Oppilaitosten tarkastusmalli terveyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämisestä Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti Terve Kunta -verkoston seminaari 24.3.2017
Miksi oppilaitokset pitää tarkastaa monialaisesti? Säädösten mukaan lapsilla ja nuorilla on oikeus terveelliseen, turvalliseen ja hyvinvoivaan opiskelukouluympäristöön ja yhteisöön riippumatta paikkakunnasta Eri viranomaisilla ja muilla toimijoilla on velvoite ja tehtäviä huolehtia tämän toteutumisesta – tarkastukset erinomainen keino toimia laajasti ja monialaisesti yhdessä Oppilaitosten tarkastaminen on tärkeä osa oppilaitoksen yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti
Lainsäädäntöpohja ja velvoitteet oppilaan ja työntekijän näkökulmasta Turvallinen opiskeluympäristö/oppilas ja opiskelija Perusopetuslaki 628/1998 Lukiolaki 629/1998 ja laki ammatillisesta peruskoulutuksesta 630/1998 Yliopistolaki 558/2009, ammattikorkeakoululaki 932/2014 Asia kirjattuna myös opetussuunnitelman ja tutkintojen perusteisiin Terveydensuojelulaki 763/1994 ja -asetus 1280/1994 velvoittavat terveydensuojelua tarkastamiseen/työntekijä yhteistyövelvoite Valviran ohjeissa, valvontaohjelmassa ja asetuksessa 338/2011 sidotaan tarkastus osaksi monialaista tarkastusta Samansuuntaisia oppilaitoksiin liittyviä tehtäviä on myös muiden viranomaisten työtä ohjaavissa säädöksissä 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti
Säädöspohja tarkastusten järjestämisestä Terveydenhuoltolaki 1326/2010: tarkastus on määritelty koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yhdeksi tehtäväksi Valtioneuvoston asetus 338/2011: velvoite tarkastukseen laajassa yhteistyössä eri toimijoiden ja myös oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013 Koskee esi- ja perusopetusta, lukioita ja ammatillisia oppilaitoksia velvoittaa kaikkia opiskeluhuollon toimijoita yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön, jolla edistetään oppilaitos- ympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta sekä hyvinvointia yhteisössä 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti
Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti Opas on tehty yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos/THL Sosiaali- ja terveysministeriö/ STM Opetushallitus/OPH Kuntaliitto Opetusalan Ammattijärjestö/ OAJ Työterveyslaitos/TTL Tiedä ja toimi -kortti 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti
Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U. Tarkastuksen sisältö 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U.
Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U. Tarkastuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuvat tahot 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U.
Tarkastuksen kokonaisuus 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U.
Oppilaitoksen tarkastustilaisuus 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U.
Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U. Monet tarkastukseen liittyvät viranomaistehtävät ovat kunnan vastuulla 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U.
Oppilaitosten tarkastusmalli / Korpilahti Ulla Tarkastusten toteutuminen peruskouluissa vuonna 2015 (TEA-tiedonkeruu, n = 2 013) Lakisääteinen tarkastus oli tehty 80 % kouluista kolmen vuoden määräajoin, 10 % ei tietoa tarkastuksen ajankohdasta Neljässä prosentissa tarkastusta ei ollut tehty lainkaan Lähteet: Wiss ym. 2016, Korpilahti & Kolehmainen 2016 Taulukko 1. Tarkastusten turvallisuussisältöjen toteutuminen (TEA 2015) Osa-alue Huomioitu tarkastuksessa, ei puutteita % Puutteita oli havaittu ja ne korjattu % Puutteita havaittu, ei vielä korjattu % Ei tietoa tai asiaa ei ollut huomioitu % Sisätilojen vaaranpaikat 62 16 8 15 Ulkotilojen vaaranpaikat 45 19 10 25 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Korpilahti Ulla
Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti Kiitos! 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti