Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Päivähoidon liikunta.
Advertisements

LIIKUNTA JA KOULUIKÄINEN
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät sekä yliopettajapäivät Seinäjoella Aija Töytäri-Nyrhinen, TtL Projektipäällikkö.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Innovatiiviset hankinnat vauhdittamaan SOTE-kehitystä Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee STM, Meritulli.
Asiakkaan kohtaaminen verkossa Marika Lindström, verkkoviestintä.
Terveys 2000 –seurantatutkimus: fyysisen aktiivisuuden ja kunnon osatutkimus.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Unelma hyvästä urheilusta
Jonot mataliksi Liikettä pienissä tiloissa
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Koulutus 8.5. Liikuntasuositukset, -tutkimukset ja Liikkuva koulu
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Motorinen kehittyminen
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
TE1 Terveyden perusteet
Kokemuksia Hiidiksestä
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Tervetuloa Innokylään
”Meidän opisto”.
Osana sivistysteknologiaa
Luontoliikunta soveltuu kaikille
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Liikkuminen ja liikkumattomuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Leikki-iän tunteet.
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Urheilun Pelisäännöt vanhempien illassa
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2018
SUUNNITELMALLINEN VARHAISKASVATUS
Sisältöalueet esiopetuksessa
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
KIUSAAMISEN EHKÄISYSUUNNITELMA Laadittu:
Maakuntahallituksen puheenjohtaja
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Yhteistyölomake käyttöön myös muille ikäryhmille kuin 4-vuotiaille.
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
5. Eettinen vastuullisuus
Imatran kaupunki liikuntapalvelut
Nuorten seuravalmennus suunnistusseurassa Välitehtävät
Terveiset Yö-ryhmästä
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
VÄHÄN LIIKKUVIEN AKTIVOINTI
Validointi vapaassa sivistystyössä
Ajanhallinta opiskelussa
Liikuntaluokalle Nurmon yläasteelle syksyllä 2019
Suomalaisen urheilijan urapolku
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Yläkouluikäisten tyttöjen. vapaa-ajan fyysinen aktiivisuus
Esityksen transkriptio:

Varhaiskasvatuksen liikuntasuositukset 2005 vs 2016 Mikä muuttui?

Liikuntakasvatuksen suunnittelu ja toteutus Liikuntaympäristö 2005 Liikunnan määrä Liikunnan laatu Liikuntakasvatuksen suunnittelu ja toteutus Liikuntaympäristö Liikuntavälineet Yhteistyö vanhempien kanssa 2016 Vauhti virkistää – vähintään kolme tuntia liikkumista joka päivä Aktiivinen tekeminen innostaa – liika istuminen on ikävää Kohti liikkuvaa elämäntapaa – perhe tärkeä roolimalli Kuuntele – anna lapselle mahdollisuus vaikuttaa Tekemällä taitoja – monipuolisuus kunniaan Ympäristö haastaa ja hauskuuttaa – ulkona unelmat todeksi Välineet ja lelut – innosta kokeilemaan Ohjattu liikunta – onnistumisen elämyksiä Liikunta varhaiskasvatuksessa – jokaisen lapsen oikeus Koko kylä liikuttaa – kaikki yhteistyössä

Liikunnan määrä 2h  3h / päivä 2005 : Painotuksena fyysinen terveys ja kasvu. Huomioitu motorinen kehittyminen = taitojen oppiminen. Ylipainon vähentäminen. 0-3v = omaehtoista muiden rutiinien lomassa, mahdollisuuksien antaminen. 3-6v = erotuksena mainittu 2h reipasta ja hengästyttävää liikuntaa. 2016 : 3h/päivä. Mainittu lisäksi: ruutuaika, liikunnan vaikutukset psyykeeseen, vuorovaikutustaidot ja kognitiiviset prosessit. Jaottelu kevyeen liikuntaan ja vauhdikkaaseen fyysiseen aktiivisuuteen.

Perheen merkitys Korostuu uusissa suosituksissa: Elämäntapojen urautuminen 3v lähtien (Vanhempien rooli esimerkin näyttäjänä ja virikkeiden tarjoajana) Lapsen huomioiminen/kuunteleminen (hektinen arki, tietotekniikka) Vanhoissa suosituksissa: Aikuisen tehtävät korostetusti liitetty liikunnan laatuun

Ohjattu liikunta 2005: Tarkemmat ohjeet sisältöihin, opetustyylit 2016: Ilmapiirin korostaminen, turvallisuuden tunne (fyysinen-, psyykkinen ja sosio-emotionaalinen), palautteen anto0

Välineet 2005: 2016: Luettelo välineistä Helposti saatavilla (myös vapaassa leikissä) Helposti muunneltavissa 2016: Samat + välinevastaava yksikköön ja teknologiaa oikeassa suhteessa

Ympäristö Molemmissa korostetaan ulkoympäristöjen tärkeyttä (esim. rajattomat mahdollisuudet + monipuoliset, muuttuvat ja haastavat alustat ym.  motoriikka) Uudessa suunnitelmassa kosketus luontoon korotettu (kaupungistuminen, alle puolet lapsiperheistä liikkuu yhdessä 1-2 kertaa viikossa)

Yhteenvetona Molemmissa: Liikunnan ja aktiivisuuden positiiviset vaikutukset terveyteen Motoristen- ja havaintomotoristen taitojen oppiminen liikunnan avulla sekä niiden yhteys muuhun oppimiseen Havainnointi (määrä, laatu, vähän liikkuvat, tukea tarvitsevat) Uusimmissa suosituksissa korostetaan aiempaa enemmän Osallisuutta Virikkeitä, omaehtoista liikuntaa Yhteistyötahoja (seuratoimijat, liikuntaa järjestävät yhteisöt) Passiivisuuden katkaisua Kognitiivisten taitojen kehittämistä liikunnan avulla