossa mukana ovat olleet alueen teollisuus ja muu elinkeinoelämä, kaupungit ja kunnat, kehitysyhtiöt, korkeakoulut ja muut oppilaitokset – ja koko maakunta.  Riittääkö maakunnassa nälkää menestykseen, kun vihdoin vuosien työn jälkeen päästään nauttimaan työn tuloksista?  Maakuntaohjelma kannustaa alueen toimijoita ojentautumaan sisältövalinnoissaan samaan suuntaan.

MAAKUNNALLINEN YHTEISTYÖ  Yhteistyö ja yksituumaisuus ovat parhaimmillaan kehitystä vauhdittavia draivereita. Pahimmillaan ne kääntyvät joukkotyhmyydeksi, joka estää näkemästä uusia mahdollisuuksia – ja uhkia.  Pienen piirin kiva herättää ärsytystä ulkopuolisissa – onko tämä ansaittua kateutta vai jotain muuta?  Maakuntarajat näkyvät kehittämisessä liikaa. Keski- Pohjanmaa on toiminnallisesti yhtä Ylivieskan seudun ja Pietarsaaren seudun kanssa. Tiivistynyt yhteistyö sulkee tahtomattaan osaa kehittäjistä ulkopuolelle. Kaikki eivät mahdu samaan ryhmähalaukseen.

VÄHÄHIILISYYS JA ILMASTOVASTUULLISUUS Maakuntaohjelmalla ja vähähiilisyystavoitteilla ei ole mitään tekemistä keskenään.  Maakuntaohjelma ei tue vähähiilisyyttä. Eivätkä vähähiilisyyden tavoitteet tue maakuntaohjelman toteutusta. Asia kuuluu rakennerahasto-ohjelman toteutukseen.  Ovatko vähähiilisyyden kriteerit hankevalinnassa epämääräiset? Ratkaiseeko ”päivän kunto” kirjautuuko hanke vähähiiliseksi vai ei?

MAAKUNNALLINEN ENNAKOINTITYÖ Ennakointityö on kehittäjien kupla, eikä ennakointiin ole maakuntaa koskettavaa järjestelmää.  Ennakointityön päähuomio on kohdistunut työvoima- ja osaamistarpeiden ennakointiin. Näiden kohdalla työ on ollut systemaattista.  Ennakointitoiminta kaipaa kokonaisuutena ryhtiliikkeen ja leveämmät hartiat.  Ennakointia tekevät kaikki. Siksi ennakointitietoa pitäisi kerätä laajemmin alueen toimijoilta  Tavoittaako maakunnan sisäiset, kansalliset ja kansainväliset heikot ja vahvat signaalit Keski-Pohjanmaan kehittämistoiminnan?

TULEVAISUUDEN MAAKUNTA  Hyvä on parhaan pahin vihollinen – ihan hyvään ei saa tyytyä, vaan uudistuksen avaama muutoksen aikaikkuna kannattaa hyödyntää täysimääräisesti.  Uudessa maakunnassa on tarpeen samanaikaisesti vähentää toimielinten ja dokumenttien määrää ja kasvattaa niiden painoarvoa, jotka uudessa järjestelmässä toimivat. Uudistusta ei tule tehdä vanhassa pitäytyen ja entisiä aikoja muistellen.

Toimintaympäristö ja maakuntaohjelma (MDI- analyysi) Keski-Pohjanmaalla hyvä kehityksen yleisvire Yksityinen sektori kasvanut muuta Suomea vauhdikkaammin, Kokkolan myönteinen kehitys heijastuu koko maakunnan kehityskuvaan Kokkolan suurteollisuus vetää ja biolaakso sekä bio- ja luonnonvaratalouden kehitys tuo myönteistä uskoa myös maaseudulle Maailmantalouden vaihtelut eivät vaikuttaneet kuten muualla Suomessa Työttömyys varsin matalalla Haasteina mm. uusien korkeamman tuottavuuden työpaikkojen synnyttäminen ja kehittämisresurssien riittävyys tulevaisuudessa Saavutettavuuskysymykset ovat maakunnalle hyvin olennaisia

Toimintaympäristö ja maakuntaohjelma (MDI- analyysi) Alkutuotanto ja teollisuus ovat koko maan keskiarvoa suuremmassa roolissa ”Maakunnan tulevaisuutta rakennetaan pitkälti kemian ja bio- ja kiertotalouden osaamiskeskittymän (biolaakson) varaan” Alueelle syntynyt ainutlaatuinen kokonaisuus epäorgaanisen kemianteollisuuden ja vahvan maaseudun yhdistelmänä Odotukset tulevaisuutta ja maakuntauudistusta kohtaan ovat myös varsin positiiviset kuntien keskuudessa

Uusi maakuntaohjelma- aluekehittämistehtäviä tarkentava ohjelma Laaditaan vuosille 2018-2021 Maakuntavaltuusto hyväksyy ohjelman 2017 viimeisessä kokouksessa Uusi maakuntavaltuusto voi aikanaan tarkistaa maakuntaohjelman vuonna 2018 Uusi maakunta laatii vuonna 2019 maakuntalakiin perustuvan maakuntastrategian