Tiedolla johtaminen -Esperin näkökulma Meri Tikka Ruotsi, Suomi, Kenia… Tiedolla johtaminen -Esperin näkökulma Meri Tikka Esper-hankekoordinaattori, LL
Teemme integraatiota – Miten sitä mitataan Nykyisillä mittareilla mitataan erikseen Terveyspalvelut ESH / PTH Sosiaalipalvelut Integraation myötä koko palveluketjun mittarit yhdistyvät Mittaroitavia kokonaisuuksia koko kuntayhtymän tasolla Mielentalo Kuumasairaala Vastaanottoalue Perhetalo
Palvelupolun sujuvuuden mittaaminen Asiakaslähtöisyys keskiössä Miten mittaamme asiakkaiden palvelupolun sujuvuutta? Miten saamme tiedon, että asiakkaan palvelupolut selkenevät ja palvelua saisi nykyistä paremmin ”samalta luukulta” Tavoitteena lähemmäs ”yhden pysähdyksen taktiikkaa”?
Mitä hyötyä mittaroinnilla tavoitellaan? Palveluiden laatumittarit Saavutettavuus Asiakaspalautteet Organisaation tehokkuus Läpimenoajat, jonotiedot Palveluiden peittävyys Tuottavuus Palveluiden vaikuttavuus = terveyshyöty/ hyvinvoinnin lisääntyminen Uusintahoitojaksot, uusintaleikkaukset Jatkossa tulossa 15D-mittaristo (elämänlaatukysely) Pilotoidaan digi-sote –hankkeessa?
FCG konsulttina tuottavuuden tarkastelussa Esperissä on 10 % tuottavuusvaade Kuntayhtymän valtuustolta investoinnin hyväksymisen yhteydessä 5/2015 Konsultilta pyydetään apua: Tuottavuusmittariston määrittelyyn Kuinka vastaamme 10% tavoitteeseen Kustannusten leikkaaminen vai palveluiden lisääminen Loppuraportti vielä tulematta Ehdotetaan käytettäviä mittareita Mittariston käyttöönotto koko kuntayhtymässä
Tasainen toiminta on tehokkuuden tae Toiminnan suunnittelu Resurssien hallinta
Ajankäytön kartoitus huomioitu huonetilasuunnittelussa ESH:n lääkäreiden työajan jakautuminen → Työtehtävät joissa potilas/asiakas ei ole läsnä, voidaan tehdä muuallakin kuin vastaanottohuoneissa
Mittaritietoa mukaan päivittäisjohtamiseen Visuaalinen johtaminen Nopeat taulupalaverit Päivittäin/viikoittain? Reaaliaikaisuus Lisää tietoisuutta mitä ympärillämme tapahtuu Kehittämistarpeet nousevat yhdessä esille Mahdollistetaan esimiehille helppo pääsy katsomaan mittaritietoja Pilotti alkamassa
Esperin näkökulma Tilatehokkuus Integraatio Segmentointi Tilat aiempaa tehokkaammassa käytössä Miten tilojen käyttöä halutaan jatkossa mitata ja raportoida? Integraatio Samalla käynnillä enemmän palvelua ja lisäarvoa Muutos nykyisen mittaamisen yksikkökeskeisyydestä kokonaisten asiakaspolkujen mittaamiseen Segmentointi Jatkossa palveluiden segmentointi ja siihen liittyvät mittaamisen haasteet