Terveystutkimuksen näkökulmat – mitä voidaan mitata? s. 18

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
tel: TUTKIMUSPRAKTIKUM
Advertisements

Artikkelin kriittinen arviointi - havainnoivat tutkimukset
TUME II / Tilastollinen osuus
7 Terveyden tutkiminen.
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
AINEISTOLÄHTÖINEN (eli LAADULLINEN) TUTKIMUSPROSESSI
MITÄ ON PSYKIATRINEN EPIDEMIOLOGIA?
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Ä IDINKIELEN OPETUSTIETEEN TUTKIMUSMENETELM Ä T Yleist ä tutkimuksen luonteesta ja menetelmist ä Kokeellinen tutkimus Ex post facto – tutkimus Seurantatutkimus.
* ”Urheilija ei tervettä päivää näe” * ”Nuorille tehdään nykyisin paljon raskaudenkeskeytyksiä.” * ”Suklaa suojaa korkealta verenpaineelta.” * ”Kahvi.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
Ea 3. 2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd
Tutkimuksen vaiheet Aiheen valinta ja rajaaminen Ongelmien asettaminen
2 Tutkimuksen suunnittelu
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Terveystutkimuksen näkökulmat – mitä voidaan mitata? s Lääketieteellinen terveys * Paino, pituus, näkö, kuulo… * Laboratoriokokeet (virtsa, veri,
UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ Tutkimussuunnitelma Jaakko Seikkula
Jarl Wahlström MITEN TEHDÄÄN VÄITÖSKIRJA? Psykoterapian monitieteisen tohtorikoulutusohjelman aloitusseminaari
3 Terveystottumusten tutkiminen. Tutkimusmenetelmien arviointi Validiteetti eli pätevyys – Onko mitattu sitä mitä pitikin – Voi tutkia vertaamalla menetelmää.
TIETEELLISTÄ TUTKIMUSTA TERVEYDEN HYVÄKSI. TERVEYSTUTKIMUS ▪ MONITIETEISTÄ.
Terveys seurantatutkimus Politiikat, joiden tarkoitus on vastata seuraaviin haasteisiin: –Väestön vanheneminen –Tautitaakan muutokset.
Terveystutkimus- kertausta. Otos- kato Näyte = Jos tutkittavista ei voi ottaa otosta (koko tutkimusjoukkoa edustavaa ryhmää) otetaan näyte  ei edusta.
Psykologinen tiedonhankinta tavoitteena selittää ihmisen toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä muiden tieteiden hyödyntäminen (esim. biotieteet > hormonit,
Tutkimuksen suunnittelu
Kvantitatiiviset menetelmät
Tutkimustyypit ja aineistonkeruun menetelmät
OPINNÄYTETYÖN RAKENNE
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
Tutkimustyypit ja tutkimusasetelmat
AAAK 2015 ihmisprojekti OTSIKKO Palautus myCoursesiin 4. 12
Kokeellinen tutkimus OPERATIONALISOINTI: tutkittava ilmiö saatetaan mitattavaan muotoon esim. Kuinka väsyneisyys vaikuttaa motorisissa tehtävissä suoriutumiseen?
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
TE3 - TUTKIMUS 1-3 hlö:n ryhmissä JOKIN TERVEYSTOTTUMUS
1. Monimuotoinen terveys
Tutkimussanaston harjoittelemiseen
SEURANTA- TUTKIMUS TE 3 / SANNA.
Luonnontiedeaiheinen projekti
Tiedeprojektin otsikko
Tutkimuksen abc.
TE1 Terveyden perusteet
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Tutkimusaihe: luotettavuus ja tutkimuksen teko
3. Terveystottumusten tutkiminen
PERSOONALLISUU-DEN TUTKIMUS
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Tutkimusaihe: luotettavuus, tutkimuksen teko
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
Psykologia on tiede.
Yleisimpiä tarkasteltavia näkökulmia (1/3):
Terveystiede oppiaineena
Tieteellisen tekstin peruselementit
TE3- seurantatutkimus Seurantajakso n. 1 viikko ( )
Skeema 1 Ohjeet tutkimuksen tekemiseen
POHDI PARIN KANSSA: Opiskeletko aina samalla tavalla, kun luet läksyjä tai kokeeseen? Mitä hyviä/huonoja puolia käyttämässäsi opiskelutavassa on? Sopivatko.
Ja tutkimus terveystiedossa
MYYNTITYÖN KEHITTÄMINEN LAADULLISIN MENETELMIN
5. Eettinen vastuullisuus
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 1
Työpaikkaselvitys (lähde Antti-Poika ym. 2003)
Käsitteitä ja mitta-asteikot
Osana HYMY – hyvinvointiympäristön mallintaminen ja ymmärryksen lisääminen verkostohanketta toteutetaan kesällä 2018 korkeakouluharjoittelutyönä selvitys:
Elina Vierikko Saija Helmi
Kansanterveys ; koko väestön terveys
1. Biologia On elämän tiede.
Arvioitava tehtävä Työ tehdään 2-4 hengen ryhmissä
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Avoimen nuorisotyön arviointiväline: käyttöönotto Lounais-Suomessa (I aalto) Anu Gretschel, Erikoistutkija, FT, Nuorisotutkimusverkosto Pori,
Luonnontiedeaiheinen projekti
Esityksen transkriptio:

Terveystutkimuksen näkökulmat – mitä voidaan mitata? s. 18 1. Lääketieteellinen terveys * Paino, pituus, näkö, kuulo… * Laboratoriokokeet (virtsa, veri, kudosnäytteet…) * Sairaudet, kuolleisuus… * Lääkkeiden käyttö, lääkärissä käynti… 2. Toimintakyky – kotona, vapaa-aikana, työssä * Fyysinen: voima, nopeus, kestävyys, liikkuvuus, liikehallinta (koordinaatio, tasapaino, reaktiokyky) * Psyykkinen: havaitseminen, tarkkaavaisuus, muisti, oppiminen, ajattelu, päättely, lahjakkuus, kielitaito * Sosiaalinen: vuorovaikutus, sopeutuminen, kommunikointi o, persoonallisuus * Työkyky – työhyvinvointi, ergonomia 3. Koettu terveys ja hyvinvointi * Kivut, oireilu: aika intensiteetti, säännöllisyys, haitat, kuormittavuus… * Psyykkinen hyvinvointi, turvallisuus, mieliala, itsetunto, tyytyväisyys, onnellisuus, sosiaaliset suhteet… 4. Terveyskäyttäytyminen * Terveystottumukset, -tiedot, -asenteet, -motiivit * Liikunta, ravinto, lepo, seksuaalisuus, hygienia, päihteet… Numeroi kirjaan

Aineiston analysointi Tulosten raportointi ja julkaiseminen Tutkimuksen vaiheet Aiheen valinta ja rajaaminen Tutkimusongelmat: -tutkimuskysymys / tutkimushypoteesi Tutkimussuunnitelma: - Tutkimusasetelma - Tutkittavat - Menetelmät - Analysointi - Raportointi Aineiston kerääminen Aineiston analysointi Tulosten raportointi ja julkaiseminen Kirjoita

Tutkimuksen tekemisen muistilista kts. Liite 1. Vaihe Tutkimus Kirjallisuuskatsaus Aiheen rajaus Uteliaisuus, kiinnostus, kokemus, kehittäminen, testaus, arviointi… Uuden tiedon, näkökulmien tai käytännön tarve… Tutkittavuus Ajankohtaisuus Merkitys, käyttöarvo, hyöty Resurssit ja voimavarat Valitse katsauksen aihe Tutkimus-kysymys/ hypoteesi Muotoile tutkimusongelma täsmällisiksi kysymyksiksi > Pääongelma > Alaongelmat Muotoile perusteltu tutkimusväite, jota testataan Muotoile kysymys, johon katsaus antaa vastauksen tai uutta tietoa Tutkimus-suunnitelma Tutkimussuunnitelmasta ilmenee Tutkimusasetelma Tutkittavat Menetelmät Aineiston analysointi Raportointi Suunnittele: Miten ja mistä haet kirjallisuutta Miten tietoja analysoidaan Aineiston hankinta Kutsu tutkittavat ja kerää aineisto soveltuvin menetelmin Kerää kirjallisuus ja lue se Riippuu käytetyistä menetelmistä Jäsentele aineistoa taulukoiksi ja kuvioiksi Aineiston ja tulosten kuvaus Taulukot ja kuvat Tutkimusraportin osat: tiivistelmä - johdanto ja kirjallisuus – ongelmat – asetelma ja menetelmät – tulokset – pohdinta ja johtopäätökset – kirjallisuusviitteet - kiitokset Kirjoita lopullinen katsaus – rakenne vapaampi kuin tutkimusraportin Kirjallisuusviitteet tarkasti Erota omat mielipiteet ja johtopäätökset

Tutkimusasetelman valinta Teoreettinen vai empiirinen? Laadullinen vai määrällinen? Poikittaistutkimus Trenditutkimus Tapaus-verrokkitutkimus Pitkittäistutkimus – Kohorttitutkimus - Seurantatutkimus Kokeellinen tutkimus l. interventio Satunnaistaminen Koe- ja kontrolliryhmä Kaksoissokkotutkimus Otos vai näyte? Kirjoita

Laadullinen, kvalitatiivinen Määrällinen, kvantitatiivinen Tutkimuskohde Tutkimuskysymys Kokemus – Ajatus – Tulkinta - Merkitys Minkälainen? Miten? Mistä? Mitä? Yleisyys - Syy/seuraus – Muutokset Kuinka moni? Kuinka usein? Onko yhteys? Vaikuttaako? Suhde hypoteesiin Avoimia hypoteeseja Tuottaa uusia hypoteeseja Testaa hypoteeseja Tutkittavien valinta Harkinnanvaraisuus – tutkimuskysymys ohjaa valintaa, pienetkin määrät perustellusti ok Otanta ja otoksen tilastollinen edustavuus, suuri määrä tutkittavia Yleisimmät aineiston hankintamenetelmät Haastattelu, keskustelu, havainnointi Essee, piirros, artikkeli, kirja Mittaus, testit, kyselyt, rekisterit Valmiit, standardoidut mittarit ja laitteet Aineiston analysointi ja tulosten esittäminen Laadulliset analyysimenetelmät, aineiston luokittelu Sanallinen kuvailu ja tulkinta Esimerkit, otteet aineistosta Tilastolliset analyysimenetelmät Tulokset esitetään numeerisessa muodossa Päätelmien teko Yksityisestä yleiseen Yleisestä yksittäistapauksiin Vahvuus Kohteen syvällinen ymmärtäminen Tutkittavien ääni esille Tarkat ja luotettavat mittaukset Tulosten yleistettävyys Luotettavuuden edellytyksiä Aidot, luonnolliset tilanteet – tutkittavien ääni Uskottavuus, siirrettävyys, vahvistettavuus, neutraalius Validiteetti – mittarin pätevyys Reliabiliteetti – tutkimuksen luotettavuus / toistettavuus Täydennä kirjan sivulle 20

Klassinen koeasetelma Kirjoita

s. 24 Kokonaistutkimus: Satunnainen otos Harkinnanvarainen näyte Tutkimus kohdistuu koko perusjoukkoon. Jos perusjoukko on pieni, tutkimus on mielekästä toteuttaa kokonaistutkimuksena. Jos perusjoukko on suuri, siitä valitaan tietyt havaintoyksiköt tarkasteluun: Satunnainen otos Harkinnanvarainen näyte

Epidemiologia - väestötutkimusta - oppi sairauksien esiintyvyydestä ja niihin vaikuttavista tekijöistä Tyypillistä: Usein empiiristä, suunnitelmallinen havaintojen keräys Suuret väestöotokset – edustavuus Kvantitatiivista ja tilastotiedettä soveltavaa Kerättävän tiedon täsmällisyys ja luotettavuus Tuloksia sovelletaan terveysongelmien hallitsemiseksi Tiedonhankintamenetelminä mm. Kyselyt Erilaiset väestörekisterit, sairaus- ja kuolinsyyrekisterit Mittaukset, kokeet Tutkittavien oma ilmoitus tai terveydenhuollon potilastiedot Haasteita esim. kustannukset, pitkäaikaisuus, työläs tietojen keruu I Kuvaileva epidemiologia … perustietoa Terveyden ja sairauden prevalenssi; vallitsevuus, esiintyvyys ja yleisyys Sairauden, riskitekijöiden, suojaavien tekijöiden tai terveystottumusten jakaantuminen väestössä: vertailu ja yhteyden tarkastelu: miehet/naiset – eri ikäryhmät – eri alueet – eri ammattiryhmät tms. Edustava satunnaisotos Poikkileikkaustutkimus (tietyllä hetkellä) > Trenditutkimus (tietyllä aikajaksolla) II Analyyttinen epidemiologia …vaativammat tutkimusasetelmat Ilmaantuvuus, altiste-vastesuhde, syy-seuraussuhde Havainnoiva tutkimus > tukea syy-vaikutussuhteille Tapaus-verrokkitutkimus (altiste-vasteyhteys) Pitkittäistutkimus; Kohorttitutkimus (ilmaantuvuus ja riski) B. Kokeellinen tutkimus > syy-vaikutussuhteen osoittaminen, ilmiöiden välinen kausaalisuus, suuntasuhde Altistumisolojen kokeellinen muuttaminen  seuraukset Monisteena