KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT PS2 LAJM
TEHTÄVÄ Pohdi omaa perimääsi mitkä ulkoiset piirteet voit havaita selvinä itsessäsi ja lähisukulaisissasi? entäpä muut ominaisuudet?
Perimä Antaa kehitykselle ne rajat, joiden puitteissa ympäristön on mahdollista muovata kehitystä
Herkkyyskaudet Biologisen kypsymisen kautta määräytyviä ikäkausia, jolloin jonkin asian oppiminen onnistuu parhaiten
TEHTÄVÄ Onko sinulla sisaruksia? jos on, miten sijoitut sisarussarjaan? Miten oletat, että asemasi sarjassa on vaikuttanut kehitykseesi? jos ei, miten oletat, että ainoana lapsena kasvaminen on vaikuttanut sinuun? Pystytkö päättelemään mahdollisista sisaruksista perimän merkitystä omaan kehitykseesi? Miten suuri kasvatuksen vaikutus on ollut kehitykseesi? Miten suuri kaveriryhmien vaikutus on ollut kehitykseesi?
Kasvatustyylit (1) Ankarat vanhemmat (2) Sallivat vanhemmat THE BEST! (1) Ankarat vanhemmat yksisuuntainen viestintä jopa ruumiillinen kuritus (2) Sallivat vanhemmat lasten ajatusten hyväksyntä vähän tai ei lainkaan kuria (3) Ohjaavat vanhemmat keskustelu lasten kanssa lasten toiminnalle johdonmukaiset rajat (4) Välinpitämättömät vanhemmat lapsi jää heitteille
Judith Rich Harris (s. 1938) Vanhempien kasvatuksen merkitys lapseen on vähäinen ja vertaisten, kuten ystävien vaikutus, on paljon suurempi Onko Judith Rich Harris oikeassa?
TEHTÄVÄ Millaisia odotuksia lukioikäiseen kohdistetaan? millaisia odotukset ovat? kuka tai ketkä kohdistavat odotuksia? vaihtelevatko saman ikäisiin kohdistuvat odotukset eri kulttuureissa?
Erilaisia elinympäristöjä Lähiympäristö perhe ja muut läheiset Etäympäristö yhteiskunta: lait kulttuuri: arvot, sukupuoliroolit, yksilö-/ yhteisökeskeisyys sosiaalinen media Ikäryhmän erityiskokemukset Sosio-ekonominen asema varallisuus ja elintavat
TEHTÄVÄ Miten tämänhetkinen elinympäristönne vaikuttaa kehitykseenne? Miten isovanhempienne elinympäristön vaikutus erosi teidän elinympäristöstänne?
TEHTÄVÄ Pohdi omia valintojasi ja toimintaasi miten luulet niiden vaikuttaneen kehitykseesi? miten luulet niiden vaikuttavan tulevaisuuteesi?
Matteus-vaikutus Kuvaa kehityksen urautumista ”Jokaisella, jolla on, annetaan ja hän on saava yltäkyllin, mutta jolla ei ole, siltä otetaan pois sekin mitä hänellä on” (Matt 25:29)
TEHTÄVÄ Missä Matteus-vaikutus ilmenee? Mitkä tekijät voivat mahdollisesti selittävät Matteus-vaikutusta?
Kehityksen taustavaikuttajat BIOLOGISET TEKIJÄT SOSIO-KULTTUURISET TEKIJÄT YKSILÖN OMA TOIMINTA
Kuvalähteet Suku <http://anna.fi/ihmissuhteet/perhe-ystavat/kysely-millainen-suhde-sinulla-on-sukulaisiisi> Luettu 2.8.2016. DNA <http://www.terve.fi/terveyden-abc/solujen-tarttumismolekyylit-sekaisin-syovassa> Luettu 2.8.2016. Herkkyyskausi <https://fi.pinterest.com/jamielynne0724/jake-learning-to-walk/> Luettu 2.8.2016. Judith Rich Harris <https://www.psychologytoday.com/blog/the-scientific-fundamentalist/200809/the-50-0-50-rule-why-parenting-has-virtually-no-effect> Luettu 2.8.2016. Odotukset ja todellisuus <http://www.huffingtonpost.com/michelle-gilman/how-giving-up-my-expectations-made-me-a-better-mother_b_9172102.html> Luettu 16.6.2016.
Kuvalähteet Pilvenpiirtäjäjät <http://www.e-architect.co.uk/chicago/evolution-skyscraper-conference> Luettu 2.6.2016. 50-luvun elinympäristö <http://parastasavonlinnassa.fi/elamaa-50-luvulla/> Luettu 2.8.2016. Valintatilanne <http://mysolar.com/how-to-choose-a-home-solar-panel/> Luettu 2.8.2016. Matteusvaikutus <http://blog.allaboutlearningpress.com/matthew-effect-in-reading/> Luettu 16.6.2016. Matteus <http://scienceblogs.com/pontiff/2008/12/30/a-curmudgeons-and-improvs-guid-1/> Luettu 2.8.2016.