Verkko-ohjaus asiantuntijoiden näkökulmasta

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Työhönvalmennuksella työelämään
Kokemuksia sähköalan näytöistä Oppilaitoksessa ja työssäoppimispaikalla.
MASTO-Finna ja tiedonhankinnan ohjaus
Lapista tulevaisuus Lapin korkeakouluista valmistuneet työelämässä.
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Diabeetikoiden hoitotyytyväisyys Suomessa. Taustaa •Kansallisen diabetesohjelman, Dehkon, yhtenä tavoitteena on, että diabeetikot hallitsevat omahoidon,
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Toteutuminen 2 ryhmää, TAO ja TAKK verkkotaitojen opetuspäivää 7 viikon lähiopetusjakson aikana Käytössä.
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Hoitajan ja muistisairaan välisen vuorovaikutuksen tukeminen
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Ura- ja rekrypalvelut Uraseurannat 5 vuotta valmistumisesta Vuosina 2003 ja 2005 valmistuneille Sijoittumisseurann at 1 vuosi valmistumisesta
Maahanmuuttajan työssäoppimisen ohjaamisen erityispiirteet
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
Savonia-ammattikorkeakoulu Liiketalous Kuopio | Opinnäytetyön nimi Tekijä: Etunimi Sukunimi Ohjaaja:
Valmentajana ja ohjaajana toimiminen Erilaisten ryhmien ja yksil ö iden kohtaaminen: Vinkkejä ohjaamiseen Riikka Juntunen, Heli Laitinen, Sari Rautio,
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Y LEISTÄ Vanhempien ja opettajan erilaisia näkemyksiä lapsen toiminnasta ryhmän jäsenenä Yleensä puhutaan kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä Vanhempien.
Sanaton viestintä Sanattoman eli nonverbaalisen viestinnän osa-alueet:
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Erityisopiskelijoiden työssäoppimisen kokeilu- ja kehittämishanke TUETUN TYÖSSÄOPPIMISEN MERKITYS KOULUNKÄYNTIAVUSTAJAN NÄKÖKULMASTA Leena Koivisto
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
MITÄ VIESTINTÄ ON? Vuorovaikutusta eli yhteyttä toisiin ihmisiin ja ympäristöön Sosiaalista vaihtoa, jossa osapuolet vaihtavat keskenään mielipiteitä,
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Suuttumuksen hallinta
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Potilasohjaus- ja neuvonta hoitotyössä  Onko elintapojen muutos mahdollista?  Mitä vaatii onnistuakseen? -hoitajalta? -potilaalta/asiakkaalta.
OPPISOPIMUSNUOREN OHJAAMINEN TYÖPAIKALLA RAKENNUSAINEITA NUORTEN MODUULIN SUUNNITTELUUN Työpaikkakouluttajat valmentaen vahvoiksi- hanke 2015.
Tervetuloa koulutukseen!. Ryhmätilanteet ja sanaton viestintä.
Vertaisryhmät vanhemmuuden tukena Kotipuu. VÄESTÖLIITON KOTIPUU TAVOITE Maahanmuuttajataustaisten perheiden psykososiaalinen hyvinvointi KOHDERYHMÄ -Julkisen.
Soveltuu hyvin esim. käden- ja työvälineiden asentojen näyttämiseen vaiheittaisena esim. työjärjestyksen osoittamiseen työvälineiden havainnollistamiseen.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen Pekka Linna, Koulutuksen arviointikeskus.
OIKEUDENMUKAISUUS Luku 15 – Ydinsisältö. Oikeudenmukaisuus tärkeä yhteiskuntaetiikan ja uskontojen käsite oikeudenmukaisuuden vaatimusten periaatteet:
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Kokemusten vaihtoa ja keskustelua
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Oppimisen, opiskelun ja opetuksen mallintaminen
Ihmisen vaikutus ilmaston lämpenemiseen on tosiasia.
Oppimisen moninaisuudesta Jyväskylä Arto Riihimäki SEL ry.
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Kelpo-hanke Amisto
Tietoa välittävä puheenvuoro
VIESTINTÄ.
VIESTINTÄTAIDOT - VERKKOTOTEUTUS, 2017
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
MAAHANMUUTTAJIEN AMMATILLINEN KUNTOUTUS -TYÖPAJAN KOOSTE
VAAROJEN TUNNISTAMINEN
Mamu-Mappaus Pedaali-hanke
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Kehittämisen jatkoyhteistyöstä sopiminen
Omaopettajatoiminta Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa
Paremmat eväät työnhakuun – ohjauksen sähköiset käytänteet
Esityksen transkriptio:

Verkko-ohjaus asiantuntijoiden näkökulmasta Arja Heikelä-Välimäki opinnäytetyön tekijä VTM (viestintä) kouluttaja

OPINNÄYTETYÖN TARKOITUS Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiantuntijoiden kokemuksia verkko-ohjaamisesta verrattuna kasvokkaiseen ohjaukseen Viestinnän näkökulma Tarkoituksena myös selvittää asiantuntijoiden näkemyksiä verkko-ohjaamisessa tarvittavista taidoista ja verkko-ohjauksen kehittämismahdollisuuksista

OPINNÄYTETYÖN TOTEUTTAMISESTA Haastattelukutsu lähetettiin kaikille niille, jotka olivat osallistuneet sopeutumisvalmennuksen asiantuntijaohjaajina sekä kasvokkaisiin että verkkotapaamisiin Haastattelut toteutettiin sähköpostihaastatteluina Teoreettinen viitekehys rakentui verkko-ohjauksen, verkko-oppimisen ja erityisesti verkkoviestinnän alueilta

TULOKSIA Ohjausmuotojen välillä on eroja erityisesti: - verbaalisen ja non-verbaalisen viestinnän määrässä - keskustelun dynamiikassa - havainnollistamisessa Eroista huolimatta ohjaaminen toimii molemmissa samojen periaatteiden mukaan eikä ohjaajan ja osallistujan rooleissa näy eroja Tuloksista käy ilmi konkreettisia asioita, joita verkko-ohjaajan on otettava huomioon Tulokset eivät osoita kummankaan muodon paremmuutta

SANALLINEN VS SANATON VIESTINTÄ Kameran välittämänä ilmeitä ja eleitä on vaikeaa huomata ja tulkita – viestintä painottuu sanalliseen viestintään Sanattoman viestinnän vähäisyys vaatii ohjaajaa panostamaan sanalliseen ilmaisuunsa - kiinnittämään huomiota artikulointiin, äänenpainoihin sekä puheen tauottamiseen Kasvokontakti yksittäiseen osallistujaan ei ole mahdollista - ohjaajan on muilla keinoilla osoitettava huomioivansa osallistujat Kaikkien osallistujien huomiointi vaatii myös erityistä keskittymistä

KESKUSTELUN DYNAMIIKKA Osallistujien on vaikeaa huomata toisten osallistujien nyökkäyksiä, pään puristuksia tai hyväksyviä/ paheksuvia katseita – keskustelun dynamiikka ei toimi samoin kuin kasvokkain Puheenvuorojen jakamisesta ja keskustelun etenemisestä tulee ohjaajan tehtäviä Myös osallistujat joutuvat panostamaan sanalliseen viestintään – ohjaajan tehtävä on neuvoa tässä

OHJAUKSEN YMPÄRISTÖ, HAVAINNOLLISTAMINEN Kameran rajaama tila rajoittaa ohjaajan toimintaa Tausta, äänentoisto, liikkuminen – poikkeaa kasvokkaisesta Havainnollistaminen on haastavampaa kuin kasvokkaisessa ohjauksessa – esim. liikkeiden näyttäminen Osallistujia ei voi ”sijoittaa” ohjaajan haluamiin paikkoihin – vaikutus ryhmädynamiikkaan Osallistujat yleensä kotonaan – miten eliminoida häiriöt ja taustaäänet

OHJAAJAN TAIDOT Verkko-ohjaajalta vaaditaan tietoa verkko-ohjaamisen erityispiirteistä sekä taitoa sopeuttaa ohjaustyötään verkon ominaispiirteiden mukaisesti Ohjaajan tulee suunnitella ohjaustilanteet nämä erityispiirteet huomioiden (sanallinen, sanaton, keskustelun ohjaaminen, havainnollistaminen) Osallistujien valmentaminen ennen verkkoyhteyttä – sanallinen viestintä, puheenvuorojen pyytäminen, häiriötön ympäristö (luottamuksellisuus kärsii, jos taustalta kuuluu muiden ääniä) Tietotekniset taidot eivät erityisesti nousseet esiin vastauksissa

KEHITTÄMISEHDOTUKSIA kasvokkaisten tapaamisten ja verkkokeskustelun yhdistäminen toteutustavat tulisi voida yhdistää toimivaksi kokonaisuudeksi yhteydenpidon aktivointi verkkotapaamisten välillä osallistujien ennakkokysymyksiin panostaminen useampien henkilöiden perehdyttäminen verkko-ohjaukseen ohjaukseen käytettävän tilan muunneltavuus ja rauhallisuus

TULEVAISUUDESTA Vastaajien mielestä verkko-ohjaus on: hyvä lisä perinteisten tapaamisten rinnalle taloudellinen/kustannustehokas ohjauksen muoto joustava, lisää osallistujien tasa-arvoa Vastaajat miettivät: säilyykö vertaistuki keskeisenä osana sopeutumisvalmennusta myös verkkototeutuksissa miten ryhmän yhteydenpito jatkuu kurssin jälkeen

KIITOS MIELENKIINNOSTANNE!