Filosofian ja ET:n kysymystyypit

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kokemuksia ja kommentteja arvioinnista Rehtori Maija Vehviläinen Lahden Diakoniasäätiö Lahden diakonian instituutti.
Advertisements

Ylioppilastutkin to. YO-kokeiden rakenne: PAKOLLISET AINEET (4 kpl) KAIKILLE PAKOLLINEN: Äidinkielen koe tai Suomi toisena kielenä KOLME PAKOLLISTA SEURAAVISTA.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
FILOSOFIAN KOE YLIOPPILASKIRJOITUKSISSA. Kokeen sisältö -Koetehtävät perustuvat kursseihin FI1-FI tehtävään riittävät 1. kurssin tiedot -Myös oppiainerajat.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Kodin ja koulun välinen yhteistyö
Innovaatioseteli INNOVAATIO-OSAAMISTA YRITYKSEESI
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Bridgekurssi BK-Slam ª©¨§
Miten Aloittaa Valokuvaus Liiketoimintaa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tuotteen dokumentointi
HAALARIMERKKI- KOKEILU
Tietokanta (database) on kokoelma tietoja, jotka liittyvät tavalla tai toisella toisiinsa (esim. henkilö -> auto -> katsastus aika -> …) Tietokannan (relaatiomalli)
Sosiaalialan tutkimuksen päivät , Rovaniemi
The 9 block vision processing model
Kuusela: Tietoaika Lähde: Kuusela 2000: 57.
Sairaalatekniikan päivät Kuopio
Innokylän arviointimittari
Sähköinen ylioppilaskoe filosofiassa
PILKKU.
VANHEMPAINILTA ABIEN.
Sähköinen avustushaku
Prosessi uusien organisaatioiden mukaan ottamiseksi Tuuliin
Filosofian ja ET:n kysymystyypit
Taidesampo päivitys v taiteen tuntemus - kulttuurinen osaaminen.
Tekstinhuoltoa 3.
Luku- ja tenttivihjeet 10
Johtaa parempaan (Kohti hyvää elämää) Suojelee
Terveystiedon ainereaali
Työpaja 3 Sähköinen YO-koe.
Elämänkatsomustiedosta, oppiaineen oikeutuksesta ja traditioista
Finský intensivní Titta Hänninen.
Relativismi Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa
YO-kokeen tehtävätyypit
2. tieto osana maailmankuvaa
KE6 – Kemian kertauskurssi
Ready, steady. FLY FURTHER. Kansainvälisyys on taitolaji katja
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
RASKAUSPOLKU - sähköinen sikiöseulonta-ajanvaraus
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
OSA IV SÄÄSTÄMINEN JA TALOUDEN SUUNNITTELU
Kuntoutuksen kuumat perunat
Tiimitoimintamalli arkipäivän työssä
TEHTÄVÄT KIITETTÄVÄ = Keskityin tehtäviin koko ajan. Yritin parhaani. Sain tehtyä kaikki tehtävät. Suurin osa vastauksista oli oikein. Korjasin / täydensin.
PDPP-työpaja Mitä tehdään?.
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
CLT132 Tehtävät (viikko 7).
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Muutokset matematiikan opetuksessa
Terveiset Yö-ryhmästä
Polut hoitoon ja kuntoutukseen – projekti OTE7
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
Opinnäytteiden sähköinen arkistointi yliopistoissa
Ajanhallinta opiskelussa
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Ohjeistus Etene tässä olevien ohjeiden mukaan.
Hyvinvointi- ja terveyserot -sivusto
Toiselle vuosikurssille
Komponenttikirjasto Käyttöohje.
Luku x Luvun otsikko Jakso III Perhe ja perintö.
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
OPO2 Jatko-opinnot ja työelämä- luennot
Luonnontiedeaiheinen projekti
Luokat A Minna Mäkelä 19B Satu Mäkinen 19C Juha Käkilehto.
Laatukriteeripuu – asiakastarpeen jäsentely – (CTQ tree)
Esityksen transkriptio:

Filosofian ja ET:n kysymystyypit Yliopistonlehtori Eero Salmenkivi Kasvatustieteellinen tiedekunta

Filosofian ja ET:n ainereaalin tehtävätyypit Tehtävätyyppejä on neljä. (Ainereaaliohjeistus 2004.) Perinteinen tehtävätyyppi on essee. Aineistotehtävä, joita on jo aiemmin ollut muissa reaaliaineissa ja joissa tarkoituksena on analysoida eri tavoin kysymystä yhden tai useamman hieman aiempaa yo-kirjoituskäytäntöä pidemmän tekstikatkelman pohjalta. Ongelmanratkaisut/dilemmat/probleemat, joissa ratkotaan esimerkiksi eettisiä tai loogisia ongelmia. Näitä oli jo yleisreaalissa, mutta myös ainereaalissa melko vähän. Uusi tehtävätyyppi (2006) oli moni- (2- tai 3-)osaiset tehtävät.

Essee Akateemisen esseen tehtävänannon perinteinen muoto on ”arvaa/toista mitä minä (kysyjä) ajattelen”. Esimerkkejä (ensimmäinen yleisreaalin ajalta) K01t1 Havainto tietoa perustelevana tekijänä K08t7. Positiiviset oikeudet hyvinvointivaltion moraalisena perustana. (Ainoa? ainereaalin aikainen). Tehtävänannon etu on sen väljyys. Lähtökohtana muistitieto, mutta mahdollisuus mennä paljon pidemmälle -> erotteleva. Tehtävänannon muoto on tosi ongelmallinen, ja se on lähes kadonnut (yleisreaalissa vielä n. ¼ tehtävistä filosofiassa).

Essee, tehtäväksianto kysymyksenä Akateemisen esseen tehtävänannon toinen perinteinen muoto on kysymys: S07t6. Mitä tietoteorettisia perusteita on uskoa, että aistihavaintojen eli ilmiöiden takana on jotain? Täsmennykseksi ja avuksi tästä tuli usein kysymyssarja: S07t5. Voidaanko kuvitella tiede, joka ennustaa ihmisen valinnat ja teot kaikissa tilanteissa samalla tavalla kuin luonnontiede ennustaa luonnon tapahtumat? Millaisia vaikeuksia tuollaisen tieteen kehittäminen kohtaa?

Essee, kysymys tehtäväksiantona, ongelmia Kysymyssarja voi auttaa, mutta helposti se tuottaa monen fokuksen ongelman – eli kysytään liian monta asiaa. 2010-luvulla eri kysymyksistä on YOssa yleensä joko tehty apulauseita tai omia kohtiaan -> aineistotehtävien (kun annetaan apumateriaalia) ja moniosaisten tehtävien yleistyminen (ja monipuolistuminen). Perusongelma kysymyksessä tehtävänantona on, ettei se määrittele vastaukselta kaivattua kognitiivista tasoa. Filosofiassa tosin oletus on, että aina pitää panna parastaan, mutta tämä johtaa kokelaan helposti ongelmiin ajankäytössä ja opet ongelmiin arvioinnissa (kun kysymykset eivät lukiolaiselta kuitenkaan vaadi samaa).

Aineistotehtävä Tarkoituksena on analysoida eri tavoin jotain aihepiiriä yhden tai useamman tekstikatkelman pohjalta. Vastaa hyvin useita LOPS tavoitteita. Antaa mahdollisuuden tuoda filosofian perinnettä mukaan motivoivalla tavalla. Esimerkiksi historiassa ja yhteiskuntaopissa yleinen (ja suosittu) tehtävätyyppi. Taustaidea: kun kokelaalle annetaan tehtäväksiannossa paljon aineistoa, päästään testaamaan taitojen eikä muistitiedon osaamista. Monipuolistuu sähköisessä.

Moniosaiset tehtävät Tullut uutena ainereaaliin lisäämään tehtävien erotteluvoimaa. Ollut käytännössä 2- tai 3-osaisia tehtäviä. Alun perin tehtävissä oli kohdat a–b tai a–c, ja kukin kohta tuotti saman pistemäärän eli kokonaispistemäärän (6 pistettä) jaettuna alakohtien määrällä. Osioissa on usein vaikeuserottelu: helppo a)-kohta on tarkoitettu sitä varten, että peruskurssin hyvin arvosanoin suorittanut kokelas voi saada läpipääsyyn tarvittavat pisteet ja vaikeammat kohdat puolestaan erottelevat parempia vastauksia. Tämä on ollut osin ongelmallista isommissa sähköisen kokeen aineistoissa.

Moniosaiset tehtävät, ohjeistus Tehtävätyypin arvostelussa ohjeistettiin, että siirtymäajan jälkeen (v. 2009 alusta) arvioinnissa vähennetään piste, jollei kohtia ole selvästi erotettu. Tästä ei ole aivan absoluuttisesti pidetty kiinni. Ongelma osin poistunut sähköistämisen myötä, kun eri kohdilla on erilliset vastauslaatikot. → uusia ongelmia Joka tapauksessa ohjeistuksessa kannattaa korostaa eri kohtien selkeää erottamista.

Moniosaisien tehtävien kehitys Tehtävätyyppi on monipuolistunut ja laajentunut. Pistejaossa variaatiota (kerran jopa a=5, b=1), Vaikeusvaihtelussa erilaisia versioita. Ollut käytännössä 2- tai 3-osaisia tehtäviä. Alun perin tehtävissä oli kohdat a–b tai a–c, ja kukin kohta tuotti saman pistemäärän eli kokonaispistemäärän (6 pistettä) jaettuna alakohtien määrällä. Sähköinen koe (30 pisteen tehtävät) mahdollistaa ehkä jopa 4-osaiset tehtävät. Lisäksi tullut lyhyitä 4+-osaisia tehtäviä, joissa haetaan määritelmää yms.

Ongelman ratkaisu, dilemma ym. Erittäin hedelmällinen tehtävätyyppi, mutta jäänyt harvinaiseksi. Vaikeuksia: Riittääkö täysiin pisteisiin, että tajuaa? Vaikea muotoilla riittävän huolellisesti?