Toisin sanoen… Miten yksinkertaistaa kieltä turvallisuusviestinnässä?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vanhat varastosäiliöt | Hannu Kononen 2 Vanha varastosäiliö – Sen kun varastoi maailman nappiin… Ei huolta huoltamisesta.. Ei voida.
Advertisements

KOKEESEEN KERTAAMINEN. ENNEN LUKEMISTA  Herätä kiinnostuksesi:  Mieti, mikä sinua kiinnostaa luettavassa  Mihin tarvitset tietoa, jota olet ryhtymässä.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
RISKIENHALLINNAN MALLEJA TTM 21 | YHTEISTYÖSSÄ.
Oma paloharjoitus taloyhtiössä. Turvallisuusosaamisessa on parantamisen varaa Vain 43 % suomalaisista tietää oman talonsa pelastussuunnitelmasta. Vain.
Epäily herää – miten toimia? K-Sshp, Läheisväkivallan ehkäisyn kansallinen osaamiskeskus-hanke: koulutuspäivät Noora-Maria Ahl psykologi Marja.
1 Työtapaturmista ilmoittaminen 2010 Riikka-Liisa Haapanen
8-luokan terveystiedon sisältö, suoritustavat, tavoitteet ja arviointi KILPELÄNAHO
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Neuvottelu ja asioiden pilkkomisen taito
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Eutanasia s
Jani Kiviharju Helsingin normaalilyseo Syksy 2016
Humanismi.
Yleistajuisemman artikkelin kirjoittaminen
PILKKU.
12§ Vuosityöajan lyhentäminen
Rasmus Henrik Annala MYTLPT15A
Lyh. Lyhenteet RUK tsto Miksi ja miten?
Koeviikko Jokainen jakso päättyy koeviikkoon  oma lukujärjestys verkkopenaalissa Jokaiselle kokeelle yksi ilta Koe klo 16.30–19.30 poistua saa aikaisintaan.
Tekstinhuoltoa 3.
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Oppilaanohjaaja Sari Kuutsa-kettunen
Selkokieli sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä helpommin luettavaa ja ymmärrettävää kieltä henkilöille, joilla on vaikeuksia lukemisessa tai.
TEKNIIKAN KIELI AMMATTIKIELENÄ
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Laadullisten tutkimusmenetelmien seminaari
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Kielitietoisuus.
2. tieto osana maailmankuvaa
LUKU Lukemisen ja kirjoittamisen oppikirja aikuisille maahanmuuttajille Kaisa Häkkinen & Anna Nylund.
Vastavalmistuneen puheenvuoro
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Lappi
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Turku
Rajoitteet Iäkkään henkilön hoidossa käytetylle fyysiselle rajoittamiselle ei ole olemassa yhtä yleispätevää määritelmää. Yhteistä rajoitteille on kuitenkin.
TILASTOKUVIO kuvio on voimakkain tapa esittää tietoa
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Asumisen paloturvallisuuden parantaminen Helsinki
Kaksi erää Tässä ppt:ssä ohjeet pelin johtajalle Opus-työryhmä 2014
KESKI- SUOMEN PELASTUSLAITOKSELLA VUONNA 2013 KÄYTÄNNÖN KOKEMUKSIA
ASA ASA rekisteri Laki 716/2000 Vna työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta Laki 717/2001 Syöpäsairauden aineille ammatissaan altistuvien rekisteristä.
SISÄINEN Hanke- optimointi
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
PERA turvallisuusjohtamisen tietojärjestelmä osaksi pelastuslaitosten päivittäistä turvallisuustoimintaa (PERA-HANKE) Pelastustoimen tutkimus- ja kehittämishankkeet.
Muutokset matematiikan opetuksessa
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017, Espoo
Tilaustoimitusprosessin kuvaus
Pelastusturvallisuuden vuositilasto 2017
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Yritysesite Toiminta-ajatus kannattaa kirjoittaa tähän
Viestinnän työkalupakki
A2-kieli-info.
Päällekkäisyys ja AFO-ontologia
Pedagoginen ajatuskoe
Kalvosarja on laadittu Global Meal –hankkeessa
MINÄ JA VASTUULLISET RUOKAVALINNAT
Ajanhallinta opiskelussa
12 suositusta pelastustoimen viestinnästä
Pelastustoimen uudistaminen jatkuu - maakuntauudistus etenee
OTA TÄMÄ VIESTI VAKAVASTI!
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
Opettajan pedagoginen ajattelu
Asiatyylin ominaisuudet
Move! ennakkotunti Tämä on pohja, jota voi muokata itselle ja ryhmälle sopivaksi. Itse olen vaihdellut kysymyksiä, lisännyt kuvia, lyhentänyt tekstejä.
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Järjestötieto muutoksessa
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Esityksen transkriptio:

Toisin sanoen… Miten yksinkertaistaa kieltä turvallisuusviestinnässä? Turvallisuusviestinnän opintopäivät Tyrväntö 23.5.2017

Karkkilan tienoo 14.2.2017

Selkeä kieli ei ole sama asia kuin selkokieli

Suomen kielestä Erikoiskielet Yleiskieli Selkokieli Lähde: Selkokeskus Erikoiskielet Yleiskieli Selkokieli Teksti on kirjoitettu asiantuntijoille. Aihetta käsitellään abstraktilla tasolla. Tekstissä käytetään paljon käsitteitä, joiden ymmärtäminen vaatii asiantuntemusta. Teksti on kirjoitettu kaikille suomalaisille. Aihetta käsitellään yleisellä tasolla. Tekstissä selitetään käsitteet, jotka kuuluvat jonkin alan erityissanastoon. Teksti on kirjoitettu lukijalle, jolla on kielellisiä vaikeuksia. Aihetta käsitellään hyvin konkreettisella tasolla. Tekstissä selitetään myös sellaisia sanoja, joita yleiskielisessä tekstissä ei selitetä.

Sinä tunnet ammattitermit, mutta tunteeko vastaanottaja? Palo-osasto Paloilmoitinkeskus ” Paloauto miehistöineen” ”On eteisen tuulikaapissa” ”Koppi, jossa yksi punainen kytkinnappula” ”Alue, joka jää palo-ovien väliin” ”Joku sellainen kapistus, missä on kamalasti nappuloita.” ”Palo- ja pelastuslaitoksen se puoli, joka keskittyy tulipaloihin” ”Näkee, missä tilassa palo on tai mistä ilmoitus tulee.”

Mitä jos vastaanottaja ei ymmärrä viestiämme? Jos viestimme ei mene perille, onko viestintätapamme oikea? onko vastaanottajan (pohja-)tiedot asiasta riittävät? onko vastaanottajan vireystila otollinen viestin vastaanottamiselle? missä yhteydessä viestimme asiasta? Pystyykö vastaanottaja yhdistämään asian oikeaan kontekstiin? onko kielen taso, jota käytät, vastaanottajalle sopiva? Käytätkö ammattisanastoa asiakaskontakteissa? Onko sillä tarkoitus korostaa omaa asiantuntijuuttasi?

Miten yksinkertaistaa kieltä?

Miten yksinkertaistaa kieltä ja saada siitä ymmärrettävämpää? Mieti ensin, kenelle viestisi on tarkoitettu? suurelle yleisölle, lapsille, maahanmuuttajille, … Mikä on pääasia(-t), jonka haluat vastaanottajan ymmärtävän? Mieti kohderyhmä!

  Kiinnitä huomiota: Lauserakenne Suosi lyhyitä, helppoja ja yksinkertaisia lauserakenteita.  www.ku-pelastus.fi  Vaihtoehto: Lääkintäesimies Lääkintäesimies toimii ensihoitajien esimiehenä. Tarvittaessa hän osallistuu vaikeimmin loukkaantuneiden tai sairastuneiden hoitoon. Isommissa onnettomuuksissa lääkintäesimies johtaa ensihoidon toimintaa.

Kiinnitä huomiota: 2. Sanasto Vältä ammattikohtaista erityissanastoa ja muita vaikeita käsitteitä. Mikäli jotain käsitettä et voi jättää pois, yritä selittää se. Vältä yhdyssana”hirviöitä”. Esimerkki: poistumisturvallisuusselvityspyyntö hoitotason ensihoitoyksikkö Pyri esittämään vaikeimmat sanat perusmuodossa. palo-osastoinneillakaan palo-osasto ( -> palo-osastointi ) turvallisuusviestinnällistenkin turvallisuusviestintä ( -> turvallisuusviestinnällinen )

Kiinnitä huomiota: 3. Otsikointi: pääotsikko, mahdolliset väliotsikot Huolehdi, että tekstin sisältö vastaa otsikkoa. Herätä mielenkiinto otsikoilla ja hyvällä aloituksella/johdannolla.   www.if.fi www.pelastustoimi.fi

Kiinnitä huomiota: 4. Kappalejako Kappalejako selkeyttää tekstiä ja tekee siitä helpommin luettavan. Vaihtoehto: PALO-OSASTOINTI Rakennusluvan yhteydessä on määrätty rakennuksen jakamisesta palo-osastoihin. Palo-osastoinnin tavoitteena on rajoittaa palon ja savun leviämistä, turvata poistumista, helpottaa pelastus- ja sammutustoimia sekä rajoittaa omaisuusvahinkoja. Palo-osastointi voi olla toteutettu pinta-ala, käyttötapa- tai kerrososastointina. Pinta-alaan perustuvaa palo-osastointia käytetään, jotta palo-osastossa syttyvä palo ei aiheuta kohtuuttoman suuria omaisuusvahinkoja. Käyttötavaltaan tai palokuormaltaan oleellisesti toisistaan poikkeavat tilat on muodostettava käyttötapaosastoinnilla eri palo-osastoiksi, jos se on tarpeellista henkilöiden ja omaisuuden suojaamiseksi. Rakennuksen eri kerrokset, kellarikerrokset ja ullakko yleensä muodostetaan omaksi palo-osastoksi. Asuinhuoneistot muodostavat yleensä oman palo-osastonsa. www.if.fi ”Kiinteistön omistajan ja haltijan velvollisuudet

Kiinnitä huomiota: ko. ns. em. yms. ao. jne. vs. mm. ts. 5. Lyhenteet Vältä yleisiä ja erityisesti ammattialaan liittyviä lyhenteitä. ko. ns. em. yms. ao. jne. vs. mm. ts. TUVI PEL-JOKE TOJE TIKE KU101 P20

  Kiinnitä huomiota: 6. Kuvat Jos tekstiin liittää kuvan, katso, että kuva tukee tekstiä eikä ole mukana irrallisena, tekstin ”täytteenä”. www.orimattilanapteekki.fi www.kotitapaturma.fi  

Jotta turvallisuusviestintä tavoittaa… Hyvä ”turvallisuusviestijä”: tarvitsee riittävän paljon tietoa asiasta, jotta voi kertoa siitä mahdollisimman selkeästi ja lyhyesti. Mitä vaikeammasta asiasta on kyse, sitä yksinkertaisemmin hän selittää asian, jotta asia tulee ymmärretyksi. sietää epämukavuutta ja työtä, jota kielen yksinkertaistaminen vaatii.

Esimerkkejä tekstin muuttamisesta selkokielelle

Miten tämän voisi sanoa selkokielellä? Onnettomuuksien ehkäisy Pelastuslaitoksen onnettomuuksien ehkäisyn tehtävät Pelastuslaitos toimii onnettomuuksien ehkäisemiseksi ja turvallisuuden ylläpitämiseksi yhteistyössä muiden viranomaisten sekä alueella olevien yhteisöjen ja asukkaiden kanssa. Pelastuslain tavoitteena on, että yksittäiset ihmiset, rakennusten omistajat ja haltijat sekä toiminnanharjoittajat voivat elinympäristössään ja toiminnassaan ehkäistä onnettomuuksia sekä varautua rajoittamaan ja torjumaan onnettomuuksista aiheutuvia vahinkoja ja seurauksia. Pelastuslaki määrittelee eri tahojen vastuut pelastustoimen tehtävien hoitamiseksi. www.pelastustoimi.fi Selkokielellä: Onnettomuuksien ehkäisy Pelastuslaissa on sääntöjä, joiden tarkoitus on parantaa ihmisten turvallisuutta ja vähentää onnettomuuksia. Ihmiset voivat välttää onnettomuuksia ja varautua vaaratilanteisiin, kun he toimivat oikein. Pelastuslaitos ohjaa ja neuvoo näissä asioissa.

Miten tämän voisi sanoa selkokielellä? Pelastuslaitosten onnettomuuksien ehkäisyn tehtävät: Valistus ja neuvonta Pelastuslaitos huolehtii alueellaan pelastustoimelle kuuluvasta valistuksesta ja neuvonnasta, jonka tavoitteena on tulipalojen ja muiden onnettomuuksien ehkäiseminen ja varautuminen onnettomuuksien torjuntaan sekä asianmukainen toiminta onnettomuus- ja vaaratilanteissa ja onnettomuuksien seurausten rajoittamisessa. Linkki tuvi-strategiaan. www.pelastustoimi.fi Selkokielellä: Pelastuslaitosten onnettomuuksien ehkäisyn tehtävät: Pelastuslaitos neuvoo, miten voi vähentää onnettomuuksia ja miten toimia oikein vaaratilanteissa.

Harjoitus Miten sanoisit tämän yksinkertaisemmin? Karkkilan tienoo 14.2.2017

Harjoitus, vaihtoehto tekstiksi selkokielellä Mitä on ensihoito? Kun sairastut vakavasti tai joudut onnettomuuteen, paikalle kutsutaan ambulanssi. Saat heti hoitoa esimerkiksi kodissa tai onnettomuuspaikalla. Tämä hoito on ensihoitoa, ja sitä antavat hoitajat, jotka ovat töissä ambulanssissa. He hoitavat sinua ja vievät sinut sairaalaan, jos tarvitset lisää hoitoa.

Kiitos! ”Jokaisena päivänä pitäisi kuulla vähintään yksi kaunis laulu, lukea hyvä runo, nähdä jokin oivallinen maalaus ja jos mahdollista, puhua muutamia järkeviä sanoja.” Goethe Kiitos! Leena Malinen KM, turvallisuuskouluttaja Keski-Uudenmaan pelastuslaitos leena.malinen@ku-pelastus.fi p. 0400 429568