Yksilöllisten polkujen toteutuminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
MITÄ KV-YHTEISTYÖ EDELLYTTÄÄ KOULUTUSOHJELMILTA JA OPETUSSUUNNITELMILTA? Ammattikorkeakoulutuksen kokonaisvaltainen kansainvälistyminen ja tuloksellinen.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Omia polkuja ammatillisessa koulutuksessa Omapolku-hankkeen päätösseminaari
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Oppilashuoltotyö Kokkolassa
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
Työrauha ja haastavat tilanteet
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
HUIPPU – NUORTEN TYÖLLISTYMISTÄ EDISTÄVIEN HYVIEN KÄYTÄNTÖJEN LEVITTÄMINEN Kv-tapaamisen tulokset Groningen, Hollanti 11. –
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Yritysyhteistyö ja työanalyysit
Ilkka Virtanen Vaasan yliopisto & KKA:n Erikoistumisopintolautakunta1 Erikoistumisopintojen arviointi ja akkreditointi Yliopistojen täydennyskoulutuskeskusten.
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
Leväsen palvelukeskus asiakkaat toimijat Ravitsemus Liikkuminen Terveydentila Virikkeisyys Miten kohde nähdään ko. teeman kautta? opettaja opiskelija opettaja.
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
GOPP –hanketyöpaja Teemaryhmät Ohjausryhmän edustajat SAMOK ry. Projektipäällikkö.
Work Shadowing- osana opetusta
InNoste-palvelupiste (02)
Kehittävän asiantuntija-verkostotyön malli TATU – tartu tutkintoon!
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Ammatillisen koulutuksen ohjauksen laadunvarmistus Pasi Kallioinen, Sataedu & VeeVee Virtanen, SAKU ry OPINTO-OHJAUKSEN MITTARISTO JA SEN KÄYTTÖKOKEMUKSET.
NUORISOTAKUU ON ASENNE!. Jokainen järjestö ja toimija voi osaltaan tehdä nuorisotakuusta totta. On monia keinoja auttaa nuoria löytämään oma paikkansa.
Kaija Ray: Siirtymät sujuviksi Antti Maunu: Yhteisöjen aika Kommenttipuheenvuoro Petteri Ora Petteri Ora1.
Työssäoppimisen laajentaminen Määrällisesti Laadullisesti Testattuja toimintamalleja.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Pirjo Rauhala, Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? 1 Miten verkostot voisivat toimia yliopistoissa? Alustus Suomen virtuaaliyliopiston.
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
Työelämälähtöisyys Valmassa
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
SUHO Mikä SUHO? Suomen harjoittelukoulujen opettajat ry
PedaCoach Oppia ikä kaikki mahdollistaa verkostolleen Pedacoach -toimintaa oman toiminnan pedagogiseksi kehittämiseksi Tavoitteena pedagogisen ja didaktisen.
Joustavat oppimispolut
PedaCoach Oppia ikä kaikki mahdollistaa verkostolleen Pedacoach -toimintaa oman toiminnan pedagogiseksi kehittämiseksi Tavoitteena pedagogisen ja didaktisen.
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
MIKSI LUKIOON???.
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Ohjauksen ja opintojen henkilökohtaistamisen kehittäminen
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖT KÄYTÄNNÖSSÄ
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Ristiinopiskelun kehittäminen -hanke
Opintopolku.fi uudistuu oppijan parhaaksi
Esityksen transkriptio:

Yksilöllisten polkujen toteutuminen Edistäviä tekijöitä: Haittaavia tekijöitä: Oppilaitoksen hyvä tahtotila Opettajien toimiva työnjako Opetushenkilöstön sujuva yhteistyö AIKA, muut puutteelliset resurssit Ryhmissä ei tilaa/toteutukseen liian vähän opiskelijoita/hyvin heterogeeninen opiskelija-aines Resurssien hyödyntäminen tökkii Selkeät käytännöt puuttuvat

Yksilöllisten polkujen toteutuminen jatkuu Edistävät tekijät Haittaavat tekijät Oppisopimukseen valmentautumisjakso Lukujärjestystekniset ongelmat Kirjaamisen haasteet Informaation runsaus, tiedon kulku tökkii Osaamispisteet eivät millään tavalla tue opiskelijan ohjausta ja arviointia.

Valinnaisuuden toteutuminen Edistäviä tekijöitä Haittaavia tekijöitä Esim. hygieniapassin suorittaminen onnistui Mahdollisuus aitoihin valintoihin Opiskelijoita ohjattava vahvasti Valmentavien oma yhteinen tarjotin Toteutuu työelämään tutustumisissa Tarjotin liian myöhään ja sekava tiedotus Kurssitarjonnan rajallisuus Opiskelijoita ohjattava vahvasti Heterogeeniset, liian pienet tai liian suuret ryhmät Kirjavat toiveet

Yhteistyön toteutuminen Edistäviä tekijöitä Haittaavia tekijöitä Mutkattomat suhteet valmentavan ja tutkinto-opetuksen välillä Yhteistyö opiskelijoiden verkostojen kanssa sujuvaa Tietoa lisää tutkintopuolelta mitä ja milloin valmalaisille mahdollista Oikean tiedon ja kontaktin löytäminen, tiedon määrä /aika Yhteistyössä kehitettävää tutkintopuolelta Valmaan Valma opiskelijoiden toimintakyky ei aina riitä opintojen suorittamiseen tutkintopuolella

Yhteistyön toteutuminen jatkuu Edistäviä tekijöitä Haittaavia tekijöitä Tiimin sisäinen toimiva yhteistyö Tietoisuuden lisääntyminen alueen muista toimijoista Valma-seminaarin vuorovaikutus alueen muiden toimijoiden kanssa Luonteva yhteinen tekeminen Valmassa ja tutkinto-opetuksessa Sidosryhmien yhteistyö ajoittain haasteellista Tiimien väliset puuttuvat yhteistyömuodot Eri esimiehet valmentavien ryhmien opettajilla Fyysinen etäisyys

Pedagogisen kehittämisen toteutuminen Edistäviä tekijöitä Haittaavia tekijöitä Opintojen nivominen teeman ympärille Mahdollisuus erilaisiin kokeiluihin Jatkuva kehittyminen (opseista riippumatta) tekee opettajan työstä mielenkiintoisen ja luovan Yhteisen suunnitteluajan vähyys Aikaa lian vähän pedagogisten menetelmien kehittämiseen Pedagogisten menetelmien kehittelyn satunnaisuus Kehittämistyö perustuu liikaa henkilökohtaisiin kontakteihin Kaikkien halu/aika /voimat ei riitä tähän

Valmaksi-hanke opetussuunnitelman toteuttamisen tukena Opettajien tuen tarpeet Valmaksi hankkeen hyöty opettajille Aikaa keskustella kollegoiden kanssa asioista ja suunnitella yhdessä Aikaa valmistautua uuteen Opsiin Onneksi sanottiin, että tämä on kokeiluvuosi Tukea ei ollut tarpeeksi. Johdon pitää olla enemmän ohjaamassa uuden toteutustavan käyttöönottoa Kahdessa seminaarissa olin mukana, niissä oli hyvä työote ja niistä jäi innostunut mieli Olen saanut tietoa ja lisäksi osallistuin yhteen seminaariin. Seminaari oli antoisa ja oli erittäin tärkeää saada tietää miten muualla toteutetaan Valmaa

Valmaksi –hanke opetussuunnitelman toteuttamisen tukena Valmaksi hankkeen hyöty opettajille Opettajien tuen tarpeet Hankkeessa mukana olo on ollut haastavaa, välillä stressaava mutta myös hyvin kannustava, opettavainen ja itseluottamusta kohottavakin kokemus On ollut mahdollista kehittää ja toimivia käytäntöjä todentaa ja kehittää yhteistyössä Opetuksen suunnittelu vaikeaa kun ohjeita tippuu jälkikäteen Enemmän yhdessä keskustelua uudesta Opsista. On hankalaa löytää oikeita tapoja ja saada huomiota asialle.

MIKÄ ON PARASTA VALMASSA: Ehdottomasti opiskelijan aktiivisen toimijuuden ja itsemääräämisoikeuden nostaminen erityiseen keskiöön, vahvuuksista ponnistava asenneilmapiiri, jokainen polku on erityinen ja tärkeä Osa opiskelijoista löytää oikean polun, mitä kohti lähtevät etenemään Valma vuoden aikana Valmassa on mahdollista käyttää monia eri opetusmenetelmiä Hyvä yhteistyö työparin kanssa yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi Opiskelijalähtöisyys Onnistuimme kehittämään sellaisen toteutusmallin , joka noudattaa uuden Opsin valinnaisuuden henkeä ja joka mahdollistaa resurssien käytön järkevän suunnittelun ja toteuttamisen. Vastuuopettajien on pakko tehdä yhteistyötä. Toteutusmallit aloittain Yhteistyö muiden oppilaitosten kanssa