Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
Advertisements

Kouluterveydenhuolto Koulutulokkaan vanhempainaamu.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
Terveyden edistämisen asiantuntemus sote –uudistuksessa. Kuntajohdon kysely ja TEAviisari Terve Kunta –verkostotapaaminen Helsinki Osastojohtaja.
Opiskeluhuollon palvelut Marke Hietanen-Peltola, LT, ylilääkäri Oikeus oppimiseen
Susanna Fagerlund-Jalokinos1 Opiskeluterveydenhuollon kehittäminen THL: lla 2015.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Suomen YK-liiton toimintastrategia hallitukselle
SAJO Riika KOULUJEN JA OPPILAITOSTEN TURVALLISUUTTA EDISTÄVÄ VALTAKUNNALLINEN KEHITTÄMISVERKOSTO.
Etelä-Suomen Sote-alue (järjestämisvastuu) Etelä-Suomen neuvottelukunta Verkosto kaikkien eri toimijoiden kesken. 1-2 krt vuodessa puolen päivän työseminaari.
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Markkula1 Ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelma − muuttunut lakipohja Yhdessä enemmän! Poikkihallinnollinen työ hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
Projekteista pysyviksi käytänteiksi Sakari Kainulainen Sokran hanketyöpaja , Kuopio.
PITKÄLAHDEN JA PYÖRÖN KOULUT.  Rehtori (toimii ryhmän vetäjänä)  Apulaisrehtori  Apulaisjohtajat  Kouluterveydenhoitajat  Koululääkärit  Koulupsykologi.
Onko yhteisöllinen oppilashuolto pelkkää haihattelua?
Asumispalvelut Erityishuolto-ohjelmat
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opiskeluterveydenhuolto
Ammattiopisto on mylly elinikäisen oppimisen virrassa
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Opiskeluterveydenhuollon valvonta
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Hyvinvointiraportti-hanke
Miten koulu ympäristönä edistää terveyttä, turvallisuutta ja toiminnallisuutta
Peacekeeper -toiminta
Nopolan koulu Opettajien veso
Tervetuloa Innokylään
Mitä osallisuus voisi olla?
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Sosiaalialan tehtävärakenne
Esityksen nimi / Tekijä
Strategiset ohjelmat hyvinvointia rakentamassa - kommenttipuheenvuoro Tilaajapäällikkö Taru Kuosmanen T A M P E R E E N K A U.
Sosiaalihuollon ammattihenkilöiden valvontaa 1. 3
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Risto Kuronen Vastuuvalmistelija
Ajankohtaista ennakkoarvioinnista Terve Kunta –verkostolle
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Lukion opiskeluhuolto
Terveysteknologia terveemmän elämän puolesta
Alueellinen yhteistyö hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali ja terveys Kuntaliitto
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Avustussääntö Hyvinvointipalvelut Vanhusneuvosto
Lausunnossa suositellaan Mäntykankaan jaksoa
Lainsäädäntö Valtion lupa- ja valvontaviraston on tarkoitus aloittaa toimintansa alkaen. Ehdotus Valtion lupa- ja valvontaviraston perustamisesta.
Nykymaailman haastavimmat uhkat usein
Ohjaus ja yhteistyö: toimeenpanosuunnitelman tilanneraportti Maritta Korhonen (puheenjohtaja) Minna Saario (sihteeri)
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Validointi vapaassa sivistystyössä
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Tilapäinen työskentely ei-laillistettuna sosiaalityöntekijänä kunnassa – Talentian linjaus
Mitä uutta töissä.fi-palveluun?
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Työelämätoimikuntien tehtävät pähkinen kuoressa
HYVINVOINTITIEDON KLINIKKA
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
EUTR – Toimeenpano ja valvonta Suomessa Marko Lehtosalo
Näkökulmia kunnalliseen nuorisotyöhön
Opiskeluterveydenhuollon kehittäminen Lapessa Opiskeluterveydenhuollon verkosto Marjaana Pelkonen, STM 8/29/2019 Etunimi Sukunimi.
Kristiina Laitinen Opetusneuvos Opetushallitus
Osaamisen ennakointifoorumi
Esityksen transkriptio:

Oppilaitosten tarkastusmalli terveyden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämisestä Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti Terve Kunta -verkoston seminaari 24.3.2017

Miksi oppilaitokset pitää tarkastaa monialaisesti? Säädösten mukaan lapsilla ja nuorilla on oikeus terveelliseen, turvalliseen ja hyvinvoivaan opiskelukouluympäristöön ja yhteisöön riippumatta paikkakunnasta Eri viranomaisilla ja muilla toimijoilla on velvoite ja tehtäviä huolehtia tämän toteutumisesta – tarkastukset erinomainen keino toimia laajasti ja monialaisesti yhdessä Oppilaitosten tarkastaminen on tärkeä osa oppilaitoksen yhteisöllistä opiskeluhuoltotyötä 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti

Lainsäädäntöpohja ja velvoitteet oppilaan ja työntekijän näkökulmasta Turvallinen opiskeluympäristö/oppilas ja opiskelija Perusopetuslaki 628/1998 Lukiolaki 629/1998 ja laki ammatillisesta peruskoulutuksesta 630/1998 Yliopistolaki 558/2009, ammattikorkeakoululaki 932/2014 Asia kirjattuna myös opetussuunnitelman ja tutkintojen perusteisiin Terveydensuojelulaki 763/1994 ja -asetus 1280/1994 velvoittavat terveydensuojelua tarkastamiseen/työntekijä yhteistyövelvoite Valviran ohjeissa, valvontaohjelmassa ja asetuksessa 338/2011 sidotaan tarkastus osaksi monialaista tarkastusta Samansuuntaisia oppilaitoksiin liittyviä tehtäviä on myös muiden viranomaisten työtä ohjaavissa säädöksissä 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti

Säädöspohja tarkastusten järjestämisestä Terveydenhuoltolaki 1326/2010: tarkastus on määritelty koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yhdeksi tehtäväksi Valtioneuvoston asetus 338/2011: velvoite tarkastukseen laajassa yhteistyössä eri toimijoiden ja myös oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013 Koskee esi- ja perusopetusta, lukioita ja ammatillisia oppilaitoksia velvoittaa kaikkia opiskeluhuollon toimijoita yhteisölliseen opiskeluhuoltotyöhön, jolla edistetään oppilaitos- ympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta sekä hyvinvointia yhteisössä 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti

Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti Opas on tehty yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos/THL Sosiaali- ja terveysministeriö/ STM Opetushallitus/OPH Kuntaliitto Opetusalan Ammattijärjestö/ OAJ Työterveyslaitos/TTL Tiedä ja toimi -kortti 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti

Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U. Tarkastuksen sisältö 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U.

Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U. Tarkastuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuvat tahot 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U.

Tarkastuksen kokonaisuus 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U.

Oppilaitoksen tarkastustilaisuus 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U.

Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U. Monet tarkastukseen liittyvät viranomaistehtävät ovat kunnan vastuulla 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Hietanen-Peltola M. & Korpilahti U.

Oppilaitosten tarkastusmalli / Korpilahti Ulla Tarkastusten toteutuminen peruskouluissa vuonna 2015 (TEA-tiedonkeruu, n = 2 013) Lakisääteinen tarkastus oli tehty 80 % kouluista kolmen vuoden määräajoin, 10 % ei tietoa tarkastuksen ajankohdasta Neljässä prosentissa tarkastusta ei ollut tehty lainkaan Lähteet: Wiss ym. 2016, Korpilahti & Kolehmainen 2016 Taulukko 1. Tarkastusten turvallisuussisältöjen toteutuminen (TEA 2015) Osa-alue Huomioitu tarkastuksessa, ei puutteita % Puutteita oli havaittu ja ne korjattu %   Puutteita havaittu, ei vielä korjattu % Ei tietoa tai asiaa ei ollut huomioitu % Sisätilojen vaaranpaikat 62 16 8 15 Ulkotilojen vaaranpaikat 45 19 10 25 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Korpilahti Ulla

Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti Kiitos! 24.3.2017 Oppilaitosten tarkastusmalli / Ulla Korpilahti